DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 22. kedd

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Csaknem 30 évvel a lebénulása után ül vissza a motorjára a legendás világbajnok

Wayne Rainey a gyorsaságimotoros-világbajnokság legnagyobb alakjai közé tartozik: 1990 és 1992 között zsinórban háromszor nyert vb-címet a Yamahával az akkori királykategóriában, az 500 köbcentis géposztályban. Az 1993-as idényben is esélyesnek számított, Misanóban azonban olyan balesetet szenvedett, amely miatt deréktól lefelé lebénult, ezzel pedig véget ért a karrierje.

Néhány hónap múlva azonban újra motorra fog ülni Rainey: az 1992-es YZR500-as speciálisan átalakított verzióval fog részt venni a Goodwoodi Sebességfeszvitálon. „Hihetetlenül izgatott vagyok nemcsak az első goodwoodi szereplésem miatt, hanem azért is, mert a régi Yamahámmal motorozhatok a legendás hegyi pályán” – nyilatkozta a legalább annyira legendás motoros.

rainey

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Két F1-es csapat is szerepet kap a februári Motorsporthíradóban

Tartalom: 

- Így készült a Formula-1-es szabályváltozásokra az Aston Martin.

- A stúdióban Luigi, a hazai ralikrossz egyik főhőse.

- Bemutatkozik a Mercedes F1-es marketingigazgatója.

Vörösbe borult Leclerc idei sisakja – videó

A Ferrari mutatta be egy rövid videóban, milyen dizájnt is kapott Charles Leclerc bukósisakja a 2022-es szezonra – íme:

Mi lesz az Orosz Nagydíjjal? Isztambul beugrásra kész

Az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatban az F1 figyelemmel kíséri az eseményeket, de egyelőre nem kívánnak állást foglalni arra vonatkozóan, hogy mi lesz a szeptemberben esedékes Orosz Nagydíjjal. Ezt a FOM-tól tudta meg a Formula.hu ma délelőtt, ugyanakkor paddock-forrásaink szerint Isztambul szükség esetén kész a beugrásra.

Akik régebb óta a Formula Podcast hallgatói, talán emlékeznek rá: a tavalyi Török Nagydíj futamértékelőjében elhangzott, hogy a helyszínen szerzett tapasztalatainkból arra következtettünk, hogy Isztambulban vélhetően hosszabb távra terveznek, még úgy is, hogy az idei menetrendben egyébként nem szerepelnek. Ha futamtörlésre kerül sor, nyilván mások is megpróbálnak lecsapni a lehetőségre, de amit tavaly láttunk és tapasztaltunk, azok alapján a törököknek biztosan jó esélyeik lennének egy ilyen helyzetben.

„Hamilton csak a figyelem miatt tűnt el”

Az Abu Dhabiban kialakult verseny végi káosz és az emiatt elszenvedett vereség komoly arculcsapás volt a futamot szinte végig vezető Lewis Hamiltonnak, aki a történtek után két hónapra hallgatásba burkolózott. Sokan vádolták emiatt azzal az azóta visszatért hétszeres bajnokot, hogy csak a show miatt vonult háttérbe, közéjük tartozik az egykori F1-es, Robert Doornbos is.

A holland szerint nem profihoz méltó viselkedés volt ez Hamilton részéről, és a Mercedesnek sem tehetett jót vele. „Egy olyan téli szünetről tértek vissza, amit Hamilton nagyon lazán vett. Nem hiszem, hogy ez így jó felkészülés volt a csapatnak, kissé nyugtalanító ez a helyzet. Nem tudják kontrollálni Hamiltont. Csapatként igenis szeretnél beleszólni abba, mikor hol van a pilótád. Ez így nagyon nem volt profi hozzáállás. Ez persze nem von le semmit abból, hogy milyen jó képességű, és mindig is legenda marad. Örülök, hogy visszatért, de szerintem mindezt azért csinálta, hogy magára irányítsa a figyelmet” – fogalmazott Doornbos, aki arra számít, hogy a Hamilton-Verstappen történet második része következik 2022-ben, némi George Russell-lel kiegészítve.

Hakkinen: Alonso már idén futamokat nyerhet

Köztudott, hogy Fernando Alonso az idei radikális szabályváltozás miatt tért vissza a Formula-1-be, azzal a reménnyel, hogy az új korszak győzelmi esélyekhez juttatja az Alpine-t. A hozzá hasonlóan kétszeres világbajnok Mika Hakkinen is hisz abban, hogy eljön még Alonso ideje.

„Tudjuk, milyen motivált, mennyire fitt, mennyire szereti a motorsportot. Győztesként látom őt. Nem azért van a Formula-1-ben, hogy itt legyen, nyerni akar, én pedig egészen biztos vagyok benne, hogy előbb vagy utóbb győzni fog a Formula-1-ben. Tekintve a jelenlegi csapatát, forrásaikat és eszközeiket, ha ki is akarják aknázni őket, akkor képesek nyerni. Nem lepődnék meg, ha 2022 lenne az év, mikor Alonsót újra futamgyőztesként látjuk” – mondta a Motosport.com-nak Hakkinen.

A finn szerint az új generációs autókhoz kiválóan passzol Alonso vezetési stílusa: „Az autók sokkal többet csúszkálnak a lassú kanyarokban, ahol nincs annyi leszorítóerő, így nagyon jó autóirányítási képességekre van szükség, és agresszívnak kell lenni, hogy megfelelő hőmérséklet kerüljön az abroncsokba. Nem lepne meg, ha a vezetési stílusa jól passzolna az új szabályrendszerhez.”

Fekete felszerelésekkel és egy álcafestéssel kezdett az Alfa Romeo

A csapatok közül az Alfa Romeo az egyetlen, mely nem tartotta meg hivatalos bemutatóját, éppen ezért az idei dizájnt és a versenygép sajátos megoldásait továbbra is rejtegetik a kíváncsi tekintetek elől. Az istálló hozott pár képet az első tesztnapjukról, melyen Valtteri Bottas fekete színű felszerelésben, az autó pedig egy álcafestéssel jelent meg. Mindez nem hozott szerencsét a számukra, a technikai gondok miatt a nap első felében alig tudtak a pályára hajtani.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alfa Romeo F1 Team ORLEN (@alfaromeoorlen) által megosztott bejegyzés

Videón az összes autó mozgás közben

Szerdán rendezték meg Barcelonában az idei első tesztnapot a mezőny számára, ahol mind a tíz csapat jelen volt. Erről a Formula-1 hivatalos YouTube csatornáján már egy videó is megtekinthető, ahol mindegyik csapatnak szántak néhány percet, így egy kiváló felvételen, már menet közben is láthatjuk a 2022-es versenygépeket.  

A videó az alábbi képre kattintva tekinthető meg.

Látványos színeket vonultatott fel a Williams

Ahogyan az várható volt, a csapatok szinte azonnal belevetették magukat a munkába az idei első tesztnapon Barcelonában. Bár a köridők is fontosak az első alkalom még abszolút a tapogatózásról szólt, így mindenki igyekezett a lehető legjobban kiismerni az új versenygépét. A szerdai napon, a teszteken és a szabadedzésen sűrűn látható áramlásjelző festékek is többször előkerültek, az alakulatok közül pedig a Williams használta a legfeltűnőbb módon. A grove-i istálló egy jelentős mennyiséget ráfestett az autóra, ami egy elég különös színösszeállítást eredményezett.   

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sky Sports F1 (@skysportsf1) által megosztott bejegyzés

NFT formájában szerezhetőek be az Aston Martin alkatrészei

Különleges kampányba kezdett szponzorával közösen az Aston Martin csapata. Mivel a Crypto.com az istálló egyik kiemelt partnere, ezért egy olyan közös vállalkozásba kezdtek, mellyel a rajongók az idei versenygépük, vagyis az AMR02 négy alkatrészét is beszerezhetik NFT (Nem Helyettesíthető Token) formájában. Mindez annyit tesz, hogy az érdeklődők egy digitális műtárgyként birtokolhatják az autó kormányát, első és hátsó szárnyát, valamint a glóriát. Az érdekesség kedvéért egy bónuszt is belengettek, akik ugyanis mind a négyet megszerzik, a teljes autóra jogosulttá válnak, az Instagramról pedig rövid videók formájában közelről is megmutatták a szóban forgó elemeket.  

Nem ez az első alkalom, hogy a felek ilyesmibe vágtak bele, már tavaly is készült egy NFT-kből álló kollekció a szurkolók számára. „Mivel a technológia és a mérnöki munka az idei, átütő szabálymódosítások bevezetését követően reflektorfénybe került, szerettünk volna az aerodinamikai és mérnöki megoldásokra összpontosítani, amelyek ezt a lenyűgöző sportot megalapozzák” – mondta Joe Conyers, a Crypto.com globális vezetője.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Aston Martin Aramco Cognizant (@astonmartinf1) által megosztott bejegyzés

Veszélyben lehet az F1-es Orosz Nagydíj az ukrán helyzet miatt?

Az elmúlt napokban az ukrán válság uralta a világsajtót, főleg azok után, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfő este aláírta a szakadár államok függetlenségéről szóló rendeletet. Az Egyesült Államok és az Európai Unió is szankciókat lebegtetett be Oroszországgal szemben – s ennek egyik pontja lehet az, hogy nem rendezhetnek jelentős nemzetközi sporteseményeket: Boris Johnson brit miniszterelnök például azt nyilatkozta a minap, hogy el kell venni Szentpétervártól az idei labdarúgó Bajnokok Ligája-döntőt.

Ennek kapcsán pedig az is felröppent, hogy a Formula-1-es Orosz Nagydíj helyzete sem lehet biztos. Bár egyelőre semmi konkrétum nem történt, ráadásul a Szocsiban rendezendő futam csak szeptemberben esedékes, így is elképzelhető, hogy ha tovább eszkalálódik az orosz–ukrán válság, akkor törölhetik a versenyt. Az F1 részéről egyelőre nem érkezett semmiféle reakció a történésekkel kapcsolatban.

szocsi-f1-dppi

A sok eltérő autó miatt sok lehet a szabálypontosítás

A Sky Sports szakértője, Ted Kravitz pendített meg, hogy idén valószínűleg még a korábbiaknál is több lehet a csapatok részéről az FIA-val szembeni "felkérdezés" - vagyis hogy a riválisok egyes megoldásai valóban szabályosak-e. Mivel az új regulákat mindenki eléggé eltérően értelmezte és különböző filozofiák menték készültek az autók, a leggyorsabbaknak minden bizonnyal fel kell készülniük arra, hogy meg kell védeniük a megoldásaikat - vajon mi mennyire rugalmas, mennyire "kiskapus" és úgy dönt-e esetleg az FIA, hogy már idén bezár néhányat ezekből a kiskapukból? A következő hetek-hónapok alighanem erről szólnak majd...

FMRUHP1WQAM4ENz

fotó: Formula-1

Ki lesz a MotoGP idei világbajnoka, és milyen „merész tippekkel” várjuk a szezont?

A Formula Motocast idei második adásában a sepangi és mandalikai tesztek értékelése mellett előkaptuk a jósgömbünket és 7+1 kérdés mentén igyekeztünk megtippelni, mi is vár ránk 2022-ben a MotoGP-ben: olyan kérdésekre kerestük a választ, hogy melyik gyártó szerzi a legtöbb győzelmet idén, melyik újonc fogja a legjobb eredményt elérni és természetesen a világbajnoki cím várományosát is megneveztük – de nem maradhattak el az úgynevezett „bold predictionök” sem! A vonatkozó részt 1:05:51-től hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: megmutatta filmes napja végeredményét a Red Bull

Az energiaitalosok Silverstone-ban, "titokban" járatták be az RB18-at, most a filmes napról készült videót tették közzé.

Hazai márkával tér vissza a WTCR-be a kínai futamgyőztes

Ma Qing Hua 2014-ben történelmet írt azzal, hogy a WTCC oroszországi fordulóján versenyt nyert, ezzel ő lett az első kínai pilóta, aki FIA világbajnoki sorozatban futamgyőzelmet könyvelhetett el. A kínai több évig szerepelt a Citroennél, majd a bajnokság WTCR-ré alakulása után a Team Mulsanne Alfa Romeójával is diadalmaskodni tudott. Az utóbbi két idényt ugyanakkor hazája és régiója sorozataiban töltötte – nem is akármilyen eredményekkel, hiszen 2020-ban a kínai széria bajnoka lett, tavaly pedig ezüstérmesként zárt a TCR Asiában.

2022-ben azonban újra visszatér a Túraautó-világkupába, méghozzá a Cyan Racing által indított egyik Lynk & Co volánjánál. „Örömmel tölt el, hogy a Cyan Racinghez csatlakozhatom, a WTCR legsikeresebb csapatához, és kínaiként képviselhetem a Lynk & Cót a nemzetközi porondon” – mondta el a versenyző, aki tehát hazai márkával tűnik fel újra a rajtrácson. A Lynk & Co és a Cyan Racing egyelőre csak Mát nevezte meg versenyzőjeként: tavaly a kétszeres bajnoki címvédő Yann Ehrlacher, az egyaránt világbajnok Yvan Muller és Thed Björk, valamint Santiago Urrutia szerepelt náluk, így egyiküknek alighanem távoznia kell majd.

ma-qing-hua-lynk-co-wtcr

A Ducati és a Honda korábbi főnöke lett a Suzuki MotoGP-s csapatmenedzsere

Bő egy évvel ezelőtt jelentette be Davide Brivio, hogy miután 2020-ban csúcsra vezette őket, távozik a Suzuki MotoGP-csapatától, s helyette a Formula-1-es Alpine-nál vállal feladatot. A Suzukinak azóta nem volt csapatmenedzsere, s bár a tavalyi átmeneti szezont átvészelték így, egyértelmű volt, hogy hosszú távon találnia kell valakit Shinichi Sahara projektvezetőnek az istálló élére. Nos, szerdán bejelentették, hogy az eleinte is pletykált Livio Suppo lett a Team Suzuki Ecstar új csapatmenedzsere.

Suppo nem akármilyen életrajzot tud felmutatni, hiszen volt többek között a Ducati és a Repsol Honda vezetője is, mindkét alakulatnál világbajnoki győzelmeket ünnepelhetett Casey Stoner és Marc Marquez révén. Néhány éve távozott a Honda éléről (ott Alberto Puig vette át a helyét), azóta az elektromos motoros vállalkozását egyengette, most viszont a Suzukinál tér vissza a paddockba, ahol a célja nyilvánvalóan az, hogy Joan Mirrel és Alex Rinsszel ismét feljussanak a királykategória csúcsra.

suppo-suzuki

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Így festenek idei szerelésükben a pilóták

A csapatok bemutatóival a pilótákról készült első hivatalos fotók is megjelentek nemrégiben. Ezeken a versenyzők már az idei évre szánt felszerelésükben szerepelnek, az F1 hivatalos Instagram oldala pedig egy nagyszerű összeállítást készített ezekből. A legelső képen a címvédő Max Verstappen szerepel, de George Russell, Charles Leclerc, Yuki Tsunoda, valamint a Haas, az Aston Martin és a McLaren párosa is megtalálható a lapozható posztban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Így matricázták fel az új Ferrarit – videó

A csapat egy fontos feladatról tett ki videót: így készült el az új Ferrari F1-75 dizájnja!

Mozgásban az AT03: így fest a pályán az AlphaTauri

Egy nappal a barcelonai teszt előtt az AlphaTauri is nyilvánosságra hozott felvételeket és fotókat a misanói pályán történt bejáratásról, azaz hivatalosan forgatási napról, így végre teljes valójában csodálhatjuk meg Pierre Gasly és Yuki Tsunoda 2022-es versenygépét:

at03-misano-2

at03-misano

Mégis marad a W Seriesben a kétszeres bajnok

Jamie Chadwick egyértelműen korunk egyik legjobb és legsikeresebb női autóversenyzője: a hölgyek számára kiírt formulaautós széria első idényét toronymagasan megnyerte, tavaly pedig az Alice Powell elleni kiélezett csata után védett címet. A második bajnoki diadal után a Williams fejlesztőpilótai szerepkörét is betöltő brit úgy fogalmazott, hogy „nem látja értelmét”, hogy 2022-ben is visszatérjen a W Seriesbe.

Ehhez képest kedden váratlanul bejelentette, hogy mégis ott lesz idén is a rajtrácson – igaz, nem a Veloce Racing, hanem a korábbi olimpiai bajnok atléta, Caitlyn Jenner új csapatának színeiben. „Nagyon izgatott vagyok, hogy visszatérhetek megvédeni a címemet. Amikor a Jenner Racing megkeresett a lehetőséggel, nem kellett kétszer átgondolnom a dolgot” – fogalmazott Chadwick. A W Series idén is a Formula-1 kísérőszériája lesz, a szezonnyitót a Miami Nagydíj betéteseményeként rendezik meg, de a Hungaroringre is ellátogat a mezőny.

chadwick-wseries_1