DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

Bírságot kapott a Williams a bizarr Albon-eset miatt, Russellt megrótták

Furcsa jelenetet hozott a Q3 hajrája a Williamsnél, Alexander Albon autóján ugyanis fent maradt a légbeömlőt hűtő eszköz. Mint azt a thai-brit pilóta elmondta: mindezt a sietség okozta, mivel nem akartak lemaradni a többiekről, hogy szélárnyékot vehessenek a többiekről. A RaceFans.net által közzétett videón látszik is, hogy a Williams úgy engedte ki az autót a garázsból, hogy még az egyik szerelő dolgozott rajta, akinek szerencséje is volt, hogy nem esett baja az incidensben:

 

A felügyelők veszélyes kiengedés miatt vizsgálták a grove-i istállót, amely végül 5000 eurós bírságban részesült a történtek miatt. A stewardok indoklása szerint Albon az első lehetőségnél, a bokszkijáratnál meg is állt, az az azonban már „nem szokványos”, hogy ledobta az autójáról az eszközt. Ugyanakkor elfogadták a Williams azon érvelését, hogy ez volt a „legkisebb rossz” opció annak érdekében, hogy megzavarják a többiek időmérőjét – és ki is hangsúlyozták, hogy ha ez további veszélyhelyzetet teremtett volna, további szankciót is foganatosítottak volna.

Albon és a végül kizárt Pierre Gasly mellett a harmadik utólagos vizsgálat George Russellt érintette, akit azért idéztek be, mert nem lassított eléggé sárga zászlós jelzésnél a Q1-ben. Ez akkor történt, amikor Carlos Sainz meglátogatta a 2-es kanyar bukóterét. A felügyelők megrovásban részesítették a Mercedes-pilótát, aki így megtarthatja az ötödik helyét a rajtrácson. A stewardok úgy ítélték meg, hogy Russell már épp kanyarodott be, amikor megjelent a sárga jelzés, így nem tudott volna észszerűen reagálni rá vagy megváltoztatni a féktávját. A megrovásra azért volt szükség, mert a kanyar után viszont normál módon gyorsított ki a brit, noha a sárga szakasz végét jelző zöld LED csak későbbi részen villogott.

Wolff bevallotta: próbál túlkompenzálni, de mi áll emögött?

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője is felhívta a figyelmet a mentális egészség és az esetleges segítségkérés kérdésének fontosságára. Az elmúlt hónapokban Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Lando Norris is beszélt már erről, mindannyian bevallották, hogy voltak ilyen jellegű problémáik és Sebastian Vettel is rámutatott, hogy ez valamiért továbbra is tabu és a férfiak nem fordulnak ezzel szakemberhez, pedig ugyanolyan sérülésről beszélünk, mintha valakinek eltörne a lába. Wolff most azt is elárulta, hogy neki is vannak/voltak mentális gondjai.

„Vannak események, amelyekkel nehezen birkózunk meg, visszautasítás, megaláztatás, vagy az alkalmatlanság érzése. Nekem mindegyikből kijutott gyerekként, és fiatal felnőttként. Azt hiszem, hogy emiatt próbálok túlkompenzálni. Szétszakadok a meglévő ambícióm és a sebezhető múlt között. Az igazság az, hogy senki sem tudhatja, hogy mi zajlik a színfalak mögött és mindannyian szenvedünk egy bizonyos fokig akkor is, ha az F1-es álmunkat éljük meg. Szóval erről beszélni kell (ahogy Lewis Hamilton vagy éppen Nico Rosberg is tette) és segítséget kell kérni, mert ezt nem lehet megoldani egy haverral egy sör mellett. Mi akarunk lenni azok a példaképek, akik arra bátorítják a férfiakat, hogy merjenek segítséget kérni” – mondta Wolff a Channel 4 kérdésére.

-00122028_793_1

fotó: dppi

Új csapattársat kap Michelisz és Azcona a szezon utolsó versenyeire

A WTCR utolsó két fordulóján, Bahreinben és Szaúd-Arábiában harmadik Hyundai Elantrát indít a BRC Racing. A széria háromszoros futamgyőztese, Nicky Catsburg tér vissza a márka kötelékébe, hogy szabadkártyás státuszban segítse Mikel Azcona egyéni bajnoki reményeit. A spanyol versenyző két fordulóval a szezon vége előtt az összetettben 35 ponttal áll Nestor Girolami és 54-gyel Rob Huff előtt, miközben a négy futamon és két időmérőn még maximum 130 egység megszerezhető.

A BRC – ahol Catsburg 2019-ben versenyzett – csapatfőnöke, Gabriele Rizzo kiemelte, a harmadik autó indítása fontos az adatgyűjtés szempontjából: a több feldolgozott adat pedig végső soron jobb teljesítményhez vezet. Kérdéses, ezen túlmenően hogyan fogja segíteni a holland Azconát, hiszen ha valóban szabadkártyás státuszban indul, ahogy a TouringCarTimes és az Eurosport is említi, nem szerezhet pontokat és ezáltal nem is rabolhat egységeket Girolamiéktól.

Fotó: Hyundai Motorsport

Így néz ki az FIA alapító okirata

A Nemzetközi Automobil Szövetség éppen digitalizálja archívumát, ennek kapcsán mutatták meg a nagyközönségnek a szervezet a szervezet alapító okiratát, melyet 1904. június 20-án dátumoztak. A jobb oldali, kézzel írt (!) dokumentumban szerepel az alapító tagszervezetek felsorolása, a baloldali gépelt lapon pedig az FIA-hoz csatlakozott autóklubok láthatók időrendi sorrendben. Ennek érdekessége, hogy a 12 alapító szervezet után elsőként a magyar autóklubot vették fel az év decemberében.

Ocon szállította ki az Aranylabdát a díjátadóra

Az Alpine az Aranylabda-átadás egyik szponzora, ezért a csapat már a 2021-es díjátadón is szerepet kapott: a két trófeát két öltönyt és bukósisakot szállító ember vitte fel a színpadra – mikor levették a sisakot, kiderült, hogy Fernando Alonso és Esteban Ocon az.

A francia márka a 2022-es ceremónián is szerepet kapott – ezúttal egyedül Ocon volt rivaldafényben, de még látványosabb produkcióval. Az Aranylabda, amelyet Karim Benzema nyert meg, az Alpine Formula-1-es gépének légbeömlőjére rögzítve érkezett meg a díjátadó helyszínére, aztán a versenygépet vezető egyszeres nagydíjgyőztes kézben vitte tovább.

Célig tartó csata - ez történt tavaly Austinban

Aligha kell felfrissíteni bárki emlékezetét a tavalyi USA Nagydíjat illetően, egy kis nosztalgiázás azonban mindig jólesik. Lássuk, hogyan tartotta maga mögött Lewis Hamiltont a futamot megnyerő Max Verstappen, miközben a Ferrari és a McLaren csatája is a csúcspontjához ért a COTA-n. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Aki még ehhez hasonló tartalmakra kíváncsi, annak érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.  

 

Az 1978-as világbajnokról neveznek el egy kanyart Austinban

Mario Andretti neve már másodszor merül fel ezen a héten a Formula-1-gyel kapcsolatban, hiszen a 82 esztendős egykori világbajnok nemrégiben a McLaren 2013-as versenygépével tehtett meg néhány kört Laguna Secában, most pedig - a Motorsport Week értesülései szerint - róla nevezik el a COTA utolsó kanyarját. A hétvégén épp Austinban fog állomásozni az F1, amely egyébként a 10. verseny lesz az texasi pályán, a hírek szerint pedig csütörtökön még egy hivatalos ceremóniát is tartanak a kanyar elnevezéséhez.

Jos Verstappen: Max Ricciardótól tanulta a legtöbbet csapattársként

A Japán Nagydíjon a második Formula-1-es világbajnoki címét bebiztosító Max Verstappen a 2016-os Spanyol Nagydíj óta versenyez a Red Bullnál, ám eddig egyetlen csapattársa volt, aki huzamosabb ideig fel tudta vele venni a versenyt: Daniel Ricciardo. A holland megérkezésekor már többszörös nagydíjgyőztes ausztrál bő két és fél évig volt Verstappen kollégája az energiaitalosoknál, majd átigazolt előbb a Renault-hoz, később pedig a McLarenhez, a Red Bull-os sikereit azonban egyiküknél sem tudta megismételni. Verstappen édesapja, a szintén ex-F1-es Jos erre is próbált magyarázattal szolgálni, amikor arról kérdezték, kit tart fia eddigi legjobb csapattársának:

„Nehéz ezt megmondanom. Úgy gondolom, hogy talán Daniel Ricciardótól tanult a legtöbbet, aki egy kedves társ volt, akivel jól kijött” – nyilatkozta Jos Verstappen a Formula 1 Magazine-nak. „Max egy fiatal srác volt akkoriban, Daniel pedig nagyon jó, egy igazi időmérős szörnyeteg. Szerintem az autó is passzolt hozzá akkoriban, és úgy vélem, ez most Daniel problémája. Az autó nem igazán illik hozzá. Van néhány dolog, ami nem igazán passzol Ricciardóhoz, és ezért nem jönnek az eredmények. A fiatalok könnyebben alkalmazkodnak. Nem véletlenül van a mondás, hogy ne ültess át egy öreg fát. Van néhány idősebb pilóta – beleértve engem is –, akik egy bizonyos stílussal nőttek fel, és ezen már nehéz változtatni.”

verstappen-ricciardo-redbull-2017

Kávéval köszöntették gyermekei a születésnapos Raikkönent

A mai napon ünnepli 43. születésnapját az F1 egyik legkedveltebb alakja, a tavaly visszavonult Kimi Raikkönen. Ő és felesége, Minttu gyakran osztanak meg tartalmakat az Instagramon gyermekeikről, legutóbb például azt, ahogyan egymásnak feszült a kis Robin és Rianna a gokartpályán, most azonban azt láthatjuk, ahogyan az ünnepelt Jégembert ajándékokkal és egy reggeli kávéval köszöntik a kicsik.

 

Új számmal jelentkezett a Super Maxszal híressé váló Pit Stop Boys

A Pit Stop Boys még 2016-ban, nem sokkal Max Verstappen Red Bull-os berobbanása és első győzelme után alkotta meg az azóta a holland pilóta rajongóinak „himnuszává” váló Super Max című zeneszámot. Az „együttes” tavaly egy újabb változattal is jelentkezett, amelyben már Verstappen vb-címét énekelték meg – bár a szám az Abu Dhabi Nagydíj kezdetén jelent meg, ami komoly önbizalomról tanúskodott! –, majd azóta írtak egy dalt Lando Norrisról is. Most pedig megérkezett az újabb szám, amely a Pole-pozíció címet viseli – íme (az előző három számuk is meghallgatható a YouTube-csatornájukon):

NASCAR: Joey Logano a bajnoki döntő első résztvevője

Megkezdődött a Cup Series rájátszásának következő köre, ahol már csak nyolc versenyző esélyes a bajnoki címre. A Las Vegas Motor Speedwayen rendezett futamot az a Tyler Reddick várhatta az élről, akiről a hétvége során kiderült, hogy jövőre Kurt Busch helyét veheti át a mezőnyben, miután a rutinos pilóta sérülése miatt jövőre már nem vállalhat teljes szezont. A Richard Childress Racing versenyzője a rajt után egy jó darabig az élen tudott maradni, az első szakaszt azonban Bubba Wallace nyerte, aki nemsokkal később a verseny egyik legemlékezetesebb momentumát produkálta. A második etap elején Kyle Larsonnal ért össze, amiből egy hatalmas baleset lett, a 23XI Racing pilótája pedig az autóból kiszállva ököllel támadt rá ellenfelére. Ezt a szakaszt végül Ryan Blaney vitte el Joey Logano, valamint a Trackhouse Racing kettőse, Daniel Suarez és Ross Chastain előtt.

A folytatásban ők négyen voltak a legesélyesebbek a futamgyőzelemre, Suarez és Blaney azonban hibáztak, így miattuk, valamint Landon Cassill gondjai miatt is szükség volt a sárga zászlóra. Mindez Loganónak kedvezett, aki az utolsó körökben jóval frissebb abroncsokon támadhatta az előtte lévőket, majd egy látványos csatát követően kettő körrel a leintés előtt vette át a vezetést az akkor élen álló Chastaintől. A Team Penske versenyzőjét végül győzni tudott, amivel kvalifikálta magát a legjobb négy közé. A tabella alapján jelenleg rajta kívül még Chastain, Chase Elliott és Denny Hamlin állnak még a továbbjutó helyeken, ez azonban könnyen megváltozhat akár már a következő versenyhétvégén, melyet a Homestead-Miami Speedwayen rendeznek.

2023-ban forgathatják le az IndyCar dokumentumfilm-sorozatát

A Formula-1-et bemutató Drive to Survive című sorozat sikerén felbuzdulva az utóbbi időben egyre több sportágról és versenysorozatról derült ki, hogy kedvet kaptak egy hasonló műsor forgatásához. Most éppen az IndyCar háza tájáról érkeztek olyan hírek, hogy az említett széria, valamint a NASCAR Cup Series-t bemutató Race for the Championship mintájára készítenének egy dokumentum sorozatot. „Mindannyian ugyanazon a repülőn repültünk, ahol a beszélgetés egyik témája az volt, hogy véglegesíthetjük a sorozatról szóló megállapodást. Ehhez elég közel vagyunk, szóval remélhetőleg hamarosan lesz egy konkrét bejelentésünk” – mondta el Mark Miles, az IndyCar vezérigazgatója a Racernek, hozzátéve, a forgatás 2023-ban indulhat meg és adott esetben már a következő év végén elérhetővé válnának az egyes epizódok.

Botrány: Szándékosan kilökte ellenfelét, majd az autóból kiszállva is nekiment

Bubba Wallace viselte nehezen a vasárnapi NASCAR-futamon, hogy Kyle Larson megelőzte úgy, hogy közben megkoccintotta - azonnal visszatámadott, szándékosan nekiment ellenfele autójának úgy, hogy kiforgassa őrült tempónál. Mivel a NASCAR-autóknál ez kiemelten sérülésveszélyes, már ez a megmozdulás is szankcióért kiált, de Wallace nem állt meg itt: az autóból kiszállva megtámadta riválisát, aki nem ütött vissza, megvárta, míg megoldódik a helyzet. Az eset után Larson elmondta, hogy nem is számított másra Wallace-tól.

A szándékos kilökésből óriási baj is lehetett volna, hiszen az idei NASCAR-autók vállalhatatlanul veszélyesek a versenyzőkre, a videón pedig jól látszik, hogy Wallace mire célzott.

„A Red Bull készen állt, a Ferrari nem”

Miután Raymond Vermeulen, Max Verstappen menedzsere arról beszélt, hogy szerinte Charles Leclerc is van olyan tehetséges, mint a világbajnok és megfelelő autóval ő is képes az év végi elsőség megszerzésére, kicsit mást fogalmazott meg a Red Bull korábbi versenyzője, Christian Klien. Az osztrák (aki 2005 és 2007 között versenyzett az energiaitalosoknál) úgy véli, hogy a Ferrari hibái mellett a versenyzők is kivették a részüket a problémák okozásából.

„Jobban össze kell állniuk csapatként, nem szabad ennyi stratégiai hibát elkövetni és úgy érződik, hogy a technikai problémák is sújtották őt (Leclerc-t). Ugyanakkor versenyzői oldalról is érkezett pár hiba, Max nyugodtabban versenyzett, a Red Bull készen állt a vb-harcra, míg a Ferrari nyilvánvalóan hosszú idő elteltével küzdhetett újra a címért. Egy ilyen csatában nem férnek bele ezek a hibák. A szezon elején szinte könnyed Ferrari-győzelemnek tűnt a helyzet, de sokan alulbecsülték, hogy a Red Bull milyen gyorsan képes ezen fordítani és mennyire teljes csapatot alkot” – mondta Klien az F1 Nation podcastben.

-00122042_114

fotó: dppi

Mario Andretti teljesítette a bakancslistáját

Az elmúlt hétvégén Laguna Secában tartották a Velocity Invitational nevű eseményt, ahol az 1978-as világbajnok is lehetőséghez jutott a McLaren MP4-28-as volánjánál, amit a wokingi alakulat 2013-ban vetett be élesben. A most 82 esztendős Mario Andrettinek régi vágya volt, hogy kipróbáljon egy modern F1-es gépet, a McLaren elnöke, Zak Brown pedig még Miamiban tett számára egy ígéretet ezzel kapcsolatban. A legendás pilóta úgy érzi, ezzel nagyrészt teljesültek a korábbi kívánságai.

„A bakancslistám nagyjából teljesült, bármi, amit ezután teszünk, csak hab lesz a tortán. Édes élmény volt, de nyilvánvalóan sok maradt benne. Az egész a megfelelő áttételezésen múlik, a problémát viszont az okozta, ahogyan a sisakom a kormányhoz képest állt. Nem láttam a számokat a visszaváltásnál! Néhány kanyarban jól sikerült, máshol nem, de alapvetően ilyesmire számítottam. Az autó nagyszerűen tette a dolgát, szemben azzal, amit a pályafutásom során tapasztaltam. Igazából ezt akartam átélni, ha nem teszek meg újabb köröket, akkor is tudom, miről beszélek” – mesélte a Racernek Andretti, aki a későbbiek során Mika Hakkinennel együtt gurulhatott pályára. A finn az 1984-es McLaren MP4/2-t vezethette.

Ecclestone szerint a Red Bull súlyosabb büntetésre számíthat

Továbbra sem tudni, milyen szankciókkal sújtják majd az osztrák istállót, miután az FIA hivatalosan is megerősítette, hogy 2021-ben átlépték a költséglimitben foglalt 145 millió dolláros határt. A szövetség közleményében ugyan kiemelte, hogy a csapat csak kisebb mértékben költekezett túl, így vélhetően a büntetésük mértéke is enyhébb lesz, néhányan ezt másképp gondolják. Így vélekedik például a sportág egykori első embere, Bernie Ecclestone is, aki a következőképpen válaszolt, miután a svájci Blick arról kérdezte, véleménye szerint a Red Bullra pontlevonás várhat-e: „Ez ennél rosszabb lesz számukra!” – mondta szűkszavúan a 91 éves üzletember.  

Lewis Hamilton inspiráló üzenetet tett közzé

Lewis Hamiltonról ismert, hogy a közösségi oldalain keresztül előszeretettel oszt meg mély gondolatokat a követőivel, nemrégiben pedig ismét egy motivációs szöveget posztolt két róla készült fotó társaságában. „Soha ne feledkezz meg az erődről. Soha ne felejtsd el a célodat. Soha ne felejtsd el, hogy drukkolok neked” – állt Hamilton bejegyzésében, mely alatt a hozzászólók többsége pozitív üzenetként könyvelte el a hétszeres világbajnok szavait.

NASCAR: Kurt Busch nem vállalhat többé teljes szezont

A Las Vegas Motor Speedwayen tartott sajtótájékoztatón jelentette be Kurt Busch, hogy hivatalosan is visszavonul a teljes szezonos versenyzéstől. A Cup Series 2004-es bajnoka az orvosai tanácsára zár le egy fejezetet az életében, erről pedig könnyes szemmel számolt be a széria következő versenyének helyszínén. A rutinos versenyzőnek még júliusban, a poconói hétvégén történt balesete után lett agyrázkódása, és bár saját bevallása szerint már sokkal jobban van, az engedélyt továbbra sem kapta meg a versenyzésre. Ugyan többet nem vállalhat már teljes idényt, reményei szerint, ha megfelelő mértékben javul az állapota, még visszatérhet néhány futam erejéig.

„Elmondták, hogy a legjobb az lesz, ha befejezem. Komoly javulást értem el, mióta a legjobb szakemberekkel és a Toyota Performance Center csapatával dolgozom, de továbbra sem vagyok 100%-os és engedélyt sem kaptam. 2023-tól visszavonulok a NASCAR Cup Series teljes idejű versenyzésétől. Az egészségem az első, és nem érzem úgy, hogy a jövő évi bajnoki címért való csatározás nekem vagy a csapatnak a legjobbat tenné” – árulta el a 23XI Racing versenyzője, akinek helyét jövőre Tyler Reddick veszi át a 45-ös autóban. Mint ismert, a kupasorozatban elég nagy botrány alakult ki a fejsérülések miatt, hiszen nemrégiben Alex Bowman is hasonlót szenvedett el, aki egyelőre szintén kényszerpihenőn van.

Ma ünnepli születésnapját Charles Leclerc

A Ferrari monacói pilótája nemrégiben még testvérét köszöntötte fel, aki október 14-én lett 22 éves ma viszont már saját maga 25. születésnapját ünnepelheti. Charles Leclerc 1997. október 16-án látta meg napvilágot, a fiatal versenyzőnek pedig csapata egy majdnem félperces montázzsal kívánt boldog születésnapot.

Nagy értékben árulhatott hamisított F1-es jegyeket egy holland férfi

70 000 euró értékben értékesíthetett hamis Formula-1-es belépőket egy 23 esztendős férfi Hollandiában. Az NL Times értesülései szerint egyes esetekben az érvénytelen jegyeket árulta, míg más máskor egyáltalában nem kaptak semmit sem a vásárlók. A gyanúsított a közösségi médián keresztül bonyolította le az ügyleteket, azt állítva, hogy a zandvoorti Holland Nagydíjra, a barcelonai Spanyol Nagydíjra és az Abu-Dhabi Nagydíjra is jegyekkel rendelkezik. Ezzel kapcsolatban eddig harminc ember jelentkezett a rendőrségen. A hírek alapján a férfi a zuid-hollandiai Sommelsdijkból származik, akit csütörtökön letartóztatták, és másnap már bíróság elé állították. A tárgyalást követően ugyan kiengedték előzetes letartóztatásából, de továbbra is gyanúsítottként kezelik az ügyben.

Így vezette a McLaren MP4-28-at a 82 éves Mario Andretti

Egészen különleges lehetőséget kapott az 1978-as szezon világbajnoka, miután Laguna Secában a Velocity Invitational nevű rendezvény keretein belül próbálhatta ki a McLaren 2013-ban használt versenygépét. Mario Andretti neve az utóbbi hónapokban főként a lehetséges F1-es csapatuk kapcsán került a hírekbe, most azonban újfent bebizonyította, hogy 82 esztendősen továbbra is nagyszerűen elboldogul a pályán. A legendás versenyző a wokingiak jóvoltából körözhetett az MP4-28-as géppel, ahogyan az alábbi videón is látszik, de ezek vélhetően még csak az ismerkedés pillanatai voltak. A tervek szerint Andretti a hétvége további részében még visszatér a pályára az autóval.