DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
14:36

Úgy tűnik, megússzuk VSC-vel az incidenst, már az utolsó körben a mezőny. Verstappen közben kijött lágy gumira váltani, de így értelemszerűen nem tudja megfutni a leggyorsabb kört.

Ez volt tehát a tényleg hihetetlenül izgalmas és drámai balesettel véget érő Azerbajdzsáni Nagydíj - reméljük, egy hét múlva Szingapúrban is hasonlóban lesz részünk! Tartsatok akkor és addig is velünk!

Itt a teljes végeredmény:

Dupla pontszerzés tehát a Williamstől, Bearman is gyűjtött egy egységet - a konstruktőri értékelésben pedig a McLaren átvette a vezetést a Red Bulltól: 2012 óta először állnak a csapatértékelés élén a wokingiak!

Leclerc második, Russell örökölte a dobogót, Norris és Verstappen a 4-5. helyeken, két pontot közelített a brit. Alonso a hatodik, utána a két Williams a 7-8. helyen, és pontot szerez még Hamilton és Bearman.

És közben itt a kockás zászló: Oscar Piastri egy parádés előzéssel és kiváló védekezéssel megnyeri az Azerbajdzsáni Nagydíjat, karrierje második győzelmét aratva!

Képeken a baleset:

Perez elképesztően kiakadt a rádión. Sainz úgy mozgott balra, hogy már ott volt félig mellette a Red Bull...

Az utolsó előtti kör elején Perez kívülről megtámadta Leclerc-t, de keményen védekezett a monacói! Ezt kihasználja Sainz, megelőzi Perezt - és aztán összeütköznek!

Perez nem tudott még előzni Leclerc ellen, de már odaért. Norris viszont simán elment Verstappen mellett - a tegnapi Q1-es bukta ellenére is végül hozni fog a vb-éllovason a brit!

Leclerc elfogyott, mostantól inkább az a kérdés, meg tudja-e tartani a második helyet Perezzel és Sainzcal szemben. És közben Norris mindjárt utoléri Verstappent!

Eldőlni látszik a győzelem sorsa? Leclerc másfél másodpercre leszakadt Piastriról.

Közben egy kiesés: Stroll fékhibával áll ki a bokszba.

És most hosszú idő után Leclerc másodpercen kívülre került Piastritól, így most a szárnyát sem nyithatta - ellentétben a mögötte érkező Perezzel, aki megérkezik. És Sainz is már másfél másodpercen belül a Red Bulltól.

Egy kör lement támadási lehetőség nélkül. Már csak öt van hátra. Norris pedig négy és fél másodpercre Verstappentől. Micsoda futam ez!

Leclerc megint nagyon megérkezett Piastritól, aki félig húzódott csak belülre - még mindig nincs előzés! Hat kör a versenyből. "Gyerünk" - üzenik a rádión a monacóinak.

Már csak hét kör hátra, Sainz pedig szintén egyre közelebb a dobogósokhoz, már csak két másodpercre Pereztől. Norris pedig hétre Verstappentől a 6-7. helyeken.

Egy kör megint lement, most nem tudott támadni Leclerc, ahogy Perez sem, ugyanis ő is nyithatta a DRS-ét. Norris kilenc másodpercre közben Verstappentől.

Jön az utolsó tíz kör. Ennyi ideje van még Leclerc-nek. Hat tizeden belülről, de inkább öt tizedre kellene megkezdenie a célegyenest egy sikeres manőverhez. És mindeközben Perez is megint visszazárkózott!

Hátrébb van egy sikeres előzés: Hamilton végre átrágja magát Bearmanen.

Norris két kör alatt 11,4 másodpercre csökkentette a Verstappennel szembeni hátrányát.

Na most hosszú körök után megint hat tizedre a célegyenes elején Leclerc, Piastri megint védekezni kényszerül, de kívülről nem tudja még mindig megelőzni őt a monacói!

"Piastri elkezdett küszködni" - mondta a rádión Leclerc, aki az imént "nem vagyok ostoba" felkiáltással utasította el a C tervet. 12 kör még hátra a futamból.

Leclerc rendre négy tizedre megközelíti Piastrit az egyenes végére, de ez kevés. Perez már kiszállt ebből a játékból, két és fél másodpercre lemaradt, Sainz viszont egyre közelebb hozzá. És ami még érdekes lehet, hogy Norris tud-e közeledni a friss közepes gumikon Verstappenre.

Most már körök óta nem tud támadási közelségbe kerülni Leclerc a célegyenesben, még 13 köre van rá. Perez leszakadt, viszont apránként, de közeledik rá Sainz, aki négy-négy és fél másodpercre a mexikóitól.

És közben megejtik végre Norris kerékcseréjét: a hetedik helyre jön vissza a brit, 15 másodperccel Verstappen mögé.

Colapinto mellett elment Albon, most az argentint Bearman támadja, akire pedig Hamilton érkezett meg a 11-12-13. helyeken.

15 kör még hátra, Leclerc most sem tudott támadni hét-nyolc tizedből indulva. Pedig a rádión buzdítják rendesen a monacóit - akinek viszont egy szép megbicsaklása. Perez viszont közben leszakadt megint, másfél másodperc a hátránya.

Hátrébb Hülkenberg előzi Colapintót, és nincs messze előtte Alonso. A boly mögé jött amúgy vissza korábban Albon.

"Leclerc hátsó gumijai rosszabbak, az elsők jobbnak néznek ki, mint a tieid" - jelentik rádión Piastrinak. Újabb kör ment el Leclerc-támadás nélkül.

Ebben a körben megint kicsit messzebb Leclerc, de ez már megfigyelhető egy ideje, hogy minden második körben tud próbálkozni a ferraris, vélhetően energia-menedzsment okán is.

Russell viszont megelőzte közben Verstappent a hatodik helyért!

"Nincs hátsó tapadás, folyamatosan elpattog az autó" - jelzi rádión Verstappen, aki már szombaton is erre panaszkodott az időmérőre elszúrt beállítások kapcsán.

Na most alig hat tizedről indul a csata az élen, de megint remekül védekezik Piastri! Szenzációs csata a győzelemért! És megérkezik rájuk teljesen Perez!

Leclerc most megint egy tizeddel távolabb, nincs támadás. Még 19 kör hátra.

Albon végre kiállt kerékcserére Norris elől - mögöttük viszont Russell majdnem megelőzte Verstappent, külső íven támadt a célegyenesben!

Leclerc megint védekezésre kényszeríti Piastrit, de előznie most sem sikerül. Valahogy hat tizeden belülre kellene kerülnie a célegyenes elején.

Egy pillanatra nézzünk hátrébb: Albon még mindig Norris és Verstappen előtt, akikre ráadásul megérkezik lassan Russell is - ott is szép DRS-vonat alakult ki.

Megint hasonló a távolság, de most nem tud támadni Leclerc. Hihetetlenül izgalmas játszma ez kettejük között, és azért Perez is egy-másfél másodpercre tőlük.

Na most már hét tizeden belülről indult Leclerc - és ez már támadási helyzet, Piastrinak belülre is kell mennie védekezni, és ez sikerül is neki, marad az élen a McLaren!

Leclerc megint pár századdal közelebb a célegyenes elején, de támadni most sem tud a ferraris. Viszont szemlátomást egyre jobb kezd lenni a monacói tempója az ausztrálhoz képest, csak hiába, mert pont a pálya középső szektorában lenne jobb Leclerc.

Na most Leclerc egy árnyalattal közelebbről kezdhette meg a célegyenest, hét-nyolc tizedmásodperces távolságból - de még ez sem elég, csak nagyon ráesik Piastrira! Perez viszont már másfél másodperc körüli hátrányban a monacói mogött.

Verstappen viszont nem tud mit kezdeni Norrisszal, aki teljesen ráesik közben Albonra.

Elképesztően izgalmas eddig ez a verseny - és még csak most érkeztünk el a táv feléhez!

Verstappen hibázik egy kisebbet, átvágja a bukóteret. A rádión jelenti, hogy a fékek nem működnek rendesen.

Az élen pedig továbbra is változatlan a helyzet, annyi különbséggel, hogy Piastri megfutotta a leggyorsabb kört.

Körök óta ugyanaz a helyzet: Leclerc nagyjából nyolc-kilenc tizedes távolságból kezdi meg a célegyenest, de ez kevés egyelőre. Igaz, Perez viszont még inkább leszakad róla.

Verstappen pedig támadja Norrist, de keményen védekezik a brit, hiába van más taktikán! Sainz viszont elment Albon mellett.

Sainz közben előzi Norrist, akire megérkezik Verstappen is - de ne felejtsük el: Norrisra még vár egy kerékcsere. Ahogy amúgy Albonra is előttük.

Hátrébb amúgy Bearman védekezik szépen Hamilton ellen, Colapinto pedig Gaslyt előzi - csak nehéz ezzel foglalkozni most, hogy az élen zajlik a hármas csata!

Leclerc nem tud egyelőre visszatámadni, és közben Perez viszont szintén teljesen megérkezett rájuk!

Leclerc persze nem szakad le, de Perez is odaér a párosukra! Váratlanul nyitott lett a győzelemért folyó csata hármójuk között!

És Piastri nyithatja is most a DRS-t, a célegyenes végén pedig bevetődik az ausztrál - vezet Piastri!

Perez végre megelőzi Albont, visszaveszi a harmadik helyet. Viszont ami érdekesebb, hogy Piastri másodpercen belülre lopódzott Leclerc-hez! Ne feledjük: a kiállások előtt már öt szekundum volt a monacói előnye. Jobban működik a kemény gumi a McLarenen, legalábbis egyelőre?

Albon szintén még kerékcsere nélkül Piastri és Perez párosa előtt. Piastri elmegy a Williams mellett, Perez még nem - és Leclerc nincs messze tőlük, furcsán lassan jött ki a bokszból.

Sainz is közben szervizelt, a jelenlegi hatodik helyre jött vissza, de Albon és Norris is még kerékcsere nélkül.

Perez viszont nem szakadt le Piastriról, viszonylag közel a mexikói az ausztrálhoz.

Közben pedig Leclerc is megjárta a bokszot, visszatért azemlített páros elé, de mindketten közeledtek rá. Sainz most az élen, még kiállás nélkül.

Norrisnak szóltak, hogy igyekezzen feltartani Perezt, a Red Bull ugyanis mögé érkezett vissza! De ez nem tartott sokáig, a célegyenesben Perez elment a McLaren mellett. Piastri pedig közben megejtette a cseréjét - és a feltartás révén az ausztrál maradt előtte!

Nem reagál Piastrival a McLaren Perezre - pedig a mexikói a friss keményeken erős szektorokat fut.

Perez is érkezett a maga kerékcseréjére, visszajön természetesen Verstappen elé, a kiállás nélkül álló Haasok még közöttük is vannak.

Szakad szét az élboly: Leclerc már négy és fél másodperccel vezet Piastri előtt, de az ausztrál is ellépett két másodpercre Piastriról.

Verstappen és Russell pedig kerékcserén az ötödik-hatodik helyről, a hollandnál 3,1 másodperces a szervizelés, az Red Bull-szinten nem kiemelkedő.

Alonso a bokszban, és marad Colapinto előtt.

Norris ezzel már a kilencedik, szűk három másodpercre van Albontól, akinél értelemszerűen jócskán gyorsabb.

"Egyáltalán nem harap az autó" - panaszkodik Verstappen. Ő sem tudja amúgy tartani Sainz tempóját, már több mint három másodpercre van közöttük az 5-6. helyeken.

És közben Colapintóval megindulnak a kerékcserék. Emeljük ki: az argentin a nyolcadik helyről, Albon elől állt ki a pitbe.

Helycsere a Haasoknál, Hülkenberg előzte Bearmant, ránézésre a brit el is engedte inkább a németet.

Norrist dicsérik a rádión, hogy jobb munkát végez a gumikkal, mint a többiek.

Piastri pedig közben folyamatosan szakad le Leclerc-ről, Perez lassan másodperc közelébe is kerül hozzá.

Russell szerint egy műanyag zacskó ragadhatott a légbeömlőjébe...

Közben Hülkenberg is megérkezett Bearmanre, de előzés egyelőre nincs a két Haas között a 11-12. helyen.

Norris már támadásba is lendült Bearman ellen, a nyolcadik körig kellett várni, hogy felérjen a pontszerzők közé a mclarenes. Verstappentől most nagyságrendileg 13-14 másodperc a lemaradása.

Közben Piastrival közlik a rádión, hogy a B terven vannak - jelentsen az bármit is. Már lassan 2,5 másodperc lesz a hátránya Leclerc-rel szemben.

Bearmannak volt egy kisebb elfékezése, de nem állt bele a falba. Ami viszont érdekes még, hogy Norrisszal együtt nagyjából jön Hülkenberg is.

Na most a hatodik körben Leclerc kicsit megnyújtotta a lépteit, a leggyorsabb kört is megfutva másfél másodpercre leszakította magáról Piastrit. Norris pedig lassan másodpercen belülre ér Bearmanhez, így támadhat rövidesen a top 10-ért a mclarenes.

Piastri apránként másodpercen belülre egerészte magát Leclerc-hez, ennek köszönhetően közeledni is tudott rá jelentősen a célegyenesben. Mögöttük Perez már lemaradt, aztán jön Sainz, Verstappen, Russell, a top 10-et pedig egyelőre Alonso, Colapinto, Albon és Bearman teszi teljessé - remekelnek tehát egyelőre a beugrók és az újoncok!

A visszajátszásból látszott, hogy Stroll és Tsunoda ért össze az első kanyarokban, ott kapott defektet a kanadai, és ezért lassult vissza a japán, aki már csak a 16. helyen, Hamilton is megelőzte.

Leclerc most pont másodpercen kívülre került Piastrihoz képest, így ezúttal nem nyithatta a szárnyát az ausztrál. Ez lehet a kulcs a ferraris szempontjából.

Leclerc épp nem tudta leszakítani egy másodpercre Piastrit, aki így a DRS segítségével szépen vissza is ér rá a célegyenes végén. Perez már lemaradt DRS-távolságon kívül tőlük. Tsunoda pedig kivédte Norris első támadását, a másodikat viszont már nem tudta a 2-es kanyar felé, így a mclarenes a 11. helyen.

Leghátul Hamilton a bokszból indulva sem utolsó már: Zhout meg is előzte a hétszeres világbajnok.

Stroll azt jelenti rádión, hogy defektje van - és áll is ki a bokszba. Ezzel Norris már a 12. helyen.

Verstappen tehát rögtön javított egy pozíciót, Norris pedig a 13. helyig jött előre az első fél körben.

ÉS RAJT! Leclerc simán megőrzi a vezetést, Piastri maradt a második helyen, a Red Bullok viszont javítottak: Perez Sainzt, Verstappen Russellt előzte!

Elindult a felvezető kör, most már senki ne menjen sehova!

A Pirelli jóslata szerint egyébként sima egykiállásos versenyre van kilátás az említett két keverék részvételével. De ebbe még bekavarhat egy esetleges safety car - amire amúgy már a Kanadai Nagydíj óta nem volt szükség!

A gumiválasztást illetően: csak Albon indul a keményeken a top 10-ből, a többiek mind közepesen. Hátrébb Ricciardo, Norris, Zhou, Gasly és a bokszból Ocon választotta még a kemény opciót.

Az időjárás kellemes amúgy Bakuban: 27 fokos a levegő, süt a nap.

Gyorsan vessünk egy pillantást a vb-állásokra: egyéniben Verstappen előnye 62 pont Norris előtt, és ez a brit tegnapi Q1-es kiesése után jó eséllyel tovább nőhet. A konstruktőröknél csak 8 ponttal vezet a Red Bull a McLaren előtt, de hosszú idő után most arra is van sansz, hogy ez is újra hízzon - ellenben a Ferrari jelentősen ledolgozhat akár a 39 pontos hátrányából, hiszen ők sincsenek messze, és az 1. és 3. helyről indulnak.

A versenyzők már készen állnak, öt perc múlva indul a felvezető kör.

Mondjuk el érdekességként, hogy bár Leclerc már negyedszer indul pole-ból Bakuban, az eddigi három alkalomból egyszer sem tudta azt győzelemre váltani. Aki viszont egyedüliként többszörös azeri győztesnek mondhatja magát, az Sergio Perez, aki a tegnapi kvalifikáción nagyjából másfél idény után először győzte le házon belül Verstappent.

Mik is ezek a büntetések? Elsőként Guanyu Zhout sorolták a rajtrács végére motorkomponensek cseréje miatt, majd a tegnapi időmérő után Pierre Gaslyt zárták ki, mert átlépte a megengedett értéket az üzemanyag-áramlása. Ma délelőtt pedig az is kiderült, hogy Esteban Ocon és Lewis Hamilton autójában is több erőforrás-elemet is kicseréltek és a beállításokhoz is hozzányúltak, így ők ketten csak a bokszból vághatnak neki a viadalnak.

Kezdjük a rajtráccsal: az élről zsinórban negyedik évben Charles Leclerc startolhat majd a Ferrarival, mellőle Oscar Piastri indul a McLarennel. Max Verstappen a hatodikről kezd, Lando Norris pedig a Q1-es búcsúja ellenére több büntetés után egészen a 15. rajthelyig jött előre - a teljes rajtsorrend itt böngészhető.

Nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, alig több mint negyed óra múlva rajtol a 2024-es F1-es szezon 17. versenye, az Azerbajdzsáni Nagydíj - kövessétek velünk a futam eseményeit!