DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Hamilton úgy érzi, jobb csapattárs lett az elmúlt években

A hosszú éveken át tartó elképesztő sikersorozatot követően két és fél szűk esztendő köszöntött Lewis Hamiltonra, hiszen az utolsó körben elveszített 2021-es szezonzáró után egészen az idei Brit Nagydíjig egyszer sem állhatott a dobogó tetejére. Miután megszakadt karrierje egyetlen tíz futamnál tovább tartó győzelem nélküli periódusa (sőt azóta egy második sikert is behúzott George Russell kizárása nyomán), a brit egy interjúban arról beszélt, mentális fronton milyen küzdelmet jelentettek ezek az évek.

„Próbáltam megőrizni az ép eszemet, igyekeztem gazdagítani az eszköztáramat” – idézi Hamiltont az Esquire. „Végső soron mindig a kitartás és az elkötelezettség számít. A kemény munka végül mindig kifizetődik. Azt hiszem, megtanultam, hogy az élet igazából arról szól, hogy mennyi fájdalmat tudsz elviselni és továbblépni, és mennyit tudsz szenvedni és továbblépni” – mondta a brit, aki úgy érzi, jobb csapattárs lett ezen évek során:

„Nem az számít, hogyan esel el, hanem az, hogy hogyan állsz fel, hogyan folytatod a munkát minden egyes nap. Hogy hogyan kapcsolódsz azokhoz az emberekhez, akikkel együtt dolgozol. Valószínűleg ebben az időszakban megtanultam, hogyan legyek jobb csapattárs, mert több időnk volt arra, hogy a kommunikációra koncentráljunk.”

hamilton-silverstone-win-3

Videó: Ez történt a szombati sprinten

Megérkezett a sprintverseny összefoglalója. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

WEC: A Glickenhaus a pole-ban, problémák a Peugeot-nál

A Glickenhaus Racing 708-as számú alakulata nyerte az Endurance-világbajnokság hétvégi monzai fordulójának időmérő edzését, miután Romain Dumas 1:35,416-os idővel szerezte meg az első helyet. A második rajtkockát majd kilenc tizeddel lemaradva a Brendon Hartley vezette 8-as Toyota GR010 Hybrid szerezte meg, míg a harmadik legjobb időt 1:36,489-cel Nicolas Lapierre érte el az Alpine A480 fedélzetén. A negyedik helyet megszerző 7-es Toyotát vezető Kamui Kobayashi mögé érkezett 1:37,253-as idővel a bemutatkozó új 94-es Peugeot 9X8, Gustavo Menezes vezetésével, míg a csapattárs Mikkel Jensen 93-as autója a két Lesmo-kanyar közötti szakaszon megállt, és mért idő nélkül csak a 20. helyen végzett

Dumas a sikere után így nyilatkozott: „Nagyon boldog voltam, hogy megtettem néhány jó kört. Jó volt a sebességünk, és a köridők nagyon egyenletesek voltak.”

Az LMP2 kategória legjobb idejét Filipe Albuquerque érte el a 22-es United Autosports Oreca 07-Gibsonjával, Mathias Beche ARC Bratislava és Habsburg Ferdinánd WRT Orecái előtt. A Ferrari tarolt a GTE Pro-ban, az első és harmadik helyre az AF Corse autói, sorrendben Alessandro Pier Guidi és Antonio Fuoco érkezett, közéjük Nick Tandy ékelődött be a Chevrolet Corvette-tel. A GTE Am-ban némi meglepetésre az Iron Dames Ferrari női csapata volt a leggyorsabb Sarah Bovy vezetésével.

Itt a versenynap: F1, WEC, F2, Porsche, F3

Vasárnap (július 10.)    
08:35 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:05 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
11:50 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 1, élő)
12:00 - 18:00 WEC, Monzai 6 órás futam (tv: Eurosport 2, 14:30-ig, élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)


Fotó: Szabó Attila

Vettel kiviharzott a megbeszélésről, 25000 euróra büntették

Korábban beszámoltunk róla, hogy sok más versenyzővel egyetemben Sebastian Vettelt is magukhoz hívatták a felügyelők, azonban mint kiderült, a németet nem egy versenypályán elkövetett kihágás miatt szerették volna látni az FIA emberei. "Július 8-án, pénteken a 19:30-kor kezdődő versenyzői eligazításról Sebastian Vettel engedély nélkül távozott és frusztráltságának hangot adott. A versenyzők nem távozhatnak saját kedvük szerint a meetingről, és példát kell mutatniuk minden versenyző számára, Vettel pedig ezt elmulasztotta ebben az esetben" - áll az FIA közleményében.

A versenyigazgató egyébként közölte a sprint utáni meghallgatáson, hogy Vettel a mai napon korábban odament hozzá és elnézést kért viselkedéséért, sőt, egy meglehetősen konstruktív beszélgetést folytattak az eligazításon elhangzott témákról. Több külföldi oldal is arról számolt be, hogy Vettel a pályahatárokat illetően nem értett egyet az FIA-val és szeretné, ha következetesebb döntéseket hoznának, ebből lett aztán az incidens. Végül Vettel bocsánatkérése enyhítő körülményként lett elbírálva, így a német egy  a szezon végéig felfüggesztett 25.000 eurós bírságot kapott az idő előtti eltávért.

Időközben arra is fény derült, hogy a második felvezető kör alatt a rádión keresztül tiltott információhoz jutó versenyzők megúszták a büntetést.

F2: Armstrong magabiztosan nyerte a spielbergi sprintfutamot

Az új-zélandi Marcus Armstrong rajt-cél győzelmet aratott a ma délutáni F2-es sprintversenyen Spielbergben, megszerezve ezzel pályafutása harmadik futamgyőzelmét az F1 előszobájának számító kategóriában.

Armstrong mellett a bajnoki összetett második helyén álló Theo Pourchaire, valamint a múlt heti silverstone-i sprintverseny győztese, Jack Doohan állhatott fel a dobogóra a meglehetősen eseménytelen versenyen, melyen az elsődleges izgalmakat a pályaelhagyásokból fakadó figyelmeztetések és időbüntetések okozták. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich a negyedik helyen végzett, emellett bezsebelte a leggyorsabb körért járó egy pontot is, őt Jüri Vips, Richard Verschoor, Logan Sargeant, valamint Ayumu Iwasa követte a pontszerző helyeken. A sorrend azonban változhat, hiszen a második helyen befutó Pourchaire pályaelhagyásait a verseny után vizsgálják majd a felügyelők.

Magatartása miatt hívták be a stewardok Vettelt

Szombat késő délután berendelték az Osztrák Nagydíj versenyfelügyelői Sebastian Vettelt, de meglepő módon nem a sprintfutamon történt valamilyen eset miatt, hanem a pénteki, 19:30-as versenyzői megbeszélésén tanúsított magatartásával kapcsolatban.

A stewardok közleménye alapján Vettel a gyanú szerint a Nemzetközi Sportkódex 12.2.1 f) cikkelyét, valamint az F1-es Sportszabályzat 20.1 cikkelyét szegte meg. Előbbi mondja ki, hogy tilos az FIA-nak és bármely tagjának vagy alkalmazottjának erkölcsi kárt okozni, valamint az FIA és általánosságban autósport jó hírét csorbítani. Ezen cikkely alapján került bajba tavaly Christian Horner, miután a Red Bull csapatfőnöke nyilvánosan kritizálta az időmérőn sárga zászlót lengető sportbírót. Horner akkor hivatalos figyelmeztetést kapott, miután bocsánatot kért.

A RaceFans lap információi szerint Vettel a pályahatárok versenyhétvégi betartatása miatt panaszkodott, eközben hangzott el valami, ami az FIA szerint a testület jó hírnevére káros.

Egyébként még hat versenyzőt berendeltek, mivel a második felvezető körön gyaníthatóan nem megengedett üzeneteket kaptak: Schumacher, Ricciardo, Russell, Ocon, Perez és Stroll azok, akiknek meg kell jelenniük a stewardok előtt.

Így utánoznak a Red Bull-osok egy tehenet és egymást

Egy nevető-kihívást játszott egymással Max Verstappen és Sergio Perez, a Red Bull két versenyzője, amelyben - egyebek mellett - olyan dolgokat kellett csinálniuk, mint utánozni egy tehenet, egymást a győzelem után és lerajzolni a másikat. Mondanunk sem kell, nem nagyon bírták nevetés nélkül a srácok...

Ezzel a körrel szerezte meg a pole-t Verstappen

Itt a világbajnoki címvédő idei harmadik pole-pozíciót érő köre. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Helyzetjelentés a Mercedes háza tájáról helyszíni tudósítónktól

A pénteki kvalifikáción előbb Lewis Hamilton, majd percekkel később George Russell is falba tette a Mercedest, így régen tapasztalt nehézségek előtt álltak a szerelők. Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor azt az információt szerezte Spielbergben, hogy mindkét autóban váltót cseréltek a tegnapi baleseteket követően, de az nem jár majd büntetéssel, míg Lewis Hamilton autóján a teljes kasztnit kicserélték. Az erőforrásokat alapos vizsgálat után rendben találták és a szárnyakat, valamint a padlólemezt javították, vagy kicserélték, így ha innentől minden jól megy, akkor már a második szabadedzés felétől pályára gurulnak az Ezüst Nyilak.

F3: Correa-dráma és Crawford-siker a sprinten

Collet és Correa indultak az első sorból, a rajtnál azonban nem történt helycsere, majd néhány kanyarral később Correa mégis átvette a vezetést. Gomez balesete után a safety car mögött folytatódott az F3-asok sprintje. A súlyos, 2019-es F2-es balesete után visszatérő Correa első győzelme felé hajtott, amikor a hatodik kör kezdetén lelassult alatta az ART, így ő feladni kényszerült a versenyt az élről.

Néhány körrel később Alatalo motorja mondta föl a szolgálatot, ami miatt virtuális biztonsági autós fázist vezettek be. Nem sokkal később Colapintót előzte meg Crawford, mögöttük pedig Maloney, Leclerc és Bearman akadtak össze, ami miatt előbbi kiesett a sprintversenyből. Hét körrel a vége előtt Crawford parádés manőverrel előzte meg Colletet, ezzel átvéve a vezetést, amit utána Leclerc is lemásolt, Edgar kárára.

Végül a győzelmet Crawford szerezte meg, a második helyen Collet ért célba, a harmadik pozíciót pedig Colapinto szerezte meg. Arthur Leclerc nagyszerű versenyzéssel - öt helyet javítva - a negyedik helyig jött előre. Tóth László a 22. helyet szerezte meg, az ausztriai sprint után pedig Martins és Leclerc egyaránt 79 ponttal állnak a pontverseny élén.

Szeppuku Suzuki-módra, avagy így vágták tönkre a szezonjukat a kiszállás bejelentésével

Az egész 2022-es idény eddigi talán legfontosabb híre, hogy a Suzuki az évad végén távozik a MotoGP-ből. Ez pedig az ígéretesen induló idényükre is alaposan rányomta a bélyegét – erről is beszéltünk a Formula Motocast féléves értékelőjében 50:02-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hamilton és Russell hibája, Verstappen és a Ferrarik csatája – ez volt a spielbergi időmérő

Ha esetleg lemaradtál a pénteki kvalifikációról vagy csak felelevenítenéd az eseményeket, mutatjuk a legfontosabb pillanatokat – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-idomero-video-1

Ma már jön az F1-es sprint, futam az F2-ben és az F3-ban – szombati menetrend

A szokatlan menetrend szombaton is folytatódik a Formula-1-ben, hiszen a harmadi kszabadedzés után már a pontokért zajló sprint következik majd - íme a program.

Szombat (július 9.)  

09:00 - 10:30 WEC, 2. szabadedzés 

10:35 Formula-3, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

12:30 - 13:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 - 14:30 WEC, 3. szabadedzés 

16:30 Formula-1, Sprint (tv: M4 Sport, élő)

17:30 - 18:00 WEC, Időmérő 

17:55 Formula-2, Sprintfutam (tv: M4 Sport, 19:55, felv.)

live

fotó: dppi

Perez összes Q3-as körét törölték, Russell megúszta figyelmeztetéssel

Két eset kapcsán is vizsgálódtak a felügyelők az F1-es Osztrák Nagydíj időmérőjét követően. Sergio Perez tűnt a komolyabb kihágásnak, mivel a felvételeken egyértelműen látszott, hogy a Q2 végi gyorsköre során a fehér vonalon kívülre került a 8-as kanyarban. Kissé érthetetlen is volt, hogy számos más esettel ellentétben miért nem vették el egyből a mexikói idejét. A stewardok este kiadott dokumentumából ez is kiderült: a Q3 kezdetéig nem azonosították be egyértelműen a pályaelhagyást, így nem volt mód a körtörlésre. Később azonban hiába érvelt azzal a Red Bull, hogy Perez nem szerzett tartós előnyt a megmozdulással, a felügyelők szerint „alapos indok nélkül hagyta el a pályát”, ez pedig ugyanolyan kihágásnak minősül.

A szokásos büntetés a körtörlés lett volna, aminek révén a mexikói tovább sem juthatott volna a Q3-ba, ezért a felügyelők úgy határoztak, hogy az ottani összes körét törlik, akárcsak az ominózus Q2-es körét. Az FIA később megerősítette, hogy mindez azt jelenti, hogy Perez a 13. rajtkockából vághat neki a sprintnek. Ez persze aligha vigasztalja Pierre Gaslyt, aki utólag nyilván már nem kaphatta vissza az esélyét a Q3-as szereplésre… George Russell viszont előrelép a negyedik pozícióba, ahogy a mögötte lévők is javítanak egy-egy pozíciót Valtteri Bottasszal bezárólag.

A másik ügy, amit megvizsgáltak a stewardok, épp Russellé volt, aki az időmérő végi balesetét követően engedély nélkül szaladt át a pályán a piros zászlós megszakítás alatt – viszont úgy, hogy néhány autó még a pályán volt ekkor. A felügyelők beszéltek a brittel, akinek figyelmeztetést adtak a történtekért.

perez-spielberg-dppi

fotó: DPPI

Wolff szerint nevelni kellene a Hamilton baleseténél éljenző szurkolókat

Egy hete Silverstone-ban többen is kifütyülték Max Verstappent, amire akkor Lewis Hamilton és Toto Wolff is úgy reagált, hogy arra kérte a brit rajongókat, hogy ne csinálják ezt. Most már a Red Bull hazai pályáján versenyez az F1, Hamilton pedig a falnak ütközött az időmérő hajrájában, ami után éljenzést és tapsot lehetett látni a rengeteg holland szurkoló irányából a lelátókon. A Mercedes csapatfőnöke a Sky Sports kérdésére üzent nekik:

„Úgy gondolom, többet kellene beszélnünk a szurkolókkal arról, hogy éljeneznek, ha valaki a falba áll vagy fütyülnek, amikor egy versenyző interjút ad. Mi ilyet nem tennénk az ellenfelünkkel, még ha sejthetitek is, hogy van azért ellenségeskedés. Senkinek nem kellene ilyet tennie. Közösen az F1-gyel és veletek, a médiával nevelnünk kellene az embereket” – mondta el Wolff.

wolff-f1-dppi

fotó: DPPI

WRC-futamon indul Raikkönen unokaöccse

Justus Raikkönen édesapja Rami, a 2007-es F1-es világbajnok Kimi Raikkönen bátyja és úgy fest, hogy az ő ereiben is benzin csörgedezik: a 18 esztendős fiatalember tavaly ralis pályafutásba kezdett Finnországban és az első igazi nemzetközi fellépése az idei Finn Rali, az ország legendás WRC-futama lesz. Justus most először indul Rally4-es autóval, eddig csak kisebb kategóriás technikákban ült, ez a Rally4 viszont már profi autónak számít. Justus tavaly az év vége felé a kategóriájában már képes volt versenyt nyerni és idén is van már első helye.

pf2

Mercedes-junioré a pole az F2-ben, Red Bull-os növendéké az F3-ban

A Formula-1-es kvalifikációt megelőzően a két utánpótlás-széria számára is megrendezték az időmérőket a Red Bull Ringen. A Formula-2-ben Frederik Vesti (a képen) bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel a Mercedes juniorprogramját erősítő dán pilóta első pole-pozícióját gyűjtötte be a bajnokságban. Mögötte az elmúlt hetekben a rasszista botrány miatt fókuszba kerülő, de továbbra is a Red Bull kötelékeibe tartozó Jüri Vips végzett, megelőzve Logan Sargeantet és Ayumu Iwasát. Az összetettben vezető Felipe Drugovich ötödik lett, míg fő ellenfele, az őt 42 pontos távolságból üldöző Theo Pourchaire a kilencedik – ez viszont egy elsősoros indulást jelent utóbbi számára a szombati sprintfutamon, ahol majd Marcus Armstrongé lesz az első rajtkocka.

Ami a Formula-3-at illeti: a Zdenek Chovanek hibája után piros zászlóval véget érő kvalifikáción Isack Hadjar szerezte meg a rajtelsőséget, méghozzá szintén idén először, ezzel a Red Bull neveltje ráadásul feljött a pontverseny második helyére a most mögötte végző éllovas, Victor Martins mögé. A bajnoki címért ugyancsak harcban lévő Arthur Leclerc negyedik pozícióba kvalifikálta magát: a két francia mellett még premás kollégája, Oliver Bearmen előzte meg őt. A mezőny magyarja, Tóth László a 29. rajthelyet kaparintotta meg.

vesti-f2-dppi

fotó: DPPI

Bottas motorcsere miatt a rajtrács végéről indul az Osztrák Nagydíjon

Nem ússzuk meg a spielbergi F1-es hétvégét motorcserés rajthelybüntetés nélkül: Valtteri Bottas autójába szereltek be friss belsőégésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t, MGU-K-t és vezérlő elektronikát, s mivel ezzel mindegyikből átlépte a szezonra megengedett limitet, ez automatikus mezőny végére sorolást jelent a finn számára.

Fontos kiemelni, hogy a büntetés a vasárnapi futamra szól, nem pedig a szombati sprintre, szóval az Alfa Romeo versenyzője a pénteki időmérőnek megfelelő helyről vághat majd neki a szombati rövid versenynek, amelynek eredményétől függetlenül azonban a sor végéről startolhat csak a „fő” futamon vasárnap. Érdekesség, hogy épp Bottas került már hasonló helyzetbe sprintes hétvégén: tavaly Monzában meg is nyerte a szombati viadalt még a Mercedesszel, majd mehetett a rajtrács végére vasárnap.

bottas-spielberg-f1-dppi-1

Videó: Öt drámai pillanat Spielbergből

Öt drámai pillanatot osztott meg az F1 YouTube-oldala az Osztrák Nagydíjak történetéből. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Így készült Max Verstappen különleges sisakfestése

Több szempontból is különleges lehet az Osztrák Nagydíj helyszíne a címvédő számára, hiszen ez a Red Bull hazai pályája, egyúttal elképesztően sok holland szurkoló látogat ki ilyenkor Spielbergbe, és Verstappen is eléggé kedveli ezt a vonalvezetést. Mindez általában jó okot ad arra, hogy valamilyen különleges dizájnt alkalmazzon a sisakján, és ez idén sem lesz másképp, az energiaitalosok viszont néhány fotón keresztül azt is megmutatták, miként került fel a hétvégén használatos egyedi festés.