DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 28. csütörtök
13:44

Úgy tűnik, Leclerc elvesztette az irányítást, megpördült, végül pedig menetiránnyal szemben fogta meg a kavicságy. Mutatunk egy képet is, bár attól senki sem lesz sokkal okosabb.

Nem lett megn eki - kockás zászló, vége a tesztnapnak, íme a végeredmény, amellyel búcsúzunk is mára:

Vettel 98 körnél jár és kint van a pályán, meglesz neki a száz? Még bő tíz perc!

Többen is kimerészkednek még, többek között Vettel is próbálkozik egyet. 

Kubica nem nyugszik, ismét a pályán, sőt, Verstappen is kimerészkedett. 

Ismét üres a pálya, csak arra volt ez jó, hogy a körszámlálót feljebb tornázza Bottas és Kubica - a finn így 94-gyel első a vonatkozó listán, a lengyel pedig 35-ig jutott. 

Van, akit nem zavar a hó: Bottas és Kubica is kint a pályán, intermediate abroncsokon!

A Force Indiánál humoruknál vannak:

 

Csúcssebességek:

 

Elkezdett esni a hó! Egy óra van hátra a tesztből, valószínűleg itt a vége a napnak. 

16:40: teljesen kiürült a pálya, mindenki a bokszban van. 18:00-ig tart a teszt, látunk még akciót?

Verstappen nem pihen, az üzemanyag-szivárgás elhárítása óta majdnem megduplázta a körszámát, már elérte a hatvanat, de elég messze van a kilencvennél járó Vettel-Bottas kettőstől - közben Kubica is visszatért a pályára, ő nemrég kerülte el a harminc kört. 

Érdekesség: a Williams versenyzőinek ideje a lágy gumikon:

Kubica: 1:21.495

Szirotkin: 1:21.822

Stroll: 1:22.452

Továbbra is borzasztóan hideg van, a levegő négy, az aszfalt is alig tíz fokos...

Verstappen igyekszik javítani, most már 1:20,3-nál jár és utolérte Vandoorne-t, alig hat tizedre van Vetteltől, méghozzá a közepes gumit használva - Vettel a lágyat, Bottas a közepeset, Vandoorne pedig a hiperlágyat használta a leggyorsabb körénél. 

Kubica odavert egy erősebb kört és már meg is előzte Szirotkint, három tizedet adott az orosznak, ezzel a hetedik - így állunk 16:00-kor, két órával a nap vége előtt:

Közben Bottas ia javul és benéz 1:20 alá, Vettelen kívül ő az első, akinek ez sikerül. 

Bottas túl a nyolcvan körön, Vettel a lágy keveréken már hat tizeddel előzi a közepeseket használó mercedesest. Vandoorne alig 37 körnél jár, Kubica pedig bár még egy órája se hajtott ki a bokszból először, már elérte a húszat.

A szezon két legnagyobb esélyese?

 

Vettel közben tovább javul és már 1:20 alatt jár, ez a teszthét eddigi legjobb ideje: 1:19,964, három tizeddel van Bottas előtt. 

Közben úgy fest, hogy a McLarennl tényleg baj van: melegedési problémák léptek fel, azt próbálják megoldani. A Toro Rosso-Honda közben 75 megtett körnél tart...

Kubica akcióban:

 

Verstappen újra a pályán, megcsinálták az autót, gond nélkül halad, elég csendes a délután viszont a McLarennél - Vandoorne csak négy kört tett meg az elmúlt két óra során. 

Kubica már tíz megtett kör felett, 1:22,1-es körrel a kilencedik, folyamatosan javul - jelenleg két másodpercre van a vezető Vetteltől és csak három tizedre az autót délelőtt vezető Szirotkintól. 

Hogy mennyire volt csúszós a pálya délelőtt? Ennyire:

 

Kubica közben járt már a bokszban is, de most ismét a pályán van és rohamtempóban zárkózik, a legutóbbi köre már 1:24 volt, megelőzte Leclerc-t és elmozdult az utolsó helyről. Bottas közben elérte a hetven kört.

Sebastian Vettel etapja a lágy keveréken: kivezető kör - 1:23.5 - 1:22.9 - 1:22.4 - 1:21.0 - 1:20.3 - 1:26.8 - 1:20.3 - 1:28.5 - 1:20.1 - 1:32.1 - bevezető kör.

Kubica egy 1:52-es bemelegítő körrel nyitott, közben Vettel megkapta a lágy gumikat és tovább javult, 1:20,115-nél jár.

Megtörtént: Robert Kubica a Williams pilótájaként kihajtott a pályára!

 

Így állunk 15 órakor:

f1_1

A motorok aligha vannak feltekerve a tesztnek ezen fázisában, mégis ki kell emelnünk, hogy gyakorlatilag ilyen jellegű technikai hiba nélkül telt el az első bő másfél nap, a megbízhatóságra egyik csapat sem panaszkodhat. 

Valtteri Bottas és Max Verstappen is megérkezett az elmúlt percekben, a finn 1:21-es, a holland 1:22-es köröket fut éppen a közepes keveréken - közben Carlos Sainz is a pályán, talán megélénkül a forgalom. 

És eljön ez a pillanat is: Robert Kubica hamarosan kihajt a pályára!

 

Nagy a csend a pályán, egyedül Esteban Ocon köröz jelenleg, a többiek a bokszban vannak. 

A csapatok mindent bevetnek, hogy valahogy megmelegítsék a gumikat:

 

Újra tiszta a terep, közben az is kiderült, hogy Vettel csúszott le a pályáról, de nem történt baj. 

Itt a nap második piros zászlója! Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mi történt, de elvileg nem tört össze egy autó sem, viszont valaki levágta a pályát és kavics került a kettes kanyarba, amit most eltakarítanak. 

Vettel növelte a tempót a közepes keveréken és 1:20,168-as körével átvette a vezetést Bottas előtt.

A Mercedeshez hasonlóan a Williams és Renault is úgy tervezte, hogy ebédszünetben pilótát cserél, így Kubica és Hülkenberg is vezethetnek ma. Szirotkin egy ideje már a bokszban van, ami arra utalhat, hogy most állítják be az autót Kubicára. Sainz azonban nemrég hagyta el a bokszot, kérdés, hogy a Renault tartja-e magát a tervhez.

A Red Bull-os és Kevin Magnussen gyűjti legszorgalmasabban a köröket – nekik szinte teljesen kiesett a délelőtt –, a Haas dánja 1:23,8-as körével utolsó helyre taszította Leclerc-t.

Így áll a keddi tesztnap 14 órakor, azaz 5 óra elteltével. Max Verstappen javított az újraindítást követően, már 1:22-es körrel rendelkezik.

Újra tiszta az út, habár a versenyzők nem kapkodnak, hogy mielőbb visszatérjenek a pályára.

A Mercedes eközben bejelentette, hogy a tervekkel ellentétben nem fog versenyzőt cserélni: Valtteri Bottas a nap befejeztéig vezeti a W09-et. Átállítani a versenygépet Lewis Hamiltonra időt venne igénybe, a csapat pedig maximalizálni akarja lehetőségeit, amíg az időjárás engedi.

Alig pár perccel a féltáv után itt a nap első piros zászlója: Charles Leclerc Sauber C37-ese megállt a 4-es kanyarban.

Időközben helyreállt a Red Bullnál a világ rendje, Verstappen pedig 10 körnél jár (Magnussent már megelőzve), 1:26-ra javította legjobb idejét.

Beszámoló a tesztnap féltávjánál:

Nehezen indult a barcelonai gyakorlás második napja, mivel a mezőnyt tesztelésre alkalmatlan, 0 Celsius fokos hőmérséklet fogadta 9 órakor. Az első órákban a versenyzők csak éppen körbetapogatóztak néhányszor a pályán, sokáig egyedül Carlos Sainz és Valtteri Bottas rendelkezett mért idővel. Dél körül élénkült meg a pálya, Stoffel Vandoorne 1:20-as időt teljesített hiperlágy gumival felszerelt McLarennel.

A belga pilótát aztán Valtteri Bottas előzte meg, aki félidőben 1:20,270-es körrel vezet Vandoorne és Sebastian Vettel előtt. A mezőnyből egyedül Max Verstappen nem rendelkezik mért idővel, aki délelőtt ideiglenesen a paddockból is távozott, a Red Bull indoklása szerint üzemanyagszivárgás történt.

Tekintettel a reggel elveszített körökre, az ebédszünetet is pályaidőnek nyilvánították, így a csapatok a két részletre bontott 8 óra helyett 9-et tölthetnek a pályán megszakítás nélkül.

A körszámok gyors növekedéséről is leolvasható, hogy a pálya forgalma megélénkült az utóbbi órában. Már hárman is 40 felett járnak, még hárman átlépték a 30-at.

A fenti táblázaton látható, hogy Verstappen köreinek száma csendben 3-ra növekedett. Remélhetően hamarosan a hollandtól is láthatunk valami kézzelfoghatót.

Persze ezek a körülmények is nagyon messze vannak az ideálistól. A barcelonai pálya közösségi csatornája szerint a hőmérséklet 3,4 Celsius fok, a pályáé 10 Celsius. (Igaz, ahány helyen látunk hőmérsékletadatokat, annyi különböző.)

Az állás 4 óra elteltével. Normál esetben most kezdődne el az ebédszünet, helyette a körülmények az eddigi legjobbak, ami a záporozó köridőkben is tetten érhető. A 1:20,270-nel Bottas felugrott az élre, Vettel a harmadik helyre, Sainz a negyedikre lépett előre.

Ami a gumihasználatot illeti, a legnépszerűbb keverék a lágy: legjobb körét két kivétellel mindenki ezen futotta meg. Vettel közepes abroncson köröz, míg Vandoorne az ultralágyat próbálgatja, miközben az 1:20-as vezető kört hiperlágyon teljesítette.

1:22,844-gyel Szirotkin vette át a harmadik helyet. Vettel 1:25,789-re javított, ezzel elmozdult az utolsó helyről (a köridővel rendelkező pilóták között), Leclerc elé a hetedik pozícióba.

Claire Williams arról nyilatkozott, hogy csapatát, a Williamst nem kérték meg, hogy helyezze át filmforgatási napját, amely célra péntekre kibérelték a barcelonai pályát. Ez azért érdekes, mert felmerült, hogy a rossz időjárás miatt extra tesztnapot szúrhatnak be a két négynapos gyakorlás közé –  pénteken, szombaton, vasárnap vagy hétfőn.

A harmadik helyért szoros vetélkedés alakult ki: 1:23,279-es körével Esteban Ocon tartja ezt a pozíciót, megelőzve Szirotkint és Gaslyt. Sainz, aki eleinte vezetett, a hatodik pozícióba csúszott vissza. 

A hatodik helyen álló (1:25,8-as körrel) Szirotkin Robert Kubicával beszéli át tapasztalatait. A lengyel délután veszi át az FW41-et orosz kollégájától. Az ebédszünet jó lehetőség arra, hogy a csapatok pilótát cseréljenek, és jusson idejük átállítani az autót a másik versenyzőre: így azonban, hogy az ebéd elmarad, a cserélő csapatok pályán tölthető időt buknak.

Oconnak és Szirotkinnak is van már mért köre: egyedül Magnussen és Verstappen hiányzik még a listáról. Magnussen nemrég kiment a pályára, de felvezető körén kicsúszott a kavicságyba, így visszatért a bokszba. Verstappen mellett még mindig csak egyetlen kör áll – lehet, hogy távozása óta még vissza sem ért a pályára. A Red Bull közösségi csatornái a szokástól eltérően nagyon csendesek.

Vettel is teljesítette mai 10. körét, ugyanakkor ő a leglassabb a mért idővel rendelkező pilóták között, hatodik helyen áll. A német a közepes abroncsot használja, míg a pályán levő Bottas, Leclerc és Gasly a lágyat.

Meg is történt, amire számítottunk, néhány perc alatt három helyett már hat név szerepel az eredménylistán. Leclerc, Vettel és Gasly kezdett rá egy-egy etapra, jelenlegi köreik még messze vannak az 1:20-as mércétől.

1:20,325-ös körével Vandoorne át is vette a vezetést Bottastól. Remek tempójának magyarázata, hogy a rózsaszín hiperlágy gumit használja, elsőként a teszten. Ez pedig egyúttal azt is jelenti, hogy a körülmények elérték azt a szintet, mely lehetővé teszi az F1-es gépek rendes működését.

Így állunk délben, 3 óra elteltével. Bottas erős ideje után Vandoorne is feliratkozott az eredménylistára egy ugyancsak figyelemreméltó idővel, remélhetőleg a következő órában sokan követik még őket.

 Bottas végre megtörte a jeget: lágy gumis etapján sorra javította meg az eddigi legjobb köridőt, átlépte a 20 megtett kört, végül pedig 1:20,806-nál állt meg. 

Nem beszéltünk még a Ferrariról és Sebastian Vettelről, aki több mint egy órája nem járt már a pályán. A német 5 kört tett meg, és vélhetően úgy gondolja, ilyen körülmények között felesleges elhagyni a bokszot. Ocon, Gasly, Magnussen és Verstappen is hasonlóan gondolkodik, ők is legfeljebb 5 kört tettek meg.

Ahogy ezt leírtuk, Valtteri Bottas is összerakott egy mérvadó 1:26-os kört, és 0,5 másodpercre megközelítette Sainzt.

Egyes olvasóink talán úgy érzik, kissé elhanyagoljuk a pályán zajló eseményeket – de az igazság az, hogy tulajdonképpen semmi sem történik. Sainz és Bottas mért köreiben nem történt változás, időnként egy-egy versenyző elhagyja a bokszot, és megtesz egy vagy két kört.

Készült néhány fotó arról, hogy Max Verstappen, aki csupán egyetlen kört tett meg eddig, átöltözve autóval távozik a pályáról.

Érdekes fotót lőtt a lelátóról a Mercedes: „Fernando visszatért”, áll a molinón. Mikor ment el?, kérdezi a csapat twitterese.

Bottas és Szirotkin már 16-16 körnél járt. A finn 1:46-ra javított (habár a „javítás” szó itt talán túlzás), az orosznak viszont továbbra sincs mért ideje.

Az állás 11 órakor: letelt a második óra is, Sainz pedig végre futott egy erősebb köridőt lágy abroncson, amelyet aztán meg is javított – talán végre a körülmények kezdenek alkalmassá válni a tényleges tesztelésre. Ennek ellenére rajta kívül csak Bottas neve mellett áll mért idő, de talán ez rövidesen változik.

Csaknem két óra eltelt, és tíz versenyző összesítve 48 kört tett meg a pályán. A legtöbbet Valtteri Bottas (10) és Szergej Szirotkin (9). Változatlanul Sainz és Bottas rendelkezik mért körrel.

Fontos hír: Szokatlan módon a szervezők úgy döntöttek, a mai tesztnapon nem tartanak ebédszünetet. Az időjárás ugyanis lehet, hogy éppen 13 és 14 óra között lesz a legjobb, a csapatokat pedig nem akarják megfosztani a reprezentatív körülményektől.

Hetedik körében Bottas is megfutott egy mért kört, méghozzá egy rémesen lassú, 1:50-es időt. Ricciardo tegnap 1:20,179-cel volt leggyorsabb. Kérdéses, hogy ma, ilyen időjárási körülmények közt eljutunk-e eddig a szintig.

A Sauber fotóját sokáig el tudnánk nézegetni. A csapat autóját ma az újonc Charles Leclerc vette át, eddig 5 kört tett meg.

De a figyelem már nem is az oroszon van, hanem Carlos Sainzon, aki elsőként végre befejezett egy mért kör, és 1:34,177-tel megérdemelten felugrott a sorrend elejére!

A csapatok jóvoltából rövid videók sokaságát láthatjuk a tesztről. Itt épp Szirotkin hagyja el a Williams bokszát, aki Bottast megelőzve időközben átvette a körszámok listájának vezetését: az orosz 6-nál tart.

Csak a rend kedvéért mutatjuk, hogyan áll a teszt egy óra elteltével, 10 órakor – mert mint látható, sok tanulság nem olvasható le belőle…

A helyenként még mindig nedves pályán inter gumin köröző Bottas 4 körnél tart, Leclerc a Sauberrel 3-nál. Mért eredmény az első óra végéhez közel továbbra sincs.

Bár egyes korábbi helyszíni hírek ennek ellentmondanak, a pályán levő Autosport szerint most lépte át a levegő hőmérséklete 0 Celsius fokot. Brrrr…

A hideg aszfalton nincs értelme etapokat megkezdeni, így a versenyzők csak egy vagy két körre jönnek ki a bokszról, és az egyetlen lehetséges érdemi munkát végzik, adatokat gyűjtenek az aerodinamikáról. A McLarent vezető Stoffel Vandoorne is ezt teszi, az autó mindkét oldalára felszereltek egy-egy toldalékot.

A teszten teljesen normális látványnak számítanak a légáramlást vizsgáló szenzorok, festékek, de a Toro Rossón levő óriás felépítmény még így is extrémnek tűnik.

Közel járunk a fél órás határhoz, de mért köridővel még senki sem rendelkezik. A pályán azonban már mindenki járt a Force Indiát vezető Esteban Ocon kivételével. 

Friss hír: a Williams névadó szponzora, a Martini a szezon végén elhagyja a Formula-1-et. A jelek szerint az italgyártónak nem éri meg a maradás, ezért nem hosszabbítja meg szerződését.

Tízből hét versenyző járt már a pályán: egyesek közepes vagy lágy gumin hajtottak ki, de többen, köztük Bottas és Vettel intermediate abroncsot használtak, az aszfalt ugyanis annyira hideg, hogy a száraz pályára szánt gumikat lehetetlen felmelegíteni. Mért ideje továbbra sincs senkinek.

A bokszból kihajtó versenyzők csak tapogatózó körre mentek ki, egyelőre várni kell az első köridőre.

„Csúszós és nedves” – kommentálja a Williams Szergej Szirotkin kivezető körén szerzett benyomásait.

Gasly csapattársa, Hartley láthatóan nem bánja, hogy a dermesztően hideg pálya helyett a fűtött motorhome jut neki ma.

Pontban 9 órakor a bokszutcai lámpa zöldre váltott, és bár a jelen pillanatban 3 fokos hőmérséklet elrettentő a csapatok számára, többen is elhagyták a bokszot, köztük Magnussen, Gasly, Szirotkin és Vettel is.

A Mercedesnél, akárcsak tegnap, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is vezethet, a szünetben váltják egymást, újra a finn kezd. Eredetileg mindkét pilóta egy-egy egész napot kapott volna.

A hideg időjárás már az első nap délutánjára is rányomta a bélyegét, a hétfői négy legjobb idő az ebédszünetig született meg. Daniel Ricciardo vitte 2018 első tesztnapját, az eredményeket és beszámolót itt találhatjátok meg.

Köszöntjük ma reggel is olvasóinkat, akik velünk együtt követik a négynapos barcelonai tesztelés történéseit.

Aki olvasgatta a tegnapi nyilatkozatokat (az F1 rovatban találhatók meg bőséggel), tapasztalhatta, hogy a legtöbb versenyző az időjárásra panaszkodott. Továbbra is csípős hideg van Montmelóban: fél órával kezdés előtt -1 Celsius fokot mértek. Az előrejelzések szerint ma vagy holnap akár hó is eshet.