Mi a helyzet elöl? 1,3 másodperc választja el Bottast és Hamiltont a 39. körben, mindössze 0,03 másodperc volt a különbség, Bottas javára.
Ennyi volt a 2017-es szezon – élő közvetítésünk búcsúzik, de a futammal kapcsolatos híreket természetesen megtaláljátok oldalunkon a délután és este folyamán.
A futam végén a két Mercedes Massával együtt a célegyenesben füstölt még egy kicsit, és ide parkoltak le. Egyedül Vettel gurult a parc fermébe Ferrarijával.
Az eredményeknek hála Raikkönen megszerezte az egyéni világbajnokság 4., a Renault a konstruktőri vb 6. pozícióját.
Az Abu Dhabi Nagydíj teljes végeredménye:
Bottas, Hamilton és az F1-től búcsúzó Massa is gumiégetéssel ünnepel – az utolsó versenyen semmit nem kell már sajnálni.
És itt a 2017-es szezon vége: az utolsó győzelmet Valtteri Bottas szerezte meg első Mercedesnél töltött szezonjában.
A finn már az utolsó kört is megkezdte, Alonso pedig jópofa kérdést tett fel a McLarennek: „Mi a futam leggyorsabb köre?”
Bottas pályafutása harmadik futamgyőzelme felé tart – legutóbbi sikerét a júliusi Osztrák Nagydíjon is pole-pozícióból szerezte.
Hamilton hátránya már 3 másodperc felett, a brit feladta az első helyet. Egyetlen páros van már csak DRS távolságon belül: Wehrlein 1 másodpercen belül a 13. helyezett Magnussenhez képest.
A finn a rend kedvéért visszavette a legjobb kört a Ferraritól, a 30 körös szuperlággyal 1:40,750-et teljesített.
Az imént ilyen szoros volt a különbség, most azonban már 2,2 másodpercre nőtt.
1:41,244: a verseny leggyorsabb köre nem valamelyik Mercedestől, hanem a harmadik helyen, üres térben autózó Vetteltől érkezett.
A különbség azonban hamar visszaállt 1,3 másodpercre, és már csak 5 kör van vissza.
A visszajátszásból kiderül, hogy Bottas a pálya elején hibázott, egy szektorban csaknem egy másodpercet veszített Hamiltonhoz képest.
Hoppá, Hamilton közben megérkezett, fél másodpercnél is közelebb Bottashoz, nyitva a DRS!
A tavaly ugyanitt világbajnoki címet megszerző Nico Rosberg is árgus szemekkel figyeli a nagydíj izgalmait.
Most 1,3 másodperc a különbség: Hamilton középső szektora a futam legjobbja volt, de a másik kettőben az utolsó körben is elmaradt Bottastól.
Lassan, de tartósan csökken a különbség: Hamilton hátránya most 1,2 szekundum.
Mekkora hátrányt szedett össze 44 kör alatt a Ferrari? Vettel 22 másodpercre van Bottastól, Raikkönen 36-ra.
Bottas egy 1:41,406-os kört futott, a verseny új leggyorsabbját: a különbség most 1,5 másodperc Hamilton előtt.
Hármas csata a 13. pozícióért Magnussen, Wehrlein és Hartley között. A német ideiglenesen az élre került, Magnussen azonban visszavette a pozíciót.
A csapatrádió tanúsága szerint ez Stroll ötlete volt „úgyis mindegy” alapon: „Kiállhatok, csak úgy? Kipróbálunk valami mást a gumikkal? Talán tudok valami újat tanulni.”
Stroll újra a bokszban, harmadszor a verseny során, miközben mindenki más csupán egyszer állt ki. Nem meglepő, hogy lemaradása fél perc még az utolsó előtti Ericssonhoz képest is.
Így áll most a pontszerzők listája:
A Renault egyelőre így is kedvező pozícióban van: Hülkenberg hatodik helyen áll, ha itt ér be, akkor a csapat megelőzi a Toro Rossót a konstruktőrök között. Se a Toro Rosso, se a másik rivális, a Haas nincs pontszerző helyen (Grosjean 11. helyen áll).
Sainz a nagydíj második kiesője Ricciardo után.
Micsoda dráma: Ocon visszajön a 9. helyre, Alonso elé, Sainz viszont a bokszkijáratot elhagyva rögtön a bukótérbe húzódott: nem rögzítették rendesen a bal első kereket!
A rózsaszín és sárga autók most álltak ki a 6. és 7. helyről, nézzük, hova térnek vissza.
Ocon, Sainz és Grosjean azonban továbbra sem jártak még kerékcserén.
Mindeközben Stroll rodeós pillanata. A kanadai az utolsó, 19. helyen áll, ő az egyetlen, aki kétszer is járt a bokszban.
A Mercedesek eközben a lekörözötteket is kerülgetik, előbb Vandoorne-t, vagy Magnussent előzték – a 30. körben megint 0,7 másodpercre ment a különbség, aztán Hamilton elfékezte, és kicsúszott az aszfaltozott bukótérre.
Hamilton újra nyitotta a hátsó szárnyát, leggyorsabb első szektort futott, volt pillanat, amikor mindössze 0,7 másodpercet tett ki lemaradása – ez azonban minduntalan felcsúszott 1 másodperc fölé, DRS-távolságon kívülre.
Most tartunk a verseny féltávjánál, 55-ből a 28. körben.
Hamilton néhány kör alatt lefaragta a hátrányt Bottashoz képest, az előző körben már a DRS-t is nyithatta!
A 6. és 7. helyen álló Ocon és Sainz tovább húzzák kiállásukat. Utóbbi értékes pozíciókat nyerhet az elhúzott stratégiával, a 11. helyen álló Alonsóval van virtuális csatában.
Hamilton is kiállt, ultralágyra szuperlágy került. A hosszú bokszkijáraton áthaladva jócskán Bottas mögé került vissza, 2,2 másodperce a csapattárstól.
Massa is kiállt, közvetlenül az egy körrel előbb kereket cserélő Alonso elé tért vissza – a spanyol megelőzte a hideg abroncsokon levő Williamst.
Ricciardo autójának mentése kicsit elhúzódott, a füves térség közepén állt meg, ráadásul elfelejtette üresbe tenni – vissza kellett sietni, hogy a pályamunkások ki tudják tolni az RB13-ast.
Felgyorsultak az események: Bottas teljesítette bokszkiállását, Hamilton pedig megfutotta a verseny leggyorsabb körét (1:42,421)!
Ricciardo súrolta a szalagkorlátot, majd félreállt autójával. Hidraulikus probléma miatt adta fel a nagydíjat.
A negyedik Ricciardo és harmadik Vettel is kiállt kerékcserére, az élmezőnyből csak a két Mercedes adós ezzel.
Bottas 20 körös ultralágy gumin is a leggyorsabb, 1:42,439-cel új leggyorsabb kört futott. A finn 2,5 másodperccel van Hamilton előtt.
Vandoorne a futam során nem először panaszkodott autójára: „olyan, mintha egy raliaautót vezetnék”. A belga az elsők között áll ki, azóta az utolsó helyen van.
Hülkenberg is kiállt a bokszba, letöltötte öt másodperces büntetését, a csapat pedig kicsit vacakolt a jobb hátsóval. A német akkora előnyt épített ki az előző körökben, hogy így is visszajött Perez elé!
Sárga zászló az utolsó előtti kanyarban: Gaslynak kellett megforgásból visszaállnia, számos autó elment mellette, a 17. helyre esett vissza.
Érkezett Raikkönen is, hogy megakadályozza Verstappen elévágását. A finnt segíti az is, hogy Ocon kettőjük közé került.
A mezőny első harmadából Verstappen állt ki először: a 6. helyről 9.-re esett vissza, ő is szuperlágyat kapott.
Közben új csata van kibontakozóban, a 10. helyért Alonso üldözi Massát, előzési helyzetbe azonban mindeddig nem került.
Vezetéstechnikai tanács a csapattól Hamiltonnak: a 9-es kanyart vegye 2-es fokozatban.
Stroll ki is jött a bokszba, ultralágy helyett szuperlágyat kapott. A mezőnyből ő az első kerékcserélő, a 12. körben érkezett.
Na, végre sikerült: hiába előzte vissza Stroll a második egyenesben, Grosjean féktávon megszerezte a pozíciót.
Ezen a pároson kívül csak Hartley és Magnussen vannak egy másodpercen belül.
Grosjean újra a két hátsó egyenes közti kanyarkombinációban próbálta megelőzni Stroll – egy ideig előtte is volt, a pozíciót azonban a kanadai tartotta, a Haast meg is dobta a rázókő. Jelenleg ők szolgáltatják messze a legjobb csatát.
Az élen Hamilton DRS-távolságra közelítette meg Bottast egy pillanatra, a különbség azonban újra nőni kezdett, jelenleg 1,8 másodpercre. A Mercedesek kezdenek elszakadni a Ferraritól, 9 kör után Vettel 2,5 másodpercre van Hamiltontól.
Néhány fotó Hülkenberg kanyarlevágásáról.
Hátrébb Grosjean és Stroll küzd egymással: az első egyenesben Grosjean előzött, a másodikban Stroll vissza. A harc a 13. pozícióért folyik.
A vitában Pereznek lett igaza: Hülkenberg 5 másodperc büntetést kap a levágásért.
Ez történt az első kanyarban: azóta három kör alatt Bottas már 1,3 másodpercre leszakította Hamiltont, 3,2-re Vettelt.
Perez szerint a csata folyamán Hülkenberg levágta a kanyart, Hülkenberg szerint Perez szorította le.
Alonso ideiglenesen feljött a pontszerző helyekre, de Massa visszaelőzte, újra a brazil a 10. helyen.
Az első hat megőrizte helyét, Perez megelőzte Hülkenberget, hátul Magnussen leírt egy teljes fordulatot, és utolsó helyre esett vissza.
Bottas jól kapta el a rajtot, megőrizte a vezetését, Vettel füstölőst fékezett az első kanyarban.
Na de foglalkozzunk a versennyel, a mezőny már a felvezető körön van!
Vagy épp a Honda F1-es projektjének vezetőiről, akik utoljára mosolyognak Alonsóék társaságában.
Az év utolsó versenye a csoportképek hétvégéje: természetesen a mezőnyről is készült osztályfotó. Az év eleji fényképhez képest eltűnt Danyiil Kvjat és Jolyon Palmer, felbukkant Pierre Gasly és Brendon Hartley, overallt cserélt Carlos Sainz.
A csapatok között a konstruktőri bajnokság legjobb öt helyét már lefoglalták, a hatodik, hetedik és nyolcadik helyen állók azonban még pozíciót cserélhetnek: a Toro Rosso 53, a Renault 49, a Haas pedig 47 ponttal rendelkezik, a konstruktőri helyezések között pedig dollármilliós különbséget vannak díjazásban.
A naptárba 2009-ben bekerülő Abu Dhabiban több alkalommal (például tavaly) a bajnoki cím dőlt el, az idei kiadás azonban igazi tét nélküli verseny lesz. Lewis Hamilton a bajnoki címet Mexikóban bebiztosította, a Mercedes a konstruktőri elsőséget még annál is korábban. A második helyet matematikailag Bottas még megszerezheti, ehhez azonban arra lenne szüksége, hogy Vettel ne szerezzen pontot, vagy csak nagyon keveset: a német 22 pontos előnyben van a Mercedes finn pilótájához képest.
Az Abu Dhabi Nagydíj pole-pozícióját kisebb meglepetésként Valtteri Bottas kaparintotta meg, mögüle Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo indulnak. A teljes rajtsorrend itt nézhető meg.
Ennek megfelelően az aszfalthőmérséklet (és gumik tapadása) is csökkenni fog a futam folyamán. Jelenleg a levegő 24 °C, az aszfalt 31 °C.
Az európai versenyek esetében megszokott 14 órás kezdési időponttal startol az Abu Dhabi Nagydíj: a helyszínen, az Egyesült Arab Emirátusokban ez 17 órának felel meg, röviddel a naplemente előtt. A verseny így még nappal kezdődik, de vakító fényt árasztó lámpák alatt ér véget.