Norrist és Hamilton is vizsgálják az ütközések okozásáért.
A végeredménnyel búcsúzunk, köszönjük a figyelmet, jövünk az összefoglalóval, a nyilatkozatokkal és a helyszíni információkkal!
A Nap Versenyzőjének Hamiltont választották, aki egyáltalán nem elégedetlen a második hellyel, gratulált Russellnek, és köszönetet mondott a csapatnak.
És ezzel megvan a Mercedes idei első futamgyőzelme, ráadásul rögtön kettős győzelem!
Hamilton a második, Sainz nem engedte el Leclerc-t, így ő a harmadik, Verstappen pedig a csapat kérése ellenére nem engedte vissza Perezt, akit így hátrányba hozott a bajnokságban.
Nincs fordulat: GEORGE RUSSELL NYERI A SAO-PAULÓ-I NAGYDÍJAT, így pályafutása első F1-es futamgyőzelmét aratja!
Leclerc is arra kéri a csapatát, hogy Sainz engedje el az év végi második hely miatt.
Pereznek azt ígérik, hogy ha Verstappen nem tud előzni, akkor az utolsó körben visszakapja a pozíciót a világbajnoktól.
Perez már csak hetedik, Verstappen is elmegy mellette. Alonso közben közelít Leclerc-re, bő egy másodpercre van csak a ferraristól.
Az elején nincs akció, Russell 1,2-1,3 másodperccel vezet, Hamilton követi, Sainz 4,2-vel harmadik, megmerevedtek a frontvonalak.
Alonso is megelőzte Perezt, a mexikói a közepes gumikon tehetetlen a lágy abroncsokon támadó riválisokkal szemben.
Leclerc-nek is megvan Perez, a monacói a negyedik helyig jött már fel a mezőny utolsó helyéről. Perez csak ötödik, Alonso a hatodik, Verstappen a hetedik.
Sainz átlépte Perezt, ő a harmadik, elindul a Mercedesek után!
Tíz kör van még, Russell-Hamilton egy másodperc, Perez már 3,2, Sainz elsőre nem tudta megelőzni a mexikóit.
Alonso megelőzte Ocont is, jön mögötte Verstappen is.
Újraindították a mezőnyt, az elején nincs változás, Russell, Hamilton, Perez, Sainz a top négy, Ocon megelőzte Vettelt, de már Alonsot is átlépte a németet.
Oconra kőkeményen rászólt a csapat, hogy az újraindításnál nem szabad csatáznia a mögötte friss gumikon érkező Alonsóval, az előtte lévő Vettelre koncentráljon, és engedje el Alonsót. Ocon azt reagálta, hogy hagyják már versenyezni. A csapat megismételte, hogy nem, el kell engednie Alonsót, nem szabad harcolnia. Ocon megint visszaszólt, hogy őt Vettel érdekli. Alonso nem.
Russell megkérdezte a csapatát, hogy versenyzik-e Hamilton ellen, vagy a kettős győzelem megtartása a cél. A csapat azt válaszolta, hogy versenyezhetnek, de figyelniük kell egymásra.
Biztonsági autó! Összerázódik a mezőny, Russell sima futamának lőttek, meg kell dolgoznia azért a győzelemért, és a mezőnyben feljebb kapaszkodó Leclerc és Verstappen is jól jár!
Az állás:
Sainz és Alonso a bokszban a VSC alatt, visszaáll a Mercedes 1-2, a két említett pedig nagyon jó helyzetben van!
De, virtuális biztonsági autó!
Norris alatta megáll a McLaren, kiesik, de nincs biztonsági autós fázis, megoldják sárga zászlóval.
Hamiltoné most a futam leggyorsabb köre, összességében pedig a bokszkiállásokkal közelebb került Russellhez, a tíz másodperc körüli hátrány nyolc alá csökkent.
Russell is a bokszban, megkapja a lágy gumikat bő húsz körre, visszajön az élre Sainz elé, de egyetlen másodperccel csak.
Perez kereket cserél, közepeseket kap, 11 másodperccel Sainz mögé, a negyedik helyre jön vissza. És jön Hamilton is, reagál a Mercedes, nagyon hamar hozzák, ebben az etapban Russellé a hosszú. Így Hamilton Sainz mögé, a harmadik helyre jön vissza, de Perezt maga mögött tartotta, ezért csinálta ezt a csapat, hiába ellenkezett a pilóta.
23 kör van hátra, egyelőre tükörsima Russell-győzelemnek tűnik ez a futam. A Mercedes a nap leggyorsabb autója.
Hamilton a 45. körre fordulva megelőzi Perezt, visszaáll a Mercedes 1-2! Russell szűk tíz másodperccel vezet a csapattársa előtt.
A Mercedes közölte Russell-lel, hogy az utolsó etapra lágy gumikat akarnak, Russell pedig egyetértett a csapattal. Már harminc körön belül vagyunk.
Hamilton körönként hat-hét tizedmásodpercet ad Pereznek, hamarosan utol fogja érni őt is a tízmásodperces lemaradásról.
Sainz megfutja a futam eddigi legjobb körét a friss közepessel.
Nem szóltunk még Valtteri Bottasról, aki parádés tempót diktál az Alfa Romeóval, és jelenleg Vettel előtt az ötödik helyen áll vele.
Russell bő hat másodperccel vezet Perez előtt, a frissebb gumikon Hamilton 10,7-re van a csapattársától.
Sainz a bokszban, kihívják ismét, kicsivel a futam féltávja után. Közepes gumikat kap.
Hamilton már másfél másodpercen belül a frissebb gumikon. Rá fog esni Sainzra.
Russell egyelőre uralja a futamot, 5,6 másodperccel vezet Perez előtt, jelenleg senki nem veszélyes a győzelmére.
Információink szerint vizsgálat zajlik, mert Schumacher kerékcseréjénél rossz helyen állt egy Alfa-szerelő.
Hamilton harapja a különbséget, már csak 4,3 másodperce van Sainzhoz képest, most óriási iramban zárkózik a top háromra.
A város távolabbi részében esik az eső. Jöhet a csavar?
Egy kör alatt bezuhant Hamilton gumija, azonnal hívja a Mercedes. Negyedik, 15 másodpercre van Russelltől, bő tízre Pereztől, bő hétre Sainztól.
Hamilton megy végül sokáig, ez most már egyértelmű. Lassabb, Russell közelít rá, Perez pedig pláne, ha most cserél, akkor visszaesik a negyedik helyre Sainz mögé.
Russell és Perez között 4,2 másodperc a különbség, és Vettel is ott van még köztük a harmadik helyen, mert nem cserélt még.
Russell is a bokszban az élről, Hamilton mögé, a második helyre jön vissza. Közepes gumikat kapott, ahogy Perez is.
24. kör, a nagyon lelassuló Perezt kiviszi a Red Bull, és megkapja a közepes keveréket, a negyedik helyre jön ki. Verstappen is jön már másodszor, Leclerc mögé jön vissza.
Leclerc-t kihívják gumit cserélni, nem működik a közepes keverék. Verstappen tempója sem jó most ezen az abroncson.
Sainz közben már nyolcadik, nagy iramban zárkózik vissza, Verstappen a 12., Leclerc viszont csak a 17., az ő futamának érdemi része alighanem véget ért már.
Russell és a Mercedes sokáig akart kint maradni, eddig tökéletesen csinálják, az előnye már bő három másodperc Perez előtt, és a pilóta szerint a gumik jók, jók is lesznek.
Most Russell lépett oda, 2,8-cal vezet Perez előtt, Hamilton bő 9-re van.
És egyúttal felrakták neki a lágy gumikat.
Sainznál egy sisakfólia szorult be a jobb hátsó kerekéhez, valószínűleg ez indokolta a kiállást.
Sainz a 12. helyre jött vissza, furcsa döntés a Ferraritól. Közben Hamilton közelít az élmenőkre, 9,5 másodpercről 7,5-re csökkentette a hátrányát.
Sainz a bokszban! Ő volt egyedül közepes gumikon az élmezőnyben, mégis ő áll ki először.
Vettel megelőzi Norrist, és már ötödik. Most sem lehet panasz a négyszeres világbajnokra. Stroll a tizenegyedik, nem ördögtől való a kettős pontszerzés az Astonnak.
Russell kicsit növelte az előnyét, 2,2 másodperccel vezet Perez előtt.
Hamiltonnak megvan Norris, így ő a negyedik, mehet Sainz után, a hátránya bő 3,5 másodperc.
13. kör, Hamilton megelőzi Vettelt, már Norrist támadja a negyedik helyért. Norris autója valószínűleg sérült, plusz ott van neki a büntetés is.
Norris is megkapja a maga ötösét, az egyértelmű volt teljesen.
Wow. Verstappen kap egy ötmásodperces büntetést a Hamilton elleni ütközés miatt.
12. körben járunk, Hamilton támadja Vettelt, de a német is nyithatja a DRS-t az előtte haladó Norris miatt.
Russell egyébként másfél másodperccel vezet Perez előtt, Sainz viszont már közel öt másodpercre van harmadikként.
Hamilton megelőzte Schumachert és Gaslyt, már a hatodik.
Ez pedig Leclerc forgása, miután Norris nekiment:
Hamilton fordult neki Verstappennek:
Szóval tehát Russell, Perez, Sainz a top három, a spanyol már megelőzte Norrist, akit az ötödik Vettel követ.
Verstappen a bokszban, de Hamilton a nyolcadik, ő kint maradt. Verstappen közepes gumikat tett fel, 17., Leclerc pedig a falból kikászálódva a 18.
VERSTAPPEN ÉS HAMILTON ÖSSZEÉR, MINDKETTEN VISSZAESNEK!
A kör végén újraindulhat a futam, a Mercedesek lágy gumikon talán jobban tudnak elrugaszkodni, de a Red Bull az egyenesekben támadhat, ott továbbra is gyorsabb Verstappen és Perez autója,
Váratlanul sokáig zajlik a procedúra, már az ötödik kört gurulja át a mezőny. Albon bemegy a bokszba közepes gumikért, mégsem jött be a keményen rajtolás...
Zajlik a takarítás, az elejében nincs változás. Norris az ötödik, majd jön Leclerc és Sainz.
Az ütközés utáni pillanat:
SAFETY CAR! Ricciardo kilökte Magnussent, aki megforgott, és pont Ricciardót ütötte ki magával. Mindketten kiesnek, jön a biztonsági autó.
RAJT! Remekül indul a két Mercedes, utánuk a két Red Bull is, nincs gond az elrugaszkodásnál.
A gumitaktika rögtön érdekes: a Mercedesek és a Red Bullok a lágyakon rajtolnak, a Ferrarik a közepeseken. A mezőny végén Albon viszont például keményeken rajtol...
Christian Horner szerint nehezebbek az autók, mint tegnap, illetve melegebb is van, így más lesz a gumikopás, bonyolultabb stratégiai csatára számít a Mercedesek ellen. Szerinte is nehéz dolguk lesz, de egy jó rajt sokat javítana az esélyeiken.
Ezek a Pirelli ötletei a gumitaktikára:
Sergio Perez szerint tudják, hogy nem ők a leggyorsabbak, de azért reménykednek abban, higy lehet esélyük a győzelemre.
A versenyzők már érkeznek a rajtrácsra, ahogy a körítés is alakul:
Cseppet sem nevezhető zökkenőmentesnek az Alpine szombati napja, miután pilótapárosuk - a szezon során már nem első alkalommal - kétszer is összeakadt a verseny elején, s nem elég, hogy mindketten a rajtrács utolsó harmadából kezdik majd meg a vasárnapi futamot, de Alonsót még meg is büntették a második manőver miatt, amikor hátulról nekiment csapattársának. Ha mindez nem lett volna elég, a sprint leintését követően lángra kapott a francia versenyző autója a bokszutcában, s bár az előzetes hírek arról szóltak, hogy a fékek gyulladtak ki, most tisztázta az Alpine, hogy az üzemanyagrendszer szivárgása okozta a tüzet, s a keletkezett károk miatt kénytelenek voltak erőforrást cserélni a 31-es autóban
Itt pedig a főfutam rajtrácsa: https://formula.hu/f1/2022/11/13/sao-paulo-i-nagydij-a-rajtracs-1
A szombati sprintet George Russell nyerte meg a Mercedesszel, így ő indulhat az élről - a tegnapi nap összefoglalója itt olvasható: https://formula.hu/f1/2022/11/13/gyoztes-russell-buntetett-alonso-bejelentesre-keszulo-haas-ez-tortent-szombaton
Köszöntjük kedves olvasóinkat, hamarosan elrajtol a Sao Pauló-i Nagydíj!