Tíz kör maradt még hátra, az egyre sötétebb felhők láttán pedig kérdés, lesz-e még egy esős fordulat ezen az igencsak eseménydús Kanadai Nagydíjon…
Itt a vége, Verstappen megszerezte hatodik győzelmét – ehhez a győzelemhez kellett a jól időzített biztonsági autó. Norris idén másodszor harmadik, Russell pedig a Mercedes első dobogóját szerző. Kettős pontszerzéssel pedig ez volt az Alpine legerősebb versenye.
Helycsere a Mercedesek között, Russell egy nagy előzéssel a szokásos előzési ponton átveszi a dobogót a csapattárstól – most tart ott, ahol a Piastri-incidensnél akart. Norris DRS-távolságon belül előtte.
ENNYIRE közel volt a Haas és a VCARB:
Tsunoda két nagy ütközést is elkerült megcsúszása után: először a falat, aztán az RB-t éppenhogy kikerülő, bravúrosan reagáló Hülkenberget úszta meg. A pályát alaposan felszórta törmelékkel.
Piastrit mindkét Mercedes bedarálta, így Hamilton fellépett a dobogós helyre.
Eközben Verstappen szép lassan növeli az előnyét. Folyamatosan farag a leggyorsabb körből, most 1:15,830-nál tart, három másodperc fölé emelkedett a különbség.
Russell próbálkozott Piastri mellett a sikánnál, de a két autó összeért. A brit bukott ezzel, átvágott a bukótéren, Hamilton is elment mellette.
Itt a nap második újraindítása, Verstappen jó ütemben lépett a gázba. Mögötte nem változik a sorrend, Norris és Piastri után a friss gumit kapó Russell és Hamilton jön.
Még tart a safety car. 15 autó maradt versenyben, emeljük ki Magnussent, aki már negyedik kiállását teljesítette… A Mercedesek még „csak” harmadszor cseréltek, az élmezőnyben ők vállaltak friss abroncsot.
Perez és Sainz ugyanott hibázott, a 6-os kanyarban – Albont a beforgó Ferrari találta el, vétlenül esett ki. A biztonsági autó alatt újabb kiállások, a két Mercedes jött ki.
Perez kiáll a bokszba, eközben pedig újabb baleset: Albon roncsa a falban, Sainz a pálya túloldalán, a füvön pörög-forog, a Ferrari is sérült.
Perez félig lefelé lógó hátsó szárnnyal halad a pályán. Szokatlan szögben lóg az elem, hogyan hozta ezt össze?
Russell káromkodik, Toto Wolff szól a rádióba: „Fókuszálj, George, fókuszálj.”
Most Russell ront a 8-9-es kombinációban, Norris a vizes szakaszon átvágva kerül a Mercedes elé.
Norris elszúrta a hajtűt, így az egyenesben Russell megelőzte őt. Visszaállt a korábbi sorrend, Verstappen, Russell és Norris.
Eközben a leggyorsabb kör új birtokosa Hamilton, 1:19,502-vel – Verstappen 1:20,4-et megy, a többiek 1:21 felett.
A 47. körben megvolt a kiállás, Verstappen elé jön ki a bokszutcából, de a holland elhúz mellette, miközben Norris megcsúszik. Egy pozíciót így is nyert az eltolt cserével.
Sőt még egy kört lehúz Norris, és így is a leggyorsabb, 1:23,272 volt utóbbi köre, ami a futam legjobbja. Tegyük hozzá, Gasly és Piastri csak két tizeddel lassabb nála, ők a legjobbak a slickesek közül.
A 44. körben Piastri állt ki, a 45. kör végén pedig az első két helyről Verstappen és Russell. Norris viszont marad – ő az egyetlen a mezőnyben, aki a köztesen maradt.
Gasly a csere után a mezőny leggyorsabbja, ő volt a kísérleti nyúl, a mezőny első feléből Hamilton kezdett, de jön utána sorban mindenki…
Ennyi volt, Leclerc kiáll a bokszba, feladja a Kanadai Nagydíjat, a győzelmet az év első kiesése követi, megszakad a top 4-es sorozat.
Az Alpine bevállalja: Gaslyra kerül fel a kemény abroncs.
Az emlegetett Perez eközben előz egyet: már a 15. helyen…
Közben egy órával a rajt után csendben átléptük a 70 körös futam féltávját.
Hamilton aktiválja is a DRS-t a hátsó egyenesben, de nem tud előzni, még keskeny a felszáradó ív.
Az élen eközben beálltak a frontvonalak: Verstappen, Russell, Norris és Piastri között másfél másodpercesek a különbségek. A legközelebb utóbbihoz áll Hamilton, csupán fél másodperc a differencia.
A tanári Albon-előzés pillanata: valószínűleg benne lesz az év előzései válogatásokban.
Eddig egyetlen alkalommal sem beszéltünk Sergio Perezről, méghozzá indokoltan. Most pótoljuk a hiányosságot: a futamot vezető Max Verstappen csapattársa a 16. helyen áll, Magnussen és Zhou között.
A slick gumis taktika nem jött össze a Ferrarinak, hiába kérte a csapat Leclerc-t, hogy ezt a kis esőt bírja ki, a monacói visszajött interért. 85 másodperc hátrányban utolsó (még nem kapott kört), 66 másodperccel az utolsó előtti Hülkenberg mögött.
Eközben Sainz elveszített egy darabot az első szárnyából Bottas hátulját súrolva, az ő napja sem irigylésre méltó.
Albon Ricciardót a hátsó egyenesben előzi, aztán a végén a sikán bebújik Ocon elé is, ezzel a bravúros megmozdulással a kilencedik helyen.
Jó hír Leclerc számára, hogy az újraindítással megoldották a motorgondot. Rossz hír, hogy megint jön egy adag eső, így a slicken csak araszolni tud…
Az újraindítás során simán eljött a mezőny – közben jön a hír, hogy Russell átvágását Verstappen előtt nem büntetik.
A Ferrari kálváriája folytatódik: Sainz a 13. helyen, Leclerc pedig az utolsó pozícióban: a monacói másodszor is kiállt, slick abroncsért, lesz, ami lesz alapon, de nagyon hosszan állt a bokszban, a kormány beállításain variált a csapat.
A pontszerző helyeken így Verstappen, Russell, Norris, Piastri, Hamilton, Alonso, Tsunoda (nem állt ki), Stroll, Ocon (nem állt ki) és Ricciardo (a kiállásnál letöltötte öt másodperces büntetését).
Egy körrel később Norris is kiállt, ezen pedig rajtavesztett: nem csupán Verstappen, de Russell is előtte, csupán a harmadik helyen a McLaren.
Sargeant ráhajtott a rázókőre, az autó megcsúszott, a bal hátulja összetört: ez lett az eredmény.
Norris a pályán marad, de mögötte gyakorlatilag mindenki kiáll a bokszba. A sorrend nem változik, a másodiktól lefelé Verstappen, Russell, Piastri, Hamilton és Alonso.
Sargeant megint hibázott, a 4-es kanyarban összetörte a Williamst. Biztonsági autó.
Norris elképesztő tempót diktál, már öt másodperc feletti az előnye!
Egy körrel később Norris átveszi a vezetést Russelltől. A Mercedes át is vágja a sikánt, így utoléri őt Verstappen, aki előtt átvág keresztben a pályán – ebből ütközés is lehetett volna. Russell így kapásból két pozíciót veszít, már csak harmadik a rajtelső.
Norris második nekifutásra megcsinálja a hátsó egyenesben, kívülről kikerüli Verstappent a DRS-sel. Pillanatok alatt Russellt is utoléri, szárnyal a McLaren!
A versenyirányítás megadta az engedélyt, a DRS használható innentől – miközben a távolság Verstappen és Norris között csupán 0,563 másodperc!
Újabb leggyorsabb kör Norrisnak (ez jelen pillanatban 1:26,553), a brit körönként egy másodpercet ad az élen állóknak. Verstappen elfékezi az első kanyart, ezzel a McLaren gyakorlatilag utol is érte őt a 17. körben!
Esőt várnak 20 perc múlva, ezért vigyázni kell az inter abroncsokra. Jelek szerint ebben a Red Bull sokkal eredményesebb, Verstappen keresi a vizes foltokat, Russell kevésbé hűti őket, ami még visszaüthet.
Hülkenberg feladta a küszködést és kiállt, csupán a 19. helyre tért vissza, Magnussen a 13. pozícióban: ennyi volt a Haas kiskirálysága.
Az ausztrál szabálytalan rajtért öt másodperces időbüntetést kapott, így neki arra kell törekednie, hogy előnyt építsen ki.
A változó körülményekkel az élen is változik a dinamika, Verstappen és Norris dobálják a leggyorsabb köröket. A holland már az egy másodperces távolság határán Russellhez képest, Norris lemaradása nyolc másodperc.
Náluk körönként négy másodperccel lassabb Hülkenberg, aki mögött hosszú vonat torlódott fel: most Ricciardo szánta rá magát az előzésre és vette át a hetedik helyet.
Magnussen gyorsan akart reagálni a száradó pályára és a 8. körben jött a köztes abroncsért, de a gumik nem voltak készen. 8,6 másodperc volt a lassú kiállás, hatalmas kár a dánért, aki csak a 14. helyre jött vissza. Nagy kár érte!
Hülkenberg még megy a teljes esőgumin, a hetedik helyen.
Két kisebb incidens is volt, Sargeant túlcsúszott és megkoccantotta a falat, Hamilton pedig Alonso előzését kísérelte meg, de elmérte az első kanyarkombinációt, vissza kellett engednie a spanyolt.
A felzárkózás most akadt meg, közeleg a fordulópont, a köztes abroncs már jobban tapad az esőguminál. Magnussen a negyedik helyen, 2,5 másodperccel Norris mögött.
Eközben aggódhatnak a Ferrarinál, a csapat jelenti Leclerc-nek, hogy valami rendellenest látnak a motorban. A monacói visszaesett a 11. helyre, Sainz csak a 14. pozícióban.
A hajtűből kigyorsítva Magnussen Piastrit is megeszi, a negyedik kör elején már negyedik – és megfutja a leggyorsabb kört, két tizeddel gyorsabb Russellnél, miközben kettőt előzött!
A második körben Russell, Verstappen, Norris, Piastri és Alonso is az első körben, Magnussen pedig már hatodik, megelőzve Hamiltont! A csapattárs, Hülkenberg is menetel, ő a 17. helyről már pontszerző.
Leclerc két pozíciót veszített, de aztán megelőzte Magnussen: a dán remekel az esőgumin, az első kört nyolcadik helyen fejezi be, hat helyet nyert!
Lassú, óvatos rajtot látunk, Russell megőrzi a vezetést, Ricciardo két pozíciót is elvesztett kicsit hátrébb.
Az első autók már a rajtrácson, a két Stake a bokszutca vége felé gurul, pillanatokon belül rajt!
18 autó inter abroncson indul a felvezető körre, a két Haason látunk teljes esőgumit.
A McLaren tudósítása szerint még 15 percen át fog esni – lehet, hogy a Haasnak lesz igaza?
Az mezőny első három sorából pedig Russell és Verstappen, Norris és Piastri, Ricciardo és Alonso rajtolnak – míg a két Ferrari az ötödik rajtsorban.
Pár órával ezelőtti hír, hogy mindkét Sauber-pilóta, Valtteri Bottas és Guanyu Zhou a bokszutcából vág majd neki a versenynek a 17., illetve 19. rajthely helyett. A Stake ugyanis mindkettejük autóján módosított ugyanis a hátsó szárny specifikációján, ami a parc fermé-szabályok megsértésének minősül.
Derek Warwick, az FIA stewardja normál, azaz állórajtra számít – erről nyilatkozott az imént.
A helyi nézőket ez nem zavarja: a mai számokkal együtt 350 000 a hétvége látogatottsága, ami a tavalyi 345 ezret szárnyalja túl.
20:00-kor rajtol a Kanadai Nagydíj, az aszfalt pedig csuromvíz: a mezőny már megtette kivezető köreit a bokszból esős vagy köztes gumin, sokan csúszkáltak, Sargeant pedig egyenesen kiment a hajtűben. Rengeteg a vízfelverődés még ennél a tempónál is.