DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Jos Verstappen nem elégedett F1-es karrierjével

A negyedik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen édesapja, Jos 1994 és 2003 között 107 versenyt teljesített az F1-ben, de mindössze két dobogót szerzett, mindkettőt első szezonjában, amikor az abban az évben világbajnoki címet szerző Michael Schumacher csapattársaként teljesített 10 futamot a Benettonnal. Ezt követően kizárólag a mezőny végéhez tartozó istállókkal versenyzett, sorrendben a Simtekkel, a Footworkkel, a Tyrrell-lel, a Stewarttal, az Arrowsszal és a Minardival.

jos-verstappen-1994

Ez idő alatt mindössze négy alkalommal szerzett pontot, a csúcsot a 2000-es Olasz Nagydíjon elért 4. hely jelentette az időnként valószínűtlenül gyors Arrows–Supertec volánja mögött. Aligha meglepő tehát, hogy az idősebb Verstappen nem igazán elégedett karrierjével: „Az biztos, hogy nem tölt el túl nagy elégedettséggel, ha visszatekintek az karrieremre. Szerintem azt hiszem, rosszkor voltam rossz helyen. Persze utólag könnyű ezt mondani.”

„Egy topcsapatnál kezdtem, és ez talán nem volt ideális, de ugyanakkor nemet mondani egy ilyen lehetőségre…” – fejtette ki Verstappen. „Biztos vagyok benne, hogy elég jó voltam az F1-hez, abban viszont már kételkedem, hogy ahhoz is megvolt-e a képességem, hogy világbajnok legyek. Különösen, amikor most látom Maxot vezetni, néha felteszem magamnak a kérdést, hogy vajon elég jó voltam-e.”

jos-verstappen-austria

Mesterséges intelligenciával győzné le a gyűlölködőket az F1

Az FIA hivatalos közleményben jelezte, hogy a közelmúltban tapasztalt online zaklatások miatt egy mesterséges intelligenciát használó szoftver segítségével próbálják meg kiszűrni a jövőben a nemkívánatos hozzászólásokat a közösségi médiában és a különböző internetes felületeken. A programot az Arwen fejlesztette ki, a próbaidőszak alatt pedig nagyjából 70%-kal csökkentették a rasszista, gyűlöletkeltő és egyéb kommentek számát.

Egy másik fontos hír az F1 vezetőségével kapcsolatban, hogy a Racing News 365 értesülései szerint az év végén megszűnik az együttműködés a Formula-1 és az Emirates között, amely 2013 óta volt a száguldó cirkusz partnere. Az egyezség állítólag azért ér véget, mert az F1 az eddig 25 millió dolláros szerződési díj dupláját szerette volna kipréselni a légitársaságból, ám a hírek szerint már meg is találta az Emirates utódját a vezetőség.

 

Eső kavarhatja meg a lapokat a brazil időmérőn és sprinten

Interlagosban nem ritka, hogy esik az eső, amikor a Formula-1-es mezőny ott versenyez, s az előrejelzések szerint jó esély van rá, hogy az előttünk álló hétvégén is találkozzanak csapadékkal az istállók. Pénteken egész nap felhős időre van kilátás, s főleg délután és este van esély esőre – azaz amikor a szabadedzést és az időmérőt rendezik. Szombatra még rosszabb körülményeket prognosztizálnak az időjósok, ugyanis az FP2 és a sprint idején is zivatarra és viharra lehet kilátás. Vasárnapra már javulhat a helyzet, bár az előrejelzések szerint a csapadékot a nagydíj délutánján sem lehet kizárni.

eso-f1-dppi-2022

fotó: DPPI

Sargeant ismét beülhet a Williamsbe

A Williams csapatfőnöke, Jost Capito még az USA Nagydíj előtti sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Logan Sargeant váltja majd Nicholas Latifit a követező szezonban, amennyiben összegyűjti a szükséges szuperlicensz pontokat az idény hátralévő részében. A grove-iaknak nincs is B tervük arra az egyébként valószínűtlen esetre, hogyha az amerikai versenyző elbukna e tekintetben, így logikusnak tűnhet a Williams újabb lépése.

A csapat ugyanis egy sajtóközleményben jelentette be, hogy ugyan már letudták a két kötelező fiatal versenyzős szabadedzést - hiszen Sargeant már Austinban és Mexikóvárosban is beülhetett az FW44-esbe - a Brazil Nagydíj második gyakorlásán ismét lehetőséget kap Logan Sargeant, ahogyan a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon is átveheti majd Alexandor Albon autóját hatvan percre.

A BMW-vel állhat rajthoz Le Mans-ban Valentino Rossi?

Valentino Rossi a tavalyi szezon végén intett búcsút 26 szezon és kilenc vb-cím után a motorversenyzésnek. Az olasz persze nem akasztotta szögre teljesen a bukósisakot, hiszen kettőről négy kerékre váltott: a GT World Challenge Europe-ban állt rajthoz a Team WRT Audijával, s ahogy haladt előre az idény, egyre biztatóbbá is vált a teljesítménye. A Doktor 2023-ban is ugyanitt fog szerepelni, ugyancsak a WRT színeiben, ám immár BMW M4 GT3-as volánjánál, miután az alakulat hosszú évek után márkát váltott.

Ez pedig a híresztelések szerint megnyithatja az utat Rossi előtt élete egyik nagy álmának beteljesülése felé. A 43 éves versenyző mindig is szeretett volna elindulni az autós Le Mans-i 24 óráson, ahova a BMW a tervek szerint a 2024-es esztendőben – a teljes Endurance-világbajnoki szezonnal együtt – visszatér az új M Hybrid V8 LMDh-autóval, amellyel jövőre az IMSA-ban már rajthoz állnak. A The Race úgy tudja, hogy az olasz – aki a MotoGP valenciai évadzáróján maga is elismerte, hogy a bajorok gyári versenyzője lesz jövőre – is esélyes arra, hogy helyet kapjon a BMW hiperautós WEC-felállásában 2024-ben, amennyiben a következő szezonban jól teljesít a GT3-as versenygéppel. Rossi elmondta: bízik benne, hogy tudnak egy tesztet szervezni, amelyen kipróbálhatja a BMW LMDh-gépét, de hozzátette, hogy tisztában van vele, hogy óriási kihívást jelent, hogy olyan szintre jusson versenyképesség terén, hogy a Le Mans-i 24 óráson is részt vegyen.

rossi-gt-insta-1

Senna hazai győzelme, Montoya előzése, a Ferrarik ütközése – drámai pillanatok Interlagosból

Számos emlékezetes pillanatot produkált története során a Formula-1-es Brazil Nagydíj, ezekből válogatott össze néhányat az F1 hivatalos YouTube-csatornája – és olyanok, mint a 2008-as évadzáró, be sem kerültek az összeállításba. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

brazil-moments-f1-video

Bagnaia nem zárta ki, hogy visszahoz egy tíz éve nem látott szokást

Sok más szériához hasonlóan a MotoGP-ben is a regnáló világbajnok előjoga, hogy a címvédő idényében az 1-es rajtszámot használhatja. Az utóbbi tíz évben azonban senki nem élt ezzel: legutóbb 2012-ben Casey Stoner versenyzett 1-essel, azóta viszont sem Marc Marquez, sem Jorge Lorenzo, sem Joan Mir, sem Fabio Quartararo nem használta azt (pedig Lorenzo az első, 2010-es címe után még felrakta a Yamahájára). Ennek fő oka az, hogy a versenyzőkhöz gyakran szorosan kapcsolódik a rajtszámuk – gondoljunk csak Valentino Rossi 46-osára vagy Marquez 93-asára –, így attól világbajnokként sem válnak meg (amiben persze üzleti érdekek is szerepet játszhatnak, hiszen számos rajongói terméken is megjelennek a rajtszámok).

Természetesen az újdonsült világbajnok, Francesco Bagnaia sem kerülhette ki az ezzel kapcsolatos kérdést – és ami a legérdekesebb: az olasz nem zárta ki, hogy jövőre az 1-est láthatjuk majd a Ducatiján! „Örülök, hogy ilyen problémáim lehetnek! Őszintén, ezt alaposan át kell gondolnom, mert nyilván nem mindenki használhatja az 1-est. Az 1-es rajtszám nagy nyomást helyez rád. Mindig is elbűvöltek az 1-essel versenyző motorosok. Meglátjuk, nehéz választani” – fogalmazott a motoros. Bagnaia a MotoGP-ben 63-assal versenyez, de a Moto2-ben még 42-essel lett világbajnok, a Moto3-ban pedig 4-essel és 21-essel is láthattuk, csak ezek mind foglaltak voltak, amikor megérkezett a királykategóriába.

bagnaia-1es-rajtszam-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Milyen étkezések tartoznak a költségsapka hatálya alá?

Néhány hete derült ki, hogy a Red Bull valóban átlépte a költségvetési limitet a 2021-es Formula-1-es szezon. Az 1,6 százalékos túlköltekezés egyik legtöbbször kiemelt tétele az étkeztetés volt. Bár az FIA nem közölt pontos részleteket arról, hogy ez mit is jelentett a gyakorlatban, most egy másik csapatnak a vezetője, a Williamst irányító Jost Capito rávilágított, milyen apróságok döntik el pillanatnyilag azt, hogy mit kell beleszámolni a költséglimitbe és mit nem:

„Trükkös ez. Ha például egy csapat este a paddockban található hospitalityjében vacsorázik, akkor az a költségsapka hatálya alá esik. Ha a pályán kívül, egy étteremben esznek, akkor az nem” – magyarázta Capito a Motorsport-Total.com hasábjain. „Ezeket a dolgokat még mindig tisztázni kell a szabályzatban. A csapat számára sokkal olcsóbb, egyszerűbb és kevésbé komplikált, ha a saját hospitalityjében eszik, és a kockázat is kisebb. Mégsem lehet ezt megtenni, mert az beleszámít a költséglimitbe, ha a pályán kívül eszel, az pedig nem. Ez tudott, és dolgoznak is a problémán, jövőre már más lesz a helyzet. Vannak változtatások, amelyekben a csapatok egyetértenek és dolgoznak rajta, és ez nyilván szükséges is. A költségplafonra vonatkozó szabályok annyira összetettek, hogy képtelenség elsőre mindent megfelelően csinálni, és biztos vagyok benne, hogy az évek során javulni fog a helyzet.”

f1-hospitality-dppi-2022

fotó: DPPI

Erős hétvégét vár Brazíliában a Haas csapatfőnöke

Jó teljesítményre számít a Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjén Günther Steiner. Az amerikai istálló csapatvezetője izgatottan várja az év utolsó sprintfutamát, mivel a formátum eddig kedvezett nekik az idén. „Ausztriában és Imolában idén a sprintfutamon és a nagydíjon is pontot szereztünk, amivel nagyon elégedett voltam. Szeretném, ha több sprintversenyt rendeznénk, mert az egész versenyhétvégét érdekesebbé teszi” – idézte őt a csapat hivatalos előzetese, melyben azt is elmondta, hogy véleménye szerint látható előrelépés történt az autóval kapcsolatban, ezért úgy érzi, a javuló tendencia jövőre is folytatódni fog.

Ezért szeretik annyira a brazilok Hamiltont Fittipaldi szerint

Lewis Hamilton rengeteg rajongót szerzett magának 2007 óta Brazíliában, miközben számára is fontos ez a nemzet, hiszen annak idején Ayrton Senna rajongójaként szeretett bele a sportágba. A minap ráadásul abban az elismerésben részesült, hogy az ország tiszteletbeli állampolgára lett, ennek kapcsán pedig Emerson Fittipaldi mondta el véleményét arról, miért is szeretik ennyire hazájában a brit versenyzőt.

„Azt hiszem, Lewis a kezdetektől fogva mindig is azt nyilatkozta, hogy ő a legnagyobb Ayrton Senna rajongó, és tavaly a brazil zászlóval ünnepelt. Ezzel sok brazil szívet megérintett. Ayrton temetőjét is meglátogatta, hogy tisztelegjen előtte, amikor először vagy másodszor járt az országban. Azt hiszem, ezekért is kedvelik őt annyira” – mondta el a Vegasinsider.com kérdésre a kétszeres világbajnok.

Ha lemaradtál a NASCAR Cup Series szezonzáró futamáról, most pótolhatod!

Brad Keselowski autója lángokban állt, Chase Elliott a falnak csapódott, Christopher Bell és Ross Chastain kerékcseréjét elrontották a szerelők, Joey Logano pedig a futam középső szakaszában majdnem kifogyott az üzemanyagból, mégis övé lett a bajnoki cím 2022-ben. Az alábbi összefoglalóban megtekinthetők a Phoenix Racewayen rendezett futam legfontosabb momentumai.

Közel tíz percben a MotoGP fordulatos 2022-es szezonja – videó

A hétvégi Valenciai GP-vel véget ért a motoros királykategória idénye, s máris elkészült a hivatalos évösszefoglaló klip, benne a legfontosabb csatákkal, esésekkel, drámákkal és fordulatokkal:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Russell: Versenyzőként nem lesz a legizgalmasabb a Las Vegas-i pálya

2023-ban Las Vegasban is versenyezni fog a Formula-1 mezőnye, a bő egy év múlva esedékes első futam előtt pedig a hétvégén bemutatót tartott néhány pilóta a legendás Stripen, amely a vonalvezetésnek is a részét képezi majd. Köztük volt George Russell is, aki azonban felemás véleménnyel van a leendő pályáról: szerinte versenyzőként nem ez lesz a legélvezetesebb nyomvonalú helyszín – aminek viszont mi, szurkolók örülhetünk, hogy a Mercedes britje úgy érzi, előzésből és látványos versenyzésből nem lesz hiány a futamon:

„Sosem könnyű Formula-1-es autót vezetni egy ilyen gyors pályán. Azt gondolom, valószínűleg nem ezen lesz a legizgalmasabb a vezetés. Viszont a nézőknek jó lehet: úgy érzem, jó versenyre, előzésekre és szórakoztatásra tervezték ezt a pályát. És úgy gondolom, a vasárnap rendkívül izgalmas lesz számunkra. De hogy őszinte legyek, ez nem is igazán érdekel, amíg mi vagyunk elöl” – fogalmazott a RaceFans.net által idézett Russell, aki vélhetően csak megszokásból mondott vasárnapot, hiszen Las Vegasban egyedülálló módon helyi idő szerint szombaton este rendezik majd a versenyt.

russell-las-vegas-f1-bemutato

Fotó: F1

A Fekete Párduc második részét promózza brazíliai sisakjával Sergio Perez

Különleges festésű bukósisakban fog versenyezni a hétvégi Brazil Nagydíjon Sergio Perez: a Red Bull pilótája a Fekete Párduc héten debütáló második részének apropóján készített speciális dizájnt. A Marvel szuperhősfilmjében játszik például a mexikói Tenoch Huerta is, akit Perez személyesen is ismer.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

Ilyen még sosem fordult elő az IndyCar és NASCAR történetében

Joey Logano a Team Penske harmadik bajnoki címért szerezte a NASCAR Cupban, szeptemberben pedig Will Power ugyancsak az amerikai topcsapatot juttatta 17. IndyCar-bajnoki címéhez. A fél évszázada működő csapat azonban még sosem nyerte meg a két szériát ugyanabban az évben – a bravúr korábban egyetlen másik istállónak sem sikerült   

Itt a Porsche autója a 2022-23-as szezonra

Bemutatta a Porsche hivatalos autóját, a 99X Electricet a következő Formula-E-szezon előtt. A német alakulat 2023-ban az Antonio Felix da Costa – Pascal Wehrlein pilótapárossal vág neki az elektromos szériának, amely immár az új, harmadik generációs autókkal indul útnak január 14-én Mexikóban.

Wehrlein a harmadik évét kezdi annál az istállónál, amellyel tavaly nem csak saját, de a gárda első győzelmét is szerezte az FE-ben. Új csapattársa, aki a rutinos André Lotterert váltja, a 2020-ban a DS Techeetah színeiben bajnoki címet szerző da Costa lesz. „Az új autónk egy nagy előrelépés. Könnyebb és erősebb, mint az elődje – már ez mosolyt csal egy pilóta arcára” – mondta a portugál. A szezon december 13-án kezdődik a valenciai tesztekkel.

Steiner és Gordon Ramsay találkoztak, de melyikük káromkodik többet?

Az Instagram-sztorijában tette fel a kérdést egy szavazás formájában Gordon Ramsay sztárséf, aki eddig 17 éttermével szerzett Michelin-csillagot. Nem véletlen az F1-es kötődés, hiszen a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner a minap Ramsay egyik éttermében vacsorázott, s fogalmazzunk úgy, hogy mindketten szeretik kimondani a véleményüket. A sztárséf fel is tette a kérdést: melyikük használja többet az f betűs szót? Szerintetek?

 

Hamilton a brazil képviselőházban kapta meg a tiszteletbeli állampolgárságot

Áprilisban volt hír, hogy Brazíliában javasolták, Lewis Hamiltont tüntessék ki az ország tiszteletbeli állampolgárságával – a brit ismerten szereti Brazíliát, a Sao Paulóban szerzett 2021-es győzelmét pedig brazil lobogóval ünnepelte. A hétszeres világbajnoknak júniusban megszavazták a tiszteletbeli állampolgárságot, melyet hivatalosan a hétvégi Sao Pauló-i Nagydíj előtt kapott meg egy ceremónia keretében.

Hamiltonnak Brazíliavárosban, a képviselőház teli gyűléstermében adták át Brazília érdemérmét, valamint egy oklevelet. A Mercedes versenyzője köszönőbeszédében a Reuters szerint brazíliai emlékei közül a 2021-es nagydíjat emelte ki, „életem egyik legkülönlegesebb pillanatát”, a kitüntetést példaképének, Ayrton Sennának ajánlotta, valamint arról beszélt, hogy az amazóniai esőerdő meglátogatása egyik álma. „Most már egy vagyok közületek” – fogalmazott Hamilton.

25 éve nem láttunk olyat, amit a Red Bull idén elért

Utoljára az 1997-es szezonban esett meg, hogy az év végén a konstruktőri bajnoki címet elnyerő istálló mindkét autója kiessen a szezonnyitó futamon. Akkor a Williams kezdett egy dupla nullázással, miután Heinz-Harald Frentzen fékhiba miatt kényszerült kiállni a versenyből három körrel a vége előtt, Jacques Villeneuve pedig - aki a szezon végén maga is világbajnok lett, csakúgy mint Verstappen - már a rajtnál kiesett, mivel Eddie Irvine rosszul mérte fel a féktávot és kiütötte a kanadait, valamint Johnny Herbertet is. Végül azonban Villeneuve-ék győzelemre vezették az FW19-et.

Aki még ehhez hasonló tartalmakra kíváncsi, annak érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.  

 

Az F3 ezüstérmese a szezonzárón már az F2-ben indul

A Trident hétfőn jelentette be, hogy Zane Maloney a csapat színeiben debütál a Formula-2-ben szezonzáró versenyhétvégén. A 19 éves barbadosi pilóta az idei F3-as szezont másodikként zárta, mindössze öt ponttal lemaradva a bajnok Victor Martins-től. Az első szezonját sorozatban három főfutamon aratott győzelemmel záró Maloney Calan Williams helyét veszi át Richard Verschoor mellett Abu Dhabiban.

„Nagyon várom Abu Dhabit. Lehetőségem lesz tanulni a szezon vége előtt, és felkészíteni magamat arra, ami a jövőben rám vár. Jó évem volt a Tridenttel, igazi megtiszteltetés, hogy még egy versenyen részt vehetek velük” – nyilatkozta a korábbi brit Formula-4-es bajnok. Az olasz csapat mindkét ülése kiadó még a 2023-as Formula-2-es szezonra. 

Soha nem látott szériát tett teljessé Bagnaia vb-címe a MotoGP-ben

Több szempontból is érdekes statisztikailag Francesco Bagnaia vb-címe, hiszen 13 év után lett az első olasz és 15 esztendő elteltével az első ducatis versenyző, aki csúcsra ért a MotoGP-ben (Valentino Rossi, illetve Casey Stoner volt az „elődje” az egyes esetekben), az pedig utoljára 50 éve fordult elő, hogy olasz versenyző olasz motoron nyerjen világbajnokságot (1972-ben Giacomo Agostini MV Agustával győzött).

Az is érdekes, hogy az elmúlt négy évben négy különböző motoros nyerte a címeket, amire legutóbb 1998 és 2001 között volt példa Mick Doohan, Alex Crivillé, Kenny Roberts Jr. és Valentino Rossi révén. Ezúttal viszont ráadásul négy különböző motorral diadalmaskodtak, hiszen 2019-ben Marc Marquez Hondán, 2020-ban Joan Mir Suzukin, 2021-ben Fabio Quartararo Yamahán, idén Bagnaia pedig Ducatin lett világbajnok – márpedig ilyen változatos szériára még soha nem volt példa a királykategória 1949 óta íródó történetében.

bagnaia-ducati-vb-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!