DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Sainz és Perez autójában is váltót cseréltek a futam előtt

A Ferrari és a Red Bull is dolgozott a Monacói Nagydíj előtt: nagyjából másfél órával a rajt előtt jött a hír, hogy Carlos Sainz és Sergio Perez autójában is sebességváltót cserélt a két csapat. Az ok természetesen az időmérőn végén látott baleset és mindkét istálló elővigyázatosságból cserélt, illetve egyik versenyző sem kap ezért büntetést. A Red Bull ezen felül a hátsó szárnyon és a padlólemezen is dolgozott.

perez_5

fotó: dppi

Ezzel a körrel szerezte meg újabb hazai pole-ját Leclerc

Íme a kör, amivel Leclerc megszerezte a 2022-es Monacói Nagydíj pole-pozícióját. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

F2: Drugovich bevonatoztatta a mezőnyt a főfutamon

A pontverseny két éllovasa, Felipe Drugovich és Theo Pourchaire indulhattak az első sorból a Formula-2 főfutamán, amely jókora – nagyjából húszperces – csúszással kezdődött. Liam Lawson és Roy Nissany számára is rosszul kezdődött a valójában még el sem kezdődő futam, hiszen lefulladtak a rajtrácson, már a felvezető kör előtt.

A rajtot követően nem történt különösebb említésre méltó esemény, az élen a sorrend ekképp alakult: Drugovich, Pourchaire, Doohan és Vips.A nyolcadik-tizedik kör közt a szuperlágyon rajtolók megejtették bokszkiállásukat, miközben Pourchaire nagyon elkezdett tapadni az élen autózó Drugovich-ra. Nissanynak végül hamar véget ért a monacói főfutam, ugyanis a 16. körben kiállt az izraeli, akit még vizsgálni fognak a verseny után egy bokszutcai kihágásért.

A verseny a 19. körben kezdett felpezsdülni, amikor a körhátrányban lévő Cordeel falnak csapta autóját a célegyenesre ráfordító kanyarban, ami miatt bejött a safety car, a versenyirányítás azonban nem volt a helyzet magaslatán, mivel a bokszból kihajtó autók útját eltorlaszolták a Cordeel autóját eltávolító pályamunkások. A harmadik-negyedik helyen történt helycsere, itt Vips beugrott Doohan elé.

Alig néhány körrel később Novalak miatt hajtott ismét a pályára a biztonsági autó. Az utolsó tíz körben Theo Pourchaire valósággal tolta maga előtt Drugovichot, azonban előzésre nem nyílt esélye, így a győzelmet az MP Motorsport pilótája szerezte meg Pourchaire előtt, a dobogó harmadik fokára pedig Jüri Vips állhatott föl. A csattanót Iwasa és Williams szállították, akik az utolsó körben a Rascasse-ban akadtak össze, majd parkoltak le.

Az éjszakai felvételek hihetetlenül látványosak Le Mans-ban

Minden egyes nappal egyre közelebb kerülünk az idei Le Mans-i 24 óráshoz, melyet június 11-12 között rendeznek, a verseny hivatalos oldalán pedig időnként látványos felvételek jelennek meg. Ezek közül talán az alábbi videó az egyik legkülönlegesebb, melyen a járművek által kibocsátott fényt láthatjuk a megszokottnál hosszabb ideig. Az egyedi fényfestést bemutató poszthoz az alábbit fűzték hozzá: „Egy rövid előzetes arról, amit hamarosan látni, és hallani fogtok” – áll a bejegyzésben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

24 Heures du Mans (@24heuresdumans) által megosztott bejegyzés

Videó: Balesetek és tűz a nürburgringi 24 óráson

Ezen a hétvégén rendezik az ADAC nürburgringi 24 órás versenyét, melynek első hat órájáról tett közzé egy videót a YouTube-on a széria. Érdemes belepillantani, hiszen több látványos bukás és tűzeset is közrejátszott az első hat óra alatt. A versenyről itt találtok folyamatos élő közvetítést.

Monacói Nagydíj, Indy 500, mugellói MotoGP – itt a szupervasárnap programja

Délelőtt az F2-es főfutammal indul, este a legendás indianapolisi 500 mérföldes versennyel zárul a tavasz utolsó vasárnapjának programja – íme, a menü:

Vasárnap (május 29.)  
09:40 - 10:00 MotoGP, Warm up (arena4plus.network4.hu, élő)
09:50 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
11:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
12:05 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 2, élő)
12:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)
14:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)
15:30 MotoE, 2. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
16:25 Red Bull Rookies Cup, 2. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
18:30 Indy 500, Futam (tv: Aréna4, élő)

monaco-program-dppi

 

 

F2: Első győzelmét szerezte az F3-bajnok újonc

A csavarral záródó F1-es időmérő után még maradt némi autósport szombatra. Az F2-eseknek türelmesen kellett várniuk sprintfutamuk kezdetére, miután a Sergio Perez és Carlos Sainz balesete után maradt romokat el kellett takarítani. Ralph Boschung időközben visszalépett az indulástól, nyakfájdalmának erősödése miatt.

A pole-pozícióból induló Jake Hughes rémálma vált valóra, amikor a rajt után ottragadt a rajtrácson. Dennis Hauger vezetésével így mindenki elment mellette, az első kör pedig a sárga zászló miatt nagyobb incidensek nélkül zajlott. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich azonban így is defektet kapott, aztán esőt jelentve az esőgumikra váltott a bokszba térve. Ezt végül hamar megbánta, két körrel később már újra a slickeken igyekezett előrébb verekedni magát a mezőny végéről. A balszerencséje azonban nem ért véget, bokszutcai gyorshajtás miatt hamar kiszabtak rá egy öt másodperces büntetést.

Az élen Hauger kényelmesen autózott Jehan Daruvala előtt, DRS-távolságon kívülre lerázva az indiait, és sorra futva a leggyorsabb köröket. A verseny harmadánál a biztonsági autó is szerepet kapott, miután Clement Novalakot előzés közben falba rakták.

Miközben Hauger az újraindítás után is kényelmesen vezetett, Drugovich pechje tovább folytatódott, egy újabb időbüntetés formájában, ismét gyorshajtásért. Hasonló mód időbüntetés lett Ayuma Iwasa jutalma is, aki Novalak kieséséért felelt.

Hauger végül majdnem öt másodperces előnnyel kocogott be a célba, zsebében első F2-es diadalával, Daruvala második helye révén pedig kettős győzelmet aratott a Prema. Marcus Armstrong hiába próbálkozott a végén, be kellett érnie a harmadik hellyel.

Videó: Leclerc a pole-ban, balesetek a végén – itt az időmérő összefoglalója

Nem csak Perez és Sainz ütközött az időmérő végén, hanem Fernando Alonso is, de nem ez volt az egyetlen piros zászló a Monacói Nagydíj kvalifikációján, ahol Charles Leclerc ismét megszerezte a pole-pozíciót. Itt az időmérő összefoglalója. A videó a képre kattintva indítható el!

Megerősítette a Yamaha: csak a két gyári motort indít jövőre a MotoGP-ben

Pénteken jelentette be az RNF Racing, hogy 2023-tól már nem a Yamaha, hanem az Aprilia partnerei lesznek a MotoGP-ben. Ezzel a noalei gyártónak a 2015-ös csatlakozása óta először lesz szatellit alakulata. A Yamaha viszont elveszíti a privát istállóját, ami Lin Jarvis csapatmenedzser szerint meg is lepte őket, de elfogadják Razlan Razaliék döntését. Ugyanakkor Jarvis azt is megerősítette, hogy nem lesz 2023-ban másik partnerük, így a Yamaha MotoGP-s története során először maradnak szatellit csapat nélkül (a Petronas SRT és az RNF előtt hosszú évekig a Tech3 használt Yamahát).

„Csak két motorunk lesz jövőre a rajtrácson. Mint mondtam, eddig mindig volt szatellit csapatunk. De a valóság az, hogy minden csapatnak szerződése van egy gyártóval, így nincs alternatíva” – magyarázta a MotoGP.com kameráinak nyilatkozó Jarvis, aki szerint mindebben az a pozitívum, hogy így a motor fejlesztésére fordíthatják a figyelmüket: „De ez rendben van számunkra, mert így a gyári motorunkra tudunk majd koncentrálni, amivel a szó szoros értelemben véve felvehetjük a tempót, s arra fókuszálhatunk, hogy fejlődjünk és a bajnokságért harcolhassunk.”

Jarvis egyébként azt is elmondta, hogy ezáltal, hogy csak két motorjuk lesz a mezőnyben, a Superbike-világbajnoki címvédő Toprak Razgatlioglu számára sem lesz helyük. A török júniusban próbálja ki a MotoGP-gépet, de mivel Franco Morbidelli szerződéssel rendelkezik, Fabio Quartararo meg minden bizonnyal hosszabbítani fog, valóban nem maradt opció számára.

yamaha-motogp-mugello

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Itt élőben nézheted az 50. nürburgringi 24 órás versenyt

A hétvégén rendezik a világ egyik legpatinásabb hosszútávú sportautóversenyét, a nürburgringi 24 órást (a WTCR is ennek a betéteseményeként vendégeskedett a Nordschleifén, csak az ő versenyeiket lefújták), amelynek ráadásul ez lesz az 50. kiadása. Az egynapos futam szombaton 16 órakor startol, s az alábbi videóban elvileg a teljes 24 órát élőben lehet majd követni:

„Miért kellene amiatt kivenni Monacót a naptárból, mert nehéz itt előzni?”

Az elmúlt időszakban többször felmerült, hogy veszélyben lehet a Formula-1-es Monacói Nagydíj jövője. Egyfelől egyre több az új helyszín, márpedig a Concorde-egyezmény alapján legfeljebb 24 fordulót tartalmazhat egy szezon, másfelől a Liberty Media szeretné elérni, hogy Monte-Carlo is hasonló jogdíjat fizessen a rendezésért, mint a legtöbb pálya, s nem lennének többé kivételezett helyzetben a múltjuk miatt. Emellett problémát jelent, hogy a jelenlegi nagyobb F1-es autókkal már szinte képtelenség előzni a hercegség utcáin, így a versenyek gyakran fulladnak unalmas vonatozásba.

Ennek ellenére a pilóták gyakorlatilag egytől egyig kiálltak Monaco mellett: „Tele van kihívásokkal. Bárhol elkövethetsz egy apró hibát, ami más helyszínen nem is befolyásolná az eredményedet, itt viszont komoly következményekkel járhat” – mutatott rá Sergio Perez. Red Bull-os kollégája, Max Verstappen szerint a történelmi hagyományok miatt is helye van Monte-Carlónak a menetrendben, s ezzel egyetértett a ferraris Carlos Sainz is: „Jó lenne egy előzési pontot tenni bele: nem fogok hazudni, az javítana a show-n. De szerintem eleve mindenki tudja, hogy ez a hétvége az időmérőről és a bokszkiállásokról szól” – tette hozzá a spanyol.

Sainz honfitársa, a mezőny rangidőse, Fernando Alonso is úgy véli, hogy a kevés sikeres manőver nem indok Monaco száműzésére a naptárból: „Nem látok rá okot, hogy miért ne lenne helye a naptárban. Mert nehéz az előzés? Szingapúrban is az, ahogy Barcelonában és Budapesten is az volt a DRS előtt, mégsem beszéltek arról, hogy ki kellene őket venni a naptárból. Most sok mindenről beszélnek a közösségi médiának köszönhetően, teljesen random dolgokról, és ennek sincs értelme.”

alonso-monaco-dppi

fotó: DPPI

Pontosítják az üzemanyag-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat

Az elmúlt hetekben többször is a figyelem középpontjába került az üzemanyaghűtés kérdése a Formula-1-ben: Miamiban az Aston Martin egy ezzel kapcsolatos hiba miatt ragadt a bokszban a startprocedúra során, s kis híján így járt Barcelonában Max Verstappen és Pierre Gasly is. A szabályok szerint az üzemanyag hőmérséklete legfeljebb 10 fokkal lehet a levegő hőmérséklete alatt – ezt az edzések esetén egy, a futamoknál két órával a kezdés előtt állapítják meg hivatalosan.

A Motorsport.com információi szerint a csapatok szeretnék elérni, ha hamarabb megállapítanák ezeket az értékeket, hogy legyen idejük pontosan beállítani az üzemanyag hőmérsékletet. Arról egyelőre nincs hír, hogy ez megtörténik-e, mindenesetre más fronton történt egy pontosítás: Eduardo Freitas versenyigazgató a szombati monacói jegyzeteiben jelezte, hogy mostantól egytizedes pontossággal adják meg a levegő-hőmérsékleti adatokat az istállók számára.

verstappen-barcelona-redbull

Ecclestone: Már rég kaptam hírverést, gondoltam, generálok egy kicsit

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány napja fegyvert találtak Bernie Ecclestone-nál egy brazil repülőtéren, akit néhány óráig őrizetbe is vettek emiatt, de aztán óvadék fejében távozhatott az országból. Amikor a Formula-1 egykori vezérét a történtekről kérdezte a Reuters, a 91 éves üzletember egy viccel ütötte el az egészet: „Az utóbbi időben nem igazán kaptam hírverést, szóval gondoltam, generálok egy kicsit.”

Ecclestone azt is állította, hogy nem került sor letartóztatásra, más okozta a késlekedést: „Nem tartóztattak le. Helyi valutában kérték az óvadékot, de nem volt nekünk olyan, úgyhogy ebből kerekedett dráma” – magyarázta. A fegyver kapcsán elmondta: soha nem vett éles lőszert bele, ezért nem is gondolta, hogy regisztrálnia kellene azt, s egyébként is inkább csak viccből és jelképes elrettentésből szerezte be, nem igazi védelem céljából.

ecclestone-dppi

fotó: DPPI

Hatalmasat repült és fejre állt Colton Herta az Indy 500 utolsó edzésén – videó

Pénteken rendezték az utolsó tréninget a vasárnapi indianapolisi 500 mérföldes verseny előtt, amely nem telt el óriási baleset nélkül. Az F1-gyel is többször szóba hozott Colton Herta csapta falnak óriási tempónál az autóját, amely a levegőbe emelkedett, majd fejtetőn állt meg. Szerencsére úgy tűnik, az amerikai tehetség épségben megúszta az ijesztő incidenst:

 

Herta a történtek után elmondta, hogy „sok mindennek hálás”, és ezek között említette az aeroscreent is. Nem ez volt egyébként az edzés egyetlen balesete: korábban Santino Ferrucci és David Malukas összeérésének köszönhetően az utóbbi ütközött a falnak.

 

A 106. Indy 500 vasárnap magyar idő szerint 18:30-kor startol.

F1-es és MotoGP-időmérő, WTCR-futamok, F2-es sprint – ez a szombati menü

Bőven lesz mit nézni a szombati nap folyamán, délelőtt a MotoGP-vel kezdődik a program, de még koraeste is a motorsport lehet a középpontban - az F1-es szabadedzés és időmérő körül több sorozattal is foglalkozhatunk.

Szombat (május 28.) 

09:55 - 10:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

10:00 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 2, élő)

12:35 WTCR, 2. futam (Eurosport Player, élő)

13:00 - 14:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 - 14:00 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

14:10 - 14:50 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

16:00 - 17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

16:00 - Nürburgringi 24 órás verseny 

16:15 MotoE, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)

17:20 Red Bull Rookies Cup, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)

17:40 Formula-2, Sprintfutam (tv: Duna World/M4 Sport+, élő)

-00122018_131

fotó: dppi

Tsunoda egyetlen megrovásra a rajtbüntetéstől

A Monacói Nagydíj péntekjére jutott némi vizsgálat a szabadedzések után, Yuki Tsunodát és Kevin Magnussent idézték be, akik az alagútból kifelé tartva nem értették meg egymást. A felügyelők a fiatal japánt találták vétkesnek, aki manőverével arra kényszerítette társát, hogy a balesetet elkerülendő mozdulatot tegyen. Az AlphaTauri állítólag számtalanszor jelezte Tsunodának a dán pilóta érkezését, de ő mégsem húzódott félre a gyorskört futó Haas elől. Jutalma így egy megrovás lett, ami a szezonban már a negyedik; a következővel automatikusan együtt fog járni egy tíz rajthelyes büntetés is.

A Williams levette, a McLaren most visszarakta autójára a Senna-logót

A szezon elején kisebb felhördülést váltott ki, amikor a Williamsekről eltűnt az évek óta megszokott S betű, amely Ayrton Senna logója volt. Akkor Jost Capitóék ezt azzal magyarázták, hogy a jövőbe szeretnének tekinteni, s természetesen más módon továbbra is őrizni fogják a háromszoros világbajnok emlékét.

Most azonban, alig néhány futammal később újra feltűnt egy autón a legendás S betű: ezúttal a McLarenre került fel, s mostantól folyamatosan látható lesz az MCL36-oson. Senna a wokingiak színeiben nyerte mindhárom címét, a csapat közleménye pedig azt is kiemelte, hogy a hagyomány elindításának nem is találhattak volna méltóbb helyszínt, mint Monaco, amely pályának koronázott királya volt a brazil a maga hat győzelmével.

senna-logo-mclaren

Hamilton: Túl sok időt és energiát fordítunk az ékszerügyre

Az elmúlt hetek egyik fő témáját a Formula-1-ben az FIA szigorúbb fellépése jelentette az autóban való ékszerviselést illetően. A legfrissebb fejlemények szerint június végéig engedményt tettek, így egyelőre nem osztanak büntetést azoknak, akik megszegik az előírásokat. Az egyik leginkább érintett pilóta Lewis Hamilton, akit természetesen a Monacói Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján is megkérdeztek az ügyről: „Hogy őszinte legyek, úgy érzem, túl sok időt és energiát fordítunk erre. Mindent elmondtam az előző versenyeken, amit el akartam ez ügyben, és ezen a hétvégén sem erre koncentrálok. Mindig kiveszem az ékszereimet, amikor autóba ülök, és továbbra is így fogok tenni. Az orrpiercing nem probléma jelenleg” – mondta el a Formula.hu jelenlétében a hétszeres világbajnok.

Hamiltont később arról is kérdezték, van-e szerinte pozitívuma annak, hogy az FIA ilyen szinten is előrelépéseket sürget a biztonság érdekében: „Nézd, az ékszerszabályt 2005-ben vezették be. Szerintem mindnyájan viseltünk ékszereket a teljes F1-es karrierünk során. Nem volt ebből probléma a múltban, és nem hiszem, hogy most szükség lenne problémát kerekíteni belőle. Egyértelműen pozitívum, hogy együtt dolgozunk az FIA-val, de nem kellene minden hétvégén újra elővennünk a témát. Vannak ennél lényegesebb ügyeink is.”

hamilton-ekszer-dppi

Hamilton, Leclerc és Perez is különleges sisakkal készült Monacóra – fotók

Többen is speciális monacói sisakkal jelentkeztek, Lewis Hamilton bukója például fehér alapszínben pompázik a hétvégén:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Természetesen Charles Leclerc is különlegességgel készült hazai nagydíjára:

A Red Bullnál pedig Sergio Perez villantott egy retro-beütésű dizájnt a hercegségbeli versenyhétvégére:

15 ezred döntött a pole-ról a Nordschleifén, Michelisz a legjobb magyar

Pénteken már az időmérőre került sor a WTCR nürburgringi állomásán – viszont az eredetileg tervezett 40 helyett csak 30 percig tartott a kvalifikáció, mivel a csütörtöki problémák után egy külön negyedórás gumitesztes edzést is rendeztek a mezőnynek. Az abroncsokkal az időmérőn is adódott probléma, és ebben sajnos egy magyar is érintett volt: Tassi Attila bal hátsó abroncsánál repült le némi karosszériaelem a Döttinger Höhe nevet viselő, rettenetesen hosszú egyenesben, de hondás kollégája, a bajnokságot vezető Nestor Girolami is pórul járt.

Az élen sokáig a Lynk&Co-armada tanyázott, a legvégén azonban a Comtoyou Audik megelőzték őket: a Túraautó-világkupa mezőnyébe visszatérő Mehdi Bennani zsebelte be a rajtelsőséget, mindössze 15 ezreddel megelőzve mátkatársát, Gilles Magnust. Santiago Urrutia és Yann Ehrlacher követte őket, majd jött legjobb hyundaiosként Mikel Azcona, míg Girolami nyolcadik lett. A magyarok közül Michelisz Norbert szerepelt a legjobban a maga kilencedik helyével, ez neki első sort jelent a fordított rajtrácsos futamra (a pole ott Yvan Mulleré). Tassi az említett probléma után csak 14. lett, míg Nagy Dániel a 17. helyen zárt a Zengő Motorsport színeiben. Az ő Cuprája viszont legalább egyben maradt, Rob Huff ugyanis a falba rakta a magyar csapat autóját: a korábbi világbajnok így is a 12. rajthelyet kaparintotta meg.

bennani-wtcr-nordschleife-pole