Magnussen kétszer is majdnem összeütközött Massával: előbb a pálya gyors szakaszán értek össze kerekei a Williamsszel, majd a következő lassú kanyarban ütötték ki kis híján egymást.
A nagydíj fordulópont a világbajnoki csatában: kiesése miatt Vettel hátránya 3-ról 28 pontra nőtt Hamiltonhoz képest. Messzebb van az éllovastól, mint a harmadik Bottas tőle, aki 23 egységgel marad el Vetteltől.
A verseny végeredménye, számos váratlanul jól teljesítő pilótával: ebben annak is szerepe volt, hogy csupán 12-en értek célba.
Hamilton az utolsó két kört is megtette, az esélyeket felülírva megnyerte a Szingapúri Nagydíjat! A verseny kaotikusan indult, de kevésbé volt eseménydús a későbbiekben.
Az óra lejárt, a jelenlegin kívül még egy kört kell megtennie az éllovasnak. 61 helyett így végül 58 körös lesz a nagydíj.
Az óra az utolsó percben van, Hamilton 1:45,008-cal nemcsak leggyorsabb kört, hanem futamban teljesített körrekordot futott.
Bottas három körben is jelentősen gyorsabb volt Ricciardónál: 1,9 másodpercre közelítette meg. Hasonló különbség választja el egymástól Sainzt, Perezt, valamint Palmert. Ők még bíznak abban, hogy nyernek egy-egy pozíciót.
Az utolsó percekben is születnek leggyorsabb körök, Hamilton 1:45,426-ra javított, köszönhetően az apránként javuló pályának. Ne feledjük el, egy már 25 kört teljesített ultralágy szettel érte el mindezt.
10 perc van még hátra a 2 órás időlimitig, és már csak 12 autó maradt versenyben.
Magnussennek is problémái vannak: „lassíts le, MGU-K” – közölte vele a csapat.
Hülkenberg autója lelassult, a német kiállt a bokszba. Úgy tűnik, nem sikerült megjavítani az RS.17-et a rövid szerelés során.
Jelen állás szerint a 4. helyen levő Sainz, 6. Palmer és 7. Vandoorne is pályafutása legjobb eredményét szerezheti meg.
Meg is érkezett a magyarázat: a csapatrádióból kiderült, hogy a Mercedes arra kérte a britet, lassítsa le a mögötte levő versenyzőket, hogy senki ne akarjon még egyszer kiállni. Hamilton azonban nem érezte magát magabiztosnak a lassabb tempóval, mire a csapat rábólintott, hogy újra lépjen oda.
Ismét egy Hamiltonra jellemző kör született: 1:46,389.
Hamilton 2,5 másodpercet veszített az előbbi körben, Ricciardóé volt a verseny leggyorsabbja!
Hamilton percek alatt 4,2 másodperc előnyre tett szert Ricciardóval szemben. Hiába a jó edzéstempó, a Red Bull nem képes felvenni a versenyt a Mercedesszel.
Újra verseny, az élmezőny rögtön húzódik szét, hátrébb azonban izgalmas ütközetekre van kilátás.
Hamilton, Ricciardo és Bottas nem állt ki a biztonsági autó mögött. Hülkenberg a 10. helyre esett vissza, Sainz pedig a 4. pozícióba jött fel, szuperlágy abroncson. A mezőnyből egyedüliként azért cserélte le erre az abroncsra a köztes esőgumit, hogy a futam végéig kibírja.
A Renault hidraulikus rendszerével történhetett nem kívánt meghibásodás.
Oda Hülkenberg 4. helye: Sokáig vesztegelt a bokszban, mivel sűrített levegőt töltöttek autójába.
„Miért kell biztonsági autó? A VSC is elég lett volna” – siránkozik Hamilton.
Újabb biztonsági autó! Marcus Ericsson a falnak ütközött, és törött hátsó kerékkel menetiránnyal szemben állt meg a pályán.
Rövid időn belül egy másodpercet gyorsult a pálya, Hamilton 1:47,249-nél tart. Az első négyes egyre inkább szétszakad.
Sainz kioktatja a csapatát: „Fogd a szád, kérlek” – iskolázta le mérnökét, mikor az információval akarta ellátni.
Körről körre jellemző, hogy Hamilton vagy Ricciardo megfutja a verseny leggyorsabbját, aztán hátrébb a harmadik Bottas ugyanígy tesz: most épp 1:48,238-at futott. Ennek köszönhetően már 6 másodpercre lerázta Hülkenberget.
1:49,453 Hamiltontól: egy teljes másodpercet vert oda Ricciardónak.
A következő leggyorsabb kör pedig Ricciardóé: 1:49,354.
Az FIA 22:30-ra – azaz a futam után fél órával – Verstappent, Raikkönent és Vettelt és berendelte a stewardok irodájába.
Hamilton, Ricciardo, Bottas és Hülkenberg 1:52 eleji köröket mennek, de a pálya egyre javul: most Grosjean húzott elő a kalapból egy 1:51,8-at.
Pengeváltás az említett Palmer és Vandoorne között – a belga futólag került csak előre. A csata a 7. helyért zajlik, de Bottas és Hülkenberg (3-4.) és Sainz és Perez (5-6.) is közel vannak egymáshoz.
A futólag második Palmer és Wehrlein személyében az utolsó inter gumis versenyzők is kiálltak a bokszba. Ideje volt, Vandoorne már 1.54,3-as kört teljesített ultralágyon!
Hamilton is megjárta a bokszot, szintén ultralágyat kapott.
Magnussen 1:58,6-ot teljesített ultralágyon, de Hamilton 1:58,4-gyel válaszolt. Ebben a körben Ricciardo és Bottas is bejöttek ultralágyért, Hamiltonnak szintén reagálnia kell.
Sorban cserélnek a versenyzők: Stroll, Sainz, Vandoorne, Grosjean és Ocon is bejöttek száraz abroncsért. A nagyon még várnak.
Az első teljes slick gumis kör 2:00,8 Magnussentől. Eközben Hamilton 1:59,350-et tett meg interen.
Massa szintén átváltott a slick abroncsra. Eközben Hamilton 1:59,952-t teljesített, az első 2 perc alatti kört.
Magnussen az első egy óra után, aki kijön száraz gumikért. Ultralágyat kapott a dán!
„Csak Maxet láttam, a következő dolog pedig már az volt, hogy Kimi nekem csapódott oldalról, Max pedig ott volt valahol köztünk, szóval ebben nyilvánvalóan mindhárman benne voltunk” – nyilatkozta Vettel a rajtbalesetről. A teljes megszólalás itt olvasható.
Van, aki már kiszámolta, hogy fog állni a világbajnokság a futam során (a jelenlegi sorrend tekintetében). Lehet, hogy Szingapúrban eldől a bajnoki cím…
Hamilton 5 másodpercet adott már Ricciardónak, 15-öt Bottasnak. A brit sorban dobálja a gyors köröket, de továbbra sincs 2 perc alatti kör: 2:00,7 a futam leggyorsabbja.
20 kör telt el csupán a futamból: a 2 órás időlimit miatt biztosan nem teljesíti a mezőny a kiírt 61 kört.
Ennyi helye maradt Magnussennek: balról egymásnak támaszkodtak a kerekek.
Grosjean Massát, Magnussen pedig Ocont előzte meg pillanatokon belül.
Massa és Wehrlein az egyedüliek, akik teljes esőgumin vannak még: a 11. helyen a brazil mögé kis sor torlódott fel.
Újra zöldek a fényjelzések, az újraindítás simán alakult. Egyes pályaszakaszokon már szinte nem is vernek fel vízpermetet az autók, máshol még igencsak nedves a pálya.
Hamilton nem biztos benne, hogy jó ötlet volt kint maradni, miközben a mögötte levők mind kiálltak új abroncsért.
A két Renault is kiállt kék helyett zöld jelölésű gumikért. Hamilton, Ricciardo, Bottas, Sainz, Hülkenberg és Perez az átalakult sorrend.
Az élmezőnyből a második Ricciardo és negyedik Perez állt ki: előbbinek inter, második teljes esőgumi helyett tettek fel intert.
Ismét bent a biztonsági autó. Kvjat kereke blokkolt, de képtelen volt elfordulni.
Kvjat külső íven megelőzte Magnussent, 10. helyre jött fel, majd egy pillanattal később orral beleállt a falba!
„Nincs erő”, panaszkodott Alonso, majd a csapat megkérte, hogy álljon ki, mert túl sok problémát látnak. Kihozzák végül motorhibának?
A mezőny elején haladó versenyzők szétszakadnak: Hamilton 4,2-vel vezet Ricciardóhoz képest, aki 4,4-gyel áll Hülkenberg előtt. Palmer és Bottas között az ötödik-hatodik helyen szoros még helyzet, valamint a 8. pozícióért vívott csatában: Carlos Sainz épp most előzte meg Ocont.
Ennyire sérült a 15. helyre visszacsúszott Alonso. Csak a két Sauber van még mögötte.
Alonsót ketten is megelőzték, mindkét Williams: a csapat a rádióban közölte, nem látják az autó telemetriai adatait, a spanyolnak segítség nélkül kell vezetnie.
Az újraindítást megúsztuk balesetek nélkül. A biztonsági autó mögött a versenyzők le tudták tapogatni a pályát, de ennek ellenére is sokan csúszkálnak, Sainznak le kellett vágnia az egyes kanyart.
Korrigálnánk magunk: tévesen mondtuk, hogy Alonso kiesett. A spanyol a 12. helyen van, a két Ferrari és Verstappen adta fel eddig a versenyt.
Palmer előzött, teljes esős gumikon az ötödik helyen van.
A kör végén kijön a biztonsági autó, újraindul a verseny Hamilton mögött.
Profi kép, amelyet meglepetésre a Honda osztott meg – cinikusan megjegyeznénk, Alonso legalább nem a motor miatt esett ki.
Egész eddig nem volt időnk foglalkozni a sorrenddel. Hamilton vezet, Ricciardo, Hülkenberg, Perez és Bottas előtt. A versenyzők minden körben áthaladnak a bokszutcán.
Vettel az élen veszítette el az irányítást, ennyire összetört autója.
A biztonsági autó természetesen a pályán. Raikkönen Verstappennel és Vettellel is összeakadt.
Számos versenyző ütközött a rajtnál, Raikkönen és Verstappen kiesett, néhány kanyarral később Vettel is megforgott. Vezethetetlen a pálya!
A biztonsági autó nem jön ki, a versenyzők felállnak a rajtrácsra. Elindítják a versenyt a soha nem látott körülmények között?
Az autók felvezető körön: annyi vizet vernek fel, hogy a hátul levők szinte semmit nem látnak.
Azt azért nem mondanánk, hogy szakad az eső – amely körülbelül 30 percig tart még –, de a csapatok sátrak alá bújtak a rajtrácson. Nem is kell mondani: minden szabadedzés száraz pályán zajlott.
Ó, jaj! A versenyirányítás szerint 100 % az eső valószínűsége a verseny során. Eközben, igaz csak enyhén, de újra esni kezdett.
Kevés kérdőjel maradt a jövő évi rajtrácson: ezek egyike a Williams ülése – Felipe Massa mostani helye –, amelyért Robert Kubica is bejelentkezett. A lengyel versenyzőt sajtóhírek szerint rövidesen privát teszten próbálja ki a csapat.
Vasárnap délelőtt egy fontos hírt is kaptunk: a Force India bejelentette, hogy Sergio Perez a csapat versenyzője marad 2018-ban is. Újabb bizonyosság a jövő évi felállásban.
Vettel, Verstappen, Ricciardo, Raikkönen, Hamilton és Bottas sorakozik fel az első három sorba: a teljes rajtsorrend az egyetlen büntetéssel itt látható.
A helyszíni képek alapján Szingapúrban már nyoma sincs ennek a néhány órával ezelőtti zuhénak, amely alaposan felborzolta a kedélyeket. Sokan már az F1 első esős éjszakai futamát vizionálták, de persze az eső hamar elállt, és talán még ennél is gyorsabban felszáradt az aszfalt.
This'll dry out in no time... right?#SingaporeGP #RACEday pic.twitter.com/LbjV4iXsQM
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 2017. szeptember 17.