DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 29. péntek
15:19

Alonso-rajongók figyelmébe: a spanyol, aki 35 helyes büntetést kapott a versenyre, így biztosan az utolsó sorból indul, Hamilton elöl vagy mögül, az új Honda-motor meghibásodása miatt nem teljesített mért időt az első edzésen, délután azonban pótolja lemaradását: 23 körnél jár (csak kevesen tettek meg többet nála, Magnussen az élen 27-tel), legjobb ideje a 12. eredményre elegendő.

Itt találjátok a tréning összefoglalóját. Holnap 11 órakor újra jövünk a harmadik szabadedzéssel!

A Mercedes viszont csak 6. és 13. helyezéseket ért el Rosberg és Hamilton révén. Talán nem meglepő, ha eláruljuk: ők voltak az egyedüliek, akik nem használtak szuperlágy gumit az edzés során. Hamiltonnak nincs is szüksége az időmérős abroncson való gyakorlásra, hiszen mindenképp az utolsó rajthelyről fog indulni.

Ami a pozitív eredményeket illeti, a Red Bull és Force India mellett ki kell emelnünk a Haast, amely 8. és 10. helyet gyűjtött a második edzésen. 

A belga útlevelet használó Max Verstappen fejezte be elsőként a Belga Nagydíj első napját, a Red Bull 1-2-es eredménnyel zárta az első szabadedzést. Force India a harmadik helyen, íme az eredménylista:

Eközben leintették az edzést, de még nem haladt át mindenki a célvonalon.

Versteppen 1:48.085-ös körével minden bizonnyal élen zárja majd az edzést. Mennyire jó ez az eredmény a tavalyi pole-pozíciós körhöz képest? 2015-ben Lewis Hamilton 1:47.197-tel szerezte meg az első rajtkockát. Érdekesebb, hogy délelőtthöz képest alig három tizedmásodpercet javult a legjobb idő.

Amint ezt leírtuk, Carlos Sainz a tavalyi Ferrari-motoros Toro Rossóval 350 km/h-t ért el ugyanott, a hátsó egyenesben.

Ki(mi)é a legjobb végsebesség? A finn pilóta 346-tal repesztett Spában, őt Pascal Wehrlein (343), Sebastian Vettel (343) és Esteban Ocon (341) követi. Szokatlan a Ferrari mellett a Manorokat látni az élen.

10 perc van hátra az edzésből, amely meglehetősen nyugalmasan alakult: Palmer félreállása mellett, amely pár perces VSC-fázist vont maga után, nem történt jelentősebb incidens. A sárga zászló is csak néhányszor került elő, utoljára néhány pillanattal ezelőtt, mikor Sebastian Vettel átvágta a Les Combes kanyart.

Érdemi köridőjavulásra már ne számítsunk, mindenki hosszú etapokat teljesít – Hamilton végül 15 körig jutott az ominózus közepes szetten, Rosberg 16-ig közepesen, Vettel 12-ig szuperlágyon. Verstappen, Ricciardo és Hülkenberg az első három helyen, a két Mercedes a 6. és 13. pozícióban áll.

Íme egy GIF és videó Vettel legyezéséről: 

Úgy néz ki, a szuperlágy abroncs annyira mégsem rossz választás, mint korábban tűnt: Raikkönen már 11 kört teljesített ezzel a specifikációval, Hülkenberg 13-ig is eljutott. A hőmérséklet 30 Celcius felett van.

Ismét sikerült Sebastian Vettel nemtetszését kiérdemelni: a bokszutca végén próbarajtoló autók feltorlódtak, a német kezével mutogatott az előtte álló Manornak, hogy induljon már.

Problémák Rosberg autóján: a német lágy abroncson teljesít hosszú etapot, 11 körnél jár, a csapat pedig jelezte, hogy a hátsó gumik hőmérséklete szökött fel túl magasra.

Lewis Hamilton már csak az eredménylista 13. helyén lelhető fel. A brit pilóta 10 körnél jár közepes abroncsos versenyszimulációjában, amely korántsem tökéletes, korábbi panaszai után a Pouhon kanyart is kiszélesítette.

Két évvel ezelőtt egy Red Bull nyerte a Belga Nagydíjat, és ismét jól állnak Spában: Verstappen vezet Ricciardo előtt, a holland 1:48.085-ra csökkentette a legjobb időt.

Ez az edzés állása féltávnál:

Négy szuperlágy abronccsal futott idő az első négy helyen: Daniel Ricciardo 1:48.341-gyel (ez hét ezreddel jobb az első tréning legjobbjánál), Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel és Sergio Perez. A Mercedes-pilóták közül Rosberg lágy, Hamilton közepes abroncsot használ.

Némileg aggasztó információ a gumikkal kapcsolatban. „Már most túl nagy a vibráció ezekben a gumikban” – mondta Hamilton, aki még csak két kört teljesített a közepes szettel.

Egy ideig két Red Bull állt az élen, most két szuperlágyat használó Force India ugrott az első két pozícióba, Hülkenberg és Perez sorrendjében. A legjobb idő 1:48.6-nál tart.

Olimpiai bajnok a bokszutcában, a belga Nafi Thiam, a hétpróba bajnoka a Red Bull garázsából követi az eseményeket. 

Esteban Ocon az első, aki feltette a szuperlágy abroncsot, az első F1-es napján remeklő újonc felugrott a 9. helyre.

Palmer pár perces várakozás után újraindította az autót, ismét teljes tempóban haladhat a mezőny – igaz, jelenleg csak hatan vannak a pályán.

A Mercedes megerősítette, hogy a 7. MGU-H és turbó is bekerült az autóba, azaz összesen 30 rajthelynél jár, biztosan az utolsó helyről indul. 

Jolyon Palmer autója megállt a pálya szélén, virtuális biztonsági autót rendeltek el. Palmer vibrációra panaszkodott, majd egyszerűen elveszítette a hajtást.

Eközben Mercedes az élen, Lewis Hamilton ideje 1:49.782.

Fernando Alonso is teljesítette első körét a hétvégén, 1:52.587-tel, ami a 16. helyre volt elegendő. Ez azt jelenti, hogy az edzésen mindenki rendelkezik már mért idővel.

Negyed óra elteltével Kimi Raikkönen az élen Ricciardo és Bottas előtt.

Hírek a pályahatárok betartásáról: annak ellenére, hogy a Német Nagydíj előtt felmerült az ilyen jellegű büntetések teljes eltörlése, az FIA mégis rajta fogja tartani szemét a kiszélesítőkön, és figyelik, ki tett szert előnyre. Két kanyarba, a Raidillon és Blanchimont fordulókba szenzorokat telepítettek, de itt sem lesz érvényben zéró tolerancia, mint a Hungaroringen: nem törölnek automatikusan minden kört, amelyben riaszt az érzékelő.

Egy másik finn, Kimi Raikkönen veszi át a vezetést, épp befért 1:50 alá. 10 versenyző rendelkezik egyelőre mért körrel.

A versenyzők végigértek az első körökön, egyelőre Bottas a leggyorsabb 1:50.412-vel Magnussen és Ocon előtt.

Hivatalosan elkezdődött a szabadedzés, elsőként Fernando Alonso a pályán.

A másik fontos beszédtémát a büntetések jelentik. Lewis Hamilton jelenleg 15 rajthelynél jár, de ha hinni lehet a híreknek, minden edzés előtt motorkomponenseket fognak cserélni autójában. Fernando Alonsót, akinek McLarenjében a vadonatúj fejlesztésű Honda-motor hibásodott meg, 35 hellyel sorolják hátra (sorolnák, ha lenne ennyi pozíció a rajtrácson), ráadásul büntetést kap Marcus Ericsson is, 10 helyest hatodik turbója behelyezéséért.

A hőmérséklet feljebb kúszott a délelőttihez képest, 31 Celsiust mérnek Spa-Francorchampsban, míg az aszfalt 38 fokos. Ezekben a napokban szokatlan meleg uralkodik az Ardennekben, ahol augusztus végén gyakoribb kellék az esernyő, mint a naptej.

Az első szabadedzés főszereplője a halo volt, amely négy autóra is felkerült. Ha kíváncsiak vagytok rá, hogy mutat a Mercedes, Red Bull, Force India és Toro Rosso az eszközzel, lapozzátok végig galériánkat.

Rövidesen kezdetét veszi a 2. szabadedzés Spában. Délelőtt Nico Rosberg futotta meg a legjobb kört, 1:48.348-at Lewis Hamilton és a pálya mestere, a négy belga győzelmet gyűjtő Kimi Raikkönen előtt. Az első edzés beszámolója itt olvasható el.