DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

„Apró hiba volt, ami sokba került” – Colapinto a Q2-re is látott esélyt

Teljesítette karrierje első F1-es időmérőjét szombaton a Williamsnél Logan Sargeantot váltó Franco Colapinto. Az argentin újonc nem is vallott szégyent, hiszen 18. lett, megelőzve a Stake duóját, tempó tekintetében pedig elfogadható távolságban volt a Q3-ig jutó csapattársához, Alexander Albonhoz képest. Colapinto azért azt bánta, hogy az első szakasz utolsó körében rontott a Lesmo-kanyarban, megnyalva a sóderágyat is, mert szerinte anélkül a Q2 elérhető lett volna:

„Éreztem egy kis alulkormányzottságot. Eléggé a határon voltam abban a körben, és elúszott két kerék abban a kanyarban, és már nem tudtam összeszedni. Úgyhogy egy apró hiba volt, ami sokba került nekem, talán a Q2-be jutás esélye múlt rajta. Egy tizeden múlt, szóval kár érte, de ez is része ennek, és szerintem rövidesen sokkal erősebb leszek” – idézi a williamses szavait a RacingNews365.com portál.

Colapinto azt is elárulta, milyen elsődleges céllal vág neki vasárnap délután a Formula-1-es Olasz Nagydíjnak: „Kemény lesz. Igyekszem a lehető legtöbbet tanulni, hogy jobban megértsem a gumikat. Úgy gondolom, ez a legfontosabb. Aztán meglátjuk, hogyan alakul.”

f1-colapinto-williams-monza

Egy dologban az összes F1-es csapatot megelőzte a Haas a 2023-as szezonnal kapcsolatban

Örömhírt közölt a Haas F1-es istállója: a 2023-ra tervezett karosszéria és orrkúp átment az FIA töréstesztjén. Ezzel az autó ezen része homológgá vált, és a Haas lett az első csapat a mezőnyben, amely megkapta a zöld jelzést a szövetségtől.

 

Így változott versenyről versenyre a McLaren kiemelt szponzora

A Formula-1-es szponzorokkal foglalkozó Decalspotters mutatott rá egy ínyencségre azok számára, akit érdekel a sportág ezen oldala: a McLaren MCL36 egyik legjelentősebb reklámfelületén – az oldaldobozokon és első szárnyon – nagydíjról nagydíjra változott a szponzor. Elsősorban a csapat főpartnere, a BAT két márkáját reklámozták, amely országokban azonban ezek a termékek nem elérhetők, vagy a BAT partnereinek matricái kerültek fel, vagy független támogatók, amelyek egy-egy versenyre szóló szerződést kötöttek. A Magyar Nagydíjon például az Autogrill – ami azért furcsa, mivel az autópályák melletti éttermekből álló hálózat Magyarországon nem érdekelt.

Forrás: Decalspotters / Twitter

Másodszor is bajnok lett Brazíliában Barrichello

Az egykori F1-es versenyző Rubens Barrichello csak a tabella harmadik helyezettjeként érkezett a Stock Car Brazil szezonzáró hétvégéjére, Sao Paulóba, ahol két versenyt tartottak. A szerencse azonban a 11-szeres nagydíjgyőztesnek kedvezett a második felvonásban: az első körben két ellenfele, Gabriel Casagrande és Daniel Serra ütközött, az incidensben utóbbi kiesett, előbbit pedig vétkesként kizárták. Így sérült autója ellenére Barrichello – aki három versenyt nyert a szezon során – 11. pozícióval is bajnok lett, 50 évesen másodszor nyerte meg a brazil szériát, 2014-es sikerét ismételte meg.

A széria nívóját jelzi a résztvevők névsora: egykori brazil F1-esként szerepelt és futamot nyert 2022-ben Ricardo Zonta és Nelson Piquet Jr. is, ott volt – kirívó sikerek nélkül – Felipe Massa, vendégszereplőként pedig rajthoz állt Timo Glock, Pietro Fittipaldi vagy épp Felipe Drugovich is.

Jelentős módosításokat hajtanak végre Silverstone-ban

Módosításokat eszközölnek a Brit Nagydíj helyszínén. A szervezők a Wellington egyenesben lévő szurkolói zónát 15 méterrel közelebb viszik a pályához, hogy a nézők még jobb élményben részesülhessenek. Természetesen továbbra is szem előtt tartják a biztonságot, ezt pedig a svájci Geobrugg által kifejlesztett egyedülálló törmelékvédő kerítések által teszik lehetővé. „Ez egy FIA és FIM által is homologizált rendszer. A Formula-1 biztonsági szempontjai és az egyenesben elérhető tempó miatt ideje volt a Geobrugg rendszerét választanunk. Biztosak akartunk lenni abban, hogy a lehető legjobb élményt adjuk a rajongóknak” – idézte a pályaigazgató Lee Howkins.szavait a Pitpass.

Magnussen a hetedik helyen ért be a Gulf 12 óráson

A hétvégén a Gulf 12 órásendurance-futamon állt rajthoz édesapja, Jan Magnussen és Mark Kvamme oldalán a Haas F1-es pilótája egy Ferrari 488 GT3-as volánjánál, szereplésük pedig egészen sikeresnek mondható, hiszen a 15. helyről indulva végül a hetedikként intették le őket Abu Dhabiban. A mostani verseny egyfajta felkészülésnek is tekinthető, hiszen a páros a Daytonai 24 óráson is elindul majd. A 12 órás futamon Antonio Fuoco, James Calado és Alessandro Pier Guidi hármasa ünnepelhetett a végén.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Jan Magnussen (@janmagnussen23) által megosztott bejegyzés

Peter Sauber nem lepődne meg Vasseur távozásán

A svájci Blick számára mondta el véleményét a volt csapata körüli pletykákról Peter Sauber. A jelenleg Alfa Romeo néven futó istálló alapítója szerint egyértelmű, hogy a Ferrari hívására nem szabad nemet mondani, amennyiben Frederic Vasseur tényleg ajánlatot kapott a maranellóiaktól. „Ha kap egy ajánlatot a Ferraritól, akkor csak mennie kell. Persze bárki, aki ismeri a Ferrari történetét, az tudja, hogy csapatfőnökök élete általában rövid náluk. Ez alól egyetlen kivétel volt, Jean Todt ugyanis több mint 12 évig állt ott az élen!” – mondta el a 79 éves üzletember.

Nyck de Vries későn érő típus a Williams csapatfőnöke szerint

Jövőre már az AlphaTauri pilótájaként versenyezhet az F1-ben a holland pilóta, aki idén teljesíthette első futamát, amikor Alexander Albon helyetteseként kapott lehetőséget a Williamsnél Monzában. Az istálló csapatfőnöke, Jost Capito szerint tisztában voltak De Vries képességeivel, és bár szerencsére is szüksége volt, megdolgozott ezért. „Nyck igazi későn érő típus, szinte mindig idősebb volt a versenytársainál, akikkel egy szinten volt. A szerencse főként azok mellé szegődik, akik keményen hajtottak érte. Ez is egy jó példa volt erre, hiszen évek óta sokat dolgozott ezért, mindig feljebb lépett és nem adta fel az álmát, hogy F1-es pilóta legyen” – idézte Capito szavait a RacingNews365.

Ezúttal Milton Keynes városában parádézott a Red Bull

Az energiaitalosok éves szinten jó néhány látványos eseményt tartanak a rajongók számára, most azonban egy számukra is nagyon különleges helyen ünnepelték meg a világbajnoki címeket. Az istálló főhadiszállása ugyanis Milton Keynes városában található, így stílusosan itt buliztak egy nagyot az MK Homerun keretein belül, ahol Max Verstappen és Sergio Perez a 2011-es RB7-es modellel autóztak a beszámolók szerint 30 000 ember előtt. Nagyon büszke pillanat, hogy egy ilyen hihetetlen szezon után a versenyzői és a konstruktőri trófeát is hazahozhatjuk a városunkba. Mi mással is ünnepelhetnénk jobban ezeket az eredményeket, mint azzal a várossal, amely a kezdetektől fogva az otthonunk. Szeretnénk köszönetet mondani Milton Keynes tanácsának, a hatóságoknak mindazért, amit a mai nap szervezéséért tettek, de a legfontosabb, hogy köszönetet mondjunk a szurkolóknak” – idézte Christian Horner szavait a Racefans.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Négy DRS-zónát szeretne az Ausztrál Nagydíj promótere

Már a 2022-es verseny során is négy helyen lehetett volna nyitni a DRS-t az eredeti tervek szerint, ám ezt végül elvetették a pilóták biztonsági aggályai miatt. Ennek ellenére a futam promóterének vezetője, Andrew Westacott szerint a szervezők részéről továbbra is szeretnék beépíteni a negyedik zónát, és a jövő évi hétvégét is így szeretnék lebonyolítani. „Az Albert Park pályamódosításaival négy DRS-zónát terveztünk. A Lakeside körül kellett volna lennie egy DRS-zónának, amiről Fernando Alonso tett néhány biztonsági megjegyzést a versenyigazgató felé. Optimisták vagyunk, nagyon optimisták, hogy 2023-ra visszakapjuk azt a negyediket, ami nagyszerűen növeli a versenyképességet és az előzések számát a futam során” – árulta el Westacott a Speedcafe számára adott interjúban.

A Red Bull tanácstalan volt az év elején Adrian Newey szerint

Míg a Ferrari kiválóan kezdte az idei F1-es szezont, addig a Red Bull főként a megbízhatósággal, valamint a vártnál nagyobb súllyal küzdött meg, így kissé nehézkesen indult számukra a 2022-es év. A problémákról nemrégiben a csapat tervezőzsenije beszélt az Auto Motor und Sportnak, aki elárulta, maguk sem tudták, pontosan milyen irányba induljanak el a versenygéppel kapcsolatban. „Sok minden összejött, így a súly nagyobb lett a vártnál. Azt gondoltuk, hogy közel leszünk a becsült súlyhatárhoz, de a valóságban jócskán átléptük azt. Teljesen új szabályokkal viszont csak azt teszed, amit helyesnek gondolsz. Fogalmad sincs, hogy a versenytársak merre indulnak el. Mi magunk is meglepődtünk egy kicsit, hogy a többi autó lassabb volt nálunk az egyenesekben” – mondta el Newey.

Ötös csata Ausztriában, Zhou balesete – a 2022-es F1-es szezon legjobb onboard felvételei

Top 10-es gyűjtést készített az idei legjobb fedélzeti kamerás felvételekből a Formula-1 YouTube-csatornája. Kevin Magnussen több rajtjával és a Sebastian Vettel elleni austini csatájával is bekerült a válogatásba, de szerepel benne Fernando Alonso és Lance Stroll USA Nagydíjon történt ütközése, valamint a címben említett két emlékezetes jelenet is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-onboard-2022-video

Mi lett volna a vb-sorrend idén az F1-ben az átlaghelyezések alapján?

Érdekes rangsort osztott meg a Formula-1 Instagram-oldala, amelyen a versenyzőket az idei átlaghelyezéseik alapján állították sorba. A világbajnok Max Verstappen kereken 2,0-s átlaggal így is első helyen végzett, viszont ezen a listán Sergio Perez egyetlen százados különbséggel megelőzi Charles Leclerc-t. Carlos Sainz is mindkét Mercedes elé ugrana, megfordulna az Alpine-ok házon belüli sorrendje Fernando Alonso javára, aki pedig a legtöbbet csúszna hátra a vb-helyezéséhez képest, az Daniel Ricciardo és Kevin Magnussen, Alexander Albon viszont 19. helyett 15. lenne.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

De Vries nyomdokain? Vandoorne nem annyira hisz az újabb F1-es esélyben

Stoffel Vandoorne nyerte a Formula-E 2022-es világbajnoki címét a Mercedesszel. A belga korábban két teljes szezont futott az F1-ben is, de felmerülhet, hogy a siker után akár újra megnyílnak az ajtók előtte – ahogy csapattársa és az egy évvel korábban az elektromos világbajnokságon szintén révbe érő Nyck de Vries előtt meg is nyíltak 2023-ra. Az Aston Martin le is igazolta őt teszt- és tartalékpilótának, de Vandoorne nem annyira hisz benne, hogy versenyzési lehetőséget is kap újra a Formula-1-ben:

„Nehéz ezt megítélni. Nyilván jó szezonom volt, és hirtelen az emberek újra elkezdtek rólam beszélni” – mondta el a pilóta az FIA gáláján a Formula.hu online jelenlétében. „Megvolt a lehetőségem az F1-ben, és úgy gondolom, hogy nemcsak én, hanem rengeteg más pilóta – akár a Formula-E-ből, akár más bajnokságokból – megérdemelne egy esélyt a Formula-1-ben. De ez nem mindig rajtunk áll, hogy így mondjam. Sok múlik a csapatokon, hogy mit keresnek, mit akarnak. Szóval a magam részéről annyit tehetek, hogy továbbra is jól teljesítek a pályán, és szerintem ez a legjobb eszköz.”

Vandoorne 2023-ban az astonos feladatok mellett a DS Penske színeit fogja képviselni a Formula-E-ben, de elmondása szerint hozzászokott már, hogy egyik szimulátorból ül át a másikba, így ez nem jelent komolyabb nehézséget majd számára – sőt, úgy érzi, hogy bár régóta nem vezetett F1-es autót, néhány kör alatt abban is felvenné a ritmust.

vandoorne-fia-gala-2022

fotó: DPPI

Kiss Norbert átvette a TOP 50 Magyar Autóversenyző első helyéért járó díjat

Szombat délután Nyíregyházán közönségtalálkozó keretében rajongókkal beszélgetett Kiss Norbert, aki a minap még az FIA gáláján vett részt. A négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző a mai eseményről sem távozott üres kézzel, hiszen átvehette a szerkesztőségünk által immár hagyományosan összeállított TOP 50 Magyar Autóversenyző lista első helyéért járó trófeát kiadónk vezetőjétől, Bethlen Tamástól.

kiss-norbert-top50-1

kiss-norbert-top50-2

A Zengő Motorsport pilótája volt a leggyorsabb idén a versenyeken a WTCR-ben

Közzétette a 2022-es szezon statisztikáit a WTCR, amelyből kiderült, hogy Rob Huff rendelkezik a legtöbb versenyen elért leggyorsabb körrel idén: a Zengő Motorsport pilótája összesen négy alkalommal futotta meg a legjobb kört a Cuprával. Ezzel a bajnok Mikel Azconát és az audis Gilles Magnust is megelőzte, akik egyaránt három leggyorsabb körrel rendelkeztek. Michelisz Norbert kettőt tudott felmutatni ebből, akárcsak Nathanael Berthon.

A futamgyőzelmi listán is feltűnt egyébként Huff és Michelisz: előbbi két, utóbbi egy versenyt nyert a Túraautó-világkupa utolsó idényében.

huff-wtcr-zengo-2022

Két versenyzőt is jobbnak láttunk idén a világbajnoknál a MotoGP-ben

A Formula Motocast idei utolsó, nagy szezonértékelő adásában szokásunkhoz híven ismét összeállítottuk az idény tíz legjobb MotoGP-versenyzőjének toplistáját. Amelyen azonban a Ducatival világbajnoki címet ünneplő Francesco Bagnaia csak a harmadik helyre szorult – hogy kik előzték meg az olaszt és miért, 37:48-tól hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Több mint kétezer toxikus posztot tiltott le az FIA

A Formula-1 és az FIA felvették a kesztyűt az online gyalázkodás ellen – a szezon folyamán többször olvashattunk arról, hogy a sport szereplői elítélték az ilyen jellegű megnyilvánulásokat, mint azt a gyűlölethullámot, amely a Red Bull vezető stratégája, Hannah Schmitz ellen irányult. Most az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem árulta el, a szervezet mesterséges intelligencia szoftvert vetett be, hogy kiszűrje a gyalázkodó posztokat – rövid idő alatt 2400 hozzászólás akadt fenn a rostán.

„Gondoskodnunk kell arról, hogy a motorsport és a mobilitás mindenki számára vonzó legyen. Ennek érdekében lépéseket tettünk az online gyalázkodás ellen mesterséges intelligencia használatával, hogy megtisztítsuk közösségi médiás csatornáinkat” – idézi a Motorsportweek az FIA bolognai közgyűlésén felszólaló Ben Sulayemet.

„Mióta használni kezdtük októberben, 2400 erősen toxikus üzenetet blokkolt azonnal.” Az elnök hozzátette: „Azt akarom, hogy az FIA vezető szerepet játsszon az online gyalázkodás visszaszorításában világszerte. Ennek érdekében kutatásokat végzünk és kapcsolatot építünk az EU-val, sportszervezetekkel és közösségi médiás vállalatokkal egy csúcstalálkozó összehívása céljával.”

Rajthoz áll az egyik legpatinásabb 24 óráson Kevin és Jan Magnussen

A mostani hétvégén is együtt indul a Gulf 12 órás endurance-futamon Abu Dhabiban Kevin Magnussen és F1-et szintén megjárt édesapja, Jan – egy Ferrari 488 GT3-as volánjánál láthatjuk őket –, de ennél is nagyobb fába fogják vágni a fejszéjüket másfél hónap múlva, hiszen a páros elindul a Daytonai 24 óráson. Az IMSA január végi nyitányán az MDK Motorsports Porsche 911 GT3-asát fogja vezetni a két Magnussen, valamint a csapattulajdonos Mark Kvamme.

Jan számos sportautóversenyen indult már, de Kevin számára sem újdonság a műfaj: korábban indult apjával a Le Mans-i 24 óráson, ahova a Peugeot pilótájaként is visszatérhetett volna, ha a Haas nem igazolja le Nyikita Mazepin kirúgása után, de Daytonában is versenyzett már két korábbi alkalommal. Ezúttal viszont aktív Formula-1-es pilótaként fogja ezt megtenni, amire Fernando Alonso 2018-as szereplése óta nem volt példa (a spanyol egy évvel később meg is nyerte a legendás viadalt, ám akkor már „szabadságát” töltötte az F1-ből).

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MDK Motorsports (@mdkmotorsports) által megosztott bejegyzés

Videó: A dupla előzés, amely díjat ért Hamiltonnak az FIA gáláján

Az FIA év végi díjátadóján immár hagyományosan kiosztják az Év akciója díjat: a rajongók a Formula-1 és szinte minden más szakág egy-egy emlékezetes jelenetére szavazhatnak az adott szezonból. Idén a legtöbb voks Lewis Hamilton silverstone-i dupla előzésére érkezett, így a hétszeres F1-es világbajnok annak ellenére is részesült díjban, hogy idén futamgyőzelem nélkül és csak a vb-tabella hatodik helyén zárt. Íme, a valóban emlékezetes kettős manőver az egymással vívó Charles Leclerc és Sergio Perez ellen:

Kiss Norbert és Hideg Ádám is jelen volt az FIA gáláján

Idén is voltak magyar résztvevői az FIA hagyományos év végi díjátadójának: a már negyedik kamionos Európa-bajnoki címét szerző Kiss Norbert, valamint a gokart-világbajnokságon az OK Junior kategóriában parádés ezüstérmet szerző Hideg Ádám egyaránt részt vett az eseményen. A két versenyző egymással is készített fotót, de Kiss Norbi és párja a kétszeres F1-es világbajnok Max Verstappen is készített közös képet a versenyző Instagram-sztorija alapján:

kiss-norbert-fia-gala-3

kiss-norbert-fia-gala-2kiss-norbert-fia-gala-1

Kiss Norbinak egyébként sűrű napjai vannak, hiszen míg péntek este még Bolognában volt jelenése, szombat délután már Nyíregyházán vesz részt egy közönségtalálkozót a Formula.hu szervezésében mint a TOP 50 Magyar Autóversenyző 2022-es első helyezettje – részletek ITT.