DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
09:05

Vettel kitört kerékkel állt félre, Verstappennel ütközött. Rosberg megpördült, és a mezőny végére esett vissza.

A rendkívül eseménydús futam összefoglalóját itt olvashatjátok el. Kövessétek a Formula.hu-t a nap folyamán a további hírekért, köztük a versenyzők nyilatkozataiért!

A nap versenyzőjének Max Verstappent választották meg.

„Igen, ez az! Szükségem van egy italra” – ünnepelt a csapatrádióban a futamgyőztes, Ricciardo. Vajon cipőjéből fogja kiinni?

Táblázatos formában itt a verseny végeredménye.

A további pontszerzők sora: Rosberg ötödik egykiállásos taktikájával, Perez hatodikként ért célba az utolsó helyről felzárkózó Alonso előtt. Hülkenberg és Button mögött Palmer megszerezte első F1-es pontját a Renault-val.

Nico Rosberg 13 másodperccel Raikkönen előtt ért célba a harmadik helyen, ami 10 másodperces büntetésével is azt jelenti, hogy ő állhat a dobogó legalacsonyabb fokára.

Micsoda verseny volt! Daniel Ricciardo nyerte a Malajziai Nagydíjat Max Verstappen előtt, kettős győzelmet ünnepel a Red Bull.

Úgy néz ki, nem lesz harc a végén, Verstappen elfékezte az utolsó kanyart, 3 másodperc fölé nőtt a fölénye. Másfél kör van vissza a Red Bull 1-2-es győzelméig. Tavaly a Ferrari győzte le a Mercedest Malajziában, idén a Red Bull szakíthatja meg a csapat dominanciáját.

Szomorú kép a Mercedes rajongóinak, Hamilton már átöltözve fog kezet a csapat szerelőivel.

Verstappen hátránya nő, már 1,9 másodperc. Rosberg dobogója is biztosnak tűnik, 12,6 másodperccel Raikkönen előtt. Még három kört kell teljesíteni.

Ricciardo utoljára 2014 augusztusában, Belgiumban nyert futamot. Négy kört kell megtennie pályafutása negyedik sikeréig.

Nem sok időnk volt a hátrébb levő versenyzőkkel foglalkozni: az utolsó helyről induló Alonso a 7. helyen, Palmer a Renault-val a 10. pozícióban.

5 kör van hátra – az első két helyezett között 1,2, a harmadik-negyedik között 10,9 másodperc a különbség, Rosbergnek két kör erejéig engedélyezték a magasabb motorfokozatot.

Raikkönen belehúzott, a 10 másodperces lemaradás határán lavíroz, a különbség most 9,4 másodperc Rosberghez képest. Ez még a finn dobogóját érné.

A két Sauber és két Manor is egymással küzdött. Vajon csata lesz a Red Bullok között is? Ricciardo 1,4 másodperccel vezet Verstappen előtt…

Ezért kapta a büntetését Rosberg, akinek 10 másodperces előnyt kell kiépítenie a ferrarishoz képest – úgy tűnik, sikerülni fog, a különbség most 9,1 másodperc.

És Rosberg büntetést kapott a Raikkönennel való ütközésért! 10 másodpercet írnak hozzá a futam végén idejéhez, mivel a két versenyzőt 6 másodperc választja el egymástól, tulajdonképpen most Raikkönen a harmadik.

Vége a VSC-fázisnak, összegezzük a helyzetet. A Red Bull kezében a lehetőség, hogy Barcelona után a második nem mercedeses győzelmet is ők szerezzék meg. Ricciardót 2,2 másodperccel követi Verstappent, Rosberg lemaradása 23 másodperc.

Nem is tudjuk, hova kapjuk a fejünket. A Red Bullokhoz hasonlóan Rosberg és Raikkönen is kiállt, az első négyes lágy gumit tett fel az utolsó 15 körre. Gutierrez eközben elhagyta egyik első kerekét.

Virtuális biztonsági autó, az élen két Red Bull áll. Fennáll a veszélye, hogy olaj került a pályára. Ricciardo és Verstappen is kiállt a bokszba.

Hamilton kiesett, ég az autója!

Esteban Ocon kétszer kapott 5 másodperces büntetést a bokszutcában megengedett sebesség túllépéséért. Alighanem a határoló romlott el autójában.

Közben a Red Bullok is utolérték egymást a második helyen, Ricciardo és Verstappen kemény csatát vívott. Kanyarokon keresztül haladtak egymás mellett, de az ausztrál nem engedett. Ha Hamilton kiáll, ezen elúszhat a győzelem esélye.

Újabb kontakt! Rosberg összeért Raikkönennel, mikor az első kanyarkombinációban megelőzte a finnt.

Rosberg utolérte Raikkönent, a finn rádiózásából úgy tűnik, a Ferrari nem engedte, hogy felcsavarja a motor teljesítményét.

„Kék zászló!” – panaszkodott a Palmer Renault-ját megelőző versenyző. Vettel már nincs versenyben, ez Hamilton volt, aki nemrég szóvá tette azt is, hogy abroncsai kezdenek veszíteni teljesítményükből. 

Vettel azóta nyilatkozott, nem érzi magát hibásnak, szerinte versenybaleset történt, és Rosberg rossz helyen volt. A teljes megszólalás itt olvasható.

Raikkönen is kiállt, épp Rosberg elé tért vissza, akinek újra egy Ferrarival gyűlik meg a baja.

Rosberg másodszor járt a bokszban, csak 22 kört tett meg kemény abroncsain, újra kemények kerültek fel. Hatodik helyen a német.

Hamilton régebbi, azonos keménységű abroncsokon fél másodperccel jobb köröket teljesít Verstappennél, aki 17,5 másodperccel marad le köztük. Kettőjük között ott van Ricciardo, aki még lassabban, Verstappen idővel utolérheti.

Bottas is kijött, de még mindig találunk versenyzőt a mezőnyben, aki nem járt a bokszban: a 14. helyezett Felipe Nasr már 29 kört tett meg közepesen.

A futam fele eltelt, de Bottas még mindig közepes gumikon halad, 2,5 másodperccel rosszabb köröket teljesít Hamiltonnál. A finn a hatodik helyen áll kiállás nélkül.

Verstappen a 27. körben jött ki ismét a bokszutcába. Az autóra kemény abroncsok kerültek, nem kockáztatnak a közepessel, abban bíznak, hogy Hamiltonnak ki kell jönnie még egyszer.

Verstappen már a tapadás megfogyatkozására panaszkodik. 18. körénél tart lágy abroncsaival, ugyanilyen a szetten Ricciardo 24-et teljesített.

Hamilton a kemény gumikon is jelentős darabokat csíp le Verstappen előnyéből, az utóbbi két körben 4 és 8 tizedet. A különbség 6,9 másodperc az első két helyen álló versenyzők között.

A következő körben Ricciardo is jött, a Malajziai Nagydíj sorrendje: Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Raikkönen, Rosberg (!). A hatodik Bottas egy egyedüli a pontszerzők közül, aki még nem állt ki.

Ricciardo vezet, Hamilton 9 másodperccel Verstappen mögé ért vissza a harmadik helyre. A brit, akárcsak Raikkönen, kemény abroncsokon van, ők valószínűleg nem terveznek többször jönni.

Hamilton és Raikkönen bejött a bokszba, utóbbi épp azelőtt, hogy Verstappen megelőzte volna.

Megjöttek az első szép képek Vettel és Rosberg balesetéről. 

Rosberg kemény keveréken gyors egymásutánban Ericssont és Sainzt is megelőzte, már a hatodik helyen.

A futam legjobb köreit már Verstappen produkálja, lemaradása most 14 másodperc Hamiltonhoz képest.

Hol tart Nico Rosberg? A német már a nyolcadik pozícióban, közvetlenül előtte három olyan versenyző (Rosberg szemszögéből nézve sorban Ericsson, Sainz és Bottas), akik még nem álltak ki.

Vettel már meg is tette első nyilatkozatait, az egyik riporter szembesítette Verstappen rádiójával, amelyben őrültnek nevezte. 

„Nem hiszem, hogy kommentálnom kellene” – mondta Vettel.

Hamilton előnye 14 kör után már 3,6 másodperc, Verstappen továbbra is 16,6-ra tőle.

Verstappen egy kiállás pluszban, friss lágy gumikkal csak 17 másodpercre marad el a vezető Hamiltontól. Kettőjük között még Ricciardo és Raikkönen.

Többen is kiállak a virtuális biztonsági autó alatt, köztük Verstappen, Perez, Button, Hülkenberg, Alonso és Rosberg.

És ki jött fel a pontszerző helyre a kieséssel? A Sainzot imént megelőző Rosberg.

Grosjean pontszerző helyről az utolsó kanyarban csúszott kavicságyba, láthatóan fékhiba miatt. Virtuális biztonsági autó.

Nyolc kör után Hamilton már két másodperccel vezet Ricciardo előtt, Verstappen, Raikkönen, Perez, Button, Hülkenberg, Alonso és Grosjean a pontszerzők sorrendje. A Sauberek és Manorok megelőzése után Rosberg már a 12. helyen.

Ez nem Felipe Massa napja: lassú defekt miatt bokszba hívták a brazil pilótát, ez a második kiállása, a rajttal együtt harmadszor jár a bokszutcában.

Egy kis statisztika: Sebastian Vettel idén negyedszer esett ki, és ez a hetedik verseny, melyen legalább egy Ferrari nem ér célba. A Mercedesnek egy, a Red Bullnek két ilyen futama volt eddig.

Az utolsó helyről induló Fernando Alonso már pontszerző, 10. helyen. Csapattársa, Button a 6. pozícióban halad.

Az újraindítás után Verstappen feljött a harmadik helyre, Perezt Raikkönen is megelőzte. Rosberg a 15. helyen van, négyen is jártak a VSC alatt a bokszban.

A visszajátszásból látszik, hogy Vettel volt a ludas – beszúrt Verstappen mellé, eltalálta hátulról Rosberget, és a hollandot is kitessékelte a pályáról.

Eddig nem láttunk visszajátszást, mindenesetre Verstappen az „őrült” és „idióta” szavakat is használta Vettellel kapcsolatban.

Bent a virtuális biztonsági autó, az első négyes Hamilton, Ricciardo, Perez és Raikkönen.

Hamilton megerőzte a vezetését, többen ütköztek az első kanyarban.

A versenyzők visszaérnek a rajtrácsra, Massa autójába is életet leheltek, a brazil felállt a bokszutca végére.

Indult a felvezető kör, a 10. rajthelyet szerző Felipe Massa azonban egy helyben maradt. A bokszutcából kell megkezdenie a versenyt.

Ezekkel a gumikkal rendelkeznek a versenyzők a futam előtt – ennyi szettel taktikázhatnak a versenyen.

Ha Jenson Button sikeresen elrajtol 2 perc múlva, 300. futamának vág neki, mindössze harmadikként a Formula-1 történetében.

Sokak számára kedves arc jelent meg a Force Indiánál. A csapathoz kapcsolódó hír, hogy (úgy tűnik) végre eldőlt, Sergio Perez 2017-ben is marad velük.

Fernando Alonso a mezőny végéről kezdi a versenyt, a spanyol megkapta a Honda új fejlesztésű erőforrását, ráadásul néhány motorkomponenst tartalékba is tettek a Japán Nagydíjra – ez 30+15 rajthelynyi büntetést ért.

Hogy az időjárásról is essék szó: a hétvégére jellemző meleg tovább folytatódik, a levegő hőmérséklete 33, az aszfalté 52 Celsius fok az FIA mérése szerint. Esőnek nyoma sincs.

A Mercedes ezen a hétvégén is magasan a mezőny felett volt, így úgy tűnik, a futam kérdései egyetlen mondatban foglalhatók össze: Hamilton vagy Rosberg? A német 0,4 másodperces lemaradása az időmérőn nem teljesen mérvadó, hiszen mindkét gyorskörébe belehibázott. Alább a két Mercedes-pilóta idei teljesítménye olvasható: a pontok, győzelmek, kiesések, zsinórban szerzett győzelmek és győzelem nélküli sorozatok.

Egyelőre azonban foglalkozzunk Malajziával, ahol Lewis Hamilton szezonjának nyolcadik pole-pozícióját szerezte meg. Mögüle Rosberg, a két Red Bull és két Ferrari indul. Aki kíváncsi a teljes rajtrácsra, itt tekintheti meg.

Rövidesen, pontban 9 órakor indul a Malajziai Nagydíj, a szezon sűrű októberének első állomása: a hónap öt hétvégéjéből négyen F1-es versenyt nézhetünk, jövő héten következik Japán, aztán az Egyesült Államok és Mexikó.