DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Jos Verstappen nem elégedett F1-es karrierjével

A negyedik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen édesapja, Jos 1994 és 2003 között 107 versenyt teljesített az F1-ben, de mindössze két dobogót szerzett, mindkettőt első szezonjában, amikor az abban az évben világbajnoki címet szerző Michael Schumacher csapattársaként teljesített 10 futamot a Benettonnal. Ezt követően kizárólag a mezőny végéhez tartozó istállókkal versenyzett, sorrendben a Simtekkel, a Footworkkel, a Tyrrell-lel, a Stewarttal, az Arrowsszal és a Minardival.

jos-verstappen-1994

Ez idő alatt mindössze négy alkalommal szerzett pontot, a csúcsot a 2000-es Olasz Nagydíjon elért 4. hely jelentette az időnként valószínűtlenül gyors Arrows–Supertec volánja mögött. Aligha meglepő tehát, hogy az idősebb Verstappen nem igazán elégedett karrierjével: „Az biztos, hogy nem tölt el túl nagy elégedettséggel, ha visszatekintek az karrieremre. Szerintem azt hiszem, rosszkor voltam rossz helyen. Persze utólag könnyű ezt mondani.”

„Egy topcsapatnál kezdtem, és ez talán nem volt ideális, de ugyanakkor nemet mondani egy ilyen lehetőségre…” – fejtette ki Verstappen. „Biztos vagyok benne, hogy elég jó voltam az F1-hez, abban viszont már kételkedem, hogy ahhoz is megvolt-e a képességem, hogy világbajnok legyek. Különösen, amikor most látom Maxot vezetni, néha felteszem magamnak a kérdést, hogy vajon elég jó voltam-e.”

jos-verstappen-austria

Cáfolja a Kínai Nagydíj törlését az F1

Mi is beszámoltunk róla, hogy a BBC nemrég arról értesült, hogy a továbbra is fennálló koronavírus-korlátozások miatt 2023-ban is törölhetik a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. Sanghajban 2019-ben rendeztek utoljára futamot, azóta már háromszor is le kellett fújni az ottani versenyt (illetve idén be sem került már a naptárba). A fő gondot a beutazási korlátozások és a karanténkötelezettség jelenti, amely alól állítólag az F1-es személyzet sem kapna kivételt.

Mindezek ellenére az AFP-nek nyilatkozva cáfolta az F1 egyik munkatársa, hogy törölték volna a kínai fordulót: „Továbbra is vizsgáljuk a koronavírus-helyzetet Kínában, és szoros párbeszédet folytatunk a promóterrel és a hatóságokkal. Kína bekerült a 2023-as versenynaptárba, s amíg nem jelentünk be mást, ez így is marad” – fogalmazott. Mindenesetre amennyiben mégis törlik a sanghaji állomást, négyhetes rés keletkezhet az Ausztrál és Azerbajdzsáni GP-k között a menetrendben.

sanghaj-f1-dppi-2019

fotó: DPPI

Hamilton vagy Verstappen volt jobb az első nyolc szezonjában?

Összegíűjtöttünk néhány adatot a racing-statistics.com segítségével Max Verstappenről és Lewis Hamiltonról, összehasonlítva a két pilóta első nyolc évét a száguldó cirkuszban. Mit mondanak a számok?

  Verstappen Hamilton
Világbajnoki címek 2 2
Futamgyőzelmek 35 33
Dobogók 77 70
Pole-pozíciók 20 38
Leggyorsabb körök 21 20
Versenyek száma 163 148
  2015-2016 Toro Rosso 2007-2012 McLaren
  2016-2022 Red Bull 2013-2014 Mercedes

Bejelentette a Toyota, hogy nincs mit bejelenteni a WEC-ben

Nem változik a japán márka versenyzőhatosa a világbajnokságon. A pénteki bejelentés értelmében a bajnoki címet és Le Mans-i 24 órást megnyerő trió, azaz Sebastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa vezeti a #8-as rajtszámú Toyota GR010 Hybrid hypercart, a szezont harmadikként záró Kamui Kobayashi, Mike Conway és Jose Maria Lopez pedig a #7-es számú autót. A Toyota Gazoo Racing ugyancsak megerősítette, hogy Kobayashi idei szerepkörét átviszi a 2023-as szezonra: a japán a versenyzés mellett a csapatfőnöki teendőket is ellátta.

Változás várható viszont a tartalékpilóta poszton, amelyről nem tér ki a mai bejelentés. A Toyota beugrója ugyanis eddig Nyck de Vries volt, de a Formula-1-es ülés logikusan azt jelenti, hogy WEC-s szerepéről le kell mondania. A Motorsport.com megemlíti, hogy De Vries Lopezt szoríthatta volna ki a #7-es autóból a következő szezonban, a holland AlphaTauri-szerződése azonban az argentin megmenekülését jelentette.

Kijött a WRC és ERC 2023-as naptára – visszatér a Rally Hungary

A Motorsport Világtanács pénteken elfogadta a két ralis sorozat versenynaptárát. A világbajnokság 13 fordulóból áll, akárcsak idén, de három változás is lesz a helyszínekben: visszatér 2020 után Mexikó és 2019 után Chile, valamint új eseményként érkezik a Közép-Európa Rali, amely főleg Délkelet-Németországban zajló, de Ausztriába és Csehországba is átnéző aszfaltos verseny lesz. Az új érkezők miatt Spanyolország, Belgium és Új-Zéland esik ki. Az Észak-Írországban és Szaúd-Arábiában tervezett ralikra nem kerül sor 2023-ban.

Egyúttal a Rali Európa-bajnokság versenynaptárát is kiadták. A nyolc helyszín között újdonság a szezont nyitó Skandináv Rali Svédországban, a magyarok számára azonban a negyedik Rally Hungary az igazán érdekes: a zempléni régióban rendezett verseny egy év szünet után kerül vissza az Eb-menetrendbe – ha végleges lesz a szerződés a WRC Promoterrel, a verseny ugyanis egyelőre még csillagozott. Az ERC-ből a 2022-es naptárhoz képest az Azori-szigetek és a Katalán Rali hiányoznak.

Fordulat: Rob Huff visszatér a Zengőhöz a WTCR-szezonzárón

Alig több mint hét hete jelentette be a Zengő Motorsport, hogy „az elmúlt hónapok eseményeinek következményeként” távozik a csapattól a korábbi világbajnok, Rob Huff, aki 2022-ben két futamot nyert és a bajnokság előkelő harmadik helyén állt, a WTCR Trophy elsőségét pedig már korábban bebiztosította.

Bahreinben Boldizs Bence versenyzett Huff autójával, a magyar pilóta pedig a szezonzáróra, Szaúd-Arábiába is elutazott. Dzsiddában azonban érkeztek furcsa jelek: a nevezési listán Huff neve szerepelt, és a TouringCarTimes szaklap is arról írt, hogy a hétvégén még Makaóban versenyző és az utcai pályán 11. győzelmét szerző brit visszatér.

Zengő Zoltán magyar idő szerint kora délután erősítette meg egy videós bejelentkezésben, Huff valóban visszaül az autóba, hogy harcba szálljon a bajnoki harmadik pozícióért, amelyhez képest a kihagyott verseny ellenére is csak 13 pont a lemaradása. Huff már ma este vezetni fogja a Cuprát, a magyar idő szerint 17:30-kor kezdődő teszten.

Az évtized végéig marad a népszerű F1-es betétsorozat

Hivatalos honlapján jelentette be a Formula-1, hogy a sokak által kedvelt Porsche Szuperkupa a 2030-as szezon végéig a száguldó cirkusz betétsorozata marad, ezzel lekötve a nézőket a holtidőben, mikor épp nem F1-es, F2-es, vagy éppen F3-as autók köröznek a pályákon. A széria először 1993-ban tűnt fel Formula-1-es hétvégén, jövőre pedig nyolc európai helyszínen - közük a Hungaroringen - is megmutatják magukat, miközben az ázsiai versenyeken a japán és az ázsiai Porsche Carrera Kupa futamainak örülhetnek majd a helyiek.

A Porsche Szuperkupa 2023-as versenynaptára:

HelyszínIdőpont
Imola  május 19-21.
Monaco május 25-28.
Spielberg június 30-július 2.
Silverstone július 7-9.
Hungaroring július 21-23.
Spa-Francorchamps július 28-30.
Zandvoort  augusztus 25-27.
Monza szeptember 1-3.
 

 

Videó: Egy 1997-es interjú a gyermek Hamiltonnal

Egy 1997-es videó került elő Lewis Hamiltonról, amikor is a még csak feltörekvő tehetség arról beszélt a BBC 2-es csatornáján futó Fekete britek című műsorában, hogy az álma a Formula-1-be kerülni. Ron Dennis is nyilatkozott, hiszen a McLaren már ekkor felfigyelt Hamiltonra.

 

Gasly és Tsunoda utolsó karaokeja

Miután Pierre Gasly idény végén távozott az AlphaTauritól, a következő szezont pedig már az Alpine-nál kezdi meg - teljessé téve így az istálló francia felállását -, Tsunodával egy utolsó közös karaokera vállalkoztak. Felcsendült Adele-től a Hello, amit már korábban is hallhattunk tőlük, valamint az Oasistől a Wonderwall.

Egy F1-es versenyző étrendjéről nem éppen ez a menü jut eszünkbe

Sergio Perez egy Big Mac társaságában pózol Instagram-oldalán. Nem gondoljuk, hogy a Red Bull-versenyzőnek ez a megszokott ebédje – inkább arról van szó, hogy Perez annyira népszerű Mexikóban, hogy még a gyorsétteremlánc is vele reklámoz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

Dokumentumfilm-sorozat készült Marquez rehabilitációjáról és visszatéréséről – itt az előzetes

A 2021-es szezon eseményeit feldolgozó, Drive to Survive-stílusú MotoGP Unlimited után újabb MotoGP-s tematikájú dokumentumfilm-sorozat érkezik az Amazon Prime Videóra: ezúttal Marc Marquez legutóbbi műtétje és azt követő rehabilitáció, valamint a visszatérése lesz a középpontban. A Marc Marquez ALL IN címet viselő ötrészes sorozat februárban jelenik meg, az előzetesét azonban már most bemutatták – íme:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Énekléstől a pingpongozáson át a lába között lifegő valamiig – Vettel legjobb rádiózásai

Sebastian Vettel nemcsak az eredményeivel, hanem többek között humorával is letette a névjegyét a Formula-1-ben, s ez kiderül a széria YouTube-csatornája által készített csapatrádiós válogatásból is, amelybe persze került be bőven ingerült vagy épp ünneplős üzenet is a visszavonult négyszeres világbajnoktól. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

vettel-radio-f1-video

Valentino Rossi egy megnyitóra volt hivatalos szülővárosában

Fontos eseményen van túl a MotoGP kilencszeres világbajnoka, aki egy új többfunkciós boltot nyitott Tavullia városában. A település fontos Valentino Rossi életében, hiszen ezen a helyen született, most pedig a hozzáköthető VR46 márkanév alatt hozták létre azt az üzletet, mely egyben egy kisebb múzeumként is szolgál, és a legendás versenyző pályafutására utaló dolgokkal van tele. „Ma nyitottuk meg Tavulliában ezt az új VR46 üzletet. Ez Marco Morosini és a csapat többi tagjának két éve tartó munkájával jöhetett lére. Ez nem csak egy bolt, hanem egy múzeum is, egy utazás, mely a karrierem kezdetétől indul és a mai napig tart, az Akadémia versenyzőivel, a Ranch, valamint a MotoGP csapattal. A szimulátorokban ki lehet próbálni a BMW M4-et, amivel jövőre indulok és egy teljesen sárga motort is találtok!” – írta hivatalos Instagram-oldalán a doktor.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valentino Rossi (@valeyellow46) által megosztott bejegyzés

Agyvérzés miatt kellett megműteni tavaly dzsiddai balesete után Enzo Fittipaldit

Enzo Fittipaldi közel egy éve, a Formula-2-es szaúd-arábiai versenyének rajtjánál rohant bele hátulról Theo Pourchaire lefulladó autójába. Az ütközés akkora erejű volt, hogy mindkettejüket kórházba szállították, Fittipaldinak pedig el is tört a sarokcsontja. Ám mint azt most a bátyja, a Haasnál tesztpilótaként tevékenykedő Pietro a The Race szaklapnak elárulta: nem volt ez a legsúlyosabb következménye a dzsiddai balesetnek.

„Óriási balesete volt tavaly, el is törte a sarkát. Amit sokan nem tudnak, hogy amikor tavaly itt teszteltem a szezon után és elkaptam a koronavírust, ami miatt 14 napra karanténba kerültem, ő akkor repült haza, és agyvérzése volt, amire ott jöttek rá, így a sürgősségire került” – mondta el Pietro Fittipaldi. „Nagyon súlyos agyvérzése volt, ezért agyműtétet kellett végrehajtaniuk. Azt gondoltuk, nem tud visszatérni a szezon elejére. Végül sikerült, rendben volt, de szoros volt ez, ráadásul a csontja nem is gyógyult még meg addig teljesen.”

Enzo Fittipaldi mindezek után erős szezont futott az F2-ben: hat dobogós helyezést gyűjtve az összetett nyolcadik helyén zárt. Teljesítményére pedig a Formula-1-ből is felfigyeltek, hiszen nemrég a Red Bull leigazolta őt a juniorprogramjába.

enzo-fittipaldi-f2-2022-dppi

Ez volt Daniel Ricciardo eddigi utolsó győzelme a Red Bull színeiben

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a korábbi híreszteléseknek megfelelően Daniel Ricciardo visszatér korábbi alakulatához, igaz csak a harmadik versenyző státuszában. Fontos, hogy ez nem egyenlő a tartalékos szereppel, azonban tesztpilótaként, valamint a szimulátorban hasznát vehetik a tapasztalatának. A megerősítést követően az F1 megosztott egy videót Twitteren, amivel az ausztrál utolsó olyan győzelmét idézték fel, amit a Red Bull istállójával szerzett Monacóban. A 33 éves pilóta mindössze egyszer tudott nyerni, mióta elhagyta az energiaitalosokat, tavaly az Olasz Nagydíjon látta meg elsőként a kockás zászlót a McLaren autójával.

 

Az F1 új nézettségi rekordokat állított fel az Egyesült Államokban

A Formula-1 népszerűsége egyre nagyobb az amerikai piacon, amit a közvetítő ESPN számai is hűen bizonyítanak. A médiahálózat összesítette az ESPN, ESPN2 és ABC csatornák nézettségét, ez pedig 28 százalékos növekedést mutatott a tavalyi évhez képest, ami akkor szintén rekordot jelentett áltagosan futamonként 949 ezer nézővel. Idén ez a szám 1,2 millióra emelkedett, de új csúcsot hozott a Miami Nagydíj is, amely 2,583 millió nézőt vonzott és ezzel az ország eddigi legnézettebb futama lett a Racefans hírei szerint.

Jelentős terjeszkedésebe kezdene és akár világbajnokságot is rendezne a NASCAR

Egy igazán izgalmas szezonon van túl a NASCAR királykategóriája, a Cup Series, melynek mezőnye jövőre már egy utcai pályán is megméretteti magát Chicagóban, de mint kiderült, ez csak a kezdet. A vezetőség tervei szerint nem elképzelhetetlen, hogy Las Vegas utcáit is megszállják a versenygépek, valamint a nemzetközi terjeszkedés lehetősége is az asztalon van. Utóbbival kapcsolatban az elsődleges ötlet, hogy néhány világváros stadionjaiban alakítanának ki oválpályákat, amire az idényt megelőző Clash nevű esemény egy tökéletes példa, hiszen ott az LA Coliseum lett átalakítva hasonló módon.

Ehhez jön még, hogy 2023-ban útjára indul a NASCAR Brasil Sprint Race nevű sorozat, ami a GT Sprint Race utódja lesz, így a kanadai Pinty’s Series, a Whelen Euro Series és a Mexico Series után ez már a negyedik külföldi bajnokságuk lesz. Látván ezek növekedését és az egyre nagyobb érdeklődést a Sports Business Journal értesülései szerint több nemzetközi sorozatot hoznának létre, ha pedig egységesíteni tudják a technikákat, akkor pár éven belül a saját világbajnokság elindítása is a terveik között szerepelhet.

Még egy utolsó karaokéra benevezett Gasly és Tsunoda – videó

Pierre Gasly és Yuki Tsunoda között remek kapcsolat alakult ki az AlphaTaurinál eltöltött két idény során, a két pilóta számos közös mókában benne volt. Gasly azonban jövőre már az Alpine-nál szerepel, búcsúzóul viszont még tartottak egy közös karaokeestét – íme:

Verstappen még nem tudja, mihez kezd 2028 után

Max Verstappen megállapodása 2028-ig szól a Red Bull alakulatánál, azt viszont még egyelőre nem tudja, mihez kezd majd azok után, ha ez lejár. A kétszeres világbajnok nagyjából egy hónapja úgy nyilatkozott, 40 esztendősen már nem biztos, hogy versenyezni szeretne, most pedig arra utalt egy interjúban, hogy az ominózus időszakban nem feltétlenül a Formula-1 lesz a középpontban. „Még van időm. Nem akarok most drasztikus döntéseket hozni, de szeretnék majd más dolgokkal is foglalkozni. Az F1 igazán csodálatos, rengeteg dolgot elértem. Emiatt nagyon boldog és büszke vagyok, de ez sok utazással és futammal jár. Egy idő után felmerül a kérdés, hogy a család vagy az F1 a fontosabb? Ez az, amikor döntened kell” – árulta el a Sky Sports kommentátorának, David Croftnak adott interjúban.

Kovács Zsombor negyedik a Rotax Világdöntő időmérőjén!

Már javában zajlik a gokartosok egyik legnagyobb eseménye, hiszen Portimaóban már az időmérő edzésen is túlvannak a Rotax Világdöntő résztvevői. Magyarok is kijutottak szép számmal, a legjobb teljesítményt pedig a KMS Europe versenyzője, Kovács Zsombor nyújtja eddig, aki a Senior kategóriában a szabadedzéseken több lila szektort is futva a leggyorsabb idővel zárt, a szerdai időmérőn pedig a csoportjában a második helyen végzett, ami azt jelenti, hogy összesítésben a negyedik pozícióból vághat majd neki az első selejtező futamnak. A döntő futamot szombaton délután rendezik, természetesen a további fejleményekről és esetleges magyar sikerekről is beszámolunk!


Fotó: MGSZ

Eligazolna-e Charles Leclerc a Mercedeshez?

A monacói pilótát ezzel a kérdéssel várta a L'Equipe riportere, mellyel igazán meglepte a Ferrari versenyzőjét. Az újságíró Toto Wolff 2020-as nyilatkozatára alapozhatta érdeklődését, mely szerint az osztrák meglepődne, ha Leclerc vagy Verstappen hosszú időre elzárkózna más csapatok ajánlataitól. Az idei világbajnokság második helyén végző pilóta szerződése a 2024-es szezon végéig szól, azonban ezt követően szabaddá válhatna a monacói, aki inkább a jelennel szeretne foglalkozni:

„2024-ig még sok idő van, és még mindig van egy kevés időm a Ferrarinál. Mindig ez a csapat volt az álmom. Az én célom jelenleg az, hogy nyerjek a Ferrarival, utána majd meglátjuk. Boldog vagyok a Ferrarival és velük szeretnék nyerni” - összegezte Leclerc. A monacói számára akkor válhat érdekessé ez a kérdés, ha esetleg a következő két szezonban sem sikerül eljutni a hőn áhított világbajnoki címig, hiszen addigra már hat idénynél tartana a maranellóiaknál siker nélkül, mely megegyezne Sebastian Vettel Ferrarinál eltöltött éveinek számával.