DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 23. hétfő
Élő cikkek

ÉLŐ: Mercedes-vezetés és vizes pálya

Máris elérkeztünk a hivatalosan nem is tesztnek nevezett barcelonai gyakorlás harmadik, egyben utolsó napjához: tartsatok velünk, ha nem akartok lemaradni a legfontosabb történésekről!

- A Haas az ukrajnai események miatt lekaparta az Uralkali feliratot és az orosz zászló színeit az autójáról, így full fehér autóval gurultak pályára az utolsó tesztnapon.
- Fernando Alonso szűk egy óra elteltével váltotta ki a nap első piros zászlós megszakítását, az Alpine a fotók tanúsága szerint ki is gyulladt. Mint később kiderült, hidraulikai meghibásodás volt a kiváltó ok, ami a teljes csapat tesztjének véget vetett.
- A kétórás határhoz közeledve Max Verstappen ment be elsőként 1:20 alá.
- A délelőtti szakasz utolsó etapjában négyszer is lendült a piros zászló: Pierre Gasly összetörte az AlphaTaurit, Guanyu Zhou kétszer is lesodródott, majd Sebastian Vettel Aston Martinjában elfüstölt a motor.
- Délelőtt George Russell 1:19,233-ra javította a nap és a teszthét legjobb idejét a leglágyabb C5-ös keverékű gumikon.

Itt a vége a napnak, a hétnek, mindennek - folytatás Bahreinben! A hét legjobb idejeit a Mercedes futotta, a három napot egészben vizsgálva viszont többen is elégedettek lehetnek. A pénteki nap végeredménye:

Hamilton, Mercedes, 1m19.138s, C5 - 89 laps

Russell, Mercedes, 1m19.233s, C5 - 66

Perez, Red Bull, 1m19.556s, C4 - 68

Verstappen, Red Bull, 1m19.756s, C3 - 59

Vettel, Aston Martin, 1m19.824s, C5 - 48

Leclerc, Ferrari, 1m19.831s, C3 - 44

Sainz, Ferrari, 1m20.072s, C3 - 86

Albon, Williams, 1m20.318, C4 - 88

Latifi, Williams, 1m20.699s, C4 - 13

Ricciardo, McLaren, 1m20.750, C3 - 80

Norris, McLaren, 1m20.827s, C3 - 52

Alonso, Alpine, 1m21.242s, C3 - 12

Zhou, Alfa Romeo, 1m21.939s, C3 - 41

Gasly, AlphaTauri, 1m22.469s, C4 - 40

Mazepin, Haas, 1m26.229s, C3 - 9

Bottas, Alfa Romeo, 1m30.433s, C3 - 10

Hamilton felrakta még a C5-öt, három ezredmásodpercet javított vele az idején. 

Tegnap még nem győztek panaszkodni a Mercedesnél...

Egyébként pedig Mercedes 1-2, Red Bull 3-4 - kapott két napnyi rivaldafényt a Ferrari és a McLaren?...

Hamilton az élen! Hibázott a végén, de így is megelőzte Russellt, aki egyébként gyorsabb gumikat használt nála. Negyedórával a teszthét vége előtt ott tartunk, hogy a három nap két leggyorsabb köre a Mercedesé.

Mattia Binotto reagált Hamilton szavaira, aki szerint a Ferrari két-három hónappal a Mercedes előtt jár: "Mire Bahreinbe érünk, szerintem ők lesznek előrébb ennyivel."

Hamilton az első helyért támad, már a harmadik pozícióban van a C4-es gumin, négy tizedre a C5-össel vezető Russelltől, de az előző, elrontott körében pont négy tizeddel volt jobb az első szektora.

Perez is megnyomja, a C4-eseken bejön másodiknak Verstappen elé!

Hamilton feljön az ötödik helyre a C3-as gumin, végül csak kiharcolja a jó hétzárást a Mercedes.

Egyszerűen nincs miről beszámolni ebben az időszakban - nem is sokan köröznek, többen úgy vannak vele, hogy az érdemi munka lezárult. Akik technikai hiba miatt állnak, ők nem tudnak mit tenni, a többiek pedig elég megbízhatóak voltak eddig ahhoz, hogy elvégezzék a dolgukat - a Haas, az Aston és az Alpine mehet haza keserűbb szájízzel.

Nem egészen egy órával a vége előtt ez az állás.

Russell, Mercedes, 1m19.233s, C5 - 66 laps

Verstappen, Red Bull, 1m19.756s, C3 - 59

Vettel, Aston Martin, 1m19.824s, C5 - 48

Leclerc, Ferrari, 1m19.831s, C3 - 44

Albon, Williams, 1m20.318, C4 - 62

Perez, Red Bull, 1m20.452s, C2 - 48

Latifi, Williams, 1m20.699s, C4 - 13

Ricciardo, McLaren, 1m20.750, C3 - 56

Norris, McLaren, 1m20.827s, C3 - 52

Sainz, Ferrari, 1m20.883s, C3 - 65

Alonso, Alpine, 1m21.242s, C3 - 12

Zhou, Alfa Romeo, 1m21.939s, C3 - 41

Gasly, AlphaTauri, 1m22.469s, C4 - 40

Hamilton, 1m23.030s, C2 - 71

Mazepin, Haas, 1m26.229s, C3 - 9

Bottas, Alfa Romeo, 1m30.433s, C3 - 10

Egyébként gondok ide, hibák oda, Hamilton már 69 körnél tart, ezzel övé a "csúcs" a mai nap során.

Az látványos montázsa:

 

A Williams továbbra is füstöl, de Albon még hajtja - bő egy óra van hátra a barcelonai tesztből.

Ricciardo megelőzi Norrist, így nyolcadik, az eddig remeklő McLaren most nem tűnik túl erősnek.

Az Astont is elérték a gondok: nem tudják megcsinálni az autót, ők is befejezték mára.

 

Hamiltonnak felraktak egy új szett keményebb gumit, de azokat is ugyanúgy elfékezi, ugyanott, a négyes kanyarban a bal elsőt. Valami más gond lehet.

Hamilton küszködik: kétszer fékezte el a bal első kerekét ugyanott, így inkább bement a bokszba. A brit még mindig nem igazán érzi az új autót...

A pálya széléről olyan információk jönnek, hogy a Williams itt-ott kék füstöt pöfékel. Az nem szokott jót jelenteni...

Albon kicsit emel a tempón, megelőzi Latifit és feljön az ötödik helyre a Williamsszel, 1:20-ban jár már ő is. Két órával a vége előtt így állunk:

Russell, Mercedes, 1m19.233s, C5 - 66 laps

Verstappen, Red Bull, 1m19.756s, C3 - 59

Vettel, Aston Martin, 1m19.824s, C5 - 48

Leclerc, Ferrari, 1m19.831s, C3 - 44

Albon, Williams, 1m20.318, C4 - 42

Latifi, Williams, 1m20.699s, C4 - 13

Norris, McLaren, 1m20.827s, C3 - 52

Alonso, Alpine, 1m21.242s, C3 - 12

Sainz, Ferrari, 1m21.776s, C4, 49

Perez, Red Bull, 1m21.921s, C2, 31

Zhou, Alfa Romeo, 1m21.939s, C3 - 41

Gasly, AlphaTauri, 1m22.469s, C4 - 40

Hamilton, 1m24.353s, C5, 50

Ricciardo, McLaren, 1m24.896s, C3, 37

Mazepin, Haas, 1m26.229s, C3 - 9

Bottas, Alfa Romeo, 1m30.433s, C3, 10

Elég eltérő munkát végeznek most egyébként a csapatok, egyesek kemény, mások a legpuhább abroncsokat próbálgatják, igazán gyorsköröket viszont senkitől sem látunk.

Sainz fellép a nyolcadik helyre és Hamilton is kapaszkodik, a C5-ös gumikat használja a Mercedes klasszisa. Lassan csordogál a teszt utolsó délutánja, nem nagyon történik semmi.

Pedig látványos volt a vizes teszt...

Sainz már 1:22-ben jár, a kilencedik helyre jön fel, tényleg vége a vizes gumik tesztelésének, a hátralévő időben jöhetnek a javítások.

A Haas nem tudja megjavítani az autót, őket nem látjuk már a mai nap folyamán.

 

Ééééés újra jöhetnek a slickek, itt a váltópont.

Láthatóan száraz a pálya, Sainz két másodpercet javít az eddigi interes körökön.

Bottas kirobbant a bokszból az alfával: az inter gumikon jobb kört megy, mint Sergio Perez.

Közben az Aston Martin közli, hogy olajszivárgás miatt állt meg Sebastian Vettel alatt az autó az ebédszünet előtti percekben.

A vizes pálya egyedi élménye újságíróként: ha túl közel vagy, jön a zuhany!

Ahogy szárad a pálya, jönnek a jobbnál jobb körök. Albon is javított a saját idején, de Sainz még jobban begyorsult. 1:35.226 az új legjobb.

1:37.768, Albon nem is tétlenkedik. Ez a délutáni legjobb idő eddig.

Hoppá, a Williams sebtiben pilótát cserélt, így Albon is esélyt kap a vizes körülmények között.

Ricciardo gyorsul, 1:38.914 az ideje, de már Hamilton is 1:40 alatt jár.

Még mindig 1:40 felett autózik mindenki, jelenleg Sainz az élen 1:41.808-as idővel.

Hamilton és Perez is érkezik a pályára, mindketten intereken. Egy része a felvitt víznek már el is tűnt.

Íme az első fotó egy 2022-es autóról vízben!

Mattia Binotto csacsog kicsit a sajtónak, elárulja, hogy a Ferrari semmilyen jelentősebb változáson nem fog keresztülmenni Bahreinig. Mármint a tesztig. Ami tényleg teszt lesz.

Hogy mennyit is megy Ricciardo? 1:42.814 a legjobb köre az intereken. Közben Latifi is a pályára merészkedett, szintén a zöld oldalfalú Pirelliken.

Ricciardo magányosan körözgetett a pályán, úgyhogy vissza is jött a bokszba... de csak egy szett interért!

Azt már tudjuk, hogy a jelenlegi körülmények között az Orosz Nagydíjat nem fogják megtartani. Kicsivel később most az F2 (az F1 kísérősorozata!) is arra jutott, ők sem utaznak Oroszországba.

A Mercedes megmutatta nekünk, hogyan is vitték fel a vizet a pályára.

Ricciardo az első, aki pályára hajt, ráadásul az extrém esőgumikkal. De a pálya akár az interekhez is jó lehet...

Emlékeztetőként, az alábbi pilótákon van a sor: Hamilton, Perez, Sainz, Ricciardo, Tsunoda, Stroll, Latifi, Bottas és Schumacher. Az Alpine nem folytatja a napot, a korábbi hidraulikai probléma miatt.

Indul a mandula, jöhet a délutáni etap!

Köszöntünk újra mindenkit az ebédszünet után, lassan visszatérünk. A pályán már szorgalmasan dolgoznak a locsolókocsik, a következő négy óra vizes körülmények között fog zajlani, az esőgumik tesztelésével.

Jön az egyórás ebédszünet, amely alatt mi is szusszanunk egyet. Várunk vissza mindenkit 14:00-tól. Addig is a nap első felének eredménylistája:

  1. Russell, Mercedes, 1m19.233s, C5 - 66 laps
  2. Verstappen, Red Bull, 1m19.756s, C3 - 58
  3. Vettel, Aston Martin, 1m19.824s, C5 - 48
  4. Leclerc, Ferrari, 1m19.831s, C3 - 44
  5. Latifi, Williams, 1m20.699s, C4 - 5
  6. Norris, McLaren, 1m20.827s, C3 - 52
  7. Alonso, Alpine, 1m21.242s, C3 - 12
  8. Zhou, Alfa Romeo, 1m21.939s, C3 - 41
  9. Gasly, AlphaTauri, 1m22.469s, C4 - 40
  10. Albon, Williams, 1m22.652s, C3 - 21
  11. Mazepin, Haas, 1m26.229s, C3 - 9

És ennyi volt, jobbnak látják már nem újraindítani a teszt délelőtti felvonását. 

Lassan már írhatnánk egy külön listát arról, ki hány piros zászlót idézett elő. A négyszeres világbajnok autója az utolsó szektorban maradt ott, úgy tűnik, motorhiba miatt.

Éreztük, hogy jön ez még. Újra állunk. Oka: Sebastian Vettel.

Folytatódik a körözés, nagyjából tíz perc maradt hátra.

Itt van közben egy újabb visszalépő a sajtótájékoztatóról: Esteban Ocon mégsem nyilatkozik ma az ebédszünetben. Az Alpine mérlege a teszten 266 kör, számukra folyt.köv. Bahreinben.

Zhou egyetlen kört tudott megtenni, miután az Alfa újra pályára küldte.

Közben az Alpine rövid közleményt ad ki, mely szerint ők befejezték a tesztet. Alonso autójában hidraulikai problémát találtak.

Újabb piros, megint Zhou miatt.

 

Közben Vettel is bemegy 1:20 alá a C4-es keverékkel, körideje a harmadik helyet éri neki, Leclerc előtt.

Russell nem lassít: 1:19.233, ez a leggyorsabb kör eddig az egész teszten.

Végre újra lendül a zöld zászló, alig 37 perc maradt az ebédszünet előtt.

Amíg várunk, gyönyörködjünk abban, milyen szépen dolgozik a DRS a Mercedesen.

Ez is egy pályaelhagyás. Mi lesz itt délután a vízen?

Itt a piros, hol a piros, ma már harmadjára. Ezúttal Zhou miatt.

A zöld zászlóval megkezdődött a délelőtti szakasz utolsó órája is. Többen máris újra a pályán.

Négy perc múlva újra megnyitják a bokszutcát. Gasly számára ez a teszt minden bizonnyal ennyi volt, aligha tér már vissza a pályára, délután pedig már Tsunoda folytatja a körözést.

Ez nem is csak egy egyszerű megállás volt: az 5-ös kanyarban Gasly kicsúszott, és törte is az autót. A pályabíróknak takarítanivalójuk is van tehát. 

Az AlphaTauri franciája már a 41. körében járt éppen. A csapat már szalad is az autóért.

Újabb piros, ezúttal Gasly miatt, aki a középső szektorban állt meg.

Verstappen közelebb ólálkodik, másfél tizedre, de marad a második helyen. Mögé közben felzárkózik Leclerc.

Russell tegnap kissé panaszkodott, hogy nem elég gyors az autó, ehhez képest most ugrott az élre az Ezüst Nyíllal. 1:19.608 az új leggyorsabb idő.

Rég mutattunk sorrendet, íme:

1. Verstappen (Red Bull) 1m19.765s, C3, 41 kör

2. Russell (Mercedes) 1m20.556s, C3, 45 kör

3. Latifi (Williams) 1m20.699s, C4, 5 kör

4. Norris (McLaren) 1m20.827s, C3, 38 kör

5. Vettel (Aston Martin) 1m20.934s, C3, 27 kör

6. Alonso (Alpine) 1m21.242s, C3, 12 kör

7. Leclerc (Ferrari) 1m21.733s, C2, 23 kör

8. Zhou (Alfa Romeo) 1m22.127s, C3, 34 kör

9. Gasly (AlphaTauri) 1m22.469s, C2, 37 kör

10. Albon (Williams) 1m22.652s, C2, 21 kör

11. Mazepin (Haas) 1m26.229s, C3, 9 kör

Az F1 bejelentette, hogy Mazepin nem vesz részt az ebédszünetben esedékes versenyzői sajtótájékoztatón, nyilvánvalóan az orosz-ukrán helyzet miatt. Ellenben Günther Steiner Haas-csapatvezető a sajtó rendelkezésére fog állni. Hogy mi lesz a helyzet az Orosz Nagydíjjal, született-e döntés ennek kapcsán, még nem tudni, de közben több más sporteseményt (pl. a labdarúgó BL-döntőt) már elvették Oroszországtól az elmúlt percekben-órákban.

Váratlanul korai csere a Williamsnél: máris Latifi vette át a volánt Albontól. S ha már így tett, azzal a lendülettel fel is jött harmadiknak Verstappen és Russell mögé - igaz, ő C4-es gumikon száguld.

Gondok a Haasnál: szivárgásra gyanakszanak az autón, úgyhogy amíg azt vizsgálják, Mazepin is a bokszban kénytelen várakozni.

Verstappen most odapörkölt: 1:19,765, még mindig C3-as gumikon. Ez egyébként még mindig nem a teszthét legjobbja, azt továbbra is Norris birtokolja még szerdáról 1:19,568-as körrel.

A legszorgalmasabb amúgy eddig Russell, aki már 34 körnél jár a Mercedesben. Verstappen és Norris 27-27-tel követi őt.

Norris sem akar lemaradni, ő is bemegy az 1:20-as tartományba a McLarennel. Red Bull, Mercedes, McLaren az első három pillanatnyilag.

Másfél óra telt el, Russell pedig feljött egy tizeden belülre Verstappenhez képest.

Néhány fotó a mai napról az F1 Twittere jóvoltából:

Emeli a tétet a címvédő: 1:20,683-nál jár a C3-as, közepes keverékű abroncsokon.

Verstappen meg is ragadta az alkalmat, hogy átvegye a vezetést: 1:21,192 a Red Bull hollandjától.

Közben eltakarították Alonso lerobbant autóját, folytatódhat a körözés.

Az Alpine közlése szerint Alonso maga kérte az autó leállítását, miután nyomásvesztést érzékelt.

Egy óra elteltével a sorrend - nem mindenki futott még mérvadó köridőt, maradjunk annyiban:

1. Alonso, Alpine, 1m21.242s, C3 - 12 kör

2. Norris, McLaren, 1m21.397s, C3 - 9

3. Verstappen, Red Bull, 1m22.614s, C2 - 13

4. Leclerc, Ferrari, 1m22.778s, C2 - 11

5. Vettel, Aston Martin, 1m22.859s, C2 - 12

6. Gasly, AlphaTauri, 1m24.319s, C4 - 13

7. Russell, Mercedes, 1m24.592s, C2 - 17

8. Zhou, Alfa Romeo, 1m24.938s, C2 - 7

9. Mazepin, Haas, 1m31.204s, C3 - 5

10. Albon, Williams, 1m46.860s, C3 - 5

Oltani is kellett a Motorsport.com spanyol kiadása által közölt fotó tanúsága szerint a spanyol autóját:

Piros zászló! A mai nap során az első, összességében a harmadik a teszten. A jelentések szerint Alonso állt meg az utolsó szektorban.

Mozgásban is mutatjuk a Haast:

Alonso az új éllovas: 1:21,242-t futott az imént az Alpine-nal.

Verstappen 1:22,653-as idővel az élre ugrik, fél óra elteltével a regnáló világbajnok vezet Leclerc és Russell előtt.

Másik szögből ugyanez. Szegény Haas amúgy, meg van áldva ezekkel a szponzorokkal: néhány éve a Rich Energy, most ez...

Teljes valójában a full fehér Haas. Amúgy... ez igazából... talán még jobban is fest így.

Elkezdtek szállingózni a hópelyhek helyett a köridők Barcelonában: húsz perc után Leclerc vezet a Ferrarival, de az 1:23,589-es idő még messze van az eddigi 1:19-es legjobbaktól.

Reméljük, nem mi átkoztuk el az imént azzal, hogy épp róla posztoltunk videót, de Alonsónak volt némi kalandja, amely során közelebbi kapcsolatot kötött a barcelonai kavicságyakkal.

A legtöbb autót szokás szerint felszerelték aerorácsokkal így a nap kezdetén:

És most már Norris, Albon és Mazepin is kigurult a bokszból - osztályfőnöknek jelentem: mindenki jelen!

Leclerc, Gasly, Alonso és Zhou is már kikukkantott a pályára.

Vettel és Russell is már a pályán, miközben vethetünk egy pillantást az Uralkali-mentes Haasra:

Zöldre váltott a bokszutca végi lámpa Barcelonában, Verstappen egyből ki is hajtott a Red Bull-lal. A jelentések szerint amúgy kissé hűvös és felhős az idő, némi esély arra is van, hogy magától is vizes lesz a pálya a nap során.

Ami magát a teszt eddigi történéseit illeti: egy-egy napot húzott be a McLaren és a Ferrari, a slágerkifejezés pedig a delfinezés lett - az új autókat kínzó jelenségről itt írtunk részletesen.

Lesz még egy fontos eltérés az előző napokhoz képest: a Haas megszabadult a festésében a főtámogató Uralkalitól (a közösségi oldalakon a nevükből is kikerült) és az orosz zászló színeitől az ukrán-orosz helyzet miatt.

Ki is fog vezetni ma? Mindenki! Ezúttal ugyanis mind a tíz csapat megosztja a teendőket a két pilótája között - íme, a délelőtti-délutáni leosztás:

Mercedes: Russell/Hamilton

Red Bull: Verstappen/Perez

Ferrari: Leclerc/Sainz

McLaren: Norris/Ricciardo

Alpine: Alonso/Ocon

AlphaTauri: Gasly/Tsunoda

Aston Martin: Vettel/Stroll

Williams: Albon/Latifi

Alfa Romeo: Zhou/Bottas

Haas: Mazepin/Schumacher

Ismét köszöntünk mindenkit, jön a barcelonai F1-es teszt (vagy hívják akárhogy) utolsó napja. Ma is reggel 9-től 13-ig, valamint 14-től 18 óráig köröznek majd a csapatok, ami viszont eltér az előző két naptól, hogy ha addig nem érkezik eső, akkor délutánra mesterségesen felvizezik a katalán pályát, hogy a Pirelli vizes abroncsait is kipróbálhassák.