DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 8. péntek

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

Kikerülhet Monaco? Stroll kirúghatja a fiát? Hamilton a Ferrariban?

Kollégánk a Tribün című műsor vendége volt, ahol sok más mellett a címben szereplő kérdésekről is szó esett – a beszélgetés első része itt tekinthető meg:

Formula-E: Először rajtolhat Maserati a pole-ból

Közel egy hónapos kihagyás után a tizedik fordulóban Jakartába látogat a Formula-E mezőnye, amelyet ezen a hétvégén két új arc is színesít: Roberto Merhi a Mahindrától közös megegyezéssel távozó Oliver Rowland helyén versenyez majd a szezon hátralévő részében, míg a Le Mans-i 24 órás versenyre készülő André Lotterert David Beckmann helyettesíti az Andrettiben.

Az időmérő A-csoportjában a DS Penske pilótái erős tempót mutattak, Stoffel Vandoorne és Jean-Eric Vergne is továbbjutott a kvalifikáció következő szakaszába. Rajtuk kívül az élen záró Jake Dennis és meglepetésre a szezonban eddig szenvedő Robin Frijns zárt még az első négyben. A monacói győztes, bajnoki összetettet vezető Nick Cassidy épphogy lemaradt a továbbjutásról, ötödik helyen esett ki. A B-csoportból is egy csapat emelkedett ki, mindkét Maserati továbbment az egyenes kieséses szakaszba, a két szabadedzést megnyerő Maximilian Günther időmérős csoportját is leggyorsabbként zárta. Pascal Wehrlein kihasználta bajnoki riválisa, Cassidy hibáját, és ő is folytathatta a negyeddöntőben, csakúgy, mint a McLaren rutinos rókája, René Rast. Itt is akadt meglepetés-kieső: a világbajnoki küzdelembe feliratkozó Mitch Evans számára ért véget az időmérő a csoportkörben, ezzel megnehezítve saját dolgát a futamon.

A negyeddöntők két csapaton belüli összecsapást is hoztak, a DS Penske párosának esetében mindössze közel nyolc század döntött Vergne javára, míg a Maseratik házon belüli csatáját Günther nyerte. Dennis és Wehrlein magabiztosan ütötték ki ellenfeleiket. Az Andretti britje az elődöntőjét is simán behúzta, ellenfele a döntőben pedig az eddig nagyon gyors Maserati német pilótája volt.

Günther aztán a fináléban is magasan bizonyult gyorsabbnak, így megszerezte karrierje első pole-pozícióját a Formula-E-ben. Mögüle Dennis, Wehrlein, Vergne és Vandoorne rajtolhatnak még az első öt helyről a magyar idő szerint 10 óra után pár perccel kezdődő ePrix-n.

Marko: Verstappen nem panaszkodott, csak jelzett

A barcelonai versenypálya átalakítását, a sokat kritizált sikán kiiktatását összességében pozitívan értékelte a mezőny, de az utolsó kanyarban egy bukkanó miatt minden autónak leért az alja, amire sokan panaszkodtak a rádióban, többek között Max Verstappen is. Legalábbis úgy tűnhetett számunkra, Helmut Marko viszont máshogy értékelte az ominózus üzenetet: „Nem panaszkodott, csak elmondta, mit csinál az autója. Csak egy enyhe pattogás volt egy adott szituációban” – mondta Marko, aki összességében szintén elégedett a változással: „Simább és gyorsabb így, a verseny pedig következésképp látványosabb lesz.”

verstappen-pitlane

Schumacher munkáját méltatja a Mercedes

Mint arról korábban beszámolhattunk, Mick Schumacher a jövő héten végre pályára viheti a Mercedes W14-est a barcelonai gumiteszt második napján. A fiatal németet azt követően karolta fel legendás édesapja utolsó F1-es csapata, hogy a Haas két, meglehetősen ellentmondásos szezon után nem hosszabbította meg a szerződését, de a szigorú tesztkorlátozások miatt eddig csak a szimulátorban dolgozhatott.

Csapatfőnöke, Toto Wolff a következőként méltatta a fiatal versenyzőt: „A nagydíjhétvége után, a Pirelli gumitesztjének második napján Mick a valóságban is kipróbálhatja a W14-est. Eddig remek munkát végzett a csapat színeiben, keményen dolgozott a szimulátorban, és nagyon értékes visszajelzéseket adott a pálya mellett is. Várjuk, hogy először a pályára gördüljön idén, ami biztosan segíteni fogja a tartalékpilótai szerepében is.”

wolff-schumacher

Verstappen megérti, ha valaki a nagyobb fizetésért távozik

A hét egyik kiemelt, de talán a jelentőségéhez képest csekély publicitást kapó sztorija a Red Bull vezető mérnöke, Rob Marshall McLarenhez igazolása volt, aki nem az első az energiaitalosok veszteséglistáján, s nem is az első komoly technikai szakember, akit a wokingiak megszereztek a csapat nagy újjáépítési folyamatának keretében. A mérnök távozásáról a harmadik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappent is megkérdezték, aki elmondása szerint nem tudja, mennyit számít majd Marshall elvesztése, viszont teljes mértékben megérti a döntést:

„Ha valaki kap egy ilyen ajánlatot, természetesen meg tudom érteni a váltást, már csak azért is, mert ha jól tudom, már az ötvenes évei közepén jár. Szóval persze, megértem, hogy egy pár éven át jól akar keresni” – mondta a holland versenyző, aki az idei hat nagydíjon négy győzelemnél és két második helynél jár.

marshall

Újabb Bearman-pole az F2-ben

Az F3-asok szoros csatája után a Formula-2 is megtartotta időmérő edzését a felgyorsított barcelonai pályán. A szabadedzést a Prema párosa, Frederik Vesti és Oliver Bearman zárták az élen, így bizakodva várhatták a kvalifikációt.

Az első gyorskörök után Jack Doohan állt az első helyre, őt Ayumu Iwasa és Enzo Fittipaldi követte. A Premák alternatív gumistratégiát választottak: nem mentek ki a többiekkel együtt rögtön az időmérő elején, hanem csak tíz perc eltelte után mutatkoztak a pályán, Bearman pedig első próbálkozásával rögtön a negyedik pozícióig ugrott fel.  

Az MP Motorsport pilótái kifacsartak még egy gyorskört a lágy abroncsokból, Dennis Hauger át is vette a vezetést Doohantől, Jehan Daruvala harmadiknak jött fel, ezekkel az extra próbálkozásokkal azonban el is használták az összes rendelkezésre álló lágy gumit a holland csapat pilótái, így ők már nem is jöttek ki a kvalifikáció utolsó harmadára. Tíz perccel a vége előtt az ART versenyzői léptek előre, Theo Pourchaire a második, Victor Martins a negyedik helyre. Fittipaldi nagyszerű kört villantott, viszont ez sem volt elég Bearman ellen, aki közel nyolc századdal vette át az elsőséget a braziltól.

A Prema ifjonca kezdheti majd így pole-pozícióból a főfutamot Fittipaldi és Doohan előtt, mögöttük a bajnoki összetett élmezőnyében harcoló Iwasa és Pourchaire következnek. A fordított rajtrácsos pole-t érő tizedik helyen Amaury Cordeel végzett.

Büntetőpontok: Russell feljött Gasly mögé

A sokáig tíz büntetőponttal álló Pierre Gasly feje felett egészen az imolai hétvége törléséig Damoklész kardjaként lebegett az eltiltás lehetősége, hogy aztán Monaco előtt kettőtől megszabadulva végre fellélegezhessen kissé. A francia persze így is nyolcnál jár, s mire újabb pontoktól, szám szerint háromtól megszabadulhat, még négy hétvégét kell teljesítenie, hiszen csak a spanyol, a kanadai, az osztrák és a brit fordulók után, július 10-én csökken tovább a pontszáma – a szabályok értelmében a pontok 12 hónap elteltével törlődnek, s amennyiben összejön a 12 pont, az automatikus egyfutamos eltiltással jár.

Szintén július 10-én vehet búcsút két ponttól az a George Russell, aki Sergio Perezzel való monacói ütközése miatt kapott két „egységet”, s ezzel feljött Gasly mögé a második helyre hattal. Stroll 5, Tsunoda 4, Albon, Alonso, Norris és Zhou 3-3, Ocon, Hülkenberg, Perez, Sainz és Verstappen 2-2, míg Magnussen és Leclerc 1-1 pontnál jár. A mezőny három újonca mellett Bottasnak és Hamiltonnak nincs jelenleg büntetőpontja.

russell-monaco-2023

Formula-3: Spanyol pole Barcelonában

Negyedik versenyhétvégéjére érkezett a Formula-3 mezőnye Barcelonába, a szabadedzés után úgy tűnt, hogy a Jenzer Motorsport fiatalja, Taylor Barnard érzett rá a legjobban az új vonalvezetésű pályára. Pár perccel a kezdés után rögtön meleg helyzetet okozott a pilóták helyezkedése, a monacói főfutam nyertese, Gabriele Mini majdnem bele is hajtott az előtte feltorlódott autók sokaságába.

A Prema versenyzői erősen kezdtek, az első kísérletek után Paul Aron az első, Dino Beganovic a harmadik helyen állt. Az észttől kicsivel elmaradva az előző hétvégén első F3-as dobogós helyezését szerző Leonardo Fornaroli következett a második pozícióban. Tíz perccel a vége előtt a legutóbbi sprint győztese, Josep María Martí ugrott az élre, mögötte Sebastian Montoya és Barnard is megtalálta a tempóját. A bajnoki második helyezett Mini eléggé küszködött, az utolsó köröket megelőzően még a legjobb tizenkettőbe sem fért be.

A végén Martí egy nagyszerű körrel biztosította be rajtelsőségét hazai pályán a vasárnapi főfutamra, második helyről pedig Barnard rajtolhat majd. Franco Colapinto behúzta a harmadik pozíciót, mögötte pedig a Prema-pilóták, Beganovic és Aron végeztek. Mini utolsó próbálkozása elég lehetett volna egy erős eredményhez, de az olasz köridejét törölték pályaelhagyás miatt, így a Hitech fiatalja csak a 18. lett. A fordított rajtrácsos sprintfutamot Zak O’Sullivan kezdheti majd a pole-ból.

Új motort kaptak a hétvégére a Red Bullok

Max Verstappen és Sergio Perez autójába is új belsőégésű motort, új turbófeltöltőt, új MGU-H-t és új MGU-K-t szerelte be a Spanyol Nagydíj hétvégéjére a Red Bull. Büntetés nem járt érte, hiszen mindegyikből négyet használhatnak fel a versenyzők a szezon során, és mindketten még csak a másodikat kapták meg az összes alkatrészből.

Lando Norrisnál pontosan ugyanezeket az elemeket cserélte ki a McLaren, a brit pilóta viszont már a harmadikat kapta meg mindegyikből, így nála erősebben benne lehet később a rajtbüntetés lehetősége.

f1-redbull-spain

fotó: dppi

A vitorlássportba száll be Sebastian Vettel

A 2022 végi visszavonulás után első nagy projektjébe vágott bele Sebastian Vettel: a négyszeres világbajnok, aki a Goodwoodi Sebességfesztiválon saját autógyűjteményének példányait fogja vezetni, némileg meglepő módon nem az autósportba, hanem a SailGP vitorlásbajnokságba szállt be. A 2019-ben indult szériában először vesz részt német csapat, melynek tulajdonosa Thomas Reidel, Vettel pedig társbefektető lesz.

„Régóta emlegetik a vitorlások és a Formula-1 közti párhuzamokat. A hajók lenyűgözőek, a sebesség a vízen pedig hihetetlenül gyors” – mondta az Express Sportnak Vettel. „A versenyek izgalmasok, és örülök, hogy motivált, fiatal vitorlázók társaságában vehetek részt rajtuk. Emellett a széria nem csupán a szél erejét használja, de a sportok fenntarthatósága terén is új normákat igyekszik felállítani.”

Az F50 katamaránoknak szóló SailGP 2023/24-es szezonjában Németország (a kétszeres olimpiai bronzérmes Erik Heillel kormányosként) tíz másik nemzeti csapat ellen versenyez, 12 különböző helyszínen Saint-Tropez-tól Aucklanden át Bermudáig.

„Hamilton nem illik a Ferrari filozófiájába”

Az elmúlt hetek egyik legérdekesebb pletykája volt, miszerint a Ferrari-elnök John Elkann 40 milliós ajánlattal csábítaná át magukhoz Lewis Hamiltont. Ezt aztán előbb Frederic Vasseur, a vörösök csapatvezetője, majd maga a hétszeres F1-es világbajnok is cáfolta, aki hozzátette, hogy közel járnak a megállapodáshoz a Mercedesszel a szerződéshosszabbítás kapcsán.

Most megszólalt a kérdésben a korábbi F1-es pilóta, a sokáig a Ferrari tesztpilótájaként, jelenleg pedig a nagyköveteként tevékenykedő Marc Gené is, aki szerint Hamilton nemes egyszerűséggel nem passzol a maranellóiakhoz: „Nem én döntök a versenyzőkről, de ismerve a mostani Scuderiát, nem passzolva a filozófiájukba, ezért úgy látom, a Mercedesnél fogja befejezni a pályafutását” – nyilatkozta Gené a sport.es lapnak.

f1-hamilton-ferrari

fotó: DPPI

Norris még inkább hisz a McLarenben és Zak Brownban

Néhány nappal ezelőtt jelentette be a McLaren, hogy újabb nagyágyút igazolt a mérnöki csapatába, méghozzá ezúttal a Red Bulltól: az energiaitalosok eddigi vezető mérnöke, Rob Marshall csatlakozik a csapathoz. Amikor a wokingiakat erősítő Lando Norrist arról kérdezték a Spanyol Nagydíj médianapján, hogy szerinte mit hozhat a szakember az alakulathoz, a tapasztalatát és a tudását emelte ki: „Hosszú-hosszú éveken át dolgozott a Red Bullnál, rengeteg sikert ért el. Együtt dolgozott az F1 legnagyobb elméivel, és egyértelműen ő is ennek a csoportnak a tagja” – mutatott rá a brit.

A McLarennek nem alakult a várakozásoknak megfelelően eddig a szezonja, de amikor azt kérdezték Norristól, hogy bízik-e Zak Brown elnök-vezérigazgató víziójában, így felelt: „Azt mondanám, nagyon, és még jobban is, mint korábban. Sosem akartam azt mondani, hogy nem hiszek bennük, és soha nem is mondtam ilyet, és valószínűleg nem is fogok. Egyértelmű, hogy az utóbbi néhány változtatás jó dolgokat szült, mind a hangulat szempontjából, de egyúttal a teljesítményt és a jövőt illetően is. Nem minden megy direktben a Formula-1-ben, sok dolog időbe telik, és szerintem mi is itt tartunk. Nyilvánvalóan előreléptünk, ezt magabiztosan kijelenthetem, de az az időigényes rész, amíg ez láthatóvá válik.”

f1-norris-barcelona-day0

Videó: alakul a fiesztahangulat Alonso miatt

Igazi Alonso-őrület várható ezen a hétvégén Barcelonában, erről az Aston Martin csütörtöki videója is tanúskodik:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Aston Martin Aramco Cognizant (@astonmartinf1) által megosztott bejegyzés

Kezdődik az F1-es Spanyol Nagydíj hétvégéje, íme a program

Formula-1, Formula-2, Formula-3 és WRC is szerepel a pénteki programban, íme a mai menetrend:

Péntek (június 2.)

8:40 WRC, első versenynap (előfizetés után WRC+)

9:55-10:40 Formula-3, szabadedzés

11:05-11:50 Formula-2, szabadedzés

13:30-14:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

15:00-15:30 Formula-3, időmérő (M4 Sport)

15:55-16:25 Formula-2, időmérő (M4 Sport)

17:00-18:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

A hétvége teljes menetrendje ezen a linken megtekinthető!

f1-spanishgp-2023

fotó: dppi

Fotó: A Ferrari Red Bull-ihletésű oldaldoboza

A Ferrari is beállt a sorba: miután Monacóban a Mercedes hagyta el saját oldaldoboz-koncepcióját a Red Bull megoldásának utánzatáért, Barcelonában a vörös autó jellegzetes, széles és felül bemélyedő, „fürdőkádas” oldaldobozai váltak múlttá, az RB19-et idéző kialakításért cserébe – annak ellenére, hogy a csapat folyamatosan azt kommunikálta, nem fog radikális változás történni.

A Ferrari eddigi megoldása befelé, a mostani azonban a Red Bullhoz és az ő nyomukban járó többi csapathoz hasonlóan lefelé tereli a levegő útját – az SF-23 kialakítása az Aston Martin, Mercedes és Alpine dizájnjához hasonlít legjobban. Ugyanakkor megmaradt az eddigi oldalszekrény több jellegzetessége, köztük a beömlő, az alávágás és az S alakú csatorna.

Az új megoldásról egyelőre egy lesifotó készült a bokszutcában:

Alfa–Haas: Egyelőre nem történt megkeresés

A Monacói Nagydíj hétvégéjén kapott szárnyra a hír, hogy az Alfa Romeo a Sauber csapatától való elköszönés után is maradna a Formula-1-ben szponzorként, mégpedig a Haas oldalán 2024-től. A beszámolók 20 millió dollárt és kétéves szerződést is említettek, de Günther Steiner barcelonai sajtókonferenciáján lehűtötte a kedélyeket:

„Sok ember mondta már nekem, egyedül az Alfa Romeo nem szólt róla. Persze vizsgálják, mi legyen a jövőben. Meglátogattak minket, ami bemutatás volt, semmi más” – mondta a Formula.hu jelenlétében az Alfa Romeo-vezérigazgatóval, Jean-Philippe Imparatóval Monacóban történt találkozóról, amely a pletyka egyik kiindulópontja volt. „Korábban soha az életemben nem találkoztam vele, ezért bemutatkoztunk egymásnak. Nincs mit titkolni, csak beköszönt, hogy helló és ennyi volt. Nem tudom, mit terveznek a jövőben.”

Steiner hozzátette, a Haas nyitott lenne egy megállapodásra, de csak a jelenlegi főszponzor, a MoneyGram mellett. Kiemelte, nem ismeri az Alfa Romeo terveit, nincs ajánlat az asztalon, ezért nem is foglalkoztatja aktívan az ügy.

Fotó: Haas

Egy harmadik „hazai” versenyző is szerepel a Spanyol Nagydíjon

Esteban Ocon a francia zászló alatt versenyez, Franciaországban is született, de ereiben nem is kevés spanyol vér csörgedez: nagyszülei az apai ágon spanyolok, ráadásul sok rokona épp a barcelonai pálya vonzáskörzetében lakik.

„Sok családtagom él a pálya környékén, a nagyszüleim is spanyolok. Nekem ez gyakorlatilag két egymást követő hazai versenyhétvége. Jó érzés idejönni egy nagyon eredményes hétvége után” – mondta Ocon a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón, melyen összehasonlította monacói dobogóját a 2021-es hungaroringi győzelemmel.

Fotó: DPPI

Mikor lesz a spanyol F1-es futam?

A Spanyol Nagydíj június 4-én, helyi és magyar idő szerint is vasárnap 15:00-kor veszi majd kezdetét. Normál hétvégéhez érkezik az F1-es mezőny, nem lesz sprint vagy egyéb fordulat, két pénteki szabadedzés, egy szombati gyakorlás, egy szombati időmérő, és a vasárnapi, európai idő szerint kezdődő futam szerepel a programban. A verseny 66 körös lesz majd.

A teljes hétvége részletes programja, a Spanyol Nagydíj menetrendje ezen a linken megtekinthető!

f1-spain2

fotó: dppi

Wolff: Nincs köze az Aston–Honda megállapodásnak a Mercedes-motorokhoz

A múlt héten jelentették be hivatalosan a felek, hogy 2026-tól a Honda az Aston Martin gyári partnereként tér vissza ténylegesen is a Formula-1-be (bár igazából most is jelen vannak a Red Bull Powertrains technikai segítőjeként). Ezzel a Mercedes elveszít egy ügyfélcsapatot a jelenlegi háromból, hiszen a silverstone-i istálló csaknem másfél évtizede már az ő erőforrásaikkal versenyzett. A hírre reagáló Toto Wolff Mercedes-főnök szerint azonban ez nem annak a jele, hogy a hajtásláncuk már ne lenne elég versenyképes:

„Nem gondolom, hogy annak, hogy a Mercedes ügyfélcsapatából Hondára váltanak, bármi köze lenne az erőforráshoz. Szerintem versenyképesek vagyunk a hajtásláncot illetően, de mindig is fel akarták szabadítani magukat és igazi gyári csapattá válni, és pontosan ezt is teszik. Exkluzív motorbeszállítói szerződésük lesz, saját üzemanyag-szállítójuk van, építenek egy nagy gyárat, ami a következő hónapokban áll működésbe – és Lawrence céljai sosem kicsik. Úgy vélem, ha versenyképes akarsz lenni és bajnokságokat akarsz nyerni, akkor ilyen lépéseket kell tenned” – vélekedett a RaceFans.net által idézett Wolff. Arról, hogy Strollék miért járnak jól a Hondával, itt írtunk bővebben.

f1-wolff-stroll-lawrence

fotó: DPPI

Fotók: Új sisakkal indul hazai futamán Sainz

Carlos Sainz megmutatta a barcelonai hétvégére szánt sisakját: