DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 22. kedd

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Nem félti kerékcsererekordját a Red Bull

A bokszutcai munka királya a Formula-1-ben kétségbevonhatatlanul a Red Bull Racing: sőt mi több, koronázott királya, mivel a leggyorsabb kerékcseréket pontozó DHL Fastest Pit Stop díjat 2021-ben sorban a negyedik alkalommal nyerte meg a csapat. Ezekben az években állította fel a Red Bull stábja a kerékcsererekordot: a 2019-es Brazil Nagydíjon 1,82 másodperc alatt cseréltek le négy kereket Max Verstappen autóján.

A csapatfőnök, Christian Horner úgy véli, a rekord 2022-ben nem fog megdőlni – a 18 colos kerekek méretükből és tömegükből fakadóan lelassítják a szerelőket, legalábbis egy darabig. „Biztosan hatással lesznek a kiállásokra: mind a gumi, mind a kerék nehezebb és masszívabb. Nálunk van a világrekord 1,82 másodperccel, és nem hiszem, hogy veszélyt fogunk jelenteni rá az első évben. Alkalmazkodni fogunk és finomítunk a technikánkon, de abban egész biztos vagyok, két másodperc közelébe tudunk kerülni még az új gumikkal is” – idézte az F1i Hornert.

Megmutatta az AT03 első darabját az AlphaTauri

A csapat nem volt bőkezű a rajongókkal: a február 14-én érkező 2022-es modell valóban apró részét mutatta meg, a visszapillantó tükröt.

Körrekord a bokszutcában, egyedül a rajtrácson, leszakadó kerekek – furcsa és bizarr F1-es pillanatok

Érdekes top 10-es válogatást készített a Formula-1 YouTube-csatornája, amelyben különös eseteket gyűjtöttek össze a száguldó cirkusz történetében. Szerepel benne többek között a legendás jerezi hármas pole-holtverseny, Senna doningtoni bokszutcában elért pályacsúcsa, Hamilton silverstone-i defektes győzelme és tavalyi második hungaroringi rajtja, a Jaguar orráról eltűnt gyémánt, Schumacher kézjelekkel való kommunikációja, valamint Buemi Kínában lerepülő kerekei – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

furcsa-f1-video

A McLaren legújabb csapatának autója is bemutatkozott

Nagyléptékű autóbemutató eseményt tartottak Wokingban, a Formula-1-es MCL36-tal egyidejűleg megmutatták az IndyCar-autót, valamint az Extreme-E-be szánt versenygépet is, amellyel a McLaren csatlakozik a sorozathoz. Az elektromos Odyssey 21-et nehéz lesz összetéveszteni: az autón domináns a papaja, a színvilág pedig az F1-es modellt tükrözi. A McLaren MX versenyzői Emma Gilmour és Tanner Foust lesznek, akik az autót közösen vezetik a versenyeken, az először már egy hét múlva, február 19-20-án Szaúd-Arábiában.

Kinevezték az Extreme-E-projekt sportigazgatóját, aki Mark Grain lett. Különleges történeti vonatkozása van az autó 58-as rajtszámának is: ezt a számot használta Bruce McLaren első autóversenyén, 1952-ben.

Az IndyCar-csapat szintén részt vett az eseményen. Az Arrow McLaren SP két autója két különböző fényezést kapott a korábbiaknak megfelelően a jobb felismerhetőség érdekében: a csapattal második szezonját töltő Felix Rosenqvisté az F1-esre és MX-re hajazó dizájn, míg Patricio O’Ward, akinek harmadik éve lesz az istállóval az idei, a papaja-fekete verziót vezeti a szintén rövid időn belül, február 27-én St. Petersburgben rajtoló IndyCar-szezonban.

 

Saját motort fejleszthet a jövőben az Aston Martin?

A tervek szerint 2026-ban érkeznek az új motorszabályok a Formula-1-be. Ezek egyik fontos pontja, hogy kikerül az erőforrásból az MGU-H, ez a tényező pedig a költséglimittel együtt állítólag több gyártó, elsősorban a Volkswagen Csoporthoz tartozó Audi és Porsche érdeklődését is felkeltette. Úgy tűnik azonban, hogy nem csak az övéket: az Aston Martin csütörtöki csapatbemutatóján Andrew Green, az istálló technikai vezetője is elhintette, hogy a jövőben akár saját hajtásláncot építhetnek (jelenleg a Mercedes motorjait használják):

„Egyértelműen vizsgáljuk a motorellátást hosszú távon. 2026-ot jelölték meg az új motorszabályok érkezésének, csapatként pedig szeretnénk ebben részt venni” – idézi a szakembert az F1i.com. „Most már itt van velünk az Aramco is szponzorként, és úgy vélem, lesznek egyeztetések erről a következő években, szóval meglátjuk. Biztos vagyok benne, hogy részletesen meg fogjuk ezt vizsgálni, hogy előnyös-e számunkra, ha elmegyünk ebbe az irányba.”

aston-amr22-hatulrol

Hogyan lehet bizalmas információkat szerezni a paddockban?

Egy konkrét példán keresztül meséltük el a Formula Podcast legutóbbi adásában, hogy hogyan lehet olyan különleges információkhoz jutni az F1-es paddockban szaglászva, mint például egy átigazolás híre több hónappal a hivatalos megerősítés előtt. Az adás e szakasza 44:01-től hallható.

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Hova tűnt megint Damon Hill? – a világbajnok covidos lett, de a karanténtól szenved igazán

Az „eltűnés” ezúttal nem szó szerint értendő, hiszen az 1996-os világbajnok mostanában épphogy a szokásosnál aktívabb lett a közösségi médiában: lelkesen oszt meg minden jellegű posztot, a Twitteren például a Mercedes és a McLaren bemutatójának beharangozóját, Sebastian Vettel nyilatkozatát arról, hogy Michael Masit nem szabadna kirúgni, vagy éppen Felipe Massa 2014-es hockenheimi balesetét is megtaláljuk a hírfolyamában.

A megosztások között láthatunk egy saját bejegyzést is, amelyben Hill megmagyarázza az aktivitást: „Ha csodálkoztok, miért tweetelek és instázok ennyit, az oka az, hogy elkaptam a Covidot és itthon ragadtam!!! Csessze meg ez a kis hülye apróság. Talán mégis okosabb, mint mi mindannyian? Úgy tűnik, azt csinálja, amit akar” – írta Hill, akire a karantén érezhetően nincs jó hatással. Reméljük, minél előbb szabadulni fog.

Mégis fekete lesz az idei Mercedes?

Legalábbis erre utalhat az a fotó, amelyet a Mercedes osztott meg közösségi oldalán: a csapat új pilótája, George Russell fekete versenyruházatban látható rajta. Az utóbbi két év Fekete Nyilai után az eredeti tervek szerint 2022-ben újra ezüstszínen pompázik majd az autó - vagy mégsem?

 

Videó: Már pályára is vitte 2022-es autóját az Aston Martin

A csapat csütörtökön tartotta a bemutatóját, amelyen a korábban prezentáló csapatokkal ellentétben az igazi 2022-es Formula-1-es versenyautójukat leplezték le, pénteken pedig már Silverstone-ban köröztek a géppel, így az Aston Martin lett az első istálló, amely pályára is vitte az új gépét. Íme, mozgóképen is az AMR22-es, Lance Stroll-lal a volánnál:

Itt nézhetitek élőben a McLaren autóbemutatóját

Péntekre is jut egy autóbemutató, magyar idő szerint 20:00-kor leplezi le 2022-es autóját a McLaren, az eseményt pedig élőben lehet követni az alábbi linken.

Toto Wolff már ellenőrizte az új festést

Már nagyon várja saját bemutatóját a Mercedes. Twitter-oldaluk tanúsága szerint a főnök már meg is nézte, hogyan fest majd az új versenygép. A képernyőképen egy emlékeztető is feltűnt a jövő hét pénteki eseményről.

Nosztalgia: így került Alonso a McLarenhez először

Fernando Alonso két világbajnoki címe után elköszönt a Renault-tól és 2007-ben, mindössze egyetlen szezonra a McLarenhez távozott. A szerződést minden bizonnyal több ideig készítették elő, mint ameddig aztán tartott, legalábbis Pedro de la Rosa beszámolója alapján. A spanyol pilóta Alonso első vb-győzelmekor a McLaren tesztpilótájaként tevékenykedett, ám a csapatfőnök Ron Dennis hamar megbízta egy új feladattal. Be kellett cserkésznie honfitársát a csapat számára.

„Mielőtt elkezdődött a Brazil Nagydíj, ajánlatot tettünk Fernandónak 2007-re. Ron felhívott és azt mondta, Pedro, szeretném, ha szerződést kínálnál neki 2007-re, mivel a következő szezonra még érvényes megállapodása van. Én azt mondtam, rendben, majd hétfőn. Ő pedig rávágta, hogy nem, Pedro, nem értesz engem, azelőtt kell, mielőtt világbajnokká koronázzák, mert szeretném, ha tudná, hogy már előtte is érdekelt minket. Utána mindenki őt akarja majd, de én előtte akarom” – idézte fel de la Rosa egykori felettese utasításait, amiket ő követett is volna, ám akadt egy kis bökkenő. „Megmondtam Ronnak, hogy nem tudom a telefonszámát. Nem álltam kapcsolatban Fernandóval, hiszen riválisok voltunk.”

Természetesen a vége valóban egy McLaren-szerződés lett a fiatal Alonsónak, ráadásul egy jó barátot is nyert, a két spanyol kapcsolata ugyanis javulni kezdett, és de la Rosa is belátta, honfitársának ez igenis fontos lépés volt a karrierjében.

Mexikóban folytatódik a Formula-E szezonja – itt a hétvégi program

A január végi szaúd-arábiai nyitány után a mexikóvárosi pályán csap össze a hétvégén az elektromos formulaautós világbajnokság mezőnye, amely egy év kihagyás után tér vissza az F1 által is használt helyszínre. Az időeltolódás miatt késő estig kell majd várnunk a szombati futamra, amelyet az Eurosport 1 közvetít élőben – íme, a menetrend:

Szombat (február 12.)  
15:00 - 15:30 1. szabadedzés  
16:50 - 17:20 2. szabadedzés  
18:40 - 19:55 Időmérő edzés (tv: Eurosport 1, 22:00, felv.)
23:00 Futam (tv: Eurosport 1, élő)

1-_ALS3059

Minden, ami rali: csatlakozzatok a Formula.hu új csoportjához

Minden, ami rali - hírek, információk, pletykák, érdekességek, fotók, videók, háttéranyagok. Csatlakozzatok a Formula.hu ralis Facebook-csoportjához ezen a linken, vagy a képre kattintva!

5s3jytr9827173t1lkum_lg

Az Alfa F1-es újonca tisztázta, hogy hogyan kell ejteni a nevét

Idén debütál F1-es pilótaként Guanyu Zhou, aki az Alfa Romeo egyik autóját vezetheti Valtteri Bottas csapattársaként. A kínai versenyző a svájci Blicknek adott interjújában elárulta, hogy tulajdonképpen hogyan is kell ejteni a nevét.

"Kínaiul a Zhou igazából Joe. Szinte ugyanúgy hangzik" - mondta a pilóta, aki így a "Dzsó" névre hallgat. Zhou azt is hozzátette, hogy szerinte Kínából rendkívül nehéz eljutni az F1-be és szerinte nyolcvan százalék volt a kockázata annak, hogy nem is sikerül neki, vagyis csak húsz százalék esélyt látott arra, hogy bekerül a száguldó cirkuszba.

00121047_003

fotó: dppi

A Red Bull szerint az idei autók gyorsabbak lesznek az egyenesekben

Pierre Wache, a Red Bull F1-es csapatának technikai igazgatója beszélt arról az istálló videójában, hogy szerinte az idei autók egy szempontból biztosan a tavalyiak előtt lesznek: reálisan nézve gyorsabbnak kell lenniük az egyenesekben.

"Az F1 azt akarta, hogy ezek az autók alulról szerezzék a leszorítóerőt és ne a hátsó szárnyról. Ez befolyásolni fogja azt is, hogy hogyan kell vezetni az autót és hogy milyen lesz a tapadás. Ez a generáció nagyon hatékony, ezért az autóknak gyorsabbnak kell lenniük az egyenesekben ugyanolyan leszorítóerő mellett" - mondta Wache arról, hogy az idei autóknál használt aerocsomagokkal nagyobb végsebességet érhetnek el az új technikák.

ryjwt6yx18puz0fw20w2_lg

fotó: dppi

Az apró betűs rész miatt nem mehet Horner a Mercedes-gyárlátogatásra

Nagy hír lett Christian Horner leleményes kémakciójából: a brit egy jótékonysági licit keretében 4000 fontot ajánlott fel a Grand Prix Trust alapítványnak – a licit nyertesének jutalmaként előzetesen egy Mercedes-gyárlátogatást ígértek. Horner fogadkozott, hogy kísérőket is visz magával, körülbelül húsz Red Bull-mérnököt.

Ahogy azonban talán sejteni lehetett, Horner tervét nem sikerült beváltani, mégpedig az apró betűs rész miatt: a Mercedes-gyárlátogatás feltételei között szerepel, hogy „más Formula-1-es csapatok tagjai nem vehetnek részt.”

A Red Bull-csapatfőnök tehát pórul járt, nem fog tudni titkokat ellesni a riválistól, kivéve, ha a Mercedes nagyvonalúan kivételt tesz vele. Állítólag még erre is esély van: „Még nem beszéltünk erről. Ehhez fel kell függesztenünk a feltételeket – mindig el kell olvasni az apróbetűs részt!” – mondta a Mercedes egy szóvivője a Sunnak, habár a két csapat közti viszonyt ismerve kevésbé hisszük, hogy épp Horner felé fognak ilyen gesztust tenni.

Barackszínbe borult és a jelent hangsúlyozza Ricciardo idei sisakja

Egy nappal a McLaren csapat- és autóbemutatója előtt a wokingiak egyik versenyzője, Daniel Ricciardo felfedte, miként is fog festeni 2022-ben a sisakja. Az ausztrál sisakja barackszínben pompázik, a motívumokkal és a feliratokkal pedig azt igyekszik hangsúlyozni, hogy éljük meg a „jelent”, mert az adhat nekünk „lendületet” a továbbiakra. Íme:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

A Ferrari messzire néz: Továbbra is náluk van a Palantir

A maranellói istálló kedden bejelentést tett arról, hogy tovább folytatja az együttműködést a Palantir Technologies vállalattal, amely világvezető adatelemző platformok fejlesztése területén. A cég eddig is együttműködött a Scuderiával, de mostantól magasabb szintre, csapatpartnerré lép elő: a megállapodás révén a versenypályán is várható egy kisebb előrelépés, az adatok elemzése válik gyorsabbá a Palantir legfrissebb generációs szoftverének köszönhetően.

A fantasy-rajongók azonban vélhetően azért kapták fel a fejüket, mert a palantír (jelentése: ami messzire lát) A Gyűrűk Ura mágikus gömbje, az úgynevezett látókő. A 2003-ban alakított Palantir Technologies is innen kapta a nevét.

Ezzel a kisfilmmel melegít az Aston Martin a délutáni bemutatóra

„We climb together”, azaz szabad fordításban „Együtt jutunk fel a csúcsra” szlogennel várja a 2022-es AMR22 ma délutáni bemutatóját az Aston Martin. Festői hegycsúcsok között játszódik a kisfilm, amelyben Sebastian Vettel és Lance Stroll is szerepet kap.

A bemutató közép-európai idő szerint 15:00-kor kezdődik, és az alábbi linken lesz követhető: