DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
05:55

Norris minimálisan, de Sainznál is gyorsabb amúgy, tíz másodperc alá tornázta a hátrányát. A leggyorsabb kör pedig Leclerc-é a friss kemény gumikon.

Hát, ezért a versenyért megérte hajnalok hajnalán felkelni! Ez volt az F1-es Ausztrál Nagydíj élő szöveges tudósítása, köszönjük a figyelmet - de maradjatok továbbra is a Formula.hu-val, hiszen jövünk a legfontosabb és legfrissebb értékelésekkel és hírekkel! Két hét múlva pedig folytatás Suzukában!

Az elmúlt 21 futamból 19-et Verstappen, kettőt Sainz nyert - azaz tavaly Miami óta csak a ferraris spanyol tudott győzni Verstappenen kívül, ő viszont kétszer is!

Itt a teljes végeredmény:

A dobogósok mögött Piastri a negyedik, Perez ötödik, Alonso és Stroll a 6-7. helyeken, és pontot szerzett még Tsunoda, Hülkenberg és Magnussen, azaz egy Visa RB és mindkét Haas is!

Russell alatt megingott a Mercedes, és a sóderágyon átszáguldva csapódott a falba. Hatalmas baleset volt tényleg, féloldalra borulva állt meg a Mercedes, de szerencsére Russell jól van.

És itt a kockás zászló: Carlos Sainz nyeri a 2024-es F1-es Ausztrál Nagydíjat - a Ferrari pedig kettős győzelmet ünnepelhet Leclerc második helye révén, a 2022-es évadnyitó óta először! Norris még a dobogón.

És ezzel virtuális biztonsági autós fázis alatt lesz vége a futamnak...

Sainz megkezdi az utolsó kört - Russell pedig a falban, óriási baleset a végén!

Az élen is csökkennek némileg a távolságok, de senkinek nincs miért aggódnia: Sainz előnye még mindig három és fél másodperc, Leclerc-é pedig több mint három Norris előtt.

Nyitja a hátsó szárnyát Russell, de egyelőre támadást még nem tudott indítani Alonso ellen. Jön az utolsó három kör.

És ott bizony valóban lehet még csata, Russell ugyanis másodpercen belülre került Alonso mögött - sőt, négy-hat tized csak a különbség!

Hat körrel a vége előtt Sainz, Leclerc, Norris, Piastri, Perez, Alonso, Russell, Stroll, Tsunoda és Hülkenberg a pontszerző helyeken, csata esetleg Alonso és Russell között alakulhat ki, ott 1,2 másodperc a távolság.

Így néztek ki Verstappen gumijai a verseny eleji kiesését okozó fékgondok után:

Norris még nem adta fel a hajszát: újabb leggyorsabb kör a brittől, de még mindig 3,6 másodperc a hátránya Leclerc mögött, és már 10 kör sincs a futamból.

Gasly kap egy öt másodperces büntetést, miután áthajtott a bokszutca kijáratánál a vonalon. Túl sok jelentősége nincs, mert 14. a francia, bár Bottas még éppen öt másodpercen belül hozzá képest.

Sainz a mostani etapjában is egyértelműen gyorsabb Leclerc-nél, a spanyol újra öt másodperc fölé hizlalta az előnyét. Norris viszont rákapcsolt, megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és négy másodpercen belülre egerészte vissza magát Leclerc-hez képest. 12 kör még hátra a versenyből.

Egy laza órával később csak megtalálta az adásrendező a visszajátszást arról, hogy Verstappen elrontotta a második egyenes végi féktávot a második körben, így került előzési közelségbe hozzá még a fékgondjai előtt Sainz.

Magnussen előzte Albont a 11. helyért - ezzel megint sokat segíthet Hülkenberg pontszerzésének! Tsunoda pedig a kilencedik, ez szép válasz lehet tőle Marko minapi kritikájára.

Egyelőre Norris lassabb, mint Leclerc, négy és fél másodpercre nőtt a távolság közöttük.

Norris is megejtette a második kerékcseréjét, visszajött a harmadik helyre. Most szűk négy másodperc a hátránya Leclerc-rel szemben, de a néhány körrel frissebb abroncsokkal akár újra közelíthet majd a Ferrarira. És akkor jön Sainz is, simán marad az élen a második kiállását követően - kettős Ferrari-vezetés 15 körrel a vége előtt!

Piastri fékezte el csúnyán a bal elsőjét az utolsó kombináció előtt, a fűre is kinézett egy pillanatra a McLarennel, így végleg leszakadt Norrisról. Ki is hívták rögtön a következő körben a bokszba a második kerékcseréjére.

A Mercedes közben megerősítette, hogy valóban az erőforrással adódott problémája Hamiltonnak, emiatt kényszerült kiállni.

Albon érte utol és támadta Hülkenberget, de keményen kivédekezte a német. Albon jelezte is a rádión, hogy veszélyes volt a manőver.

Perez is másodszor a bokszban, egészen a kilencedik helyig csúszik ezzel hátra, Tsunoda mögé.

És újabb lassú csere a Saubernél: most Zhou állt az optimálisnál jóval hosszabban a bokszban...

Leclerc jelezte a rádión, hogy elfogytak a gumijai. Hívják is a bokszba a monacóit a Ferrarinál, akire már másfél másodpercen belülre ért a kiállás előtt Norris. Leclerc pedig épp Perez elé tért vissza a pályára, amit Alonso használt ki majdnem!

Norris valóban lépdel Leclerc felé, két másodpercre megközelítette a ferrarist. Ami pedig szintén érdekes, hogy Alonso Perez előzése után is DRS-távolságon belül tudott maradni a Red Bullhoz az 5-6. helyeken.

Verstappen közben a helyszínen elmondta, hogy beragadt a jobb hátsó fékje, ez okozta annak kigyulladását, és ez vezetett a kieséséhez.

Sainz elképesztő tempót diktál ismét, már hét másodperc fölött az előnye Leclerc-rel szemben.

Norrisszal közlik is a rádión, hogy zárkózzon fel Leclerc-re. Ezt egyelőre meg is teszi a brit, fél másodpercet már ki is harapott a hátrányából.

Helycsere és csapatutasítás a McLarennél is: Piastrit kérték meg Norris elengedésére, akinek néhány körrel frissebbek a gumijai. Leclerc kevesebb mint három másodperccel halad előttük.

Albon közben másodszor is kerékcserén a Williamsszel, ezzel Hülkenberg veszi át a 10. pozíciót. Most érünk a verseny féltávjához.

Sainz négy és fél másodpercre ellépett már Leclerc-től. Csak emlékeztetőül: a spanyolt alig két hete műtétték vakbélgyulladással...

Hátrébb Perez előzi Alonsót, már az ötödik a mexikói, viszont több mint 12 másodperc a lemaradása a negyedik Norristól.

Magnussen pillanatok alatt utolérte Albont a tizedik helyen: gumikülönbség is van köztük, a német a közepes abroncsokon, ráadásul frissebb is az ő szettje.

Sainz közben az élen apránként ugyan, de növeli az előnyét: most két és fél másodperccel vezet Leclerc előtt. Őt Piastri és Norris is két-két másodpercre követi, azaz még nemigen szakadt szét az első négyes.

Helycsere és csapatutasítás a Haasnál: Hülkenberg megy el Magnussen mellett. A 11-12. helyeken állnak, és két másodpercen belül vannak Albon mögött, szóval nekik is van esélyük újra pontot szerezni.

Elképesztő fun fact közben: először fordul elő, hogy Hamilton és Verstappen is műszaki hiba miatt esik ki ugyanarról a futamról.

A két kiesőnek köszönhetően megnyílt az esély a pontszerzésre a mezőny második felébe tartozó csapatok előtt: jelenleg Tsunoda és Albon birtokolja a 9-10. helyeket - azaz lehet, hogy kifizetődik a Williams döntése, hogy Albon kapta meg Sargeant karosszériáját a thai-brit pénteki autótörése után.

Perez közben kívülről előzte Russellt, feljött ezzel a mexikói a hatodik helyre.

Közben az Alpine jelentette, hogy egy nem tervezett második kiállást kellett beiktatniuk Oconnal, mivel egy sisakfólia eltömítette a hátsó fékcsatornát. Így az utolsó helyen halad a francia, nem mintha sokkal előrébb tarthatna...

Vége is a virtuális biztonsági autós fázisnak, Leclerc egy másodpercre csak Sainztól az élen - kettős Ferrari-vezetés tehát! Piastri és Norris hozzák a McLaren 3-4-et, Alonso az ötödik.

Hamilton autója egy pillanat adta meg magát. A VSC-fázist pedig kihasználja Alonso: ezzel az ötödik helyre jön vissza Sainz, Leclerc, Piastri és Norris mögé, átugorva Russellt, Strollt és Perezt.

Eddig: Sainz is kemény abroncsra vált, marad két másodperccel Leclerc előtt, így most Alonso vezet épp a honfitársa előtt. Hamilton pedig közben motorhiba miatt leáll és félreáll a Mercedesszel! Virtuális biztonsági autó!

Sainz előnye 22,5 másodperc az előnye Leclerc-rel szemben, és most már a monacói gyorsabb a friss gumikon. Meddig várnak vajon a spanyollal, akivel az imént közölték, hogy a B tervre váltanak?

Norris és Perez is megejtette az első kerékcseréjét, így az élbolyból már csak Sainz és Alonso nem járt a bokszban. És bizony Norrist átlépte a korábban cserélő Leclerc és Piastri, Perezt pedig Hamilton támadta kis híján.

Sainz és Norris között már hét másodperc a differencia, de ami érdekes, hogy Perez is ugyanennyire van lemaradva a McLaren-pilótától. Nem jó a Red Bull tempója.

Mi újság mögöttük? Perez a harmadik, Alonso a negyedik, Leclerc és Piastri már kiállás után az ötödik és hatodik.

Sainz nagy ütemben lóg el Norristól, már öt másodperc fölött a különbség.

Verstappen már át is öltözött "civilbe", miközben Sainz futja a leggyorsabb köröket az élen és már négy másodperc fölötti előnnyel vezet Norris előtt. Hamilton pedig megnézte kicsit, milyen a fű az 1-es kanyarban.

Jön a bokszba Leclerc és Piastri is, marad közöttük a sorrend. Korai kiállások ezek, még csak a 10. körben járunk.

Russell is a bokszban, pedig ő közepesen startolt. És Bottas is, akinek megint lassú a kerékcseréje - csak nem sikerül ezen úrrá lenniük a Stake-nél...

Nyolcadik körben járunk, és a lágyon rajtolt Hamilton meg is kezdte a bokszkiállások sorát. Leclerc pedig közben támadást indított Norris ellen a második helyért.

Pfú, ez váratlan dráma, ocsúdjunk alssan. Sainz két másodperccel vezet most Norris előtt, mögötte szorosan Leclerc és Piastri.

Verstappen a bokszban, oltják is az autóját, ennek a versenynek itt vége, ki is száll a holland. Kereken két év után esett ki újra a világbajnok!

És Verstappen lelassul, félre is áll, valami a hátsó féknél nem stimmel, ki is gyullad! Nem lesz rekordbeállítás!

Valami nem stimmel Verstappen autójával, jelenti ismét a rádión a címvédő. És füst is szivárog a Red Bullból!

Verstappen jelentette a rádión, hogy elveszítette az autót, tehát valószínűleg hibázott egyet a holland Sainz előzése előtt. Mindenesetre két kör után vezet a Ferrari Melbourne-ben!

És Sainz a második körben nyitott DRS-sel megelőzi Verstappent, vezet a Ferrari!

ÉS RAJT! Simán eljön a mezőny, Verstappen vezet Sainz, Norris, Leclerc, Piastri előtt, Perezen viszont áthámozta magát Russell.

Érkeznek vissza az autók a rajtrácsra, pillanatokon belül startol az Ausztrál Nagydíj - 132 ezer helyszíni néző előtt, amivel a teljes hétvégén 452 ezres számot produkált az Albert Park!

Elindult a mezőny a felvezető körre, most már ne menjen senki sehova!

Taktikailag a szokottnál érdekesebb lehet a futam, hiszen a Pirelli a leglágyabb három keveréket hozta el Melbourne-be, márpedig emiatt a többség szemcsésedéssel szenvedett a hétvégén, így a jóslatok szerint kétkiállásos versenyünk lehet.

Meg is vannak a kiindulási szettek: a többség közepes gumin rajtol, kivétel a lágyat választó Hamilton, Ricciardo és Zhou, valamint a keményre szavazó Alonso és Hülkenberg.

Verstappen Hamilton 2015-ös teljesítménye óta az első, aki az idény első három nagydíját egyaránt a pole-ból kezdheti meg. Ha pedig zsinórban három győzelmet is szerez, akkor olyasmit ér el, amire legutóbb 2016-ban Nico Rosberg volt képes.

Kettejük mögött Sergio Perez feltartás miatti háromhelyes rajtbüntetése révén Lando Norris és Charles Leclerc sorakozik, majd jönnek a többiek. Összesen 18 autó lesz csupán a rajtrácson, hiszen a Williams már pénteken visszaléptette Logan Sargeantet, hogy az ő karosszériájával folytathassa az autót törő Alexander Albon (aki a 12. helyről indulva nem is pályázik esélytelenül pontszerzésre), míg Guanyu Zhou csak a bokszból vághat neki a versenynek. A teljes rajtrács itt böngészhető.

Verstappen mindehhez a legjobb pozícióból, a pole-ból startol Ausztráliában, mellőle viszont az a Carlos Sainz indul, aki tavaly Szingapúrban utolsóként tudott győzelmet szerezni a Red Bull-os címvédőn kívül, azaz legutóbb épp a spanyol szakította meg a nagy menetelését. A Ferrari versenyzője ráadásul saját elmondása szerint lát is némi esélyt a győzelemre, ha a maximumot nyújtja.

A futam legfőbb kérdése természetesen az, hogy Max Verstappen ismét nyerni tud-e, ha ugyanis ezt megteszi, beállítja saját rekordját a zsinórban szerzett tíz futamgyőzelmet illetően. Döbbenetes, hogy előtte az F1 több mint 70 éves történetében senkinek nem sikerült ilyen szériát produkálnia, most a holland egy éven belül kétszer érheti ezt el.

Hogy miért van ilyen szokatlanul korán a melbourne-i futam? A régebbi rajongók számára talán nem ismeretlen ez a hajnali rajtidőpont, de tény, hogy az elmúlt években még az óriási távolság és időeltolódás ellenére is később startolt az Albert Parkban rendezett verseny, a tavalyi három piros zászlós viadal után viszont nem késő délutáni, hanem helyi idő szerint 15 órai rajtot írtak ki, ráadásul ezúttal még az itthoni óraállítás előtt vagyunk, ezek együttállásának köszönhetően ez a némileg kényelmetlen időpont.

Némi ásítással vegyülő nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, aki velünk tart ezen a korai órán: alig 20 perc múlva startol a 2024-es F1-es szezon harmadik futama, az Ausztrál Nagydíj!