DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
08:05

És piros zászló.

Hát ennek a hétvégének az időmérőin és futamain minden megtörtént, ami izgalmat és fordulatot tud csempészni egy autóversenybe. És egy-két helyszínen készített anyaggal még jövünk is a következő napok során. Köszönjük, hogy velünk tartottatok a Formula-E szezonnyitó hétvégéjéről készített élő hírfolyamban!

És a vasárnapi futam érzelmes végkifejletét követően még megérkezett a hétvége talán legeslegnagyobb, ám már aligha szívesen látott csavarja. Daniel Abtot technikai szabálytalanság miatt kizárták a versenyről, ezzel elveszítette győzelmét, a legnagyobb magasságokból néhány óra leforgása alatt a legnagyobb mélységekbe zuhant. A győzelmet Felix Rosenqvist örökölte meg, Edoardo Mortara lett a második, Mitch Evans pedig a harmadik. Részletek ide kattintva.

Mitch Evans a 4. helyen befutva csak beállítani tudta a Jaguar eddigi legjobb eredményét, noha a hétvégén mutatott egykörös tempója ennél többre predesztinálta. Az új-zélandi a bokszban veszített sok időt, ekkor került elé Rosenqvist. Mint a Formula.hu-nak most megerősítette, a négy-öt másodperces veszteség nem az ő hibájukból adódott, mindössze balszerencsés volt, mert a bokszutcába érkező más autóknak kellett utat adnia, máskülönben veszélyes kiengedésért meszelték volna el őket. 

Daniel Abtot nagyban hozzásegítette a győzelemhez, hogy az előle rajtoló Mortara és Rosenqvist is saját hibájából esett hátra, viszont úgy érzi, már nagyon rászolgált egy kis szerencsére. "Két hete néztem a Makaói Nagydíjat, és a befutónál azon gondolkodtam, velem miért ninics soha olyan, hogy a második-harmadik helyen haladva profitálok az előttem lévők hibáiból. Most végre pontosan ez történt!" 

A futamösszefoglalót ide kattintva olvashatjátok. Nem volt annyira őrült, mint a szombati, de más nemzetközi sorozatok versenyeihez viszonyítva szokás szerint ma is átlag feletti élményt nyújtott a Formula-E. Örömmel konstatálhatjuk, hogy az elektromos sorozat továbbra is a legjobb választás azoknak, akik izgalmas, kiszámíthatatlan autóversenyekre áhitoznak.

Daniel Abtnak akkora születésnapi bulija még nem volt, mint ami a mai díjátadót követően kezdődött.

"Nagyon csalódott vagyok. 500 méterrel a bokszkiállás előtt meghibásodott az akkumulátor, amivel egy erős eredmény úszott el. Úgy tűnik, 2017-re kifogytam a szerencséből" - írja a címvédő Lucas di Grassi, aki pont nélkül zárta a hétvégét.

Szól a német himnusz a pilótának és a csapatnak. Álomszerű kezdés a pilótának és a csapatnak.

És ez még semmi ahhoz képest, hogyan áll a csapatok rangsora:

DS Virgin 38
Mahindra 37
Audi 36
Techeetah 31

Az egyéni tabellát Daniel Abt vezeti 36 ponttal, miután tegnap egy erős ötödik hellyel kezdett. De rendkívül szoros az állás, mögötte Bird 33, Vergne pedig 31 ponttal áll.

Lotterer volt, aki az utolsó kanyarban összetörte az autóját, nem Lynn - viszont a brit is lassú volt a végén, a cél előtt előzte őt meg Prost.

Evans a 4. lett, ezzel megisételte a Jaguar eddigi legjobb eredményét, amit Mexikóban szerzett az előző szezonban. Vergne és Bird értek célba mögötte, így tisztességes pontokkal gyarapították a szombati nagy szakításukat. 

Az utolsó körben még Lotterer is a falnak ütközött valahol, de elérte a kockás zászlót. Előtte sem volt pontszerző helyen, végül a 14. helyen intették le.

Mortara magára vállalja a hibát, azt mondja, túl sokat akart, és még a leggyorsabb körért járó egy pontot is megpróbálta megszerezni a végén - ekkor erőltette túl.

"Amikor az ember a saját apjának a csapatában versenyez, gyakran kapja meg azt a kritikát, hogy csak a neve miatt van ott, de ma végre bizonyítottam, hogy ez nem így van" - nyilatkozta Abt, aki az elmúlt három szezonban valóban nem tudta hosszú távon tartani a lépést csapattársával, di Grassival.

Az Audi pilótaprogramjába idén felvételt nyert Abt tehát 25 pontot szerzett 25. születésnapján, mögötte pedig az a két pilóta végzett, akik az élen állva pördültek meg a versenyen: Rosenqvist a 2., az újonc Mortara pedig a 3., de valószínűleg egyikük sem teljesen elégedett.

De ezzel még nem lett vége, az utolsó kanyarban volt még egy kis törés-zúzás, Lynn veszített több pozíciót és a 10. helyig esett vissza.

És Daniel Abt hosszú várakozás után megszerezte első futamgyőzelmét a Formula-E-ben, mérnöke máris születésnapi köszöntőt kiált a fülébe.

Abt megkezdte az utolsó kört.

Azért csak jutott erre a futamra is dráma! Mortara elmondása szerint az autó regenerációjával volt valami gond az ominózus kanyarban, ez okozta a megpördülését.

Daniel Abt, aki közben felhasználta a FanBoostot, átvette a vezetést, és 25. születésnapján első győzelme felé halad.

És Mortara három körrel a vége előtt hibázott, megpördült és visszacsúszott a 3. helyre!

A két kék Renault kéz a kézben követi egymást a 10-11. helyen. A csapatnak ez a Hupikék törpikéket juttatta eszébe.

Tíz kör van hátra, most az első szektorban Abt hirtelen fél másodpercet hozott Mortarán, de a svájci még mindig több mint kettővel vezet.

A korán visszaesett, körhátrányban lévő Heidfeld utolérte Mortarát, és úgy tűnik, mintha a körét is szeretné visszavenni. Mortara talán azt hitte, hogy Rosenqvist van mögötte, így a Venturinál szóltak pilótájuknak, hogy ez a Mahindra ártalmatlan.

Di Grassi előzte Janit, viszont iménti leállása okán a tét most a 16. hely volt. Úgy tűnik, a címvédő a szezon első két futamát pont nélkül zárja.

Mögöttük, Evanstől kezdve viszont szorosan követik egymást a többiek: Lynn, Vergne, Bird, Turvey is egy-egy másodpercre sorakoznak egymás mögött.

Mortara előnye három másodperc Abttal szemben, Rosenqvist viszont már 12-vel van lemaradva a Venturi mögött. 

Rosenqvist kihasználta Evans időveszteségét a bokszban, és feljött a harmadik helyre. Da Costát és Vergne-t is átugrotta eközben, az Andretti portugálja különösen sok időt vesztett, egészen a 14. helyig csúszott vissza. 

És most di Grassi autója állt meg a pályán, de ő is újra tudott indulni, ahogy az ilyen műszaki hibáknál általában lenni szokott. A brazil még csak ezt követően állt ki a bokszba új autóért.

Zajlanak a bokszkiállások, Mortara visszaállt az élre, Evans veszített sok időt a harmadik helyről.

Mortara előnye közel 3 másodpercre hízott, de talán ennek ára volt, hogy autója maradék energiája elkezdett leesni a többieké szintjére. Hamarosan jönnek az autócserék, 10% körül járnak már az első autók.

Di Grassi Prostot, Rosenqvist Turvey-t előzte az utóbbi percekben. A pole-ból induló svéd ezzel most a 7.

Mortara újonc létére olyan remekül gazdálkodik a Venturi energiájával (tegnappal ellentétben ma végre lehet látni a számokat a képernyőn, és a csapatoknak is a garázsban), hogy talán egy körrel későbbre is hagyhatja majd az autócseréjét. Ne feledjük, a svájci olasz nemcsak önmaga, de a csapat első győzelméért is száguld.

Itt megnézhetitek Rosenqvist értékes hibáját közvetlenül a repülőrajt után.

Buemi a 15. helyig jött előre mostanáig, di Grassi a 11., Bird a 9.

A FanBoostot ugyanúgy Kobayashi, Abt és Filippi kapta, mint szombaton. Abt számára ez akár sokat is érhet, hiszen ő a második helyen áll. Most egy másodperc a hátránya, de az extra teljesítményt majd a második autójával használhatja.

Heidfeld lelassult, majd újra tudta indítani az autóját. Ez a közjáték pont arra volt elég, hogy a német visszacsússzon az utolsó helyre. Szörnyű kezdés a Mahindránál.

Mortarát Abt és Evans követi, mögöttük da Costa megelőzte Lynnt a 4. helyért. A most 6. helyen álló Vergne az első a sorban, akinek a győzelme nem jelentene meglepetést.

A svéd a 11. helyre tudta visszatolakodni magát. Hát, a rajtbaleset a repülőrajt miatt most elmaradt, de fordulatból így is kaptunk.

És szabad a versenyzés. Rosenqvist megpördült az első kanyarban! Mortara vezet! 

A safety car az autók közötti szűk helyen előreegerészte magát, és a felvezetésével elkezdődött a verseny. Egy kör után a bokszba hajt, és megindulhat a tényleges küzdelem. Na, mára is jutott egy egészen szokatlan forgatókönyv, a rajtlámpák azért nem szoktak meghibásodni kritikus pillanatban.

És biztonsági autó mögül rajtol a mezőny! A hírek szerint a rajtlámpákkal van valami gond, nem tudták volna velük lezavarni az indítást. 

Na, végre! Most már tényleg indul...

Percek óta nem kapja meg a mezőny a jelzést arra, hogy "felvezető kör" gyanánt előrébb mehessenek néhány rajthellyel, ahonnan aztán megkezdik a startot. Mindenki vár, senki nem tudja, mi van...

A verseny 2 körrel hosszabb lesz, mint a tegnapi, azaz jobban kell gazdálkodni az energiával.

A rajtrács első sorában igazi utcai specialisták: Rosenqvist és Mortara egyaránt 2-2 alkalommal nyerték meg a Makaói Nagydíjat.

Már csak pár pillanat, és startol a verseny...

Még Dr. Wolfgang Ullrich, az Audi motorsportrészlegének feje is elutazott Hongkongba, hogy a helyszínről nézze végig az Audi Sport Abt csapat feletti irányítást teljes mértékben átvevő német márka szereplését.

Ullrich egyébként az idei év végével leköszön posztjáról, amit 1993 óta tölt be.

A rajtrács tehát a büntetések után így fest az első hat helyen: Rosenqvist, Mortara, Abt, Evans, Lynn, da Costa. Több olyan név csoportosul tehát az első három sorban, akiknek látványa nem megszokott ott - Mortara ráadásul teljesen, Lynn pedig részlegesen még újonc.

Nagy a nyüzsgés a rajtrácson 15 perccel a start előtt. Napos időben kezdődik hamarosan a hosszú és eseménydús versenyhétvége utolsó csatája. És jó eséllyel az izgalmak jelentős része még hátra van!

Bajnoki évében, a 2015/2016-os szezonban egyszer már megesett Buemivel, hogy a mezőny legvégéről kellett rajtolnia. Akkor Buenos Airesben a 18. pozícióból hatalmasat versenyezve egészen a második helyig zárkózott fel. Jelen körülmények és erőviszonyok között azért most nem fogadnánk erre.

Változás az első rajtsorban!

A Jaguarral remeklő és az időmérőn második helyet szerző Evans superpole-idejét törölték, miután kiderült, hogy az új-zélandi túllépte a maximális 200 kW-os teljesítményt a gyorsköre során. Ezzal az ötödik helyre esne, de mivel Bird súlyos hátrasorolásban részesült, Evans csak két pozíciót veszített és a negyedik helyre állhat majd fel, Abt mellé.

Az első sorba pedig ezáltal a pole-t szerző Rosenqvist mellé az újonc Mortara lép fel.

Egy érdekes összegzés arról, hogy az egyes országok és autógyártók milyen célokat tűztek ki önmaguk elé az elektromos és hibrid autók elterjesztése, illetve a benzines- és dízeljárművek visszaszorítása érdekében. 2025-ben a tervek szerint már Norvégiában és Kínában sem fognak benzinnel működő autókat árulni, a nagy autógyártók között pedig a Volvo az első, amely elkötelezte magát a teljes átállás mellett: 2019-től csak elektromos vagy hibrid járműveket fognak gyártani.

Nicki Shields egy idő után bekapcsolta az automata vezérlést, és most felemelt kézzel prezentálja, hogy az autó mindenféle külső beavatkozás nélkül is igencsak gyorsan tud közlekedni.

Ha lemaradtatok volna az interjúról, amelyben Lucas di Grassi elmondja, mit is várhatunk az első években a Roborace-től, itt elolvashatjátok.

Most ismét beült a Formula-E bokszutcai riportere, Nicki Shields. Ő egyébként kétségtelenül az egyik legelfoglaltabb ember az egész paddockban, folyamatosan interjúkat készít a versenyzőkkel, az imént a szimulátorverseny mellett is ő bábáskodott, most meg még vezetnie is kell.

Jelenleg egyébként ismét Roborace-idő van, egy pilóta irányításával köröz a DevBot a pályán.

D'Ambrosio, aki csak a 18. helyen zárta a kvalifikációt, azt mondta, azért volt különösen hátrányos az első csoport tagjai között pályára hajtani, mert az időmérő előtt a Roborace autója tesztelt a pályán, és törmelékeket hagyott maga után.

Még lehet szavazni a mai futam FanBoostjára, amelynek három jogosultját majd a rajt után tíz perccel jelentik be. Ezen a felületen adhatók le a voksok, a bejegyzés pillanatában látható állás pedig azt mutatja, hogy ugyanúgy Kobayashi, Abt és Filippi állnak az első három helyen, mint ahogy tegnap is.

A pilótákat a verseny előtti háromórás szünetben sem hagyják nyugton, többeknek is a rajongói zónában van jelenésük, hogy kiálljanak a közönség legjobb szimulátorjátékosai ellen egy virtuális futamra. A legutóbbin egy Kobe nevű fiatal srác aratta le a babérokat, miután az utolsó kör végén, egy vitatható manőverrel megelőzte Alex Lynnt. A DS Virgin pilótája félkomoly hangvételben elmondta, hogy nem volt lenyűgözve a megmozdulástól, de Kobe szerencséje, hogy itt nem fog vizsgálódni a versenybíróság. 

A pole-t végül Rosenqvist szerezte meg, aki hajszállal gyorsabb tudott lenni Evansnél. Ide kattintva elolvashatjátok az időmérő összefoglalóját.

A futam közép-európai idő szerint reggel 8 órakor rajtol.

Na, ez megint nem egy szokványos névsor: Evans, Abt, Mortara, Rosenqvist és Bird jutottak tovább a superpole-ba, a másik két tegnapi dobogós, Vergne és Heidfeld csak a középmezőnyben. Jön a finálé, és ne feledjük, Birdnek 10 rajthelyes büntetése lesz tegnapi bokszhibája miatt, szóval egyelőre úgy tűnik, egészen más pilóták fogják lemeccselni egymás közt a mai győzelmet, mint a szombatit.

A visszajátszásból látszik, hogy Buemi a fallal is találkozott, ezért került az utolsó helyre.

Az első tíz versenyző pályára lépése után Buemi az utolsó, 10. helyen áll, szörnyű kört futott és újabb nehéz versenynek néz elébe a mezőny végéről. Közben Evans egy remek idővel az élre ugrott, bizonyítva, hogy mire lett volna képes tegnap a csapata hibája nélkül.

Tegnap sokan panaszkodtak a bokszutca aszfaltjának gyenge tapadására (emiatt csúszott a falnak Bird is a versenyen), és most ezt nézzétek: egyik csapat tagjait figyelmeztetni kellett, hogy ne locsoljanak több Coca-Colát a garázsuk elé, ezzel próbálva növelni a tapadást saját pilótáik számára...

Sajnos az éppen zajló időmérő miatt most nem tudunk kimenni, hogy megnézzük, melyik csapat garázsa előtt úszik a kólatenger :)

Mint arról a tegnapi időmérő előtt írtunk, ez a mai kvalifikáció az első, amely előtt nem sorsolással dőlt el, hogy a versenyzők melyik csoportban lépnek pályára. Immár a bajnokság állása, azaz jelen állás szerint a tegnapi szezonnyitó végeredménye sorrendjében alakították ki a csoportokat, és csak a csoportok sorrendjéről döntöttek véletlenszerűen. Most indult a kvalifikáció.

Hű, Mitch Evans most mondta el az időmérő előtti közvetítésben, hogy a tegnapi időmérőn az adatok alapján tulajdonképpen ő futotta a leggyorsabb köridőt az alapszakaszban, gyorsabb volt az ott végül legjobb időt jegyző Birdnél is, de ugyebár néhány pillanattal a kockás zászló lendülése után kezdte csak meg a körét a Jaguar kalkulációs hibája miatt, így a köre nem számított. Evans így a mezőny végéről indult és nem is szerzett pontot. Ennyi, szó szerint pár másodperc választja el a versenyzőket attól, hogy az élen vagy a sereghajtók között kell-e küzdeniük a futamon.

Ti is így reagáltok, amikor arra ébredtek, hogy egy évvel öregebbek lettetek? Ma 25 éves az Audi pilótája, Daniel Abt. A szombati futamon az 5. helyen végzett, de vajon tud-e ennél jobb eredménnyel ünnepelni vasárnap?

De másmilyen erőforrással is jól áll Hongkong. Az alábbi kép tanúsága szerint a rajongókat is kifejezetten jól tartják a pálya melletti eVillage-ben (ahova egyébként ingyen beengedték a nézőket a hétvégén, csak azoknak kellett jegyet váltaniuk, akik a lelátóra akartak helyet szerezni).

 

Néhány életkép a pálya környékéről. Más országok versenyein megoldják, hogy az ideiglenesen kihelyezett tájékoztató táblák valamilyen talapzattal önmaguk is megálljanak, Hongkongban viszont ez ismeretlen fogalom. Ehelyett minden kanyarban egymást érik az önkéntesek, lehetőleg kettesével, akik egész nap egy helyben állva a kezükben tartják ezeket a táblákat. Mondhatjuk, hogy megtehetik, emberi erőforrásból ugyanis nincs hiány: a 2700 km2-en fekvő, Kínától nagyfokú autonomiát élvező hongkongi városrégió 7,3 millió lakost számlál.

 

De a videós összefoglaló beszédesebb, mint mi!

Íme a most véget ért mai szabadedzés végeredménye. Sebastien Buemi nyolc tizedet faragott a hétvége eddigi leggyorsabb körén, és 1:02,002-vel az első helyen végzett Alex Lynn és Lucas di Grassi előtt.

A tegnapi időmérő után most szintén láthattunk egy incidenst Prost és d'Ambrosio között, a két autó most nem egy reklámszalag által összekötve, hanem ténylegesen is összeért egymással. A francia elvétett egy kanyart, a mögötte érkező belga pedig már nem tudta elkerülni az enyhe koccanást, amely hatására letört néhány elem a Renault hátuljáról. 

Kamui Kobayashinak tegnap más nagyszerű megnyilvánulása is volt amellett, mint amikor nekünk beszélt monacói licenszéről és vizelési kényszeréről. A szombati futamot követően megkérték a pilótákat, hogy három szóban foglalják össze versenyüket. Kobayashi a következőt mondta, bár igaz, hogy ez hat szó: "Se ebéd, se reggeli, se rádió!"

Az is egy módosítás az új szezonra, hogy mostantól azokon a hétvégéken, melyeken két futamot rendeznek, a második napon már a kettő helyett csak egy szabadedzést tartanak, ami 45 percig tart.

Jó reggelt! Vágjunk bele a vasárnapba, a Hongkong ePrix utolsó napjába is. A mezőny már egy ideje bele is vágott itt a pályán, hamarosan véget is ér az összességében harmadik, mai első és egyébként utolsó szabadedzés.

Itt a korábban már belengetett interjú Kamui Kobayashival, akitől néhány elég furcsa dolgot hallhattunk.

Erre a linkre kattintva elolvasható, mit is mondott a japán. Vagyis a monacói...

Van még egy büntetés, Felix Rosenqvistet ugyanis kiemelték a pontszerzők közül egy bokszáthajtásnak megfelelő, 22 másodperces büntetéssel*, amiért egy alkalommal átlépte a versenyen maximálisan használható 180 kW-os teljesítményszintet. A szupersvéd ezzel a 7. helyről a 14.-re esett vissza, ráadásul emiatt még a leggyorsabb körért járó egy pontját is elveszítette, mivel ettől a szezontól kezdve csak az első tíz helyen végző pilóták jogosultak erre. Közülük Daniel Abté volt a legjobb idő, így rá szállt át az egy pont.

*Mondjuk Sam Bird ma éppen tanúsította, hogy egy bokszáthajtás koránt sem jár 22 másodperces időveszteséggel - ő nagyjából 10-et veszített csak.

És született még egy ítélet: Andre Lotterert utólagosan kizárták a versenyről, miután elfelejtette megfelelően lekapcsolni autóját a parc fermében, az FIA szerint "indulásra kész állapotban" hagyta ott a Techeetah-t. A háromszoros Le Mans-győztes napján ez aligha befolyásolt bármit is, egyébként is csak a 16. helyen ért célba debütálófutamán. A Formula.hu-nak az autóból kiszállva elmondta, ez volt a legőrültebb verseny, amelyen valaha is részt vett.

A Formula-E tartalomfelelősei pedig lehetetlen küldetésre vállalkoztak: egyetlen percbe akarták belesűríteni a futam minden érdekes pillanatát az alábbi videóban. Kijelenthetjük, hogy nem sikerült, mert ennél sokkal több fordulat történt! Ha valaki összefoglalót akar az izgalmakról, tényleg inkább nézze meg az egész versenyt a legelejétől a legvégéig. És az időmérőt is hozzácsaphatja.

Di Grassi pedig arról beszélt, hogy a versenyét tönkretévő törött felfüggesztést már valamivel a Buemi-féle csata előtt összeszedte, amikor csapattársát, Abtot próbálta támadni.

Buemi közben elégedetlenségét fejezte ki di Grassi túlzottan agresszív védekező manővere miatt, amit kettőjük emlékezetes csatája során mutatott be a címvédő. De legyen bárkinek is igaza, ez a verseny most nem róluk szólt: az elmúlt három szezon két ádáz riválisa egyaránt a legjobb tízen kívül ért célba, és a Formula-E történetében ez volt az első olyan verseny, amelyen sem Sebastien Buemi, sem Lucas di Grassi nem szerzett pontot!

„Próbáltam olyan közel menni a falhoz, amennyire csak lehetett, de ő addig húzta rám az autót, hogy végül már elfogyott a helyem. Az a kanyar nagyon szűk, és ha már bebújtam mellé, akkor nem veheti be úgy a kanyart, mintha ott sem lennék. De ő mégis úgy akarta bevenni” - méltatlankodott Buemi ősi riválisa megmozdulása miatt.

Bird tehát azt a ritka tettet hajtotta végre, hogy áthajtásos büntetés letöltésével együtt is megnyerte a futamot. A versenyirányításnak azonban nem igazán jött be, hogy ezáltal nem is tudta igazán hátrányos helyzetbe hozni a DS Virgin pilótáját a hibás és veszélyes autócsere miatt, ezért furcsa dolgot jelentettek be:

Az eredeti büntetés kiosztása és letöltése után Bird kapott még egy tíz rajthelyes hátrasorolást is a vasárnapi versenyre az időmérőn elért eredményéhez képest. Ilyen dupla büntetést nem igazán szoktak osztogatni, de legalább annak örüljünk, hogy a brit futamgyőzelméhez nem nyúltak hozzá utólag. 

Addig is emésztgessétek kicsit a futam összefoglalóját, mert ez igencsak nehéz étel volt így szombat reggelre. Ide kattintva érhetitek el.

A legérdekesebb és legviccesebb interjút azonban egyértelműen Kamui Kobayashi adta, aki kihasználta, hogy nem veszi őt a kamera, így nem kell kisípolni bizonyos szavakat, amik elhagyják a száját... Még a nap folyamán jövünk ennek részleteivel, ráadásul azt is megérdeklődtük a japántól, hogy miért monacói versenyzői licensz alatt versenyez.

A versenyzők egyöntetűen komoly rádióproblémákra panaszkodnak, a futamon senki nem volt képes rendesen kommunikálni a csapatával, és ehhez jött hozzá, hogy a csapatok pedig nem látták a bokszban az autók töltöttségi állapotát. Ezt leginkább az újoncok sínylették meg, Lotterer és Jani is azt nyilatkozta az imént a Formula.hu-nak, hogy nagyon nehezen tudták átlátni a versenyt, hiszen rengeteg dologra kellett figyelniük, és a Formula-E futamai még a WEC-éinél is jóval több változót tartogatnak.

Piquet lett a negyedik, ezzel a csapattal töltött első futamán beállította a Jaguar eddigi legjobb eredményét.

Alex Tai, a DS Virgin csapatvezetője megerősítette, hogy Bird amiatt kapta az áthajtásos büntetést, mert nem a bokszban, hanem azon kívül, vagyis veszélyes helyen parkolta le az autóját a kiálláskor. Bird azt mondja, a kerekek egyszerűen nem kanyarodtak, amikor elfordította a kormányt.

Heidfeld: "Ez az egyik legnagyobb csalódást jelentő harmadik helyem, amit valaha szereztem." Ez nem akármilyen kijelentés a némettől, aki ebben az évezredben tulajdonképpen végig csak a győzelmen kívüli dobogós helyeket gyűjtötte!

Mögötte Vergne és Heidfeld a dobogón, de tovább nem is mondjuk, majd nézzétek meg a futamösszefoglaló cikkben, mert Engel utólagos 20 másodperces időbüntetést kapott, amivel a jelek szerint a 4.-ről egészen a 14. helyre csúszik vissza.

Jaj, végre vége, vegyünk levegőt! Sam Bird nyerte a 4. szezon nyitányát talán a teljes 2017-es autósportos év legőrültebb, legjobb versenyén!

A végén Rosenqvistet előzgetik páran látványos módon.

Jön az utolsó kör.

Közben Buemi 13., di Grassi 18. és körhátrányban húzódik már félre mindenki elől. Ezen a versenyen már azon a két emberen sem segít semmi, akik valahogy mindig az élre szokták tudni egerészni magukat.

Bird már megint kiépített egy 10 másodperces előnyt, tempó terén mindenki felett áll ma.

Heidfeld és Vergne is elég komolyan gyilkolják egymást a második helyért.

43 körös a verseny, 5 van még hátra, az idő alatt már csak körülbelül másfélszer tud a feje tetejére állni az állás.

Most Rosenqvist akadt össze Engellel, túlélték. De lassan talán már egyszerűbb lenne azokat a párosokat kiemelni, akiknek még nem volt semmiféle incidensük egymással az eddigi 35 körben.

Már húszmillió dolog történt azóta, de itt a videó Bird korábbi előzéséről Vergne ellen.

Maro Engel a 4., az is egy érdekes történet lehet, hogy ő mégis miképpen keveredett oda, de valószínűleg maga sem tudja.

Jézus, Birdnek volt nagyjából 8-10 másodperces előnye, és még az áthajtásos büntetéssel is visszaállt az élre!

Újabb nagy fordulat, de már ne is lepődjünk meg: Bird áthajtásos büntetést kapott veszélyes kiengedés miatt. Vergne és Heidfeld fognak az első két helyen állni.

Bird bokszutcai hibája:

És Buemi alatt megállt a Renault a pályán! Újra tudta indítani, de sok időt vesztett, amikor már kezdett volna jól állni, hiszen autócseréjét a többieknél később ejtette meg. 

A DS Virgin pilótája a hiba ellenére is rendben vissza tudott állni a versenybe a másik autójával, és visszatért Vergne elé.

És Bird elvétette a bokszát, szinte a falnak rohant saját kiállásakor! Mi nem történt még ezen a hétvégén?

Jönnek az autócserék. Vergne a bokszban, Bird kint maradt. Lotterer áthajtásos büntetést kapott sikánlevágás miatt.

Woah, és micsoda előzéssel vette át a vezetést Bird! Az utolsó pillanatban bújt be Vergne mellé a hajtűben.

Bird továbbra is Vergne-t zavarássza az élen, a többiek már alaposan leszakadva tőlük.

A harmadik helyen álló Turvey autója lelassul! A britnek az előző szezonban sem volt szerencséje a futamokon, és ez a trend folytatódni látszik... Abt örökölte meg a dobogó ideiglenes legalsó fokát.

Di Grassi a bokszba hajtott, de ez nem egy tervezett autócsere. Törött az Audi jobb hátsó felfüggesztése. A brazil persze átszáll a másik autójába az ideálisnál korábban, újabb komoly spórolási munkára lesz szüksége, hogy megmentsen valamit ebből a versenyből. 

A 11. helyen álló Filippi bokszáthajtásos büntetést kapott, amiért korábban kiforgatta Rosenqvistet. A svéd épp most előzött egy merészet Mortara ellen - a svájci reakciójára is szükség volt, hogy ne legyen belőle újabb baleset.

Közben olyan hírek jönnek, hogy a piros zászló után a csapatok a bokszban elvesztették az arra vonatkozó adatokat, hogy mennyi energia maradt az autókban. A közvetítés képernyőin sem látszik, egyedül a pilóták tudják az autókban.

Kobayashi, Abt és Filippi kapták meg a FanBoostot, amit a második autójukban használhatnak majd.

Buemi és di Grassi 6413809868044. felvonás.

Az élen Bird nyomást gyakorol Vergne-re, mögöttük Heidfeld támadta Turvey-t, de ehelyett megelőzte őt Abt.

A lassításból látszik, hogy Buemi és di Grassi autója métereken keresztül folyamatosan érintkezett egymással. Csoda, hogy látszólag mindkettőjüké sértetlenül megúszta.

D'Ambrosio autója megállt a pályán.

Buemi és di Grassi összeakadtak (jó szokásukhoz híven) a 6. helyért folyó csatában, de folytatni tudták. Mögöttük Filippi kiforgatta Rosenqvistet.

A safety car a bokszban, folytatódhat a verseny!

Na, négy autó most kihajtott a bokszból - ők valójában egy kör hátrányban voltak, mivel lemaradtak a baleset miatt. Most, miután a körszámok kiegyenlítődnek, végre jöhet a folytatás.

Az is lassíthatja most a folytatást, hogy elég bonyolult szabályai vannak a piros zászlós leállásnak, és a csapatok sem biztosak abban, hogy mely autókon szabad például szárnyat cserélni, és melyeken nem. Alain Prost például az imént maga is bizonytalanul nyilatkozott: a Renault kicserélte fia autóján az első szárnyat, de ő sem tudja, hogy ez engedélyezett volt-e egyáltalán.

Így relaxál az élen álló pilóta, amikor a verseny közben éppen semmi dolga.

Az biztos, hogy Vergne az első, mögötte Birddel, Turvey-vel és Heidfelddel. A Techeetah franciája most épp a bokszban várakozva, az autóban ülve nyilatkozik az FE hivatalos csatornájának.

Értesülések szerint azért csúszik az újraindítás, mert a versenyirányítás még próbálja összerakni, mi is a jelenlegi sorrend a mezőnyben. 

Ez az első piros zászlós megszakítás versenyen a Formula-E történetében. Még a 2015-ös monacói torlódást is megoldották enélkül két és fél évvel ezelőtt.

Itt egy kép a balesetről, mindenki vissza tudott térni a bokszba, ahol most megy az autók javítgatása, ahogy az az F1-ben is szokott lenni.

A rajt küzdelmei, közvetlenül a baleset előttig. Hamarosan jön videó a folytatásról is.

Rosenqvist volt a nagy vesztese a rajtnak, az 5. helyről a 11.-ig csúszott vissza, miután ő is összetalálkozott egy-két ellenfelével az a néhány kanyar alatt, ami eddig lezajlott a versenyből. 

A pilótáknak a bokszutcába kellett visszatérniük, most ott sorakoznak és várják, hogy mikor jöhet a folytatás.

Lotterert Filippi pöccintette meg hátulról a baleset előtt. Az újoncok legyenek bármilyen tapasztaltak is, most érezték csak meg, hogy a Formula-E egészen más tészta, mint bármi, amit eddig csináltak.

Óriási volt a tolakodás és lökdösődés a szűk kanyarokban, Lotterer akadt fel elsőként a falban, aztán mögötte feltorlódott Evans, Jani, Prost és Mortara. Igazi úttorlasz alakult ki, ezért volt muszáj elrendelni a futam leállítását.

Vergne megőrizte a vezetést, Heidfeld nagyot rajtolva második, Turvey még nagyobbat rajtolva harmadik. És hatalmas torlódás a mezőny második felében!

Pillanatokon belül jön a rajt...

A négyszeres világbajnok utolsó tanácsai az egyszeres bajnoknak: Alain Prost beszélget Buemivel a rajt előtt.

Nelson Piquet Jr. tavaly a pole-ban állt itt, most csak a 10. új csapatával, a Jaguarral. Csapattársa, Mitch Evans remekelt az edzéseken, a csapat azonban csúnya hibát vétve elszámolta magát, így az új-zélandinak nem jutott ideje igazi gyorskörre a kvalifikáción.

A pole-ban tehát Vergne, mellette Bird, mögöttük Heidfeld és Abt, a harmadik sorban pedig Rosenqvist és di Grassi. Ezen a linken még gyorsan visszatekinthettek a zűrzavaros időmérőre.

Az újonc Neel Jani a 17. helyre kvalifikált, de akkumulátorcsere miatt 10 rajthelyes büntetést kap, amivel a mezőny végére, a 20. pozícióba csúszik. (Igen, ebben a bajnokságban is van ilyen! De legalább nem olyan gyakori.) Minden autónál elvégezhető szezononként egy büntetlen csere, de a Dragonnál nem akarták most kihasználni ezt a jokert, lévén Janira a mezőny második feléből ígyis-úgyis tanulóverseny vár. 

Tavaly Sebastien Buemi nyerte a versenyt a kényszerű bokszkiállása után hatalmasat taktikázva az utolsó helyről a másodikra felzárkózó di Grassi előtt. Ma nem ők a fő esélyesek, lévén a francia és a brazil csak a 9. és a 6. helyről indulnak. Persze a Formula-E küzdelmei jőval fordulatosabbak annál, mint hogy csak az első két sorból indulóknak legyen reális sansza a győzelemre.

Megkezdődött a rajtprocedúra, az autók csigalassú tempóban teszik meg a bokszból kivezető kört, hogy minimális energiát használjanak, a versenyen ugyanis hasznosabb dolgokra is tudják majd fordítani azt. Ez az oka annak is, hogy nincs felvezető kör a rajt előtt, csak néhány tíz méterrel mozdulnak előrébb az autók, mielőtt megkapnák a startjelet.

A DevBot egyetlen gyorskör után visszatért a bokszba, és úgy tűnik, már nem is hajt ki többször, hiszen lassan megkezdődik a készülődés az egy óra múlva startoló versenyre. Kikiálthatjuk az ember és a gép párharca győztesének Nicki Shieldst!

Összehasonlításként Vergne 1:03,568-cal nyerte az időmérőt, de persze egészen más technikával, mint ami most köröz a pályán.

Megtette első körét a DevBot: 1:32,879, ez egyelőre hat másodperccel lassabb, mint Shields legjobbja. Vajon képes lehet ennyit javulni még a gép?

A hétvége leghíresebb sztárvendége, Nico Rosberg beszámolt első élményeiről az elektromos sorozatban:

"Első alkalommal jöttem el a Formula-E-re, és micsoda látványt adnak az eseménynek ezek a felhőkarcolók! Itt tényleg a város kellős közepén vagyunk. Igyekszek mindent megtapasztalni, bár úgy érzem, hogy szinte mindenkit ismerek a paddockban a karrierem korábbi éveiből, a pilóták többsége ellen pedig versenyeztem is. Szerintem a Formula-1 és a Formula-E tanulhatnak egymástól. A Formula-E-ben az a szép, hogy úttörő szerepet játszik, új dolgokkal próbálkozik és nem csak másokat másol. Ez pedig nagyon menő!"

Közben a pályán Nicki Shields befejezte hatkörös menetét, maradt 1:26,671 a legjobb ideje. Hamarosan jön a kihívó, a robot.

Allan McNisht idén nevezték ki az Audi FE-csapatának élére, a háromszoros Le Mans-győztes pedig adott is egy gyors értékelést az istálló időmérőjéről. Elégedett az Abt és di Grassi által megszerzett 4. és 6. hellyel, mert noha a negyedik csoportba kerülve szerencsésnek érezhették magukat, végül Prost balesete és a piros zászló miatt mégsem kerültek ideális helyzetbe, hiszen még egyszer kihajtva, első nekifutásra kellett gyorskört futniuk.

Ez az a jármű, amely szeretné bebizonyítani, hogy vezető nélkül gyorsabb, mint vezetővel.

Megkezdődött a csata Nicki Shields riporterhölgy és a robotautó között. Először Shields hajtott a pályára a manuálisan is vezethető DevBottal - ő sem ügyetlen a volán mögött, de azért mégsem profi autóversenyző. Az ő idejét próbálja majd megdönteni a mesterséges intelligencia. Mindketten több kört is megtehetnek, most még Shields van a pályán, és legjobb ideje eddig 1:26,671.

Mortara Venturija is ott ment falnak, ahol később Prost hibázott. A svájci olasz olcsóbban megúszta, és az ő autója nem is szedett össze reklámszalagokat...

Rosenqvist hibázott a superpole-ban, de így is elégedett az 5. rajthellyel, miután a második edzésen az ideálisnál kevesebb kört tudott csak megtenni.

Ide kattintva megtaláljátok az időmérőről készült összefoglalónkat.

A futam közép-európai idő szerint reggel 8 órakor startol. De eseményekből addig sem lesz hiány, hamarosan jön a Roborace első versenyszerű bemutatója, amelyben az önjáró autó egy ember ellen méri össze vezetési képességeit. Erről további részleteket itt olvashattok.

Itt a videó erről az újabb elképesztő jelenetről. Lehet, hogy Vergne valójában nem is ért hozzá a falhoz, vagy csak nagyon enyhén, és a becsapódást elkerülni próbálva pördült meg. Emlékezetes marad, mit ne mondjunk!

És Bird hibázott egy kicsit, csak a második. Jean-Eric Vergne a pole-pozícióban, méghozzá úgy, hogy piruettezve fordult be a célegyenesbe! Hihetetlen! A francia is csak mosolyog ezen a kamerába.

Heidfeld sem tudta fölülmúlni Vergne idejét, most már csak egyetlen ember állíthatja meg őt, Sam Bird. Ha nem sikerül neki, akkor Vergne úgy szerzi meg a pole-t, hogy pár méterrel a célvonal után már törött autóval pörgött a pálya közepén...

Na, ezért hiányzott már ennyire a Formula-E!

Újabb hihetetlen jelenet: Vergne hátrafelé halad a célegyenesben, és a tabella élére áll a superpole-ban!

Közben a negyedik csoport tagjait a piros zászló után visszaengedték a pályára, hogy zavartalanul megfuthassák gyorskörüket - Prost sérült autója miatt nem csatlakozhatott már hozzájuk. Előbb di Grassi bejött az 5. helyre, de aztán csapattársa, Abt leszorította őt onnan. A superpole-ban így Bird, Heidfeld, Vergne, Rosenqvist és Abt folytatja. Egyedül a Mahindra örülhet kettős jelenlétnek a legjobbak között.

Megjött a videó. Valószínűleg ezt még jövő nyáron, a szezon legérdekesebb jeleneteiről készült válogatásban is nézni fogjuk.

Itt van egyelőre képeken, ezt nézzétek!  Az egész azzal indult, hogy Prost a falnak csapódott és magával vitt egy méretes darab reklámcsíkot...

Jézus Mária, mi történt, Prost és d'Ambrosio konkrétan szalagavatót tartottak gyorskörük során! Bizonyára hamarosan videón is megmutathatjuk, hogy miről van szó. Egyszerre vicces is kissé ijesztő közjáték, ami piros zászlós megszakítást hozott...

A harmadik csoportból hárman is betörtek az első ötösbe, alaposan átrendezve a potenciális továbbjutók kilétét. A 2-3-4. helyre megérkezett sorrendben Heidfeld, Vergne és Rosenqvist. Előttük Bird, mögöttük da Costa van még jelenleg superpole-t érő pozícióban, Buemi már a 6.-ig csúszott vissza, számára biztosan véget ért az időmérő. És most jön még a negyedik csoportban a két Audi. Vajon mire lehetnek képesek a fehér autók?

Woah, a második csoportban előbb da Costa egy hajszállal gyorsabb volt Bueminél, majd Bird alaposan odacsapott, több mint hat tizeddel győzve le őket állt az élre! Kobayashi is erősen kezdett, de aztán az ötödik helyre sorolt be az első tíz versenyző között. Nem maradt el a dráma sem: Mitch Evanst, aki a két edzésenek hatalmas formában volt, valamilyen probléma hátráltatta, így csak igen lassú köröket tudott futni, ezzel most ő az utolsó. Egy óra alatt rémálommá vált a nap az új-zélandi számára.

Az első csoportban ott volt Buemi is, és sikerült a leggyorsabbnak lennie az ötösből, így megmaradtak az esélyei, hogy ott legyen az időmérő fináléjában. Az újonc Edoardo Mortara vétett hibát a gyorskörén, lebontva Venturijának bal elejét a fallal való igen látványos találkozáskor, így ő már biztosan csak a mezőny végéről rajtolhat majd.

Az időmérő lebonyolítása alapvetően nem változott, az előzményei azonban igen. Továbbra is négy darab ötös csoportban hajtanak a pályára a pilóták, majd a leggyorsabb öt versenyző egy superpole-rendszerben dönti el egymás között a pole sorsát. A korábbi években a csoportokat sorsolással, a versenyzők tényleges számhúzó rendezvényének keretein belül alakították ki, ám miután egyre több panaszt lehetett hallani amiatt, hogy ezáltal közvetlen bajnoki riválisok is eltérő feltételekben részesülhetnek a pályán (annak felgumizódása vagy akár az időjárás változása révén), az FIA a leosztási rendszer módosítása mellett döntött, amit csak most csütörtökön közölt hivatalosan a csapatokkal.

Ezentúl minden időmérő előtt a bajnokság aktuális állása szerint alakítják ki a csoportokat: a tabella élén álló öt pilóta ugyanabba a csoportba kerül, a második ötös szintén egymás ellen küzd, és így tovább. Csak a csoportok pályára lépésének sorrendjét fogják sorsolással eldönteni. Ez a rendszer alól csak a szezonnyitó versenynap, azaz a mai a kivétel, elvégre most még nincs bajnoki tabella, amit alapul lehetne venni. Így most még megtartották a korábbi évekből ismert sorsolást, a vasárnapi időmérőre azonban ilyen már nem lesz. 

Részleges, ázsiacentrikus csapatfotó az Andretti garázsa előtt percekkel az időmérő kezdete, azaz Kamui Kobayashi első éles Formula-E-bevetése előtt. Vajon mire lesz képes az újonc japán első bevetésén? Egy erős szerepléssel talán be is biztosíthatná a helyét a következő versenyhétvégékre, hiszen szerződése egyelőre csak Hongkongra szól.

A pályát még nem is mutogattuk, íme hát. A vonalvezetés semmit nem változott tavaly óta, 1,85 kilométeres hosszával a szezon legrövidebbje. Ténylegesen Hongkong kellős közepén helyezkedik el, a Victoria kikötő mellett, a város üzleti negyedének tőszomszédságában, Hongkong szigeten (a városrégiót ezen fő sziget mellett számtalan kisebb-nagyobb sziget, valamint a Kowloon-félsziget alkotja).

Idénre nem csak a versenyek száma duplázódott meg a városban, a szervezők mindent megkétszereztek: dupla annyi ülőhelyet alakítottak ki és kétszer nagyobb sajtóközpontot építettek, mint egy évvel korábban. Tavaly nagyjából 21 ezer néző látogatott ki a teltházasnak nyilvánított eseményre, idén a több mint 40 ezer férőhelyre 35 ezer nézőt várnak.

És már itt is van a nyakunkon az időmérő edzés, ami helyi idő szerint délelőtt 11-kor, közép-európai szerint hajnali 4-kor kezdődik. Az Eurosport felvételről közvetíti majd 7-kor, rögtön utána pedig élőben jön a futam 8 órakor. 

Véget ért a második edzés, és hogy, hogy nem, Mitch Evans már megint ott van az elején a Jaguarral, olyannyira, hogy ő lett a leggyorsabb az Audi két pilótája előtt. Buemi a korai incidense után már nem hajtott a leggyorsabb körökre, csak a 19. lett.

A Formula-E szabadedzéseinél azonban mindig el kell mondanunk, hogy nem feltétlenül azonos teljesítményszint mellett érték el legjobb köreiket a pilóták. Egyesek maximális, az időmérőn használható 200 kW-os teljesítményre kapcsolták az autót, mások viszont a versenyen megengedett 180 kW-nál maradtak. Az előző szezonban egyébként ez utóbbi érték még legfeljebb 170 kW lehetett, mostanra emelték fel a maximális limitet, ezáltal pedig növekedni fog kissé a tempó a futamokon.

Itt van egyébként Hongkongban a 2016-os Formula-1-es világbajnok, Nico Rosberg is. Az eddigi motorsportos tapasztalatokból már megszokhattuk, hogy váratlan személyek általában nem tűnnek fel csak úgy minden ok nélkül a világ másik felén rendezett versenyeken. Kezdődhetnek tehát a találgatások!

A napokban a Venturi megerősítette azt a már egy jó ideje sejtett hírt, hogy egyesítik erőiket a HWA-val, a Mercedes tuningcégeként ismert vállalattal, amely az utóbbi időben a DTM-ben működtetett csapatot a csillagos márka égisze alatt. Innen pedig már nem is kell nagyon eleresztenünk a fantáziánkat, hogy a HWA-t összekössük a köztudottan szintén erős Mercedes-kapcsolatokkal rendelkező Rosberggel. Tulajdonképpen egy ideje már az is közszájon forog, hogy Rosberg valamilyen vezetőségi szerepkört kaphat a Venturi és a HWA szimbiózisában, mindez pedig elöljárója lenne a hatodik szezontól érkező gyári Mercedes csapatnak.

Most, a 30 perces másodikon pedig Buemi már a falat is megjárta: az 1-es kanyarban, a hajtű előtt fékezte el magát kissé, amikor egy Jaguar mellett akart elmenni. Lassú tempóval ugyan, de bal első kerekével lekoccolta a külső falat. Nem lehetett nagy a Renault sérülése, de a 2015/2016-os szezon bajnoka visszahajtott a bokszba. És ott ugyebár rendelkezésére áll a másik autója, amibe az edzés során bármikor átugorhatnak a pilóták. 

Az első edzésről az alábbi kétperces videós összefoglaló készült:

A szezon első, 45 percig tartó gyakorlásán Sebastien Buemi autózta a legjobb időt a Renault e.damsszal, mögötte Mitch Evans Jaguarja talán némileg meglepetés - noha bármilyen versenyévad legelső edzésén talán nem is szabad meglepetésről beszélni, elvégre alaposan átrendeződhettek az erőviszonyok. A Jaguar pedig egyértelműen szeretne is megérkezni az élmezőny nyakára, s elkötelezettségüket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az első szezon bajnoka, Nelson Piquet is átszerződött hozzájuk.

Vágjunk akkor bele a szombati napba! Olyan nagy az időeltolódás (7 óra Magyarországhoz képest), hogy hazai idő szerint éjjel pontban 2:30-kor már nem is az első, hanem a második szabadedzés vette kezdetét Hongkongban.

Már ezen a hétvégén, Hongkongban debütál a sokak által várt Roborace, az önvezető autók versenye - de nem teljesen úgy, ahogy azt a kezdetekkor beharangozták, azaz tulajdonképpen nem is verseny lesz.

Lucas di Grassi, a Roborace ügyvezető igazgatója exkluzívan a Formula.hu-nak nyilatkozott a tervekről. Most szombaton, azaz holnap pedig a mesterséges intelligencia egy hölgy ellen méri össze vezetési tudását az utcai versenypályán.

A di Grassival készült interjúnkat ide kattintva olvashatjátok.

Elkészült a mezőny csoportképe a negyedik szezon előtt. A 20 pilóta között a németek vannak legtöbben, szám szerint négyen, őket követik hárommal a britek és a svájciak. Utóbbi ország képviselőinek tekintélyes létszáma annak köszönhető, hogy a bajnok Sebastien Buemihez idéntől csatlakozott Neel Jani és Edoardo Mortara. Mortara szintén megteheti, hogy váltogatja a hovatartozását, még ha nem is olyan drasztikus mértékben, mint Kobayashi! Svájci olaszként tavalyig meglévő munkahelyén, a DTM-ben Olaszország, most a Formula-E-ben viszont már Svájc színeit képviseli. Érdekesség, hogy a három svájci az ország három fő nyelvterületét képviseli: Bueminek francia, Mortarának olasz, Janinak pedig német az anyanyelve.

Azért ne haragudjatok meg, ha a hétvége során továbbra is japánként hivatkozunk majd rá!

De fityegjen a neve mellett bármilyen zászló is, Kobayashi népszerűsége mit sem csorbult az elmúlt évek során. Ennek jele, hogy pillanatnyilag ő vezeti a Fanboost-voksolást, vagyis azt a közönségszavazást, amely idén is meghatározza, melyik három versenyző autója kap a futamra egy néhány másodpercen át tartó teljesítménynövekedést. Így áll jelenleg ez a tabella, amelyet szavazatotokkal ti is befolyásolhattok ide kattintva.

 

Egy újabb adalék Kobayashi különös felbukkanásához: talán néhányan már észrevettétek, hogy az Andretti pilótájának neve mellett nem a japán, hanem a monacói zászlót tüntetik fel mindenhol, valamilyen különös okból ugyanis a Hercegség által kiadott versenyzői licensszel nevezett a hétvégére. A Formula-E hivatalos csatornája is megerősítette, hogy nem elírásról van szó. Megpróbálunk utánajárni a hétvége során, miért nem a nemzeti színeit öltötte magára Kobayashi (bár ami azt illeti, a piros és a fehér szín így is stimmel!).

Egyébként szép város ez a Hongkong, orvosilag javallott mindenkinek meglátogatni egyszer az élete során. Azzal, hogy éppen egy szemetest húznak el előttünk a képen, nem azt akarjuk bizonyítani, hogy milyen ízléstelenül fotózunk, hanem azt, hogy a tisztaságra is sokat adnak a helyiek! 

A Formula-E eseményeit Magyarországon az elmúlt három szezonban a DigiSport közvetítette, idén azonban már az Eurosport fogja - ennek a hírnek talán sokan örülnek, lévén utóbbi csatorna több háztartásban elérhető. Itt megnézhetitek, milyen menetrend szerint zajlanak majd a két versenynap történései közép-európai idő szerint. A sportcsatorna az időmérőket felvételről, a futamokat élőben közvetíti majd.

De most akkor beszéljünk róla! Ő a Dragon Racinghez csatlakozott Jerome d'Ambrosio mellé, Loic Duval helyére. És bár a Dragontól egyetlen szezon után távozott az autóknak látványos, "inverz" festést kölcsönző Faraday Future, Jay Penske-ék elérték, hogy idén se kelljen azonos festést használniuk a két pilóta autóin. Janié fehér lett, d'Ambrosióé pedig piros.

De az alábbi kép tanúsítja, hogy nem Kobayashi az egyetlen debütáló. Ott ül mellette a GP2-király, az elmúlt pár évben az IndyCarral próbálkozó, de elmondása szerint az elmúlt években a háttérben rengeteg mást is csináló Luca Filippi, aki maga sem teljesen érti, hogyan került a NIO-hoz. "A csapat versenyzőt keresett, aki ért a technikai dolgokhoz, és egyszer csak felmerült a nevem."

A jobb szélen lévő úriember pedig még kevesebb bemutatásra szorul: Andre Lotterer, a Le Mans-i 24 órás háromszoros győztese kénytelen volt új állás után nézni, mivel immár sem az Audi, sem a Porsche nem tagja a WEC mezőnyének. A 36 éves német újoncnak sincs túl sok tesztkilométer a "lábában", mert bár ő ott volt a háromnapos valenciai gyakorláson, ezen kívül azonban privát tesztekre nem volt lehetősége. Csapata, a Techeetah nem hajthat végre ilyeneket, mivel a mezőny egyetlen ügyfélcsapataként a Renault technológiáját használja. Cserébe persze Lotterer alatt a mezőny talán legerősebb hajtáslánca dübörög majd, amellyel Jean-Eric Vergne az előző szezon utolsó versenyén megszerezte a Techeetah első győzelmét.

Ja, és akkor a negyedik újoncról, a szintén Le Mans-győztes és a WEC-ből hasonló okokból távozó Neel Janiról még nem is beszéltünk...

Kobayashi szerződését ráadásul csak a valenciai tesztek lezajlását követően hozták tető alá, ami azt jelenti, hogy még rendesen ki sem próbálhatta az autót, csak egy nagyon rövid ismerkedés idejére vezethette, na meg szimulátorozott.

A japán olyan hirtelen csöppent bele ebbe a világba, hogy egyelőre tényleg még csak a fejét kapkodja. Amikor a szerződéséről beszélt, akkor például így fogalmazott: "Csak erre a versenyre szól, a következőn már valószínűleg nem fogok vezetni, bárhol is lesz az!"

Kamui Kobayashi megkapta a lehetőséget a Formula-E-ben való debütálásra, ő az Andretti egyik pilótája ezen a hétvégén. A 31 éves japánt 2014-ben láthattuk utoljára a Formula-1-ben, azóta a WEC-ben és a Super Formulában tett-vett: a Toyotával nyert WEC-futamot Fujiban, tavaly második lett Le Mans-ban, és a japán formulaautós bajnokságban is állt dobogón.

Elég rejtélyes módon került ő a képbe, amiről itt írtunk részletesebben akkor, amikor érkezése még nem volt hivatalos. A csapat is elég érdekesen kommunikál erről a helyzetről, bár leginkább sehogy. A napokban szétküldött közleményükben például mindenféle kommentár nélkül kijelentették, hogy:

1. Antonio Felix da Costa és Tom Blomqvist lettek megnevezve versenyzőikként a 4. szezonra az FIA-nál.

2. Da Costa és Kobayashi versenyeznek náluk Hongkongban.

Hát jó, a lényeg, hogy ők értik. A japán pilóta jelenléte persze jót tesz a mostanáig szinte minden szempontból "japánszegény" Formula-E-nek, viszont egyelőre csak erre a hétvégére van szerződése az Andrettivel.

Egyébként kettőjük közül a NIO "volt ott előbb", ők már az előző szezonban is ilyen külsőt használtak, míg az Andretti kék-fehér volt. Az átszínezést a csapat főszponzora, az MS&AD (lánykori nevén Amlin) nagyobb szerepvállalása tette szükségessé.

De ha már az Andrettinél tartunk, nem is beszéltünk még a hétvége legizgalmasabb jövevényéről...

Így pedig az Andretti. Sok sikert a megkülönböztetésükkel verseny közben!

Nem született egyébként megoldás a Formula-E nagy festésproblémájára, két csapat autói továbbra is szinte ugyanúgy néznek ki külsőre. Az Andretti és a NIO (a névváltozáson átesett NextEV) egyaránt a türkizkék szinte azonos árnyalatait választották, és egyikük sem akar ebből engedni.

Így fest a NIO egyelőre különálló törzse és orra:

Lezajlott a DS Virgin Racing prezentációja is, amit nem is annyira az autó és a pilóták, inkább új kampányuk beindítása köré építettek. A "Race Against Climate Change", avagy "versenyzés a klímaváltozás ellen" nevű kezdeményezésüket a Virgin elnöke, Sir Richard Branson nyitotta meg egy videóüzenetben. A csapat arra buzdítja a környezetünk megóvása érdekében tenni akarókat, hogy íratkozzanak fel a kampány elkötelezettjei közé a weboldalukon, és ők időről időre tippeket, aktualitásokat küldenek majd arról, hogy miképpen segíthetjük apró lépésekkel a nagy nemes cél elérését.

Friss bejelentés érkezett: a Michelin meghosszabbította gumiszállítói szerződését a Formula-E-vel. A sorozatot a kezdetek óta ellátó francia márka új kontraktusa a 2020/21-es szezon végéig szól, azaz a mostanival együtt még négy idényen át biztosan az ő "kétéltű" (száraz és esős pályán egyaránt használható) abroncsaikat használja majd a mezőny.

A kínai csapat az idei szezontól kezdve vette magára ezt az identitást, ennek apropóján pedig nemrég egy különleges forgatásra utaztak el Dél-Afrikába, ahol Jean-Eric Vergne autója és egy gepárd, a világ leggyorsabb szárazföldi állata között rendeztek gyorsulási versenyt! Mindezt egy kampány keretében tették, felhívva a figyelmet arra, hogy a klímaváltozás hatásai már a gepárdok fennmaradását is veszélyeztetik. 

Közben zajlanak a prezentációs események a paddockban, néhány csapat mostanig halogatta autója festésének leleplezését. Most tett így a Techeetah, és hamarosan a DS Virgin is hasonlóval készül.

A Techeetah színei változatlanok maradtak a tavalyi szezon után, viszont nagyobb teret kapott az autón az aranybevonat, valamint rákerült a cheetah, vagyis magyarul a gepárd.

Rögtönzött Alonso-imitációs játék a Formula-E paddockjában: vajon Felix Rosenqvist vagy Daniel Abt csinálja jobban a napozást?

Napozni egyébként is lehet, a héten eddig a mai a legmelegebb nap Hongkongban. Ma reggelre - éppen a "tiszta" Formula-E érkezésével összehangolva - végre eltűnt a szmog a város fölül (amiről a helyiek váltig állítják, hogy Kínából fújja át a szél, és nem ők termelik), így a 22 °C hőmérséklet még többnek is érződik, mint amennyi. Hivatalosan itt is tél van, hiszen északra vagyunk az egyenlítőtől, viszont itt a Dél-kínai-tenger partján jóval kisebb az éves hőmérskletingadozás, mint Magyarországon. A leghidegebb hónapokban sem nagyon megy 10 °C alá a hőmérséklet, még éjszaka sem. És érdekes tapasztalatunk, hogy éjszaka sem hűl le a levegő, a nap minden pontján ezt a kellemesen langyos, 20 °C-os klímát élvezhetjük. 

Közben megkezdte sajtótájékoztatóját a helyszínen Alejandro Agag, a Formula-E Chase Carey-je, ügyvezető igazgatója, főnöke, mindenese. Rögtön felhozta, milyen sok Tesla személyautót lát a város utcáin - ami tényleg így van, mi is tanúsíthatjuk a feltűnő elektromos jelelétet. Pontos adatok erre vonatkozóan talán nincsenek is, de Kenneth Ng saját meglátása szerint az utcán nagyjából minden 20. személyautó Tesla, sűrűségük még a cég otthonában, Kaliforniában sem ilyen magas.  

Hongkong most a Formula-E-vel végre felrajzolta magát a világ motorsporttérképére, a régióban élő rajongóknak immár nem Makaó az egyetlen opció, ha élvonalbeli versenyzést szeretnének nézni. 

Kenneth Ngről ami ismerős lehet néhányak számára, az a különös vezetékneve. Mintha láttátok volna már valahol? Jól emlékeztek: a WTCC-ben 2012-ben és 2013-ban teljes szezont futó Charles Ng ugyanis az ő fia, aki 2013-ban a Team Engstler BMW-jével a suzukai fordított rajtrácsos versenyen megszerezte Hongkong történetének egyik, ha nem a legjelentősebb motorsportos sikerét. 

Szerdán volt szerencsénk találkozni a Hongkongi Automobil Szövetség elnökével, Kenneth Nggel, aki elmondta, egyáltalán nem a város kardoskodott azért, hogy idén kétszeres hangsúlyt kapjon az eseményük: egyszerűen csak megkereste őket a Formula-E azzal, hogy mit szólnának, ha a tavalyi sikeres és gördülékeny szervezés után idén két versenyt kapnának. Ők pedig köszönték szépen, és elfogadták!

Ő az ott középen, ni!

Hongkongba tavaly látogatott el először az FE, szintén a szezon nyitányaként, akkor viszont még csak egy versenyt rendeztek, ellenben az idei kiírással, amikor rögtön dupla hétvégével indul az évad: ahogy eddig minden szezonzárón és néhány egyéb alkalommal is történt már, szombaton és vasárnap ugyanúgy teljesítenek egy-két edzést, egy időmérőt és egy versenyt a pilóták.

A 2017/2018-as szezon (amelyből a 2017 csak ezt a hongkongi hétvégét jelenti) versenynaptára így fest egyébként. 11 állomás, 14 verseny - az eddigi leghosszabb mindkét tekintetben.

december 2-3. – Hongkong (Kína) (két verseny)
január 13. – Marrakesh (Marokkó)
február 3. – Santiago (Chile)
március 3. – Mexikóváros (Mexikó)
március 17. – ???
április 14. – Róma (Olaszország)
április 28. – Párizs (Franciország)
május 19. – Berlin (Németország)
június 10. – Zürich (Svájc)
július 14-15. – New York (USA) (két verseny)
július 28-29. – Montreal (Kanada) (két verseny)

De ahogy leírtuk a "brazil" szót, máris eszünkbe jutott egy másik fontos hír: a negyedik szezon naptárjában szereplő Sao Paulo kihátrált a versenyrendezés mögül, illetve a hivatalos álláspont szerint elodázták az érkezésüket az 5. szezonra. A március 17-i versenydátum így megüresedett, a Formula-E-nek (már megint) szezon közben kell kapkodnia, hogy betömjön egy lyukat.

Lucas di Grassival éppen pár perce készítettünk egy exkluzív interjút, amiben végre felfedte, mi az ördög is van ezzel a Roborace-szel, az önjáró autók versenyével, amelynek az előzetes tervek szerint ezen a hétvégén kellene (vagy kellett volna?) debütálnia. Még a nap folyamán jövünk külön cikkel arról, hogy mit is mondott a brazil, aki immár nemcsak a Formula-E címvédője, de a Roborace ügyvezető igazgatója is.

A csapatbajnoki címet eddig mindhárom szezonban elhozó Renault e.damsnél változott talán a legkevesebb dolog, viszont annál több fog egy szezon múlva: már korábban megerősítették, hogy A Renault átadja nevezési jogát a vele partnerségben álló Nissannak. Egyelőre rejtély, hogy ez milyen átalakulásokat fog magával vonzani, Sebastien Buemi azonban a mai sajtótájékoztatón elhintette, hogy ő nem a Renault-val, hanem a csapatszemélyzetet szolgáltató e.damsszal áll szerződésben, akik a továbbiakban is a helyükön maradnak, így ő sem aggódik a maradását illetően.

Minden csapat körül történt valami újdonság a Mahindra például tegnap este egy hotel medencéje melletti kaviározós esemény keretében jelentette be új technikai partnerét, és ezzel együtt némileg módosult festését is. A tavalyi év meglepetéscsapatához a japán Renesas Electronics csatlakozott.

 

Kezdjük az elején, íme a szezon, legalábbis a szezonnyitó hétvége felállása, néhány érdekes csapatváltással és néhány még érdekesebb új névvel!

Renault e.dams Sebastien Buemi Nicolas Prost
Audi Sport Abt Lucas di Grassi Daniel Abt
Mahindra Nick Heidfeld Felix Rosenqvist
Techeetah Jean-Eric Vergne Andre Lotterer
DS Virgin Sam Bird Alex Lynn
Andretti Antonio Felix da Costa Kamui Kobayashi
NIO Oliver Turvey Luca Filippi
Dragon Jerome d'Ambrosio Neel Jani
Venturi Maro Engel Edoardo Mortara
Jaguar Nelson Piquet Jr. Mitch Evans

Perceken belül hivatalosan is kezdetét veszi a hétvége a pilóták sajtótájékoztatójával, amelynek első szakaszában a Formula-E három nagyágyúja válaszol a kérdésekre. A sorozat eddigi három szezonjának három bajnoka: Nelson Piquet Jr., Sebastien Buemi és Lucas di Grassi.

Üdvözlünk mindenkit egyenesen Hongkongból, Kína speciális adminisztratív területéről, ahonnan a Formula-E szezonnyitóját követjük és igyekszünk történéseit minél jobban átadni olvasóinknak.