DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

Jos Verstappen nem elégedett F1-es karrierjével

A negyedik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen édesapja, Jos 1994 és 2003 között 107 versenyt teljesített az F1-ben, de mindössze két dobogót szerzett, mindkettőt első szezonjában, amikor az abban az évben világbajnoki címet szerző Michael Schumacher csapattársaként teljesített 10 futamot a Benettonnal. Ezt követően kizárólag a mezőny végéhez tartozó istállókkal versenyzett, sorrendben a Simtekkel, a Footworkkel, a Tyrrell-lel, a Stewarttal, az Arrowsszal és a Minardival.

jos-verstappen-1994

Ez idő alatt mindössze négy alkalommal szerzett pontot, a csúcsot a 2000-es Olasz Nagydíjon elért 4. hely jelentette az időnként valószínűtlenül gyors Arrows–Supertec volánja mögött. Aligha meglepő tehát, hogy az idősebb Verstappen nem igazán elégedett karrierjével: „Az biztos, hogy nem tölt el túl nagy elégedettséggel, ha visszatekintek az karrieremre. Szerintem azt hiszem, rosszkor voltam rossz helyen. Persze utólag könnyű ezt mondani.”

„Egy topcsapatnál kezdtem, és ez talán nem volt ideális, de ugyanakkor nemet mondani egy ilyen lehetőségre…” – fejtette ki Verstappen. „Biztos vagyok benne, hogy elég jó voltam az F1-hez, abban viszont már kételkedem, hogy ahhoz is megvolt-e a képességem, hogy világbajnok legyek. Különösen, amikor most látom Maxot vezetni, néha felteszem magamnak a kérdést, hogy vajon elég jó voltam-e.”

jos-verstappen-austria

„Ne beszéljetek hozzám a kanyar közepén!” – így szólt a rádió Suzukában

Ismét volt miből válogatni a Japán Nagydíj csapatrádiós összeállításához: hallhatunk feltartásra panaszkodó pilótákat, a mérnöke beszédétől „bepánikolt” Guanyu Zhout, valamint azt is, mennyire nem tudták biztosan a pilóták a verseny végén, hogy tényleg leintették-e a futamot. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-suzuka-1

Schumacher nem hiszi, hogy a suzukai balesete befolyásolja a jövőjét

Autótöréssel indult Mick Schumacher számára az F1-es Japán Nagydíj hétvégéje: a német az esős első szabadedzés végén, a leintés után csapta falnak az autóját, amely annyira összetört, hogy a második tréninget ki is kellett hagynia. A hiba aligha jött jókor a németnek, akinek eleve egyre kevesebb esélye mutatkozik arra, hogy megtarthassa a Haas ülését, s ezáltal a Formula-1-ben maradjon. Schumacher ugyanakkor Suzukában elmondta, hogy szerinte a pénteki balesete nem fogja befolyásolni a jövőjét:

„Meglepődnék, ha ez tényező lenne a szerződéshosszabbítás szempontjából. Úgy értem, a teljesítmény megvan. Hosszú ideje meg kell birkóznom már a nyomással, talán az egész életemre igaz ez. Úgyhogy ez nem zavar, és mindig a legjobbamat akarom nyújtani” – idézi a pilótát a Crash.net. Schumacher egyébként a futamon néhány pillanatig az élen is állt azáltal, hogy a Haas nem hívta ki kerékcserére, ami viszont végül rossz döntésnek bizonyult, hiszen a német így pontot sem szerzett.

schumacher-crash-dppi

A Rich Energy gratulált Lewis Hamilton 2021-es világbajnoki győzelméhez

2019-ben a Haas támogatójaként jelent meg hivatalosan is a Formula-1-ben a Rich Energy, mely akkor még a szezon vége előtt botrányos körülmények között távozott. A cég neve azóta többször is előkerült a sajtóban különböző megnyilvánulásaik okán, most pedig egy újabb gyöngyszemet posztoltak a Twitteren. Miután kiderült, hogy a Red Bull átlépte a tavalyi idényre vonatkozó a 145 millió dolláros költséglimitet, így az energiaitalos márka is felbukkant, közösségi oldalukon pedig a következőt írták: Az FIA számára már könnyű a döntés. A Formula-1 nagyszerű sport, melynek integritását mindenképpen meg kell őrizni. Gratulálunk Lewis Hamiltonnak a 2021-es, megérdemelt bajnoki címéhez” – állt a bejegyzésben. Mint az ismert, a szövetség álláspontja szerint az osztrák istálló csak kis mértékben lépte át a meghatározott költségplafont, az pedig továbbra is képlékeny, hogy milyen büntetési formát alkalmazhatnak velük szemben.

Luxuskörülmények között tesztelhet jövőre az IndyCar mezőnye

Szokatlan helyszínre látogat el az amerikai együléses széria a következő év elején. A szezont megelőző tesztet ugyanis 2023.február 2-3. között a The Thermal Club road nevű pályán rendezik. Az aszfaltcsík 2,9 mérföldes és 17 kanyarból áll, különlegességét pedig az adja, hogy a Kaliforniában található Coachella Valleyben lévő country club tulajdonában áll. Ennek köszönhetően az elmúlt években gyakorlatilag a tehetősebb emberek használhatták saját célokra, valamint több IMSA és SRO csapat használta ki a benne rejlő lehetőségeket. A pálya 2023 elején kapja meg az FIA Grade 2 biztonsági tanúsítványát, ezt követően pedig az IndyCar versenygépeivel is körözhetnek rajta. A pálya elnöke, John Rogers a RACER-nek elárulta, hogy közte és Jay Frye között már áprilisban megkezdődtek az egyeztetések erről, melyek végül sikeresnek bizonyultak, miután a következő év elején megkapják az FIA Grade 2 biztonsági tanúsítványát.

Új csapat iratkozott fel a leggyorsabb kerékcserét produkáló istállók közé

A DHL összegzése alapján a Japán Nagydíjon az AlphaTauri bizonyult a leggyorsabbnak a bokszban, méghozzá idén először: Pierre Gasly autóját 2,45 másodperc alatt cserélték le a kerekeket a 19. körben. Ez az érték amúgy elmarad a korábbi etalontól, hiszen a Red Bull produkált már 2,09 másodperces szervizelést is 2022-ben a Holland Nagydíjon, de a mostani „lassúságba” alighanem az esős körülmények is belejátszanak. Az AlphaTauri amúgy a harmadik helyet is elhozta a suzukai listán Yuki Tsunoda bokszkiállásával, míg kettejük közé az Aston Martin fért be Lance Stroll kerékcseréjével. A leggyorsabb bokszlátogatások különversenyét így is fölényesen vezeti a Red Bull, amely nyolc futamon is a legjobb volt ilyen téren idén. Mutatjuk videón is a suzukai esőben produkált legjobb bokszutcai teljesítményeket:

Még Dark Mini is mérges lett a munkagép miatt

Max Verstappen megszerezte második világbajnoki címét, Sainz összetörte a Ferrarit, munkagép hajtott a pályára, piros zászlós várakozás, Alonso és Vettel között pedig célfotó döntött. Ezt és még sok minden mást próbált meg összefoglalni mindössze hat percben a MiniDrivers a Japán Nagydíj összefoglalójában.

Ocon: Mindig élvezetes Lewis ellen versenyezni

Már az időmérőn is a középmezőny legjobbja volt ötödik helyével Esteban Ocon, amit aztán a futamot Carlos Sainz kiesése után egy negyedik pozícióra váltott Suzukában. Nem volt azonban egyszerű dolga, hiszen szinte egész versenyen Lewis Hamilton üldözte őt, s bár gyorsabbnak tűnt összességében a hétszeres vb-első, a Mercedes gyenge végsebessége miatt előzni nem tudott. Ocon élvezte a brit elleni csatát, valamint az eredménynek is örült természetesen, amivel az Alpine ismét átlépte a McLarent:

„Negyedikként célba érni fantasztikus eredmény számunkra, főleg ilyen körülmények között. Nehéz volt a start az esővel és a rossz látási viszonyokkal, úgyhogy maximálisan koncentrálnunk kellett, hogy túljussunk az első szakaszon. Örülök, hogy tudtunk versenyezni és meg tudtuk jutalmazni a rajongókat, akik egész hétvégén támogattak minket. Lewis ellen versenyezni mindig élvezetes, és egész idő alatt úgy kellett vezetnem, hogy közben a tükrömet figyeltem. Remek pontterméssel távozunk Japánból, amelynek köszönhetően visszavettük a negyedik helyet a konstruktőri értékelésben” – fogalmazott a nyilatkozatában egyúttal Max Verstappen vb-címéhez is gratuláló francia.

ocon-hamilton-dppi

fotó: DPPI

A fa állította meg a pályáról kirepülő Porschét Brands Hatchben – videó

Nagy baleset történt a BTCC hétvégi betétfutamán, a Porsche Carrera Cup versenyén: Will Martin versenyautója egy kontakt következtében a füvön átszánkázva, a gumifalon megpattanva egy fának ütközve állt meg. Csodával határos módon sem a versenyzőnek, sem a sportbíróknak nem esett baja a látványos incidensben.

Nincs tovább: elkaszálták a W Series hátralévő versenyeit

Már Szingapúrban felmerült, hogy anyagi nehézségekkel küszködik a kifejezetten női pilótáknak készült sorozat menedzsmentje, hétfőn este pedig hivatalsan is megerősítették, hogy pénzügyi források hiánya miatt nem tudják megrendezni az austini és a mexikóvárosi zárófordulókat. A W Series nem szeretné, hogy az idei - már egyébként is gyakorlatilag eldőlt - bajnokság befejezése esetleges problémákat okozzon a 2023-as szezon indulására és a hosszabb távú jövőre nézve, így a széria a szingapúri hétvégével véget ért, a bajnok pedig zsinórban harmadszor is Jamie Chadwick lett.

A Red Bull továbbra is tagadja, hogy túlköltekezett volna

Hivatalos közleményt jelentetett meg a Red Bull csapata, miután az FIA felülvizsgálata után azt közölte, hogy két csapat is problémás volt a 145 millió dolláros limitet illetően, azonban csak egy, a Red Bull lépte túl azt.

A csapat a közösségi felületein reagált az ítéletre: "Láttuk az FIA kisebb túlköltekezésről szóló közleményét a költségvetési szabályokat illetően és mindezt meglepődve és csalódással tettük. A 2021-es költségvetésünk a költségvetési sapka felső határa alatt volt, így részletekbe menően meg kell vizsgálnunk, miért állítja az FIA, hogy ez nem így van, mi pedig továbbra is hiszünk benne, hogy nem léptük át a limitet a releváns költségeket illetően."

"A többiek sejtése és álláspontja ellenére jelenleg is zajlik az FIA vizsgálata, mi pedig tiszteletteljesen követjük őket mindenben, miközben megvizsgáljuk az összes számunkra lehetséges opciót."

Fotó: Ezért volt lassú Leclerc – a Ferrari durván elkoptatta az intereket

Gianluca d'Alessandro, az F1GrandPrix.it újságírója töltötte fel az alább látható képet, melyen jól látszik, mennyire elkopott Charles Leclerc jobb első intermediate abroncsa Max Verstappenéhez képest. Az interneten terjedő fotók alapján jól látható, hogy a Mercedes sem küzdött a Ferrariéhoz hasonló problámákkal, akik ezek szerint már nem csak száraz, de vizes pályán is gondban vannak a gumikopással. Érdekesség, hogy a képeket nézve látható, hogy Leclerc autóján is csak a jobb első kopott meg ilyen mértékben, mindenesetre így már érthető, miért volt ekkora tempóhátrányban a Red Bullokhoz képest a monacói a verseny záró szakaszában.

 

Videó: Nézőtéri felvételen, ahogy a darus kocsi menti Sainz autóját

A Japán Nagydíj egyik legnagyobb visszhangot kiváltó momentuma volt, hogy már akkor beavatkozó munkagépet küldtek a pályára Carlos Sainz első körös balesete után, amikor a futamot még nem állították. A versenyzők fedélzeti kamerás felvételeiből már látszott, hogy mennyire közel haladtak el a traktor mellett a rendkívül rossz látási körülmények közepette – igaz, a safety car miatt lassú tempóban, Pierre Gasly viszont a bokszlátogatása után még nagyobb sebességgel közlekedett a pályán. Egy nézőtéri videónak köszönhetően pedig az is látszik, hogy a jármű tényleg kicsit az aszfaltcsíkra is rálógott, ráadásul nem is csak az, hanem egy marsall is a pályán tartózkodott, miközben a mezőny elhaladt mellettük az esőben:

Videón Zhou karrierjének első leggyorsabb köre

Meglepő név mellé került a leggyorsabb kör a Japán Nagydíjon: Guanyu Zhou a második kerékcseréjének és az akkor felkerült friss intermediate abroncsoknak köszönhetően 1:44,411-es időt ért el az esős suzukai futam 20. körében, ezzel megszerezte pályafutása első leggyorsabb körét. Íme, onboard felvételen az Alfa Romeo kínai újoncának produkciója, amely azonban nem ért bónuszpontot, hiszen a tízen kívül ért célba:

NASCAR: Drámai fordulatokkal ért véget a rájátszás második köre

A Charlotte Motor Speedway roválján zárultak le a legjobb 12 küzdelmei a Cup Seriesben, ahol sokáig úgy tűnt, egy elég unalmas futamot fog teljesíteni a mezőny. A 109 körös viadalt Joey Logano kezdhette meg az élről, aki az első szakaszt is megnyerte, a másodikat pedig Ross Chastain vitte el. A folytatásban aztán Chase Elliott került a középpontba, aki egy nagyszerű taktikával hamar az élen találta magát majd egy jelentős előnyt épített ki a riválisokkal szemben. Meglepő módon a 105. körig egyszer sem került elő a sárga jelzés, ekkor azonban egy leszakadó reklámtábla miatt volt rá szükség. Az újraindítás után viszont szabályosan elszabadult a pokol, AJ Allmendinger és Kevin Harvick szinte azonnal elmentek Elliott mellett, akit a hátulról érkező Tyler Reddick lökött ki a pályáról, de rajta kívül többen is a bukótérben kötöttek ki.

Az egyik eset során megsérült egy kerékvető, a javítási munkálatok miatt pedig a pirosat zászló is elő került, ezáltal a hosszabbításban dőlt el a futamgyőzelem és egyúttal a továbbjutás kérdése. Alex Bowman kiesése ekkor már biztos volt, hiszen fejsérülése miatt nem indulhatott, rajta kívül viszont a címvédő Kyle Larson, a sokáig technikai gondokkal küzdő Daniel Suarez és Christopher Bell voltak még a veszélyzónában. Amikor megkapták a zöld zászlót további folytatódott az őrület, az 1-es kanyarban ismét többen összeütköztek, Bell pedig eközben átvette a vezetést, amit a végéig már nem is engedett ki a kezéből, így simán bejutott a legjobb nyolc közé. Nem volt azonban ilyen szerencséje Austin Cindricnek, akit alig 1 körrel a leintés előtt forgattak ki, ezzel elvéve esélyeit, de még dühösebb lehetett Larson, akinek az első két szakasz után a pontok alapján még biztosnak tűnt továbbjutása. A Hendrick Motorsports pilótája 10 körrel a vége előtt falazott, így egészen a 35. helyig csúszott vissza, ami kevésnek bizonyult. 

A folytatás október 15-én a Las Vegas Motor Speedwayen következik, ahol kezdetét veszi a bajnoki hajrá harmadik köre.

Jos Verstappen: Az ilyen körülmények jelentik Max specialitását

Max Verstappen domináns győzelmet aratott a suzukai szakadó esőben, amely végül Charles Leclerc büntetésével és a teljes pontokkal együtt azt jelentette, hogy máris bebiztosította második világbajnoki címét. Apja, Jos Verstappen kivételesen épp nem kísérte el Japánba a fiát, de később a Viaplay-nek értékelte a versenyt és az újabb címet:

„Tavaly hihetetlenül érzelmes pillanat volt, ezúttal viszont tudtuk, hogy meg fog történni, csak azt nem, hogy mikor. De nagyon erős versenyt futott, főleg ha eszünkbe jut, hogy egy 40 percig tartó futamon autózott ki 26 másodperces előnyt. Az ilyen fajta körülmények jelentik Max specialitását: már egészen fiatal kora óta tudott valami különlegeset az esőben. Beszéltem vele, mondtam neki, hogy ő a legjobb – de ezt szinte minden hétvégén mondom neki” – mondta el az idősebb Verstappen, hozzátéve: ünnepelni otthon is ugyanúgy tudott, bár egy ideig ő sem tudta pontosan, hogy világbajnok lett-e a fia vagy sem.

jos-max-verstappen-redbull

fotó: Red Bull Content Pool

Eső, piros zászló, majd bajnokavatás – a Japán Nagydíj összefoglalója

Több, mint kétórányi várakozás után egy 40 perces sprintfutamot láthattunk, melynek végén Max Verstappent kétszeres világbajnokká koronázták. A videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-suzuka-start-dppi

Csata a levezető körben: a pilóták sem tudták, vége van-e a Japán Nagydíjnak

A Japán Nagydíj bővelkedett a bizarrabbnál bizarrabb szituációkban, elég csak a pályára vezényelt traktorra vagy a Leclerc büntetését követő pontszámítási mizériára gondolni, melynek következtében percekig bizonytalan volt Max Verstappen második világbajnoki címre. Ezen felül sokaknál kérdéses volt az is, hogy vajon jókor intették-e le a futamot vagy sem. Max Verstappen éppen a háromórás limitidő lejárta körüli másodpercekben szelte át a célvonalat, s a kör végén már lengett is a kockás zászló. Ez több csapatnál is kavarodást okozott: többek között a Red Bullnál is csak a levezetőkör felénél szóltak Verstappennek, hogy véget ért a futam. De több más versenyző is meglepődve konstatálta, hogy a verseny véget ért. „Elég kaotikus volt mindenki számára, mert még az utolsó körben sem tudtuk, hogy akkor ez most a verseny vége-e vagy sem” – idézi a RaceFans Fernando Alonsót, aki Sebastian Vettellel csatázott a befutónál.

A szabály úgy szól, hogy a kétórás versenyidőlimit miatt leintett futamok esetén kell plusz egy kört megtenniük a versenyzőknek a leintés előtt, ha viszont egy futamot a háromórás abszolút időkorlát miatt kényszerülnek lerövidíteni, úgy ennél az esetnél a szabálykönyv nem tesz említést plusz egy hozzáadott körről: ez okozhatta a kavarodást a csapatoknál és a versenyzőknél.

Bottas szerint nem lett volna szabad elrajtolniuk

Az Alfa Romeo finn versenyzője szerint a versenyirányítás rossz döntést hozott azzal, hogy engedte elrajtolni a futamot az eredeti időpontban. „Az első két körben gyakorlatilag versenyezhetetlen volt a pálya. Örülök, hogy nem történt semmi baj. A körülményeket tekintve meglepett, hogy elindulhattunk, mert nagyon rossz volt a láthatóság. Nem lett volna szabad elrajtolnunk. Biztos vagyok benne, hogy a hatodik helytől lefelé mindenki számára trükkösek voltak a körülmények az újraindítást követően is” – idézi Bottast a RaceFans.

A rutinos finn a 15. helyen látta meg a kockás zászlót a vasárnapi Japán Nagydíjon.

Hamilton is gratulált Verstappennek a futamot követően - videó

Mint beszámoltunk róla, Fernando Alonso egy külön Verstappennek szánt videóüzenetben köszöntötte a hollandot a kétszeres világbajnokok klubjában. Érdekesség, hogy Verstappen nem csak a világbajnoki címek számában, hanem a futamgyőzelmeket tekintve is egyenlített a spanyollal szemben, hiszen pályafutása 32. győzelmét aratta Suzukában. Az alábbi videóban látható, hogy Alonso mellett jó barátja Lando Norris, valamint tavalyi nagy ellenfele, Lewis Hamilton is gratulált a holland második bajnoki címéhez.

Vettel érzelmes búcsút vett Suzukától és a japán szurkolóktól

A szezon végén visszavonuló Sebastian Vettel különösen a szívébe zárta a japán aszfaltcsíkot, hiszen korábban négyszer is a dobogó legfelső fokán ünnepelhetett, 2011-ben pedig – Max Verstappenhez hasonlóan – második bajnoki címét is a felkelő nap országában zsebelte be. A német a mai versenyen is nagyszerűen szerepelt, hiszen hatodik helyével beállította idei legjobb eredményét, valamint tovább fűzte különleges suzukai sorozatát, miszerint 2017-es kiesését leszámítva mindig a top 6-ban tudott végezni. A japán szurkolók a futamot követően különleges búcsúban részesítették a négyszeres világbajnokot, aki nem zárta ki, hogy egy másik sorozattal még visszatér az aszfaltcsíkra.