DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 27. vasárnap

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Podcast, MotoGP, Retro, Aréna, Girls: itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból

Formula.hu 145 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.

Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.

Formula Podcast - A már lassan másfél éve futó podcastadásunk Facebook-csoportja, még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.

Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel. 

Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.

Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!

Formula Instagram - A legjobb képek a motorsport világából, exkluzív tartalmakkal!

formula

Michelisz: Könnyebb volt elengedni Vernay-t, mint gondolnák

A WTCR első franciaországi futamán Michelisz Norbert a hatodik helyen haladt, amikor a verseny egy pontján elengedte maga mellett hyundaios kollégáját, Jean-Karl Vernay-t. Bár matematikailag még a 2019-es bajnoknak is van esélye a végső sikerre, a második viadalon győzelmet ünneplő Vernay sokkal jobban áll nála – Pau-Arnos után konkrétan feljött a második helyre –, így Norbinak nem esett nehezére a csapatjáték. Minderről legfrissebb blogbejegyzésében írt:

„Tudom, sokan nehezen fogadják el vagy egyenesen elfogadhatatlannak tartják a hasonló taktikai húzásokat, de látni kell, hogy az autósport is csapatjáték, és én nagyon szívesen segítem azt a márkatársamat, akinek több esélye van a bajnoki címre. Túl az idény felén már erre is gondolni kell, és mivel lemaradásban vagyunk, össze kell fognunk. Korábban is elmondtam már, ha úgy alakul, beállok az esélyesebb Hyundai-versenyző mögé, hiszen ezt a támogatást 2019-ben én is megkaptam a csapattól. Annyi minden kaptam ettől a közegtől az elmúlt években, hogy jó érzés visszaadni belőle. Úgyhogy egyáltalán nem okozott bosszúságot elengedni JK-t, könnyebb volt, mint sokan gondolnák” – fogalmazott, hozzátéve, hogy akár egy győzelmet is hajlandó lenne átengedni a későbbiekben. „Nekem már kisebb az esélyem arra, hogy bajnok legyek, így amíg esetleg nem fordul a kocka, önmagam mellett azért is dolgozom, hogy Hyundai-pilóta végezzen az élen! Ezt jelenti csapathoz tartozni: felelősséget vállalni, áldozatot hozni, együtt örülni.”

Michelisz a második versenyen amúgy sokáig dobogós helyen autózott, ám a hajrában – az aragóniai futamhoz hasonlóan – nagy vibrációt érzett az autón, így visszalassult és hatodik lett. A BRC pilótája elmondta: annak örülhetett, hogy most legalább nem robbant fel a gumi és célba ért, az abroncsot azonban be kell vizsgálni.

michelisz-vernay-wtcr-francia

Először tesztel IndyCar-autót Nico Hülkenberg – a McLarennel

A jövő hétfői, Barber Motorsports Parkban esedékes teszten az Arrow McLaren SP Chrevrolet-jába ül Nico Hülkenberg, aki először kóstol bele a tengerentúli szériába – számolt be a Motorsport.com. Az Aston Martin tartalékpilótája az előző hónapban beismerte, hogy Formula-1-be való visszatérési esélyei nullára csökkentek, ezért a jelek szerint az IndyCarban kezdett nézelődni. Ugyanakkor a McLaren már rendelkezik 2022-re két versenyzővel Pato O’Ward és Felix Rosenqvist személyében, harmadik autót teljes szezonban pedig csak 2023-ban tervez indítani. Elképzelhető, hogy már a következő évben csatasorba állítják, de biztosan nem az első versenytől kezdve.

Legalább hat versenyző szereplése várható az október 25-i teszten, köztük egy másik F1-es paddockból ismert névé: jelen lesz Logan Sargeant, aki az elmúlt három szezonban a Formula-3-ban versenyzett, három futamgyőzelmet gyűjtve. Az amerikai versenyző az AJ Foyt Racingnél próbálja ki szintén első alkalommal az IndyCart.

Albon még mindig tartozik Russellnek egy sörrel

Egy év tartalékos szerep után Alex Albon visszatér a Formula-1 mezőnyébe, a Williams pilótájaként: a Mercedeshez szerződő George Russell helyét veszi át, akivel már az alacsonyabb szériák óta versenyeznek együtt. Az egybeesés nem véletlen, Russell is ajánlotta csapatának a Red Bull-támogatású versenyzőt – aki ezt követően egy korsó sört ígért a britnek.

„Még mindig nem hívott meg arra a korsóra!” – idézi a GPFans Russellt, aki Albon társaságában a Miami Dolphins és a Jacksonville Jaguars londoni mérkőzésén vett részt. „Most már megvárjuk a szezon végét, és azt hiszem, ünneplünk egy rendeset a megfelelő időben! Még nem – egyelőre várok.”

Máris kiszáll az elektromos motorverseny-sorozat egyetlen gyártója

2019-ben indult útjára a MotoGP-t is irányító Dorna égisze alatt a FIM MotoE Világkupa, amelynek elektromos versenygépeit az Energica Motor Company gyártotta. De ez már nem sokáig lesz így, kedd este ugyanis a Dorna bejelentette, hogy a 2022-es lesz a márka utolsó idénye a MotoE egyedüli motorgyártójaként, mindössze négy esztendő után ugyanis elhagyják a sorozatot.

Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy mely gyártó veheti át az Energica helyét, de az szinte biztos, hogy továbbra is egymárkás marad a sorozat. Sok ideje azonban nincs az illetékeseknek, hiszen nyilván időben el kell kezdenie az esetleges új gyártónak a fejlesztéseket. Ráadásul az Energica összességében magasra is helyezte a lécet, hiszen mint ahogy azt a közleményben is kiemelik: nem elég, hogy köridőben a Moto3-hoz is közel kerültek, a megbízhatóságuk különösen kiemelkedő volt a futamokon – igaz, a teljes képhez hozzátartozik, hogy még mindig csupán hét-nyolc körös versenyeket rendeznek.

motoe-misano

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Raikkönen utolsó győzelmétől Ricciardóék táncáig – emlékek az USA Nagydíjak történelméből

Megjött a szokásos hétvége előtti válogatás a Formula-1 részéről, amelybe most néhány olyan momentum is bekerült, amely nem konkrétan pályán történt esemény, beleértve a címben is említett esőszünet alatti párostáncot, Lando Norris teakészítését vagy épp az F1-es autó hangját utánzó szurkolót – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

usa-gp-f1-video

Eltiltottak egy MotoGP-szerelőt, mert koronavírustesztet hamisított

Sok más versenysorozathoz hasonlóan a gyorsaságimotoros-világbajnokság is szigorúan veszi még mindig a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos előírásokat, így például a MotoGP-paddockba csak negatív PCR-teszttel lehet belépni – függetlenül attól, hogy az illetőt beoltották-e már vagy sem. Nos, a The Race szaklap szerint egy „jelentős MotoGP-csapat” egyik szerelője ezt próbálta megkerülni azzal, hogy meghamisította a saját tesztjét: a szervezők közleménye szerint egy „gyenge másolata” volt egy korábbi igazolásnak, amelyet az illető bemutatott. A kihágás nem maradt következmények nélkül: a szóban forgó szerelőt „legalább a 2021-es szezon végéig” kitiltották a világbajnokság paddockjából.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Befejezte a 18 colos abroncsok tesztelését a Pirelli

A 2022-es szezontól kezdődően már 18 colos gumikkal látja el a csapatokat a Pirelli, amely már hosszú ideje próbálgatja az új abroncsokat, ebben pedig szinte az összes istálló a segítségére volt (a kivételt a Williams jelentette, amely túl költségesnek ítélte az erre a célra építendő öszvérautó fejlesztését). Összesen 36 tesztnapot fordított erre az olasz cég, a legnagyobb részét az idei esztendőben, az utolsóra pedig a minap került sor a franciaországi Paul Ricard versenypályán, ahol Danyiil Kvjat körözött vizes aszfalton az Alpine autójával. A Pirelli összegzése szerint 392 szett gumit használtak el az összesen megtett 4267 tesztkör során, amelyet tíz különböző pályán teljesítettek száraz és vizes körülmények között egyaránt, és 30 féle prototípusból választják ki majd a legmegfelelőbbeket a következő idényre.

pirelli-kvjat-alpine-teszt

A kétszeres F1-es világbajnok szerint az IndyCar jobb, mint a száguldó cirkusz

Emerson Fittipaldi kétszer lett világbajnok a Formula-1-ben, volt CART-bajnok, nyert Indy500-at - most, 74 évesen pedig úgy látja, hogy a jelenlegi IndyCar jobb, mint a Formula-1. 

"Amit az IndyCar csinál, az fantasztikus és sokkal izgalmasabb nézni, mint az autóversenyzés bármely másik formáját. Ez még jobb, mint az F1. Európai idő szerint néha túl későn rendezik a futamokat, de a 14 éves fiam megőrül, ahogy nézi őket" - mondta a brazil legenda.

00119010_496

fotó: dppi

A Red Bull már akkor vezetett az austini pályán, amikor még meg se épült

Felült a nosztalgiavonatra a Red Bull az USA Nagydíjhoz közeledve. Egy 10 évvel ezelőtti videót osztottak meg Twitter-csatornájukon, ami a Circuit of The Americas pályáján készült, ahogy David Coulthard végigszáguldott rajta. Megismeritek így a COTA-t?

Briatore visszatér az F1-be? Domenicalival tárgyalt

Flavio Briatore töltött fel a közösségi oldalára egy videót, amelyben az látható, hogy Stefano Domenicalival, az F1 vezetőjével beszél - azt írta hozzá, hogy teljesen új fejezet indul a sportágban és minden izgalmat, energiát el fognak hozni, amit a sport megérdemel. A poszt alatt Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője is megjelent és azt kommentelte, hogy jó látni, hogy Briatore visszatért.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Flavio Briatore (@briatoreflavio) által megosztott bejegyzés

 

Erre az F1-es bevonulásra emlékszünk még?

Idén visszatér az F1 az Egyesült Államokba, amiknek a résztvevők érezhetően örülnek. Szeretik a helyszínt, de az is őket. 2017-ben például igazi showt csináltak a pilótáknak, akik vörös szőnyegen vonulhattak a rajtrácsra, a start előtti ceremóniára. Mit szólnátok egy ilyenhez idén? (A videóért katt a képre!)

Videón a hétvégi Kazincbarcika Rali legnagyobb balesete

Ruszó Krisztián és Gerő Gábor esett le az útról a hétvégi Kazincbarcika Rali harmadik szakaszán - ezzel vált matematikailag is biztossá, hogy ifj. Fogarasi Attila és Toloczkó Péter lett a Rali2-es magyar bajnok. (Mark WRC videója)

Az Orecához igazolt a Renault egyik legnagyobb volt F1-es guruja

Remi Taffin 1999-ben csatlakozott a Renault-hoz és egészen az idei nyárig az F1-es projekten dolgozott, hosszú ideig ő felelt a motorfejlesztésért. A júniusi távozása után most azonban új munkát talált: az Oreca technikai igazgatója lesz. Az LMP2-es csapatnál a motorfejlesztésért és a karosszériáért is felelős lesz, közben pedig az Oreca egyéb projektjeibe is be akarják vonni, gyakorlatilag ő lesz a gyártó "ékköve" a stábot tekintve. A 47 éves szakember a munkát két helyszínen fogja végezni: a Paul Ricard versenypályán, valamint Magny-Cours-ban.

00117017_548

fotó: dppi

A Haas már tudja, kiket ültetne autóba a szabadedzéseken

A tervek szerint jövőre életbe lép egy olyan szabály, miszerint a csapatoknak a pénteki első szabadedzéseken kötelező lesz az egyik autójukba fiatal pilótát ültetni, ezzel segítve az utánpótlásban szereplők közelebb kerülését a királykategóriához.

A nagycsapatoknak van kikből válogatniuk, és amíg nem egyértelmű, hogy tényleg ez lesz a forgatókönyv 2022-től, addig várhatóan nem is konkretizálnak semmit. A kisebb alakulatoknak, versenyzői akadémia híján azonban érdemes lehet előre gondolkodniuk. A Haas legalábbis ezt teszi, a csapatfőnök Günther Steiner ugyanis elárulta, merrefelé nézelődnek. „Jelenleg, ha ez tényleg bekerülne a szabálykönyvbe, akkor újoncoknak kellene lehetőséget adnunk, akik szerintem Ferrari-pilóták lennének. Még nem beszéltem a Ferrarival, ők kit szeretnének, és hogy van-e egyáltalán valakijük, de nekünk az lenne az elsődleges választás” – utalt a Ferrari-akadémistákra. Elsősorban Callum Ilott, Marcus Armstrong, Robert Svarcman és Arthur Leclerc jöhet így szóba, akiknek jövőre továbbra sincs esélyük Formula-1-es ülésre.

A Miami Dolphins NFL-mérkőzésén járt Russell és Albon

A néhány nappal ezelőtt kiadott versenynaptárral hivatalossá vált, hogy 2022-ben új helyszínként debütál a Formula-1-ben Miami, ahol a Miami Dolphins NFL-csapatának stadionja, a Hard Rock Stadium körül kialakított pályán fognak versenyezni a pilóták. Közülük ketten, név szerint George Russell és Alexander Albon – előbbi a Mercedes, utóbbi épp brit barátja helyét elfoglalva a Williams színeit fogja erősíteni jövőre – a minap el is látogattak a csapat aktuális mérkőzésére, amelyet Londonban, a Tottenham stadionjában rendeztek. A két F1-es a rajtszámának megfelelő mezt viselt a találkozó megtekintése közben.

Russell egyébként nemcsak az amerikaifoci iránt mutatott érdeklődést a napokban, hiszen nemrég Anglia Magyarország elleni labdarúgó-világbajnoki selejtezőjét is a helyszínen tekintette meg a Wembley-ben.

Videó: Tömegbaleset a NASCAR texasi versenyén

A Texas Motor Speedwayre látogatott a NASCAR mezőnye a mögöttünk hagyott hétvégén, ahol egy újraindításnál hatalmas tömegbalesetnek lehettek szemtanúi a nézők: Bubba Wallace elvesztette az irányítást autója felett a verseny 31. körében, majd 14 autó csúszott egymásba mögötte a nem mindennapi tömegbalesetben. A futamot egyébként a Hendrick Motorsports egyik Chevrolet-jával versenyző Kyle Larsson nyerte csapattársa, William Byron előtt, a harmadik helyet pedig a Joe Gibbs Racing Toyotájával induló Christopher Gibbs szerezte meg.

Cáfolja a Petronas, hogy szakítana a Mercedesszel

Mi is beszámoltunk arról a pletykáról, miszerint a szezon végén szakíthat a Mercedes és több mint tíz éve őt támogató szponzora, a Petronas. A híresztelések szerint ugyanis a vb-éllovas istálló a szaúdi olajvállalattal, az Aramcóval pótolná a maláj céget – annak ellenére, hogy az információk szerint még több évig érvényes a Petronasszal kötött szerződésük.

Nos, ez utóbbit erősíti meg és egyúttal cáfolja a hétvégén felröppent pletykákat a Petronas hétfői rövid közleménye: „A Petronas és a Mercedes 2010 óta partnerek egy hosszú távú együttműködés formájában, amely mindkét fél számára előnyös. Tavaly meghosszabbították a kapcsolatunkat újabb többéves ciklusra, és büszkén folytatjuk a közös munkát azon, hogy csúcsteljesítményt nyújtsunk.”

A Petronas közleménye szerint tehát továbbra is támogatni fogják a Mercedest, így az Aramcónak aligha jut szerep – noha a társtulajdonos INEOS valóban kötődik szaúdi projektek kapcsán a céghez.

petronas-mercedes-f1-dppi

Hogyan lehet már Misanóban világbajnok Fabio Quartararo?

Azzal, hogy Fabio Quartararo az Amerikai GP-n 52 pontra növelte az előnyét Francesco Bagnaiával szemben, elérte, hogy akár már a második misanói futamon, az Emilia-Romagna-i Nagydíjon bebiztosítsa világbajnoki címét a MotoGP-ben. Mivel két verseny lesz még hátra, Quartararo előnyéből 50 vb-egységnek kell megmaradnia legalább – 50 pontos különbség esetén a pontazonosságnál a több győzelem mindenképpen a Yamaha franciájának kedvez –, amit röviden összefoglalva kétféleképp érhet el: vagy eleve ducatis riválisa előtt fut be, vagy a dobogós helyeken kívül tartózkodva közvetlenül vagy a még alacsonyabb helyezések esetén legfeljebb két pozícióval mögötte.

Mivel más motorosnak már matematikai esélye sincs, könnyű áttekinteni az egyes forgatókönyveket – szóval Quartararo már a mostani hétvégén világbajnok, ha:
- nyer;
- második lesz és Bagnaia nem győz;
- harmadikként zár és Bagnaia nincs az első kettőben;
- negyedikként intik le, miközben Bagnaia nem dobogós;
- ötödik vagy hatodik, Bagnaia pedig legfeljebb egy hellyel előzi meg;
- hetedik vagy rosszabb helyen fut be, miközben Bagnaia maximum két hellyel végez előtte.

Arról, hogy van-e még esélye Bagnaiának Quartararo ellen és hogy lesz-e bajnokavatás Misanóban, a Formula Motocast friss adásában is beszéltünk:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A DTM-főnök szerint ártott a bajnokságnak a botrányos idényzáró

Mint arról mi is többször írtunk, erősen vitatott jelenetek után dőlt el a Német Túraautó-bajnoksági idei összetett első helye a Norisringen. Az utolsó verseny startja után Kelvin van der Linde vetődött be Liam Lawson mellé, aminek ütközés lett a vége, így az addigi éllovas csak többkörös hátrányban folytathatta a futamot. Van der Linde aztán a harmadik esélyessel, Maximilian Götzcel is összeért, ám ott ő járt pórul, miközben a mercedesest elengedték márkatársai a hajrában, így végül megszerezte a bajnoki címhez szükséges győzelmet. Az indulatok azóta is forrnak, s a DTM-főnök Gerhard Berger sem elégedett:

„Nagyon rosszul aludtam az előző néhány éjszaka” – nyilatkozta az egykori F1-es pilóta a BILD hasábjain. „40 éve motorsportrajongó vagyok, a szívem pedig nem bírja elviselni az ilyen sok mesterséges pozíciócserét. Mindkét témakör, azaz a Mercedesek csapatutasítása és Van der Linde manővere, egyaránt nemcsak vitákat váltott ki, hanem kárt is okozott a DTM-nek. Rettenetesen sajnálom mindazokat, akik hozzájárultak idén ahhoz, hogy érdeklődést generáljunk a DTM iránt és fenntartsuk a kemény, de fair versenyzést az utolsó futamig, ahol a legjobb nyer. Sajnos ezt nem sikerült elérnünk a finálén, ez pedig hatalmas csapás ránk a rajongók szemében.”

Berger hozzátette: nem feltétlenül gondolkodnak el azon, hogy ismét betiltsák a csapatutasítás intézményét, azt ugyanakkor elfogadhatatlannak érzi, hogy nemcsak egy csapaton belül, hanem a Mercedes-partner istállók között is történtek pozíciócserék a futam végén Götz sikere érdekében.

dtm-gotz-norisring