DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 23. szerda

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Újra Piastrinak ítélték a Brabham-díjat

A Formula-1 háromszoros világbajnok ausztráljáról, Sir Jack Brabhamről elnevezett kitüntetést 2005 óta mindig annak az autóversenyzőnek osztják ki, aki Ausztrália hírnevét öregbítve jelentős sikereket ért el nemzetközi szinten. A 2021-es Brabham-díjat Oscar Piastrinak ítélték, aki első évében Formula-2-es bajnoki címet szerzett, ezzel együtt pedig három egymást követő szezonban nyert meg különböző kategóriákat.

2020-ban ugyancsak Piastri nyerte az ausztrál motorsport nagy presztízsű kitüntetését, miután a Formula-3-ban lett bajnok ugyancsak első nekifutásra, a megelőző évben pedig a Formula Renault Eurocupot is megnyerte. Az ifjú pilóta csupán a második, aki kétszer is Brabham-díjat nyert: Will Power 2007-ben és 2018-ban kapta meg a kitüntetést, még Daniel Ricciardót és Mark Webbert is csak egy-egy ízben díjazta az ausztrál motorsportszövetség.

Piastri az Ausztrál Nagydíj helyszínén, az Albert Parkban vette át a díjat Tim Schenkentől, a korábbi Formula-1-es versenyzőtől.

Legyőzi-e gokartban két kör hátrányból az F1-es újságírót Lando Norris?

A Formula1.com újságírói stábját erősítő Lawrence Barretto mérte össze gokarttudását a McLaren Formula-1-es pilótájával. A köridők között óriási volt a szakadék, így az eredetileg tervezett egy helyett kétkörös előnyt adtak a szakírónak Norrisszal szemben – egy ötkörös versenyen… A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

norris-gokart-video

Beindították az új Alpine-t – ez már tényleg a 2022-es autó hangja

Enstone-ban is sor került az előszezon egyik fontos eseményére: először indították be az új versenygép motorját. A csapat idei modellje az A522 nevet viseli – bemutatójának időpontja egyelőre nem ismert.

Az Alpine próbára tette a rajongók türelmét, mivel az elmúlt napokban többször is publikáltak hangfelvételeket: hozzáfűzve, hogy most NEM az új autó beindítását halljuk, hanem egy kerékpisztolyt, a rajongókat vagy éppen Alonsót és Ocont.

Az istállók közül elsőként a Mercedes indította be új autóját, Brackley-ben már karácsony előtt sor került erre a mérföldkőre.

Meghallgattattak a versenyzők imái: újraaszfaltozták az austini pálya nagy részét

Az elmúlt években folyamatosan a kritikák kereszttüzébe került a Circuit of the Americas versenypálya aszfaltja: a Formula-1-esek is többször panaszkodtak a huplikra, de különösen a MotoGP-sek titulálták veszélyesnek a helyzetet – olyannyira, hogy a tavaly októberi futam során belengették: ha nem orvosolják a problémát, nem térnek vissza a texasi helyszínre. Nos, az illetékesek hallgattak a motorosokra: a COTA közösségi oldalain közzétett információk alapján újraaszfaltozták a kritikus szakaszokat, konkrétan a 2-es és 10-es, valamint a 12-es és 16-os kanyar közötti szekciókat.

A probléma gyökerével is igyekeztek foglalkozni, hiszen az okozza a gondot Austinban, hogy eleve a talaj olyan jellegű a pálya alatt, amely miatt néhány évente megjelennek rajta a hibák. Ennek elkerülése érdekében talajradarral és lézerrel próbálták feltérképezni, hol van probléma a talaj szerkezetével, s a 2-es és 10-es kanyar közötti rész alapját meg is erősítették. A puding próbája az evés: a MotoGP áprilisban, az F1 októberben utazik Amerikába, ekkor derül ki, mennyire váltak be a munkálatok.

A szezon harmadik szakaszán tört totálra az első hibrid WRC – videó

A Monte-Carlo harmadik gyorsasági szakaszán Adrien Fourmaux sokallt be egy kanyarban és törte darabokra a Ford Puma Rally1-et - ezzel ő "írta le" az első hibrid "WRC-t". Videón az eset:

Prost versenybe akart szállni az FIA-elnökségért

Nagyjából egy hónappal ezelőtt Mohammed Ben Sulayemet választották a Nemzetközi Automobil Szövetség új elnökévé, a szavazáson egyetlen kihívóját, Graham Stokert utasította maga mögé. Ám mint most kiderült, lehetett volna még egy ellenfele a voksoláson Ben Sulayemnek, méghozzá az Alpine tanácsadói pozíciójából távozó négyszeres F1-es világbajnok, Alain Prost!

„Elárulok egy titkot: úton voltam afelé, hogy elinduljak az FIA elnöki pozíciójáért, de elkéstem” – árulta el a francia legenda a L’Equipe-nek. „Csaknem 40 éve vagyok jelen a Formula-1-ben mindenféle pozícióban: versenyzőtől kezdve csapatfőnökön át több igazgatói tanácsig. Emellett vezettem a GPWC-is [egy tervezett szakadárszéria volt – a szerk.], szóval elégedettséggel töltött volna el az a pozíció.”

Arra a kérdésre, hogy milyen tervei vannak az Alpine-tól való keserédes távozása után, így felelt Prost: „Nem keresek semmi konkrétat. Csak boldog akarok lenni és olyan emberekkel dolgozni, akikkel jó móka a munka.”

alain-prost-2021-dppi

Majdnem kukázással telt Albon első napja a Williamsnél

Néhány nappal ezelőtt először tett látogatást hivatalos Williams-pilótaként Alexander Albon az alakulat grove-i központjában, ahol elsősorban a csapattagokkal ismerkedett össze, valamint némi szimulátormunkát is elvégzett. Ám mint azt az F1-be egy év kihagyás után visszatérő brit-thai elmondta: nem sokon múlt, hogy nem a szemétben turkált ehelyett!

„Már az első napon elhagytam a kocsikulcsomat, de szerencsére megtaláltam őket. Azt hittem, az ebédtálcámon hagytam, szóval már épp át akartam nézni a szemetesládákat, de szerencsére csak lecsúszott a kanapé oldalán a szimulátorszobában, szóval megúsztam egy utat a kukákhoz!” – magyarázta Albon a Williams honlapján.

albon-williams-1

Cowboy-kalapban fakadt dalra a volán mögött Daniel Ricciardo

Szemlátomást jól érzi magát a holtidényben a McLaren ausztrálja:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

Gasly pályabejárást tartott Miamiban

Pierre Gasly az Egyesült Államokban, azon belül is Miamiban töltötte az elmúlt napokat, s ha már ott járt, vetett egy pillantást a készülő versenypályára, amelyen a tervek szerint május elején fog összecsapni a Formula-1-es mezőny. Az AlphaTauri franciája röviden be is jelentkezett (méghozzá névre szóló NFL-mezben), megmutatva, hogy már az első lelátók is elkészültek a helyszínen:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Miami Grand Prix (@f1mia) által megosztott bejegyzés

 

A Miami Nagydíj Instagram-oldala egyébként néhány napja tett közzé pár fotót a Hard Rock Stadium körül felhúzandó pályán zajló munkálatok fejleményeiről:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Miami Grand Prix (@f1mia) által megosztott bejegyzés

Magyar versenyző is indul az ázsiai Formula Regional futamain

Néhány hete már beszámoltunk róla, hogy Révész Levente idén az európai Formula Regional sorozatban fog versenyezni, ám még mielőtt ott bemutatkozna, egyfajta hangolódásként a széria ázsiai megfelelőjében is próbára teszi magát. Az Evans GP Academy színeiben szereplő fiatal versenyző 28 fős mezőnyben indul, amelyben lesz néhány ismerős név, kezdve például Arthur Leclerc-rel, Sebastian Montoyával és Oliver Bearmannal. A bajnokság versenyeit öt egymást követő hétvégén futják a mostanival kezdve: az első és az utolsó állomásnak Abu Dhabi, a közte lévő háromnak pedig a dubaji pálya ad otthont, s mivel forduló során három futamot rendeznek.

Volkswagenes egyeztetésekről és Red Bull–Porschéről beszélt a McLaren vezére

Az utóbbi időben egyre erősebben lehet hallani, hogy a Volkswagen Csoport egy vagy akár két márkával is beszállhat motorszállítóként a Formula-1-be az új erőforrások 2026-os bevezetésekor. A pletykák arról szólnak, hogy a Red Bull a Porschével, a McLaren pedig az Audival léphet együttműködésre – sőt, utóbbi kapcsán a wokingiaknak egyszer már azt is cáfolniuk kellett, hogy a négykarikás gyártó felvásárolta volna a teljes csapatot. Ennek ellenére Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója nemrég nem tagadta, hogy zajlottak a háttérben egyeztetések a Volkswagen-konszernnel, egyúttal pedig azt is elhintette, hogy az ő értesülései szerint igazak lehetnek a másik kapcsolatról szóló hírek:

„Azt hallom, hogy valamit csinálni fognak a Red Bull-lal a porschés vonalon” – idézi Brownt az F1i.com. „Szerintem számos emberrel beszéltek a mezőnyből, és ahogy az sejthető, nekünk is voltak beszélgetéseink. De rövid és közép távon elégedett vagyunk a jelenlegi helyzettel. Szóval megvárjuk, hogy lássuk, hogy beszállnak-e a sportba. Mert szerintem ez még nincs teljesen eldöntve. Ha beszállnak, akkor is szerződésünk van erre az időszakra, aztán pedig természetesen felmérjük, hol állunk mi, kik vannak jelen a sportban, s aztán eldöntjük, mit csinálunk 2026-ban.”

A Red Bull jelenleg a Hondától megörökölt projektet viszi tovább sajátként, a McLarent pedig a Mercedes látja el hajtásláncokkal. Ez utóbbi kapcsán Brown hangsúlyozta: hisz benne, hogy ügyfélcsapatként is lehet világbajnokságot nyerni az F1-ben, a motorok ugyanis megegyeznek a gyári istálló által használttal, nekik csak az autó többi részének hozzáalakításában van előnyük.

mclaren-redbull-2021-dppi

fotó: dppi

Új névvel és logóval vág neki a 2022-es szezonnak az Alfa Romeo

Új identitást kapott a Formula-1 idén kezdődő új korszakára az Alfa Romeo: a csapat bejelentése értelmében mostantól hivatalosan Alfa Romeo F1 Team Orlen névre hallgat az istálló. A névadó szponzor tehát maradt az Orlen, az egyetlen – voltaképpen csak szimbolikus – változtatás, hogy a „Racing” szó helyét átvette az „F1 Team” kifejezés, amellyel a közlemény szerint azt kívánják hangsúlyozni, hogy a gárda azon szűk, tízfős csoportba tartozik, amely Formula-1-es csapatnak mondhatja magát. Az új névhez pedig természetesen új logó is dukál – íme:

Audi-versenyzőként folytatja Michelisz márkatársa

Az előző két WTCR-szezont a Hyundai gyári pilótájaként, a Team Engstler színeiben töltötte Luca Engstler. A 21 éves német fiatal a lokális TCR-bajnokságok             specialistája hét címmel a német, ázsiai, közel-keleti és maláj sorozatokban, de a WTCR-ben hiányzott neki az áttörés: a bajnokságban csak 16. és 15. helyen végzett az elmúlt két évben (habár 2021-ben ő nyerte a junior értékelést), egyetlen dobogós helyet ért el, második helyet tavaly a Nürburgringen, a második futamon.

Engstler 2022-ben már nem lesz a Hyundai pilótája, és a márkát váltó, Hondával társuló családi csapatnak sem marad versenyzője. Helyette az Audi Sport ügyfélprogramjával írt alá szerződést. Hasonló státuszt kap, mint a márka WTCR-pilótái, Gilles Magnus, Nathanael Berthon és Frederic Vervisch, Engstler azonban a jelek szerint nem a világkupán fog szerepelni, hanem a GT3 kategóriára koncentrál.

Ismét lesz hölgyversenyző a Bajnokok Tornáján

Bő három hét múlva, február 5-6-án rendezik Svédországban, havas-jeges pályán a Bajnokok Tornáját, az esemény közeledtével pedig lassan véglegessé válik a mezőny is. Valtteri Bottas, Sebastian Vettel és Mick Schumacher után újabb F1-es kötődésű résztvevőt jelentettek be David Coulthard személyében, akinek társa a W Series kétszeres bajnoka, Jamie Chadwick lesz. Chadwick mindössze a második hölgyversenyző, aki részt vehet a tornán, előtte Susie Wolff kapott erre lehetőséget még 2014-ben.

„Szuper izgatott vagyok. Nagy megtiszteltetés lesz egy olyan ikon mellett képviselni Nagy-Britanniát, mint David Coulthard” – nyilatkozta Chadwick. Coulthard, aki már tapasztalt résztvevő a Bajnokok Tornáján, természetesen a győzelmet célozta meg, de elismerte, ez nem lesz könnyű, és nem a tapasztalatlan társ miatt. „Már vezettem jégen korábban, egy AMG Mercedest Svédországban, de nagyon nehéz lesz legyőzni az északi versenyzőket a természetes környezetükben” – mondta.

Betilthatja egyik rajt előtti hagyományát az F1

A Formula-1-hez mindig is hozzátartoztak bizonyos szokások, amelyek teljes egésszé tették a versenyhétvégét, az elmúlt években pedig különösen igaz, hogy a szervezők szeretnének minden alkalmat megragadni a szórakoztatásra. Azonban ezzel párhuzamosan a sport egy olyan irányba mozdul el, amellyel környezetbarátabb módon működhet, ebbe pedig egyes dolgok nem férnek bele.

Ilyenek a rajt előtti légi parádék is, melyektől a hírek szerint idén elköszönhetünk. Mindezt a karbonkibocsátás csökkentése miatt tervezi meglépni az F1 vezetősége, illetve azért, mert felmerült, hogy egyes országok akár katonai erőfitogtatásra is felhasználhatják ezt a látványelemet. A szigorítás értelmében például Monzában és Silverstone-ban sem láthatnánk már idén légi showt.

Mindazonáltal a civil repülőgépek bemutatóját meghagyhatják, azzal a megkötéssel, hogy fenntartható üzemanyaggal hajtott gépek szállhatnak csak fel.

A szintetikus anyaméh előnyeit fejtegeti a Formula-E-bajnok Di Grassi

Az elektromos széria 2016/17-es szezonjának győztese, Lucas di Grassi nagy rajongója a tudománynak és technológiának, és egyre gyakrabban nyilvánít véleményt az elektromos autózás témakörén kívül is. Most a közösségi médiában megosztott egy posztot, amely azzal az alapproblémával foglalkozik, hogy a férfiak és nők keresete közti különbség azután nyílik ki, hogy a nőnek gyermeke születik. A megoldást az eredeti poszt szerzője szerint a szintetikus anyaméh jelenti, amely eltávolítja a várandóssággal járó terhet és csökkenti az egyenlőtlenséget.

Az eredeti posztot megosztó Di Grassi így vélekedik: „A szintetikus anyaméh jobb társadalomhoz vezethet számos okból kifolyólag, melyekről teljes cikket kellene írni. Én hiszem, hogy ezt a technológiát mindenképpen ki kellene fejleszteni (és mielőtt jönnének a panaszok, minden más technológiához hasonlóan opcionális lenne)” – írta ki magából futurisztikus gondolatait Di Grassi.

Csapatot talált a Ferraritól távozó tehetség

Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, nem lesz Ferrari-akadémista az Formula-2 idei mezőnyében. Ennek egyik oka, hogy Marcus Armstrong a tavalyi évet az olaszok támogatásával és a DAMS csapatában töltötte, azóta viszont szakított az akadémiával. Nemrég viszont hivatalosan megerősítést nyert, hogy az új-zélandi pilóta 2022-ben ismét ott lesz az F2 rajtrácsán, ám ezúttal már a Hitech istállójánál.

„Nagyon örülök, hogy ebben a szezonban a Hitech csapathoz csatlakozhatok a Formula 2-ben. A csapatfőnök, Oliver Oakes néhány évvel ezelőtt elhozott Európába, így már a kezdeti időkben is láttam a csapatot, amely azóta a Formula-2 és Formula-3 meghatározó szereplőjévé vált. Alig várom, hogy egy ilyen sikeres alakulattal dolgozhassak együtt, és mindent beleadhassak az idei évben” – mondta Armstrong.

Csökkentené az IndyCar-autók súlyát Scott Dixon

Nem elégedett a jelenlegi IndyCar gépekkel a széria hatszoros bajnoka. Scott Dixon nagyon fontosnak tartja, hogy változások történjenek, mert véleménye szerint a jelenlegi autók túl nehezek. „Azt mondanám, hogy az IndyCar jelenleg inkább egy junior kategóriás autóval rendelkezik. Nem igazán gyors vagy fürge, túl nehéz és nincs elegendő tapadása, pedig néhány pálya szintén nagyon alacsony tapadással rendelkezik. A súlynövekedést valószínűleg a biztonsági rendszerek okozták, mint az aeroscreen, ami viszont nem gond. Sokan lépnek erre az útra, mert változik a technológia, mi viszont lassúak vagyunk a fejlesztések terén. Nem sokat változott az autó 2012 óta” – idézte Dixont a Motorsport.

A rutinos pilóta szerint a hamarosan érkező hibrid motorokkal növekedhet a teljesítmény és másabb lesz vezetni az autókat, de csak reménykedik abban, hogy ez valamennyire megoldja a súllyal kapcsolatos problémákat.

Szavazz: Folytatja pályafutását Hamilton az F1-ben – és örülnél neki?

Nem lehet tagadni, Lewis Hamilton sorsának bizonytalansága uralja a Formula-1-es témájú híreket: a Formula.hu legolvasottabb anyagai is a hétszeres világbajnok jövőjéhez kapcsolódnak: Toto Wolff vagy korábbi világbajnokok nyilatkozatai, meglátásai, teóriái. Biztosat egyelőre senki sem tud, maga az érintett pedig az Abu Dhabi Nagydíj óta nem szólalt meg a nyilvánosság előtt.

Kíváncsiak vagyunk arra, hogy ti mit gondoltok erről a forró témáról, ezért arra kérünk titeket, osszátok meg véleményetek a szavazómodulon keresztül. Két kérdésre keressük a választ:

1. Szerinted folytatja Lewis Hamilton a pályafutását az F1-ben?

2. Örülnél, ha a hétszeres világbajnok szerepelne a 2022-es mezőnyben?

Így néznének ki az új autók a 2021-es festésekkel

Bár még néhány hetet várnunk kell a csapatok autóbemutatóira, a Formula-1 Instagram-csatornája megálmodta, hogyan festenének az új versenygépek – amelyek nyilván valamelyest az általuk felvázolt prototípus koncepciótól el fognak térni – a tavalyi dizájnokkal. Mint arra a kommentekben felhívták a figyelmet, a lapozható bejegyzés nem teljes, a Ferrari ugyanis hiányzik közülük:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés