DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Ítéletidő Silverstone-ban, nem tartották meg az F3 sprintfutamát

Szörnyű ítéletidő csapott le Silverstone-ra a szombati nap elején, ezt pedig először a Formula-3-asok bánták. A juniorkategória sprintfutamát ma reggel kellett volna megrendezniük, viszont a zuhogó eső miatt többször is elhalasztották a rajtot, mígnem teljesen eltörölték a versenyt. Az eső mértékét jól mutatja, hogy még a biztonsági autó is majdnem a sóderágyban végezte, mikor kiküldték a pályára felmérni a körülményeket.

Mivel a Formula-1-es menetrendet nem szeretnék felborítani a betétfutamok miatt, az F3-as futamot csak akkor tudják pótolni a mai napon, ha sikerül találni neki helyet a programban a délután folyamán úgy, hogy az nem ütközik az F1-es harmadik szabadedzéssel és az időmérővel. Előbbi tervezett kezdési időpontja magyar idő szerint délután fél egy.

Frissítés: A futamot magyar idő szerint ma este hét órára rakták át. 

Podcast, MotoGP, Rali, Retro, Aréna, Girls, Insta: itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból

Formula.hu több mint 150 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.

Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.

Formula Podcast - A már több mint két éve futó podcastadásunk Facebook-csoportja, még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.

Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel. 

Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.

Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!

Formula Instagram - A legjobb képek a motorsport világából, exkluzív tartalmakkal!

Formula.hu Rali - Legújabb csoportunk! Minden, ami rali - hírek, információk, pletykák, érdekességek, fotók, videók, háttéranyagok. Csatlakozzatok a Formula.hu ralis Facebook-csoportjához!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

 

Egy lista, melyet Russell vezet és Hamilton az utolsó

Az Osztrák Nagydíj után éppen a 22 fordulóból álló szezon féltávjánál tartunk, ennek kapcsán a RaceFans.net összevetette, az egyes versenyzők hány pontot szereztek az előző év megegyező szakaszához képest. A listán George Russell az első, aki 140 ponttal többet gyűjtött, mint egy évvel korábban, mikor féltávnál csupán 4 egysége volt a Williamsszel. A folytatás nem meglepő: a Ferrari formajavulásának hála Charles Leclerc (+90 pont) és Carlos Sainz (+50 pont), valamint a Red Bull-os első félévéhez képest sokkal stabilabban teljesítő Sergio Perez (+47 pont) vannak az első négy helyen, Max Verstappen pedig a szezon eleji műszaki hibái ellenére is az ötödik (+21 pont).

Éppen a legtöbbet javuló versenyző csapattársa áll a sor végén: Lewis Hamilton 86 ponttal kevesebbel rendelkezik, mint tavaly féltávnál. Russell-lel ellenkező előjelű csapatváltásából kifolyólag Valtteri Bottas áll előtte (-62 pont), és talán meglepő, de hátulról a harmadik Lando Norris (-49 pont). Pierre Gasly (-34 pont) és Daniel Ricciardo (-33 pont) estek még nagyot vissza tavalyhoz képest a bajnokságban.

A csapatokat tekintve nem meglepő módon a Ferrari javult a legtöbbet (+ 140 pont) az immár két autóval erős eredményeket gyűjtő Red Bull (+68 pont), valamint az erősorrendben nagyot ugró Alfa Romeo (+48 pont) és Haas (+34 pont) előtt. A sor végén áll a Mercedes (-66 pont), de náluk is több egységet veszített a McLaren (-82 pont) egy évvel korábbhoz képest.

Itt a spielbergi futam, legóból

A The Moving Bricks elkészítette az Osztrák Nagydíj összefolalóját is. Elég látványos lett.

Ezért mutogatott Tsunodának Alonso

Az Osztrák Nagydíjon a füvön átszáguldva előzte meg Yuki Tsunodát Fernando Alonso és a kétszeres világbajnok még a féktáv előtt át is mutogatott a japánnak, hogy ezt nem kellene: úgy érezte, hogy az AlphaTauri leszorította őt a pályáról. A mutogatásról kapott is egy kérdést, amire így felelt:

„A füvön voltam, szóval nem tudom, hogy miért szorított le ennyire. Úgy voltam a füvön, hogy nyitva volt a DRS-sem, már padlógázon száguldottam, esélye sem volt védekezni, mert addigra már teljességgel mellette voltam, szóval nem tudom. Úgy érzem, hogy ezeket jobb lenne elkerülni 300 km/h-s tempónál, de oké” – mondta a spanyol.

Hogyan néznének ki az F1-es pilóták, ha kamionsofőrök lennének?

A Hdezkmargo nevű Facebook-oldal „kezelte” az F1-es pilóták képeit – úgy fest, hogy szerintük a kamionsofőrök szakállasak vagy kopaszok, esetleg mindkettő.

 

Ezzel a körrel mentett pluszpontot Verstappen – videó

A holland ugyan végig lassabb volt a Ferrariknál az Osztrák Nagydíjon, de a hajrában, az egyre könnyebbé váló autóval mégis ő futotta meg a verseny legjobb körét, köszönhetően részben annak, hogy Charles Leclerc gázpedálja beragadt, Carlos Sainz alatt pedig felrobbant a motor. Ez volt az ominózus kör:

Masi reagált az FIA-tól való távozására, visszamegy Ausztráliába

Rövid közleményben jelentette be kedden a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy Michael Masi elhagyta az FIA-t, hogy Ausztráliába hazaköltözve közelebb lehessen a családjához és új kihívások elé nézhessen. A szakember 2019-ben, Charlie Whiting halála után örökölte meg a Formula-1-es versenyigazgatói posztot, amelyet egészen a 2021-es idény végéig betöltött.

Most Masi is reagált, azt mondta, hogy ő maga döntött a távozás mellett azért, hogy a családjával lehessen, illetve mindenkinek megköszönt mindent – életre szóló barátságokat és jó kapcsolatokat szerzett az FIA-nál töltött időszakában. Köszönetett mondott Herblie Blash-nek, Charlie Whitingnak, Jean Todtnak, Stefano Domenicalinak és végül Mohammed ben Sulayemnek is, illetve megköszönte azt a rengeteg támogatást, amit az utóbbi néhány hónap során kapott.

-00121043_069

fotó: dppi

Verstappen vezet és nyert többször, két mutatóban mégis Leclerc a jobb

A világbajnokság első és második helyezettjének statisztikáit hasonlította össze az F1 közösségi médiája. Max Verstappen 208 pontot szerzett 170-nel szemben, 6 futamot nyert 3-mal szemben és 8-szor állt a dobogóra 5-tel szemben. Charles Leclerc viszont az időmérők királya: 6 pole-pozíciót szerzett 3-mal szemben, és talán a legmeglepőbb, hogy kettejük közül ő töltött az első helyen több kört idén, 258-at 253-mal szemben.

 

 

Hamiltont is lenyűgözte az űrkutatás legújabb mérföldköve

Hétfőn és kedden közzétették a James Webb űrtávcső első tudományos felvételeit: ilyen mélységű képek még sosem készültek korábban, a világűr eddig nem látott szeglete tárult az emberiség szeme elé. A tudományos mérföldkő nagy visszhangot kapott a nyilvánosságban – még Lewis Hamilton is reflektált rá.

„Ezek az űr legmélyebb képei, melyeket a történelem valaha látott. Az univerzum rettentő erős, és valamennyien részei vagyunk. Köszönöm, NASA, hogy megmutatod nekünk az univerzum varázslatát” – posztolt Hamilton a kedden közzétett felvételek közül kettőt.

Herta és Ricciardo is tesztelte ma a McLarent

Az Osztrák Nagydíj után sűrű napja volt a McLarennek, a csapat ugyanis két tesztet bonyolított le két pályán. Colton Herta hétfőn és kedden Portimaóban tesztelte a csapat 2021-es modelljét, az MCL35M-et. Eközben azonban Daniel Ricciardo is vezette az idei autót, a hétvégi verseny helyszínén, a Red Bull Ringen ült volán mögé a Pirelli-tesztsorozat részeként.

„Milyen csodálatos két nap volt! A Formula-1-es autó első megízlelése édesnek bizonyult. Köszönet a McLarennek a lehetőségért” – posztolta röviden a hétszeres IndyCar-futamgyőztes Herta. A McLaren több fiatal pilótát kipróbál tavalyi autóval, és ez alapján dönt, kinek ad lehetőséget a két szabadedzésen, amelyen kötelező idén újoncot bevetni.

MiniDrivers: Így futottak a lángoló Sainz után

Ahogyan azt megszokhattuk, a versenyt követő kedden meg is érkezett a spanyol társulat humoros felfogású összefoglalója az Osztrák nagydíj vasárnapi versenyéről.

Dráma és aggodalom a Ferrarinál, mérgelődő és boldog Schumacher – így szólt a rádió Spielbergben

Az Osztrák Nagydíj hétvégéjéről is elkészült a csapatrádiós összeállítás, amelyben hallhatunk többek között az információmennyiséget sokalló és a pályahatárokkal kapcsolatos figyelmeztetés miatt morgolódó Hamiltont, a motorhiba miatt kesergő Sainzt és a fékpedál miatt aggódó Leclerc-t – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-spielberg-video-f1

Ralf Schumacher szerint Leclerc és Sainz már nem menne el együtt nyaralni

Ausztriában volt az első élesebb pengeváltás Charles Leclerc és Carlos Sainz között, amikor a sprintfutamon másképp értelmezték a stratégiát: Sainz támadta csapattársát, aki végül ezt kivédekezte és meglógott előle, majd ha nem is mondta ki, de világosan úgy gondolta, hogy ezzel időt vesztettek Max Verstappennel szemben és össze kellett volna dolgozniuk. Már Silverstone-ban is votl ebből némi probléma, amikor Leclerc sokkal gyorsabb volt Sainznál, de a csapat sokáig nem engedte előzni, a monacói jelentős időt veszített ezzel és végül le is maradt a dobogóról, míg a spanyol nyert.

Ralf Schumacher, az F1 ügyeletes megmondója természetesen el is mondta a véleményét a témáról: „Nem értenek egyet, szerintem ez látható. Kemények voltak egymással, néha már kritikusan kemények. Végül Leclerc el tudott lógni vagy Sainzot visszafogták, nem tudom. Egyetértés viszont többé nincs köztük. Jelen pillanatban ez a két ember vakációzni sem menne el együtt. Néha egymásra sem néznek, látható” – mondta a Sky Germanynek az expilóta.

ferr2

fotó: dppi

Michael Masi távozott az FIA-tól

Rövid közleményben jelentette be kedden a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy Michael Masi elhagyta az FIA-t, hogy Ausztráliába hazaköltözve közelebb lehessen a családjához és új kihívások elé nézhessen. A szakember 2019-ben, Charlie Whiting halála után örökölte meg a Formula-1-es versenyigazgatói posztot, amelyet egészen a 2021-es idény végéig betöltött.

Onnan azonban a botrányos-vitatott végjátékot hozó évadzáró Abu Dhabi Nagydíj eseményei után elküldték, az FIA alapos vizsgálata pedig arra jutott, hogy bár jóhiszeműen járt el, Masi valóban elkövetett egy „emberi hibát”, amikor nem a szabálykönyv betűjének megfelelően (egy körrel a lekörözöttek visszaengedését követően) indította újra a futamot, ez pedig a vb-címért folyó harcot is döntően befolyásolta Max Verstappen és Lewis Hamilton között. Az FIA eddig azt kommunikálta, hogy más szerepkörben még számíthatnak az ausztrál szakemberre, a mostani bejelentéssel – amelynek végén sok szerencsét kívánnak a volt versenyigazgatónak – azonban ez már nem fog megtörténni.

masi-f1-dppi_1

fotó: DPPI

Bottas szerint lemaradt a fejlesztési versenyben az Alfa Romeo

Aggodalmának adott hangot a spielbergi hétvége után Valtteri Bottas: a finn pilóta szerint az Alfa Romeo a korábbi jó pozíciójából egyre hátrébb csúszik az erősorrendben, az Osztrák Nagydíjon nem is tudott pontot szerezni, túl lassú volt hozzá.

„Megpróbáltuk, de egyszerűen nem volt meg a tempónk. Fernando a végén sokkal gyorsabb volt nálam a frissebb gumikkal és megelőzött az utolsó körben. A teljesítményünk nem javult, gyorsabbnak vártuk magunkat ezen a hétvégén. Ha nem is könnyed pontszerzést vártunk, de azt, hogy harcolhassunk érte és meg kell néznünk, hogy ez miért nem így történt. Egyértelmű, hogy fejlesztenünk kell, mert a többi” – hívta fel a gondokra a figyelmet Bottas.

bottas_7

fotó: dppi

Schumacher megérti Vettel kirohanását, szerinte sokan mások is így éreztek

Idő előtt és engedély nélkül távozott a pénteki eligazításról Ausztriában Sebastian Vettel, amely tettéért 25 ezer eurós pénzbüntetést szabott ki rá az FIA. Azóta kiderült, hogy úgy érezte, értelmetlen és lényegtelen dolgokról beszélnek a fontosak helyett, de később elnézést kért a viselkedéséért. A német pártfogoltja, Mick Schumacher viszont megvédte mentorát:

„Én úgy éreztem, hogy körbe-körbe járunk olyan dolgokkal, amelyeket már átbeszéltünk és már jóval hosszabbra nyúlt az egész, mint ahogy az szükséges lett volna. Teljes mértékben Seb reakcióját és azt gondolom, hogy sok más pilóta is úgy érezte, hogy ott kéne már hagyni azt a megbeszélést” – mondta Schumacher.

-00122019_025_1

fotó: dppi

Az FIA válaszolt a pilóták panaszaira a pályahatárokkal kapcsolatban

Amint arról mi is beszámoltunk, több pilóta is szóvá tette, hogy kész káosz alakult ki Ausztriában a pályahatárok miatt, a vasárnapi futam során nem kevesebb, mint 43 kört ítéltek szabálytalannak a felügyelők, négyen pedig ötmásodperces büntetést is kaptak a sorozatos kihágásokrét. A versenyzők szerint betarthatatlan volt az, amit kértek tőlük és túl súlyosnak érzik ezeket a büntetéseket - az FIA viszont nem érti, hogy mi a probléma.

A szövetség szóvivője elmondta, hogy egész évben ugyanezt az elvet követték, a fehér vonal jelenti a határt, azt nem lehet átlépni és ezt pont azért egységesítették, mert korábban pályánként változtak a határok és a szabályok, de a versenyzők változtatni akartak ezen. Ezért jött a mindenhol egységes fehér vonalat figyelő értékelés, ami itt, Ausztriában különösen keménynek bizonyult, mert bizonyos kanyarokban folyamatosan átcsúsztak a vonalon az autók négy kerékkel. Az FIA arra is felhívta a figyelmet, hogy minden esetben egész pontosan követte a szabályokat: két figyelmeztetés után harmadikra jött a fekete-fehér zászló, negyedikre pedig az ötmásodperces büntetés. Minden eset világos volt a videók alapján, egyszerűen betartották a szabályban leírtakat.

-00122027_206

fotó: dppi

 

Sainz lassúnak érezte a sportbírók reakcióját

Éppen a második helyet vehette volna át Max Verstappentől az Osztrák Nagydíjon Carlos Sainz, amikor füstölni kezdett a Ferrarija. A spanyol félreállt az autóval, amely idő közben ki is gyulladt, így értelemszerűen gyorsan menekülni akart az ülésből, csakhogy a pálya lejtése miatt a versenygép pedig majdnem visszagurult az aszfaltcsíkra. Mire a sportbírók végre kitámasztották az F1-75-öst és Sainz kiszállhatott belőle, már komoly lángokban állt az autó, ezért a versenyző úgy érzi, meg kell vizsgálniuk, hogyan tehetnék gyorsabbá a hasonló helyzetek kezelését a jövőben:

„Egyértelmű, hogy nem volt ideális vagy könnyű helyzet, hiszen láttam a tükrökben, hogy kigyulladt az autó, de közben a féket is nyomtam” – nyilatkozta Sainz a RaceFans.net hasábjain. „Amint megpróbáltam kiszállni, láttam, hogy az autó hátragurul, és nem akartam teljesen magára, irányítás nélkül hagyni az autót. Hívtam a marsallokat, hogy segítsenek valamit tenni a kerékhez, ami megállítja a gurulást. De úgy gondolom, az egész folyamat kissé lassú volt. Egy ponton viszont már akkora volt a tűz, hogy önállóan ki kellett szállnom az autóból. Szerintem épp akkor ért oda az első sportbíró és állította meg az autót.”

sainz-spielberg-tuz-dppi-f1

fotó: DPPI

Apja legendás Ferrarijával parádézott Spielbergben Niki Lauda fia – videó

Számos egykori ikonikus versenyautó pályára gördült a Legendák parádéja keretében az F1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjén: Ralf Schumacher williamses menetéről már onboard felvételt meg is osztottunk. Az egyik legkülönlegesebb párosítás azonban alighanem Mathias Lauda és a Ferrari 312B3-as duója volt, hiszen az osztrák pilóta háromszoros F1-es világbajnok édesapja egykori versenygépébe ülhetett be a Red Bull Ringen. A számos egyéb nyalánkságot tartalmazó videóban 4:20-tól indul Lauda része:

Megint a McLaren vitte a prímet a kerékcseréknél

Idén már negyedik alkalommal (viszont Imola óta először) bizonyult a leggyorsabbnak a bokszkiállások tekintetében a McLaren: az Osztrák Nagydíjon 2,25 másodperc alatt cserélték le Daniel Ricciardo abroncsait, ezzel megelőzték a Max Verstappennel 2,33 másodpercet produkáló Red Bullt és a Nicholas Latifi cseréjével 2,38 másodperc alatt végző Williamst. A wokingiak számlálják a legtöbb elsőséget ebben az összevetésben 2022-ben a háromszor leggyorsabb Red Bull előtt, viszont ha pontoznánk az egyes futamokon elért sorrendet, még az energiaitalosok vezetnének. Rajtuk kívül egyébként az Alpine két, a Ferrari és a Williams egy-egy alkalommal volt a legjobb a bokszban. Íme, a spielbergi három leggyorsabb kerékcsere videón is: