DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 12. kedd
13:54

Az első edzés leggyorsabbja Lewis Hamilton volt, bár ezek az idők még nem túl relevánsak, ráadásul a lágy keverékeket sem használta még senki. Mondjuk ettől függetlenül is gyorsabb volt már a két Mercedes a tavalyi barcelonai pole-időnél.

Tartsatok velünk a továbbiakban is, hiszen hamarosan a versenyzők saját szavaiban is elolvashatjátok, hogy mi történt velük az első edzésnapon.

Hamilton zárt tehát ismét az élen, mögötte Bottas, Raikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo, majd pedig némi meglepetésre a két Renault.

És máris a kockás zászló lobog. Érzésre egy F1-es szabadedzés valahogy mindig gyorsabban eltelik, mint egy focimeccs 90 perce!

Egy képben összefoglalva így nézett ki Bottas kiruccanása.

Bottas tett egy elég meggyőző látogatást a kavicságyban. És mire ezt leírjuk, Vettel is ugyanezt tette egy másikban.

Már megint Raikkönen rádióját játszották be, aki afelől érdeklődött, hogy tényleg olyan gyengék-e a köridői, mint amilyennek érzi. Közölték vele, hogy a többiekéhez viszonyítva rendben van. Megfigyelhető most egy olyan tendencia, hogy első egy-két körben még kicsit gyengébb a gumik teljesítménye, mint azt a pilóták várnák.

Vandoorne autójában kormányt cseréltek legutóbbi bokszkiállása során.

A SkySportsnak a Williams technikai vezetője, Paddy Lowe nyilatkozik éppen. Arról beszél, hogy az iménti rövid piros zászlós leállás is jelentősen visszavetette a csapatokat, hiszen meg kellett miatta szakítaniuk a hosszú etapjukat, így innentől már nem lehetnek benne biztosak, hogy a nap során szerzett adataik a gumihasználatra vonatkozóan pontosak lesznek. "Gyanakodva" kell egy-egy piros zászló után tekinteni az adatokra, ahogy fogalmaz.

Ennél komolyabb forgalmi szituációk is alakulnak ki mostanság a pályán, néhány pontra odapillantva egészen úgy tűnik, mintha viszonylag szoros verseny zajlana több autó között.

Így.

Raikkönen panaszkodik egy kicsit a forgalomra, miközben Perez le is tereli őt kicsit a pályáról. A Force India szerint a finn csak a szép rózsaszín hátsó szárnyukat szerette volna közelebbről megnézni.

Alonso is rója a köröket, már 11-nél tart, és noha folyamatosan farag az idejéből, 3,2 másodperces lemaradással még mindig a 20. helyen áll. "Az autó még a korábbiaknál is sokkal lassabb - elképesztő!" - hangzik menerendszerinti panasza...

A piros zászlós leállás viszont olyannyira nem tartott sokáig, hogy nemcsak hogy máris vége lett, de már szinte mindenki vissza is tért a pályára.

Haha, ez egy mulatságos kép. A Verstappen-rajongókkal kitolt a FOM azáltal, hogy idénre megváltoztatta a holland pilóta nevének közvetítésben használt hárombetűs rövidítését VES-ről VER-re. Az új zászlót készíteni nem akaró nézők alacsony költségvetésű megoldást választottak.

Most viszont már a féket kell taposnia mindenkinek, hiszen a versenyirányítás meghányta-vetette a törmelékek ügyét, és inkább a piros zászlók belobogtatására adott utasítást. Leállás következik tehát néháy percre.

Raikkönen a korábbi ijedtség után megérdeklődte csapatánál, hogy nyomhatja-e már teljes erőbedobással a gázpedált, mire megnyugtatták, hogy tegye csak kedve szerint.

A 9-es kanyar kijáratánál találhatóak, de nincsenek az ideális íven, és egyelőre még sárga jelzés sem lépett érvénybe azon a szakaszon.

Néhány méretes törmelék tűnt fel a pálya közepén, amelyek, mint kiderült, a kanyart kissé túl szélesen vevő Carlos Sainz autójáról származnak.

Raikkönenre rászóltak, hogy jöjjön vissza a bokszba, mert valami nincs rendben a motorjával. A finn így is tett, viszont elhajtott csapata előtt, majd a boksz végén egy rajtgyakorlás után folytatta tovább a körözést. Akkora gond akkor mégsem lehet.

Sergio Perez egy hibát követően a pálya hátsó részén szokatlan módon a régi vonalvezetést választotta, majd visszatért a bokszba.

Közben a mezőny fele már ismét a pályán, és zajlanak a kísérletezgetések jobban feltankolt autókkal.

Alonso feliratkozott az eredménytáblára, de még mindig az utolsó helyen van. Vandoorne 13. helye és 1,9 másodperces lemaradása azért jelzi, hogy amikor működik, akkor azért nem olyan nagyon csapnivaló ez a McLaren-Honda. Csak kicsit.

A Mercedes pénteki fölénye már-már különlegesnek mondható, hiszen legutóbb még a szezonnyitón, Melbourne-ben fordult elő, hogy az Ezüst Nyilak egy autója az élen zárjon egy szabadedzést.

Páran még lehet, hogy próbálkoznak majd gyorskörökkel, mint a tabella végén álló Perez, Kvjat vagy a mért idővel még mindig nem rendelkező Alonso, de az élen már aligha lesz változás: a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull autói ismét szépen sorba rendeződtek, az első pedig ismét Hamilton.

EasyCapture6

A Red Bullok még bejöttek az 5-6. helyre, ezzel lezártnak is tekinthetjük a második edzés első szakaszát.

Barcelonában közben nagyon úgy tűnik, hogy lassan mindenki végez időmérő-szimulációival, és áthelyezik a hangsúlyt a hosszú etapokra.

Kukkantsunk át kicsit egy közelebbi versenypályára, a Hungaroringre. A WTCC-csapatok már berendezkedtek a hétvégére, azonban igen nagy viharba csöppentek bele így péntek délután. Ma szerencséjükre nem kell pályára lépniük, szombaton kezdődnek az edzések.

Lance Stroll is megkóstolta egy kicsit a kerékvetőn túli füves részt egy igencsak sietős köre során.

Itt már meg is jegyezhetjük, hogy a pálya 2007 óta használt, jelenlegi konfigurációján 1:20,527 volt a leggyorsabb pole-pozíciót érő köridő még 2009-ben, ami bizonyosan nem fogja túlélni ezt a hétvégét.

A két Mercedes is megjött, és át is ugrották a Ferrarikat. Hamilton 1:20,802-vel vezet, Bottas csupán 9 századdal mögötte.

A Renault-k és a Williamsek a következők a sárga jelzésű gumikon, akik így ideiglenesen a 3-6. helyeken találták magukat.

Vettel és Raikkönen léptek oda neki először, és a tabella élére is állt a két Ferrari a finn vezetésével: 1:21,112.

És már jönnek is a lágy gumik, először a nap során, szóval ez az alábbi tábla perceken belül teljesen átrendeződik.

Itt az állás 30 perc elteltével.

Verstappen meg az előző kicsúszása során ilyen dolgokat csinált:

Megtett egy teljes kört. Ez máris többszöröse annak a távnak, amire az első edzésen képes volt. És folytatja.

Viszont kitette gumijait az aszfaltra a közönség legnagyobb kedvence is: Fernando Alonso. Nézzük, ezúttal meddig jut.

Hamiltonnak ismét volt egy látványos hibája, ezúttal a pályát is elhagyta.

A tavalyi győztes higgadtan közölte a rádióban, hogy a kanyar közepén egyszerűen csak elveszítette az autó hátulját.

Huh, közben Verstappen nagy tempóval csúszott ki és szánkázott keresztül a kavicságyon, miközben éppen fedélzeti kamerából nézhettük őt.

Pillanatképek Hamilton iménti ralis mozdulatáról.

Stoffel Vandoorne-tól láthattunk egy pályaelhagyást, miközben csapattársát már szíjazzák be az orrkúpnak egyelőre még híján lévő autójába.

A hétvége egyik beszédtémája, hogy a versenyzők már a cipőjükkel is igyekeznek csökkenteni az autó össztömegét. Carlos Sainz most mutatta be új lábbelijét, amelynek darabja csupán 80 grammot nyom. Két hete már szó volt Vettel újszerű cipőjéről is, ami egyúttal zokniként is funkcionál, és hasonlóan tömegcsökkentési célzattal készült.

Hamilton egy látványos, de nem túl hatékony drift-mozdulattal esett be a sikánba. Az 5. helyre lett jó végül az ideje, míg az élre már Bottas állt 1:23,0-val.

Negyed óra elteltével ott tartunk, hogy 21 autó kihajtott a pályára, már csak Fernando Alonso nem.

Itt egy kép az enyhe zöldes beütést kapott Force Indiáról.

 

Alonsót illetően még érdemes megjegyezni, hogy ha a hétvége újabb motorhibával ér véget számára, és cserélni kell a Monacói Nagydíj előtt, akkor az esetleges rajtbüntetés már Jenson Buttont fogja sújtani, aki két hét múlva beugrik majd a spanyol helyére.

Raikkönen 1:23,143, és jön Hamilton is. A McLarennél közben útjára küldték a délelőtt is hibátlanul működő Vandoorne autóját, míg Alonso esetében még nem szánták rá magukat erre a nagy lépésre.

Így igaz, bár egyelőre csupán 1:24,655-tel vette át az első helyet, és Perez is csak néhány ezredre van mögötte. A közepes keverékeken most még senki sem teszi oda magát igazán.

Az élmezőny tagjai közül Vettel az első, aki munkába lépett, és bizonyára rögtön az első helyet is átveszi a tabellán.

A Force India hátsó szárnyának alsó eleme még most is bőségesen meg van öntözve aero-mérésekre szolgáló fluoreszkáló folyadékkal. A zöld festék és a rózsaszín autó egészen szürreális összképet ad.

A délután első köridői már be is futottak Palmer és a két Haas jóvoltából.

És egy jól megkülönböztethető morajlás is felzendült a bokszutcában: bizony, Fernando Alonso megjavított autójának motorja. A McLaren-Honda azonban egyelőre még nem mozdul.

Közben már meg is lendült a zöld zászló, elindult a 90 perces edzés. Magnussen és Palmer gurultak elsőként a pályára: előbbi a fal mellé parkolt a délelőtti edzés végén, utóbbi viszont csak most ülhetett be először az autójába, amit korábban még Szergej Szirotkin birtokolt.

Még mielőtt komolyra fordulnának a dolgok, ezt a videót is érdemes megnézni: Sergio Perez idegenvezetést tart a Force India motorhome-jában.

 

A délelőtti gyakorlás még mindenkinél a kísérletezgetésről szólt. Erre egy példa, hogy a Ferrarinál a T-szárny két különféle verzióját próbálták ki a két autón.

Itt van ennek bizonyítéka is, az alábbi képet Alonso már a paddockban készítette magáról!

Napsugaras délutánt mindenkinek, kezdjük rögtön a második edzést a talán legfontosabb hírrel: Fernando Alonso nagyjából 13 óra környékén visszatért a pályára, miután leeresztette a gőzt valahol az első edzés elején történt műszaki meghibásodása után. Így semmi akadálya nincs annak, hogy részt vegyen a második edzésen - illetve csak az autója lehet az!