DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 23. szerda

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Amikor robbanásponthoz értek a rivalizálások az F1-ben

Verstappen és Hamilton tavalyi csörtéi, Alonso és Hamilton hungaroringi balhéja és persze Senna és Prost suzukai ütközései is szerepelnek a Formula-1 YouTube-csatornájának legújabb top 10-es összeállításában, amelyben a legkeményebb rivalizálások legforróbb momentumait gyűjtötték össze – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

senna-prost-video

Jenson Buttonnal gokartozott Alexander Albon – videó

Folytatta felkészülését a Formula-1-be visszatérő Alexander Albon, aki Los Angelesben futott össze a Williamsnél tanácsadói szerepkört betöltő Jenson Buttonnal. A fiatal brit-thai és a 2009-es világbajnok a 80-90 km/h-ra képes Ricciardo-kartokba (igen, a McLaren ausztráljáról nevezték el ezt a típusú gokartot) pattant be, ami kiváló fizikai edzésnek is számít a néhány hét múlva induló új idényt megelőzően:

Horgolt figurákból alkották meg az F1-es pilótákat

Igazán különleges dologgal állt elő egy rajongó. Sarah Wallace ugyanis olyan figurákat készített, amelyek a Formula-1-es pilótákat ábrázolják. Némelyik igazán hitelesre sikerült, így ez is oka lehetett annak, hogy az Aston Martin csapata is megosztott erről egy képet a közösségi médiában. Az alkotó 14 versenyzőt formált meg és az alábbiakat mondta a munkafolyamatról: „Tonnányi móka volt ezeket elkészíteni, és rengeteg vicces kiegészítőjük is van. Fernandónak ott az El Plan, Seb kristálygömbbel, almafával, és óriási ujjal rendelkezik. Micnek és neki focilabdája is van, Maxnek narancsszínű, lapos karimájú sapkája, Checónak tequilája, Valtterinek és Lance-nek hokiütője, külön Valtterinek kávéscsészéje is, valamint Dannynek cipője, míg Carlos Smooth Operator-t énekel, ha megszorítod.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sarah Wallace (@thearialene) által megosztott bejegyzés

Dobogóval tért vissza a versenypályákra Robert Wickens

Robert Wickens a 2018-as poconói IndyCar-futamon szenvedett súlyos balesetet, amelyben részlegesen lebénult és kerekesszékbe kényszerült. A versenyző azonban nem adta fel, a folyamatos rehabilitációnak köszönhetően pedig a mostani hétvégén ismét éles körülmények között vezethetett versenyautót. A kanadai pilóta Daytonában, az IMSA Michelin Pilot Challenge idénynyitóján állt rajthoz egy speciálisan átalakított Hyundai Elantra N TCR-rel.

A kvalifikáción még a hetedik helyen végzett Wickens és csapattársa, Mark Wilkins, a négyórás futamon azonban már a TCR-kategória harmadik helyén ért célba a Bryan Herta Autosport egysége. Ezzel a 32 éves versenyző 1258 nap után dobogós helyezéssel tért vissza. „Még mindig mosolygok a történtek után. Alig várom, hogy mit tartogat még a szezon” – írta közösségi oldalán Wickens.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Robert Wickens (@robertwickens) által megosztott bejegyzés

A Ferrari a rajongókra is gondolt Fioranóban

A héten egy privát tesztet szervezett a Ferrari csapata a fioránói pályán. A gyakorlás célja az volt, hogy a pilótáik Charles Leclerc és Carlos Sainz, valamint a tesztpilóta Robert Svarcman is megfelelő fizikai állapotba kerüljön a szezon előtt. A maranellóiak tesztjéről a szurkolók sem feledkeztek meg, a kerítés túloldalán állóknak pedig az istálló orosz tehetsége osztott ki néhány ajándékot.

 

Az FIA közleményt adott ki Masi jövőjével kapcsolatban

Közleményt adott ki a Nemzetközi Automobil Szövetség a Formula-1 versenyigazgatója, Michael Masi ügyével kapcsolatos pletykák miatt. Nemrégiben az együlésesek igazgatója, Peter Bayer beszélt arról, hogy fennáll a lehetősége a szakember leváltásának, több helyen pedig arról szóltak a hírek, hogy struktúraváltozás következhet be. Az FIA szombaton elejét vette a dolgoknak és hivatalosan is reagált.

„Egyelőre még nem született döntés a legutóbbi Formula-1-es Abu-Dhabi Nagydíj eseményeinek jelenleg folyó részletes elemzésének eredményéről. Ahogyan azt már korábban bejelentettük, a részletes eredményeket az F1 Bizottság február 14-i londoni ülésén mutatják be, miután az összes F1-es versenyzővel nyíltan megvitatják, amit a Motorsport Világtanács március 18-i bahreini ülésén kell jóváhagyni, az FIA-elnök, Mohammed Ben Sulayem irányításával” – állt a közleményben.

 

Elképesztő alkotást osztott meg az F1

A Falling In Sand nevű csatorna több helyen is megtalálható a közösségi médiában, a készítője pedig egy James Sun nevű kanadai művész, aki homokból készít fantasztikus alkotásokat. A labdarúgó csapatok logóitól kezdve, az autókon át, egészen a kosárlabda mezekig, szinte mindenféle témában készült már valami, legutóbb például a hamarosan bemutatkozó Miami F1-es pálya rajzát hozta össze. Utóbbit a sportág hivatalos Instagram oldalán is megosztották.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A címvédő indulhat az élről Szaúd-Arábiában

Ezen a hétvégén rendezik a Formula-E szezonnyitóját, melynek első futamát pénteken este a címvédő Nyck de Vries nyerte, aki szombat délutánra is jó formában maradt és megszerezte a pole-pozíciót a második futamra. Akárcsak tegnap, úgy ma is az új párharcos-kieséses formátumú kvalifikáción próbálták megszerezni a minél jobb rajtpozíciókat a mezőny tagjai.

Az időmérő végére úgy tűnt a Venturi csapata kiváló helyzetben lehet, miután az elődöntőbe mindkét pilótájuk bekerült, ám Eduardo Mortara és Lucas di Grassi egymás ellen voltak kénytelenek csatázni. Ebből a párharcból végül Mortara jött ki jobban, akire Nyck de Vries várt a döntőben, miután saját ágán legyőzte Robert Frijnst. A fináléban aztán hatalmas csata döntött a rajtelsőség sorsáról, a Mercedes versenyzője mindössze 0.005 másodperccel volt gyorsabb riválisánál.

A harmadik helyet Frijns csípte el, megelőzve Di Grassit, míg mögöttük André Lotterer, Jean-Eric Vergne, Antonio Felix da Costa, a tegnap dobogóra álló Jake Dennis, Alexander Sims és Oliver Rowland zárták az első tízet.   

A futam magyar idő szerint 18:00-kor kezdődik.

 

A Mercedes büszke az első autójára

Egy háromkerekű járművel indult a Mercedes történelme, amikor Karl Benz német mérnök 1879-ben elkészítette első kétütemű erőforrását, majd néhány évvel később 1885-ben elkészült az első járművel, melyet 1886-ban január 29-én szabadalmaztatott. F1-es csapatuk Instagram oldalán ma ezt a jeles eseményt ünneplik, melyhez az alábbiakat fűzték hozzá: „Itt kezdődött minden. 1886. január 29. Carl Benz benyújtotta a szabadalmat motoros autójára... És megszületett az automobil” – írták a közösségi oldalukon.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

A videóbíróhoz hasonló megoldás jöhet az F1-ben

Noha más sportágakban sikeresen alkalmazták, a labdarúgásban nagyon hosszú időbe telt, mire bevezették a videóbírót. A VAR technológiájával a játékvezetők munkáját segítik a kamerák felvételei által, egyes hírek pedig arról szólnak, hogy az FIA is elgondolkodott valami ehhez hasonlón. A szövetség és a versenyirányítás munkáját ugyanis rengeteg kritika érte a tavalyi esztendőben, különösen a versenyigazgató, Michael Masi döntéseit, aki könnyen lehet, hogy hamarosan távozni kényszerül.

A német Motorsport-Magazin kiadványa szerint egy új struktúra kerülhet bevezetésre, mely magában foglalhat egy központi videoasszisztensi központot. Mivel a versenyhétvégéken a csapatok is kapnak támogatást a gyáruktól, így az FIA esetében sem elképzelhetetlen egy ilyen rendszer. „Míg a versenyigazgató a helyszínen valós időben gondoskodik a legfontosabb feladatokról, addig egy csapat a háttérben ellenőrizheti a különböző forgatókönyveket, és vészhelyzetben beavatkozhat. Hasonlóan a labdarúgásban alkalmazott VAR-hoz” – írták a szaklap cikkében.

Giovinazzi továbbra is nagyon motivált

Bár néhány hónappal ezelőtt még azért küzdött Antonio Giovinazzi, hogy megtarthassa ülését az Alfa Romeo F1-es csapatánál, végül helyette a Formula-2-ből érkező Guanyu Zhou személyére esett az istálló választása. Az olasznak így új kihívás után kellett néznie, amit a Formula-E-ben talált meg. A 28 esztendős pilóta idén a Penske színeiben versenyzik az elektromos szériában, első futama azonban nem sikerült túl jól. Ennek ellenére még mindig pozitívan áll a feladatai elé, amit a legutóbbi Twitter bejegyzése is bizonyít.

„Új bajnokság, új autó, új kihívások, de ugyanaz a vágy, hogy kipróbáljam magam és a legjobbat nyújtsam. Új formula, ugyanazok az összetevők: szenvedély és elkötelezettség” – írta a posztban.

 

24 órát töltött overallban és sisakban – még abban is zuhanyzott

Őrült kísérletet tett Steve Alvarez Brown, a Quadrant e-sport csapat tagja (amely nem más, mint Lando Norris szimulátoros alakulata): 24 órán át viselt egy versenyzői overallt és sisakot. Ebben végzett minden napi teendőt: teljes védőfelszerelésben ment a konditerembe, a McDrive-ba, sisakban evett-ivott, de még a zuhanyzáshoz sem vette le a tűzállót.

Las Vegas lehet a harmadik nagydíj az Egyesült Államokban, már 2023-tól

Ross Brawn már korábban is felvetette, hogy látva a Formula-1 népszerűségét a tengerentúlon, szívesen bővítenék a versenynaptárt egy harmadik versennyel az Egyesült Államokban. A texasi USA Nagydíj mellé idén csatlakozik a Miami Nagydíj is, de úgy tűnik, itt valóban nem fognak megállni. 2023-ban a tervek szerint visszatér a száguldó cirkusz Las Vegasba, ahol 1982-ben versenyzett utoljára. Praktikussági okok miatt a Miami Nagydíjjal karöltve kapna egy oda-vissza hétvégét tavasszal. A pontos elképzelések a pályát illetően még nem ismertek, de az már biztosnak tűnik, hogy a kaszinókkal tarkított „Strip” szakaszt, Las Vegas jellegzetes részét nem hagynák ki belőle.

Videó: Schumacherrel és Palikkal turbózták fel a debreceni autós üldözést

Csütörtökön kiraboltak egy belvárosi ékszerboltot Debrecenben, adta hírül még aznap a Dehir.hu. Az ezt követő autós üldözésről és a rablók elfogásáról több szemtanú is videofelvételt készített, ami elárasztotta a Facebookot. A Debrecenben Hallottam nevű nyilvános csoportba Bányai Attila töltött fel egy videót az esethez kötődően.

Csakhogy ez a videó sokkal inkább humoros hangvételű, ugyanis valamikor az ezredforduló környékén futott egy Seicento-reklám a televízióban Michael Schumacher főszereplésével, így ezt, Palik László néhány emlékezetes kommentárját és a debreceni rablásról készült felvételeket jól összevágva készült el ez a remekmű. Hangot fel és nézzétek meg a videót a képre kattintva a Facebookon!

A WRC-legenda szerint Hamiltont kirabolták

A 2021-es F1-es vilgábajnoki cím eldöntéséről beszélt Sebastien Ogier, a franciák nyolcszoros világbajnok WRC-pilótája. Az aktív versenyzéstől tavaly, a nyolcadik címének megszerzésével visszanuló extraklasszis szerint Lewis Hamilton teljes joggal érzi úgy, hogy elvették tőle a megérdemelt elsőséget.

"Nagyon nehéz lehetett ezt elfogadnia. Úgy érezhette, hogy kirabolták és ki is rabolták, ne féljünk kimondani. Ugyanakkor nagyon tisztelem Verstappent is, csodálatos szezonja volt és nem ő lopta el azt a vb-címet. Mindketten megérdemelték volna, de legyünk őszinték, az utolsó futamon Lewis végig elöl volt. Majd jött a híres biztonsági autó és az újraindítás. De vissza fog térni, ultraversenyképes környezetben van a legjobb csapattal" - fejtette ki a véleményét Ogier.

ogier_2

fotó: dppi

150. születésnapját ünnepli a Pirelli

1872. január 28-án kezdődött az olasz gumigyár története, azóta pedig többek között a Formula-1 egyedüli beszállítójává és számos más sorozat partnerévé nőtte ki magát. A Pirellit így ma különböző kategóriák képviselői köszöntik, sőt, az olasz posta még egy különleges bélyeget is készített az évfordulóra.

Mercedes az élen: Vandoorne-pole az új formátumú időmérőn

A Formula-E Szaúd-Arábiában kezdődő nyolcadik szezonjára is tartogattak újdonságot a széria vezetői. Egy párharcos-kieséses formátumú időmérő debütált, amelyben először két csoportra osztották a versenyzőket, majd a legjobbak negyeddöntőkben, elődöntőkben és a fináléban csaphattak össze.

A Mercedesnek egyelőre ez a formátum is bevált: a döntőbe Stoffel Vandoorne és Jake Dennis jutott be (Vandoorne épp a csapattársát kiejtve), a belga pilóta pedig végül három pontot is bezsebelve megszerezte az első helyet. A címvédő, Nyck de Vries a harmadik rajtkockából indulhat a ma este 18:00-kor kezdődő első futamon. Az ex-F1-es újonc, Antonio Giovinazzi a 22. helyen debütált.

Feltörekvő vállalkozást támogat Hamilton

A világjárvány alaposan megváltoztatta a mindennapi életet, és különösen az elején intenzíven igyekezett mindenki óvni az egészégét és segíteni az embertársainak is. Így született meg a Zapp nevű vállalkozás is, melynek fő profilja a házhozszállítás. A Londonban, Amszterdamban és Rotterdamban elérhető szolgáltatást pedig nem más kezdte támogatni, mint Lewis Hamilton; a hétszeres világbajnok 150 millió fontnyi összeggel fektetett be a vállalkozásba. Képviselőjük egyszerűen „fantasztikusnak” nevezte a brit részvételét.

Bár az Egyesült Királyságban épp most kezdenek lazítani a korlátozásokon, a Zapp jövője nincs veszélyben, egyelőre tovább terjeszkednek, és már 20 percen belüli szállítást ígérnek.

A Ferrarik és Verstappen csattanós rajtja, Webber taxizása és még több emlékezetes szingapúri pillanat

Csütörtökön bejelentette az F1, hogy még hét éven át biztosan visszatér első villanyfényes versenyének helyszínére, Szingapúrba. Ezt ünneplendő a sport YouTube-csatornáján összeszedték nekünk a legnagyobb pillanatokat a Szingapúri Nagydíjak történetéből.

Ismét az F1 kísérősorozata lesz a W Series

A juniorszériák, a Formula-2 és a Formula-3 már évek óta járják a világot a száguldó cirkusszal karöltve, tavaly pedig a hölgyversenyzők külön kategóriája, a W Series is csatlakozott a kísérethez. Idén sem lesz ez másképp, nyolc közös hétvégéje lesz a harmadik évét kezdő sorozatnak és az F1-nek, a naptáruk pedig öt új pályával bővül. A szezont májusban, Miamiban kezdik, aztán következik Barcelona, Silverstone, Paul Ricard, a Hungaroring, majd Európát elhagyva Szuzukába, ismét az Egyesült Államokba, és a szezont lezárandó Mexikóba utaznak. A mezőny még nem teljes, ám a bajnokság első nyolc helyén végző versenyző garantáltan helyet kap a rajtrácson, így Jamie Chadwick újra nekifuthat a címvédésnek.