DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
10:12

Különlegesség, hogy a pénteki edzésnapra minden pilóta két-két szett kísérleti gumiszettet is kapott a Pirellitől, amelyek konstrukciója strapabíróbb az eddigiekhez képest. Az olasz gumicég ezzel azt szeretné elérni, hogy az abroncsok jobban ellenálljanak az olyan sérüléseknek, vágásoknak, mint ami például tavaly Spában megfosztotta Vettelt a harmadik helytől az utolsó előtti körben. Még Monzában is tesztelik, aztán Sepangban akár már ez az új konstrukció válthatja fel a jelenlegi gumikat, de csak akkor, ha bebizonyosodik, hogy az új kialakítás egyik csapatot sem részesíti előnyös vagy hátrányos helyzetben.

Az F1 feléledt nyári álmából, és már a folytatásra sem kell sokat várni, hiszen 14 órakor startol a második gyakorlás. Mi akkor is itt leszünk az élő közvetítéssel.

Ezzel ki is kiálthatjuk az első spái edzés végeredményét. A halót használó Rosberg jelentős előnnyel végzett Hamilton és Raikkönen előtt. A legtöbb kört Valtteri Bottas jegyezte, a legcsalódottabb pedig a műszaki hiba miatt mért körig sem jutó Fernando Alonso lehet.

A két Red Bull tudott kicsit javítani, Ricciardo és Verstappen a 7. és 9. helyről a 6.-ra és a 7.-re léptek előre. Az első ötös sorrendje azonban változatlan maradt.

És már lobog is a bokszkás zászló a célegyenesben, gyorsan eltelt ez a másfél óra. 

Hiába visel szinte mindenki lágy gumikat, az utolsó percbe lépve még mindig nem nagyon villog az időkijelző a gyors részidők miatt.

Grosjean rövid látogatást tett a kavicságyban, de a Haas hamar vissza is kanyarodott az aszfaltra, így a pályabírók ahogy elővették, már rögtön tehették is vissza a sárga zászlót a helyére.

Ocon eddig a 16. helyet érő időeredménnyel rendelkezik első olyan szabadedzésén, ahol már versenypilótaként tekinthet magára. Nem rossz kezdés, ráadásul korábbi tesztcsapatának, a Renault-nak mindkét autójánál gyorsabb.

Megkezdődött az utolsó tíz perc, a hajrára pedig szinte minden autó visszadugta az orrát a pályára a lágy gumikon. Várhatóan még többen is javítani fognak az idejükön.

Kiderült, hogy a McLaren nem egy még újabb hajtásláncot épít be Alonso autójába, hanem egy már korábban használtat. Így a spanyol elkerüli a büntetést, viszont nem élvezheti az új fejlesztések előnyeit. Ellenben ez legalább működni fog.

Marcus Ericssonra viszont már leselkedik egy tíz rajthelyes hátrasorolás, a Sauber ugyanis a hatodik turbóegységet szerelte be autójába erre a hétvégére. 

Raikkönen javított, feljött a harmadik helyre, és már csak 7 század választja el Hamiltontól. 

Hát, ez a felfüggesztés egy kicsit kijött a helyéről. Így már érthető, miért volt olyan lassú Palmer, aki végül visszaevickélt a bokszba.

Palmer problémát jelez a csapatának, miután Renault-ja minden előzetes bejelentés nélkül vánszorgó üzemmódba kapcsolt a pályán. 

Mi több: a McLarennél megállapították, hogy ki kell cserélni a hajtásláncot Alonso autójában. A baj csak az, hogy az adatok szerint éppen az edzés előtt raktak bele egy teljesen újat, amivel összesen három kört teljesített. Újabb elemek beszerelése azonban már nála is egy halom rajtbüntetést vonna maga után. Érik az Alonso-Hamilton utolsó sor? 

Helyzetjelentés - Egy óra elteltével továbbra is Rosbergé a vezetés korai körével, a Mercedesek mögé pedig felzárkózott a két Ferrari, akiket a Force India követ.

Fernando Alonsót olyannyira a bokszban tartja a meghibásodás, hogy egyáltalán nem fog már kihajtani a pályára az edzés során - erősítette meg a McLaren. A Honda ugyan frissítéseket hozott, de a problémák csak tovább fokozhatják Alonso frusztrációját, aki csütörtökön ismét kifakadt a számára élvezhetetlenné vált F1-re. Elmondása szerint ha jövőre sem javul a helyzet, elgondolkodik a visszavonuláson.

 

Közben egy ilyen veszélyes jármű parkolt le a pálya környékén. Na, ezt lehet biztonsági autónak nevezni!

Íme a Spában ma bemutatkozó négy halós autó hasonló szögből fotózva. Melyik néz ki a legjobban? Áh, hagyjuk, hülye kérdés, ne válaszoljatok :)

Alonso McLarenje vízszivárgás miatt áll a bokszban, méghozzá alaposan szétszerelve és szorgos kezek által körülvéve. Egy darabig bizonyára nem megy onnan sehova.

Sergio Perez ezen a képen éppen a korábban említett kísérleti gumikat használja, amelyek nem kaptak színjelölést az oldalfalukon. Rosberg a jelenlegi leggyorsabb kört is ilyeneken érte el.

Miközben Ocon debütálását teljesíti, addig elődje, a Manor tesztpilótájává visszafokozott Rio Haryanto éppen a karjára irkál. Rajongóinak üzen ezzel valamit.

Az újonc Esteban Ocon az első menetek után a 19. helyen áll, Magnussen és csapattársa, Wehrlein előtt. A kamera most épp azt mutatta, ahogy a francia hibát vétett, miközben visszatért szerelőihez, akik a boksz előtt várták őt. A 19 éves tehetség elvétette a féktávot és alaposan túlcsúszott a kijelölt vonalon, de szerencsére csak néhány alkatrész és egy bója repült.

Már csak Fernando Alonso neve hiányzik az eredménylistáról, de három tapogatózókört már ő is megtett. 

Helyszíni szemlélők szerint látható különbség figyelhető meg aközött, ahogyan Hamilton és Rosberg beveszik az Eau Rouge utáni hosszú egyenes végén következő jobbos kanyart. Míg Rosberg hagyja, hogy autója szinte "átfolyjon" a Les Combes-on, addig Hamilton jóval agresszívebben fordul, jobban megerőltetve a Mercedes hátsó részét.

Hamilton feljött csapattársa mögé a második helyre 1:49,078-cal. Mögötte Perez, Vettel és Raikkönen a sorrend jelenleg.

Verstappen közben hatalmas megcsúszást fogott meg. Ezt még a helyszínre kilátogató testvére és anyja sem tudták rezzenéstelen arccal nézni a Red Bull garázsában, bármennyire is tisztában vannak képességeivel.

És Rosberg autójára nem csak egy lassú kör erejéig tették fel a glóriát, hanem a német az eszköz létezése óta első versenyzőként tényleg odalépett a gázra és mért időket is futott. Jelenleg 1:48,348-nál tart halóstul-mindenestül.

Azért a fedélzeti kamera képéhez is hozzá kell majd szoknunk, amikor 2018-ban - a tervek szerint - kötelezővé teszik a fejvédő használatát.

A mezőny fele már rendelkezik mért idővel, így áll jelenleg a tabella:

Közben a Mercedes megerősítette, hogy mindkét pilótája autójában kicserélte a hajtáslánc néhány elemét, így pilótáik megkapják a hétvégére hozott frissítéseket. Rosberg esetében ez még nem jár büntetéssel, ő jól áll a keretével, de Hamiltonnál az új turbó és új MGU-H együttesen máris 15 rajthelyes hátrasorolást jelent. Ha újabbakat betesznek, akkor egyértelműen a rajtrács legvége lesz belőle. 

Meg is van: Wehrlein 1:55,549-cel futotta meg a hétvége első mért idejét, de folyamatosan jön a többi eredmény.

Több autó már vissza is tért a pályára, pillanatokon belül megjönnek az első köridők.

Így mutat a Mercedesen a halo. Már alig várjuk, hogy a versenyzők megosszák velünk első benyomásukat az edzés után!

Mindenki túl van első installációs körén, néhányan kettőn is, de mért időt még senki sem jegyzett - ahogy az ilyenkor megszokott. Most pár percig mindenki a garázsban elemzi a pályán tapasztalt körülményeket a csapatával, s elvégzik a szükséges kisebb beállításokat.

Sainz így préselte be magát a halóval szerelt Toro Rossóba. Közben Ricciardo már a pályán jár az ezzel felszerelt Red Bull-lal. Az ausztrál korábban a csapata által kifejlesztett aeroscreent próbálhatta ki, most össze is hasonlíthatja a két megoldást.

Megkezdődött az edzés, Jolyon Palmer Renault-ja az első autó a pályán augusztusban.

Különösen kezdődik ez a hétvége, hiszen az élen már az előtt leosztották a lapokat, hogy a pilóták egyáltalán beültek volna az autójukba. A Mercedes ugyanis most ejtette meg az elkerülhetetlen motorcserét Lewis Hamilton autójában, így a brit a mezőny hátsó feléből for rajtolni. A hírek szerint egy új, hatodik MGU-H és egy új turbó került az autóba az első edzésre, és a csapat a tervei szerint a harmadik gyakorlásra újabb darabokat "bont fel" az említett két elemből, hogy a brit készletei biztosan kitartsanak a szezon végéig további hátrasorolások nélkül.

Korábbi hétvégéken előfordult már, hogy egy-egy versenyző először a halo fejvédő elemmel szerelt autóval gördült ki a bokszból, és megtett vele egy próbakört, de ezen a napon egyből négyen is vállalkoznak erre. Vélhetően az első edzés kezdetén Rosberg, Ricciardo, Sainz és Hülkenberg is úgy fog pályára lépni, hogy az egyértelműen hasznos, de nem túl esztétikus fekete glória éktelenkedik a fejük felett. A spái tesztelés azért is különösen fontos, mert korábban többen is hangot adtak azon aggodalmuknak, hogy az elem az Eau Rouge emelkedőjén korlátozhatja a kilátást a versenyzők számára. Ma kiderül az igazság!

Kissé tájidegen módon száraz, meleg idő fogadja a mezőnyt az Ardennek lankáin péntek délelőtt. Negyed órával a zöld lámpák kigyulladása előtt 24 fokos levegő-hőmérsékletet mérnek. Köszöntünk mindenkit, most már ne menjetek sehova!