DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
14:10

Bár nem nagyon mutogatja magát a nyilvánosság előtt, a holland tévé azért megtalálta Max Verstappent, aki a versenybírók mellett segédkezik a mai napon, mint arról pénteken beszámoltunk. Mellette a versenybírók egyike, aki szintén egy korábbi Red Bull-pilóta, Vitantonio Liuzzi.

Mi pedig ezzel hadd rekesszük is be a hétvégi hírfolyamunkat innen Marrakeshből, mert sötétben érkeztünk, és már megint sötét lett ránk. A következő napokban a weboldalunkon, és a februári Autósport és Formula Magazinban további érdekességeket, interjúkat találhattok majd a Formula-E hétvégéjéről.

Itt a friss cikk a BMW két antihősének véleményével.

A leintés után természetesen mindenki az élen ütköző két BMW-s, da Costa és Sims értékelőjére volt kíváncsi. A portugál teljes mértékben magára vállalta a felelősséget az ütközésért, részletes nyilatkozatokkal hamarosan jelentkezünk, addig is egy kis érdekesség:

A dobogósoktól megkérdezték, mit gondolnak, arról, hogy Max (Verstappen) itt volt a hétvégén és a versenybírókat segítette az F1-es büntetése letöltéseként.

D'Ambrosio: Milyen Max?
Frijns: Nem is hallottam róla, hogy itt van.
Bird: Én hallottam! De a Formula-E egy szuper dolog, ezért szerintem nem büntetésként kellene alkalmazni, hogy valakit ide küldenek! 

A futam összefoglalóját itt olvashatjátok.

D'Ambrosio egy hajszállal, az utolsó kanyarban elfékezve magát, de megőrizte a vezetést Frijns előtt! A Mahindra ismételni tudott ezen a pályán a tavalyi siker után. A Virginé a kettős dobogó viszont, Bird megtartotta a 3. helyet.

Egy utolsó körre engedte el a biztonsági autó a mezőnyt. Mi lesz itt?

Pár perc van csak hátra, és a safety car még a pályán. D'Ambrosio mögött Frijns, Bird és Sims a sorrend.

Sims támadást indított csapattársa ellen, az egymás mellett haladó mindkét autó túl későn fékezett, majd összekoccantak. Da Costa a falban ragadt, Sims elfordult a 4. helyen, Jerome d'Ambrosio vezeti a futamot, amibe most beszállt a biztonsági autó. Őrület!

ÖSSZEÜTKÖZÖTT A KÉT BMW AZ ÉLEN, HÁT EZ HIHETETLEN!

Vergne-ről se feledkezzünk meg, aki időközben felkapaszkodott a 8. helyig, az utóbbi körökben egy másodperccel gyorsabb volt mindenkinél...

A két BMW egyszerre veszi fel a támadó módot, alighanem csapattaktika, így legalább nem kezdik el kerülgetni, akadályozni egymást.

Bird közben fokozatosan csúszik hátra, már csak a 6. A 3. helyre d'Ambrosio kapaszkodott fel, aki a támadó mód használata nélkül lépkedett előre.

FanBoostban részesül a nézői szavazás alapján: Wehrlein, Buemi, Massa, da Costa és Vandoorne. Ketten már nincsenek is versenyben közülük, ez a hátulütője annak, hogy csak a rajt után zárják le a szavazást...

Huu, megcsinálták a BMW-k, Bird egy védekezés után lesodródott a pályáról, da Costa és Sims is elmentek mellette. 

És mindenki összegyűlt, még a 6. d'Ambrosio hátránya is csak 2 másodperc.

Birdre tapad a két BMW az élen. Szinte biztos, hogy itt is lesznek helycserék a támadó mód aktiválása miatt, de a végeredmény megjósolhatatlan. 

Itt látható Vergne rajtnál mutatott alakítása.

Da Costa megelőzte csapattársát, Simst. Mögöttük Frijns, d'Ambrosio és már di Grassi.

Paffett hátsó defekttel kicsúszott és kiesett, mindkét HWA versenyének vége pár körön belül - Toto Wolff nem ezt akarta látni, amikor eljött ide a helyszínre.

Ah, és azért utolsók, mert már ki is estek mindketten. Wehrleinbe di Grassi rohant bele a Vergne megpördülése miatt átláthatatlanná vált 1-es kanyarban.

Wehrlein is hátraesett, ki kellett hajtania a bokszba az első kör végén, most ő és Vandoorne az utolsó két helyen - nem megy a friss ex-F1-eseknek egyelőre.

Jézus Mária, Vergne mit próbált meg a belső íven, ami már nem is a belső ív volt, hanem a mínusz egyedik - ott akart bebújni Bird mellé egy túl késői fékezéssel, de a két autó összeütközött, és Vergne volt az, aki megpördült és a mezőny végére esett. Bird vezet, az újonc Sims a második, da Costa a harmadik!

Az élen tehát a sorrend Bird, Vergne, Buemi, Sims, Evans, da Costa, Wehrlein és Frijns. Egy perc és rajtol a futam...

Da Costa superpole-ban elért idejét törölték energiatúlhasználás miatt, így a 6. helyre került.

Bejelentették a támadó mód használatának szabályait, amik ugyanazok maradnak, mint a szezonnyitón voltak: kétszer kell aktiválni a verseny során, mindkétszer négy percig fog tartani jótékony hatása, a 25 extra kilowatt. 

Tavaly Felix Rosenqvist nyerte a versenyt, ő viszont ismételni nem fog, hiszen idén már nincs a mezőnyben - Szaúd-Arábiában már csak beugróként volt jelen, de karrierjét az IndyCarban folytatja. Rajta kívül a harmadik helyről induló Sebastien Bueminek van innen győzelme 2017-ből, na meg Jose Maria Lopeznek három a WTCC-ből (egy a jelenlegi vonalvezetésen), de a 13. helyről kevés az esélye, hogy most érjen fel a csúcsra itt a Formula-E-ben is. 

Elindult a készülődés, bő negyedóra múlva elrajtol a Marrakesh ePrix.

Marrakeshben nincs betétfutam, a Jaguar I-Pace Trophy majd csak Mexikóvárosban tér vissza, viszont így is van "aktivitás" a pályán a verseny előtti háromórás szünetben. A rajongói zónában kölcsönözhető biciklikkel körbe lehet tekerni a pályát, amely lehetőséggel igen sokan élnek is.

Massa helyi öltözetet viselve buzdít FanBoost-szavazásra, és jó politikusként még gyereket is használ ehhez - a sajátját, akivel még táncra is perdülnek.

Az pedig most már világos, hogy többféle előadócsoport is itt van a paddockban, akik váltogatják egymást a zenéléssel, hogy az itt tartózkodók hangulata egy pillanatra se lankadjon.

És végül Sam Bird a pole-ban! Közben elkészült az időmérő összefoglalója, ami ide kattintva olvasható.

A superpole résztvevői tehát: Bird, Buemi, Sims, da Costa, Vergne és Evans, csak BMW-ből van kettő is a végjátékban. Közben viszont a Virginnél megerősítették, hogy mivel már parc fermé szabályok alatt vannak az autók, nem javíthatják meg Bird sérült diffúzorát, így kell folytatnia az időmérőt.

Huuu, de forró hajrája lett az időmérő alapszakaszának: Pascal Wehrlein jött és majdnem rögtön első hétvégéjén rendet rakott, de elrontotta az utolsó kanyart. Egy pillanatra úgy tűnt, a 6. hellyel még superpole-os lesz, ám jött rögtön utána a BMW-vel Alexander Sims, aki egy remek 3. idővel kiszorította őt a továbbjutók közül. Massa a 15. helyre kvalifikált. 

A koccanás miatt némi csúszással engedték el az utolsó hatosfogatot. Massa is közöttük, megjavították az autóját. 

Közben koccanás a bokszutcában! Az autók visszaérkeztek a bokszba és leparkoltak egymás mögött, Dillmann azonban erre nem készült, hátulról belerohant Frijnsbe, akinek autóját nekilökte a csapattárs Bird Virginjének. Kis sérülés mindkét továbbjutásra esélyes Virginen, de valószínűleg időben elhárítható.

A harmadik csoportban az edzéseken gyors Virginekre volt érdemes legjobban figyelni, és aki így tett, láthatott is egy ideiglenes első helyet érő kört Birdtől, aki további 55 ezredet faragott az etalonon. Csapattársa, Frijns a 6. lett, még épp továbbjutó helyen, de még hátra van egy csoportnyi versenyző. Günther a falnak koccant, szintén rossz idővel zárt.

Oh, és Vandoorne autója lelassult a gyorsköre közben, pedig erős első szektora volt. A belga nem hagyta ott a balszerencséjét az F1-ben.

Hm, és da Costát vizsgálják valami miatt...

A második csoportból meglepetésre csak Buemi volt igazán gyors, ő 44 ezreddel átugrotta da Costát is az élen. A két Audi nem remekelt, di Grassi és Abt csak a 7. és a 9. helyen állnak jelenleg a tíz eddigi pilótából.

Da Costa az élen az első ötösből, 1:17,950-et futott, ami gyengébb mint az edzéseken látott legjobb idők, de most mégsem tudta senki túlszárnyalni: Vergne, Evans és d'Ambrosio mögötte a sorrend, Lotterer egy hiba miatt sokat veszített a középső szektorban, ezzel szinte bizonyosan a rajtrács hátsó traktusában kap majd csak helyet.

Tehát négy csoportra osztva mind a 22 pilótának lesz egy-egy gyorsköre, aztán a hat legjobb idővel rendelkező továbbjut a superpole-ba, hogy egymást után, újabb egykörös próbálkozásokkal döntsék el az első három rajtsor sorsát.

Felipe Massa autóját szerelik nagy iramban a Venturi garázsában, a brazil autója még a második edzésen szerzett némi sérülést. Van viszont még bőven idejük, hiszen a brazil majd csak a negyedik csoportban fog pályára lépni. Az elsőben rögtön az élmezőny, vagyis az előző futam legjobb helyezettjei kezdenek.

Pár perc és indul az időmérő, előtte lepődjük meg Vergne új frizuráján. Mindig hosszú hajjal láttuk, így szemüvegben meg végképp el tudja magát rejteni a nyilvánosság elől - na persze nem itt a paddockban, ahol így is mindenki azonnal felismeri.

Di Grassinál viszont valami nem volt rendben, összesen csak négy kört tett meg és a 21. helyen zárt. Most már tényleg kezdhet aggódni a brazil, hogy minimális begyűjtött adattal kell nekivágnia a kvalifikációnak.

Az utolsó percben a Jaguarral Mitch Evans ugrott az élre egy bevállalós körrel, mögötte Lotterer, Buemi, da Costa és Frijns végzett: öt különböző csapat autója fél másodpercen belül, így tényleg megjósolhatatlan, hogy mit hoz a 12:00-kor kezdődő időmérő, főleg hogy Szaúd-Arábiából az eső miatt nincs megbízható referenciánk az egykörös tempót illetően.

A helyi erők mindenesetre azok szórakoztatásáról is gondoskodnak, akik éppen nem a pályán zajló eseményeket nézik. Némi arab népi muzsikát és kántálást is lehet hallgatni a paddockban.

Megkezdődött közben a 30 perces második edzés, az utolsó felkészülési lehetőség az időmérő előtt. Kint ugyan a nap már melegít, de még mindig csak kabátban merünk kimenni.

Közben a hivatalos angol nyelvű közvetítés kommentátora, Jack Nicholls próbálgatja, hogyan kiáltozzon majd a futam rajtjánál - hangját pedig szándékosan hallhatóvá tették a sajtóterem hangszóróin, sokak nevetését kiváltva ezzel. 

Végül Robin Frijns elsőségével zárult a nyitóedzés, a Virgin pilótájának 1:17,808-as idejét egy tizeden belül követi a pontversenyt legutóbbi győzelmével vezető Antonio Felix da Costa, míg Bird a harmadik lett a másik Virginnel. Di Grassi 20. helye a legszembetnőbb furcsaság, de tudjuk, az edzéseredményekből kár bármit is levonni.  

Az újonc Wehrlein Mahindrája parkolt le a pályán, de némi kapcsolgatás után újra tudta indítani a német. Az élen egy ideje már Sam Bird áll, akinek volt már egy kiruccanása a bukótérben is - sokakhoz hasonlóan, hiszen nemcsak a levegő a hideg, hanem az aszfalt is.

Végül a versenyirányítás mégsem vette el a későbbi kezdés miatti 15 percet a versenyzőktől, annyival meg is toldották a végét, szóval 9:00-kor intik le az első edzést, ami így a megszokott módon 45 perces lesz.

Ez a videó bemutatja, ahogy Vandoorne szándékosan lehajt az ideális ívről a 3-as kanyarban, hogy bekapcsolhassa a támadó módot, amitől HWA-jának halója kékre változik. Meg azt is bemutatja, hogy fedélzeti kamerából nézve milyen sötét is van még. Illetve csak volt, mert a videó már egy negyed órája készült, azóta pedig ünnepélyesen megtörtént a szombat első fontos pillanata, a napfelkelte.

Az időeredményeket pedig ide kattintva lehet követni az egész nap során.

 

Az edzésről még élő közvetítést is ad a Formula-E Facebook-oldala. Az időmérő és a futam az Eurosporton lesz követhető. 

 

Na hát a nap továbbra sem kelt fel, viszont valamennyire legalább már megvilágította az égboltot, ezzel javítva a látási viszonyokat. A versenyzőknek - és a versenyirányításnak - pedig több sem kellett, 8:15-kor meg is indult az edzés, és szinte mindenki azonnal kiviharzott a pályára.

A nap programja mindenesetre a következő:

08:15-08:45 - 1. szabadedzés
10:15-10:45 - 2. szabadedzés
12:00-13:05 - időmérő
16:00-16:45 - verseny

És egyébként meglehetősen hidegen is indul ez a nap, amikor ébredéskor ránéztünk a hőmérőre, megijesztett minket a 4°C látványa. Persze azt is megszoktuk már itt tartózkodásunk során, hogy délre nyári meleg lesz, hogy aztán fokozatosan ismét sapka-kabátossá hűljön le az idő. Ilyen a marokkói tél.

Ez volt a bokszutca 7:37-kor (Marokkóban most ugyanannyi az idő, mint otthon nálunk).

Az első, 45 perces edzés hagyományosan reggel 8:00-kor indul a hétvégéken, de az FIA most csütörtökön kiadott egy módosított menetrendet, miszerint az edzést 15 perccel lerövidítik, és csak 8:15-kor startol majd - nyilván a sötétség miatt.

Na, hát ehhez képest a napkelte időpontja ma Marrakeshben 8:32, szóval egyelőre még kíváncsian várjuk, hogyan és milyen szabadedzés lesz ebből. Villanyfényes körözésre nincs berendezkedve sem a pálya, sem az FE, és az energiaspótolást hirdető sorozatban nem is valószínű, hogy valaha is lesz ilyen. 

No hát akkor szép reggelt, kezdjünk bele a szombatba, rögtön egy elég érdekes dologgal:

Az a nagy helyzet, hogy fél óra múlva indul az első szabadedzés, de itt Marrakeshben még töksötét van - így jár, aki állandó jelleggel átáll a nyári időszamításra, mint azt az előző nap ebben a hírfolyamban már fejtegettük.

Lucas di Grassi pedig mondott nekünk érdekeseket a tavasszal versenyezni kezdő Roborace-ről, ami ide kattintva olvasható.

Szombaton folytatjuk a pályáról.

Friss hír, hogy Max Verstappen is tiszteletét teszi a pályán szombaton, méghozzá hivatalos minőségében, hiszen a versenybírók mellett ténykedik majd, ezzel tölti le egyik közösségi munkanapját, amit az F1-es Brazil Nagydíj leintése után az Esteban Oconnal szemben bemutatott lökdösődéséért kapott büntetésként.

De rajta és frissen átigazolt versenyzőkön kívül is lépten-nyomon F1-es arcokba lehet botlani a Formula-E paddockjában. Már pénteken itt volt Cyril Abiteboul, a Renault csapatvezetője, akinek viszont immár nincs névleges érintettsége az FE-ben, hiszen a Renault Nissanná változott, valamint feltűnt egy másik francia, Eric Boullier is, aki keveset hallatott magáról, amióta elveszítette állását a McLaren versenyigazgatójaként.

Többet ésszel, mint erővel? A Formula-E egyedülálló kihívásait elemezte nekünk néhány újonc versenyző a nap során. A cikket ide kattintva olvashatjátok.

 

Massa bejelentkezése a shakedown után - azt mondja, csak hat kört tett meg, ami kevés egy ilyen számára új pálya megtanulásához. A rijádival ellentétben, ami mindenki számára új volt, Massa itt hátrányban van pályaismeret terén a riválisai többségével szemben. 

Azt mindenesetre a saját szemünkkel is láthattuk ma, hogy a brazilt övezi a legnagyobb érdeklődés a média részéről az egész mezőnyben.

Ezúttal így helyezték el a támadó zónát, a balos 3-as kanyar külső ívén. A versenyzők tehát először időt veszítenek azzal, hogy szélesen kell fordulniuk, utána viszont perceken át 25 kW extra teljesítményük lesz - hogy pontosan mennyi ideig, azt csak közvetlenül a rajt előtt közli majd a versenyirányítás, ezzel akadályozva, hogy a csapatok előre kidolgozhassák az ideális taktikát. Az első versenyhétvégén kétszer négy percre volt kötelező aktiválni a rendszert. 

És ne feledjük, hogy ez Pascal Wehrlein debütálóhétvégéje, hiszen Rijádban szerződésügyi okokból még nem lehetett ott a Mahindrával. Most viszont már a Mercedestől teljesen függetlenül, másodállásban a Ferrari fejlesztőpilótájaként kezdheti meg karrierje új szakaszát.

Kicsit későn indították be, de volt élő közvetítés a shakedownról, némi értékeléssel a végén.

Indul a félórás shakedown, ahol a köridők tényleg nem lényegesek, elsősorban az autók bejáratására, rendszerellenőrzésekre használják a csapatok. De legalább autók vannak a pályán (igaz, a nézőket ezen a napon még nem engedik be). Az időjárás most már kifejezetten melegnek érződik, 18°C, de tűző nappal. 

A Virgin két pilótája, Sam Bird és Robin Frijns megpróbálják leírni a csapat nevét arab betűkkel.

Minden versenyző letudta médiakötelezettségeit és elvonult ebédelni a 15-kor kezdődő shakedown előtt. A Formula.hu-nak nyilatkozott az FE nehézségeiről a DTM-bajnokként érkezett újonc, Gary Paffett, valamint Lucas di Grassit kifaggattuk a tavasszal induló Roborace legfrissebb tudnivalóiról.

Emellett egy egészen egyedi interjút is összehoztunk, egy asztalhoz ültetve azt a két hölgyversenyzőt, akik a szaúdi női teszt után Marrakeshben újabb gyakorlási lehetőséget kaptak: Tatiana Calderont és Jamie Chadwicket, akik érdekes dolgokat mondtak az FE autók sajátosságairól és a W Seriesről is - amelyre kettőjük közül csak Chadwick jelentkezett. 

Nem a legizgalmasabb felállást választották a sajtótájékoztató második felére, ahol már idei pilóták kaptak szót: Daniel Abt és két újonc, Oliver Rowland és Maximilian Günther általánosságokról és az előző versenyről beszélnek, úgyhogy inkább lemegyünk a paddockba kicsit vadászni.

A harmadik különleges meghívott pedig Tatiana Calderon, aki a DS Techeetah-val kap újabb tesztlehetőséget Ad-Diriyah után.

Szirotkin azt mondja, nagyon gyorsan, a karácsony után megszületett a megállapodás a Mahindrával. Egyszer, 2015-ben már tesztelt FE-autót, onnan viszont csak a nagy esőre emlékszik. Reméli persze, hogy kaphat egy ülést a következő szezonra, hiszen idén csak néhány WEC-verseny van neki tervben.

De van egy másik nagyon ismerős név is a sajtótájékoztató első felében: Arthur Leclerc, akiről valószínűleg nem kell elmondanunk, hogy kinek az öccse! Ő a Venturival működik együtt, szintén tesztelni fog vasárnap.

A hétvége első nagy bejelentése, hogy a címvédő Jean-Eric Vergne beindítja filmes karrierjét, hiszen szerepelni fog a készülő Halálos iramban 9-ben.

12 órakor kezdődik a sajtótájékoztató (Marokkó most épp ugyanabban az időzónában van, mint mi, mivel tavaly állandósították a korábbi nyári időszámításukat), ahol egy új, mégis ismerős figura is fel fog tűnni: Szergej Szoritkin, a tavalyi Williams-pilóta is ellátogatott a helyszínre, hiszen a vasárnapi újoncteszten kipróbálhatja majd a Mahindra autóját.

Pár napos itteni tartózkodásunk alatt azt azért megfigyeltük, hogy a marokkói egy eléggé ráérős népség, de az mégsem helyi sajátosság, hanem más FE-helyszíneken is előfordult már, hogy pénteken még javában építik a pálya dekorációját a munkások. Itt például egy felfestés készül a bokszuta kavicságyásán, ami a felülnézeti kamerából majd biztos szép lesz.

A garázsokban már minden a helyén van, ma délután lesz is már egy félórás shakedown, "bejárató edzés", de a tényleges versenyprogram szokás szerint szombatra marad. Pénteken a médiáé a terep, készülünk is egy nem mindennapi interjúval!

Marokkóban is tél van persze, de elég nagy a hőmérséklet ingadozása a nap folyamán - elvégre a sivatag tőszomszédságában vagyunk. A déli órákban az ember legszívesebben a rövidujjút is ledobná, este viszont már elkell a kabát, és a takarót se árt fülig húzni, mivel annyira azért nem gondolják hidegnek az éghajlatot a helyiek, hogy fűtőtesteket szereljenek az épületekbe. 

Üdvözlet a Formula-E szezonja második hétvégéjének helyszínéről, a marrakeshi Circuit Moulay El Hassanról, amely a sorozat számára ritkaságszámba menően egy tényleges, épített versenypálya a város déli részén, de még éppen besétálható távolságra a központiasabb területektől. Harmadszor látogatott ide a Formula-E mezőnye.