A zűrösen záruló imolai verseny történései
Napos napot mindenkinek! Amikor legutóbb Imolában versenyzett a Formula-1, akkor már meg sem tudjuk mondani, hogy mit csináltunk, de az biztos, hogy nem élő szöveges közvetítést írtunk a futam történéseiről. Most viszont igen!
Azon a 2006-os San Marinó-i Nagydíjon csak Kimi Raikkönen volt ott a jelenlegi mezőnyből, és a 8. helyről rajtolva az 5.-en végzett. Ma aligha lehetnek ilyen reményei, hiszen ő a 18. helyről indul, mindenki másé pedig itt, a rajtfelállás tartalmazó cikkben megleshető.
Mindeközben egyéb bokros teendőinket is végezzük, hiszen az utolsó ecsetvonásokat húzzuk az Autósport és Formula Magazin novemberi lapszámán, ami a jövő héten kerül a boltokba. A Hamilton-tematikus számban nagy fába vágtuk a fejszénket, hiszen több szempontból is igyekeztünk összevetni őt Michael Schumacherrel, megpróbálva választ találni a nagy kérdésre: ki a jobb?
Íme egy kis ízelítő:
De vissza a pályára: 20 percre vagyunk a piros lámpák kialvásától, a rajtrács már benépesült a kihalt nézőtér előtt - az utolsó napokban hozott döntés értelmében ugyanis a koronavírus mégis minden jegyvásárlót távol tartott a pályától.
A rasszizmusellenes kiállás (vagy éppen kitérdelés) után pedig felcsendül az olasz himnusz - idén már harmadszor egy F1-es futam előtt!
Az aszfalt 25, a levegő 18 fokos - kellemes napunk van, mint azt Lewis Hamilton megállapította. "Nem akarok kevésbé nyerni, mint korábban bármikor" - mondta a második helyről rajtoló brit, miután az interjút készítő David Coulthard közölte vele, hogy már így is van elég győzelme, nincs is igazán szüksége többre!
A hétvége különlegessége persze, hogy csupán két napra szorítkozott a pályaaktivitás, szombaton egyetlen 90 perces edzése volt a mezőnynek felkészülni mindenre.
Probléma a 4. helyen parkoló Gasly autóján! A SkySports jelenti, hogy az Alpha Tauri valamilyen anomáliát fedezett fel a Honda-motoron, de úgy fest, ki tudják javítani időben.
Eddig minden megszólaltatott pilóta kiemelte, hogy mennyire szűk a pálya, így valószínleg nehéz lesz előzni. A rajt így különösen fontosnak ígérkezik.
A verseny 63 körös lesz. 2006-ban még 62 körös volt, viszont azóta kivették a sikánt a célegyenes elől, így pár méterrel rövidebb lett egy kör, ez pedig 305 kilométer teljesítésekor már a körszámban is meglátszik.
Közepes keverékű gumin rajtol az első hármas, Bottas, Hamilton és Verstappen. A top10 többi résztvevője lágyon, utánuk viszont ismét a tartósabb közepes a népszerű választás.
Elindult a felvezető kör, és úgy fest, Gasly autójával minden rendben. Mint ahogy Hamiltonéval is, akinek az ülésével volt gond,igazgatni kellett azon valamit a rajtrácson.
Bottas tehát vezeti a mezőnyt vissza a célegyenesbe...
A legutóbbi itteni verseny feszült csatát hozott Schumacher és Alonso között. Láthatunk ma is hasonlót?
És még egy fontos információ: a Mercedes ma ismét konstruktőri bajnok lehet: ehhez egyetlen 4. hely is elég számukra.
ÉS RAJT! Bottas az élen maradt, Verstappen azonban lerajtolta Hamiltont!
Volt kalamajka a hátsóbb traktusokban: Magnussen megpördült, a sejtések szerint Vettellel ütközhetett. Stroll a bokszban törött első szárnnyal.
Stroll Ocon hátsó kerekén pusztította el saját szárnyát az első körös tolakodásban.
Ricciardo átugrotta a rajtnál Gasyt, így az ausztrál a negyedik, a francia az ötödik. Mögötte Leclerc és Albon.
Giovinazzi a 20. helyről a 14.-re jött fel. Még ha nem is raikköneni start, de azért megsüvegelendő.
A rajt pillanata. Hamilton kezdeti elrugaszkodása erős volt, ám az egyenes végén megérkezett rá Verstappen, és még Ricciardóval is csatáznia kellett a britnek.
Sainz megelőzte csapattársát, Norrist. A két narancssárga autó ugyanúgy a 9-10. helyen áll, ahonnan rajtoltak is.
Vettel és Magnussen ütközéses ügyét vizsgálják a versenybírók. A német a 15. helyen áll, a két Alfa Romeo között. Magnussen a megpördülése után a 19.
Not that way pic.twitter.com/gyc9zE3Kgp
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 1, 2020
Oooh, Pierre Gaslyval közölte mérnöke a rádióban: "Nagyon sajnálom, de ki kell állnunk a bokszba, végzetes meghibásodás történt az autóban." A francia kötelességtudóan kiparkol és kiesik az 5. helyről - ezek szerint mégsem sikerülhetett megoldani azt a motorgondot a rajt előtt.
"A versenyzés néha szívás" - írják az Alpha Taurinál, hozzátéve, hogy a víznyomás lecsökkenése miatt kellett feladniuk a futamot.
3,5 másodpercen belül az első hármas. Verstappennek mondják, hogy minden kanyarban gyorsabb Bottasnál, csak az egyenesekben veszít. Hamilton pedig arra panaszkodik, hogy nehezen tud Verstappen közelébe kerülni.
Nagy bokszkiállás roham indult a dobogósok mögött, ahogy a versenyzők egymásra igyekeztek reagálni a stratégiával. Ricciardo, Leclerc, Albon, Kvjat maradt a sorrend a teoretikus 4. helytől lefelé, de a jelenlegi 4. helyen még Sainz tanyázik, akit Perez követ.
Utolsó lágy gumisként Sainz is a bokszba hajt. Az élen azonban a közepeseken lévő Bottas még képes leggyorsabb körre.
Kvjat vette támadásba Albont, és enyhén össze is ért a két autó. Leclerc pedig egy perccel korábban kis híján belerohant Ricciardóba egy féktávnál.
Na, Verstappen jön elsőként az élen álló hármasból a bokszba. Bottas egy körrel utána reagál - nézzük, sikerül-e a hollandnak elévágni!
Nem sikerült, Verstappen ugyanúgy nagyjából egy másodperccel üldözi a finnt, mint korábban. Az élre viszont ezzel Hamilton állt, akivel azt közölték, megnyújtják az első etapját, vagyis egyelőre még nem készülnek vele kerékcserére a Mercedesnél.
Közben: Nincs büntetés Magnussen és a kerékcsere nélkül jelenleg az előkelő 5. helyen álló Vettel ütközése kapcsán.
Húha, Hamilton nagyon rákapcsolt az élen, sorozatos leggyorsabb szektoridőket szállít a használt közepes gumikon. Nagyjából 26,5 másodperc kell egy bokszkiálláshoz, és a britnek pár tized híján már meg is van ez a csapattársához képest. Ha így előz, a finnek bizonyosan lesz pár kérdése az eltérő taktikák választását illetően...
Azt kérdezi most mérnöke Hamiltontól, hogy még 10 kört kint tudna-e maradni ezeken a gumikon. Ha ez sikerülne, a 36. körben alighanem már lágyakat kaphatna.
Perez a bokszban, így most érdekes Vettel, Raikkönen, Latifi sorrend alakult ki a 4-6. helyen. De még mind adósak egy kerékcserével.
Magnussen is ott volt mögöttük, de őt most látványos csatákkal kezdték el bedarálni a frissebb gumikon érkező üldözők, Ricciardo és Leclerc.
Hamilton újabb leggyorsabb körrel már 28,2 másodpercre növelte előnyét a második helyezett Bottas előtt. Így már alighanem csapattársa előtt jönne vissza a pályára a bokszkiállást követően. A csapat szándéka persze érthető: így tudják Hamiltonnal átugrani Verstappent és megszerezni a kettős győzelmet - ha a hollanddal azonos ciklusba időzítették volna a kerékcserét, akkor aligha kerülhetett volna elé a brit. Járulékos veszteség viszont Bottas számára, hogy így elveszítheti a győzelmet.
Ocon kuplunghiba miatt leparkolta a Renault-t a pálya mellett...
És ez még jobb helyzetbe hozza Hamiltont, a Mercedes ugyanis éppen ebben a rövid lassú időszakban hívhatta ki a britet kerékcserére, aki így még kevesebb időt veszített a kiállással - kényelmesen, 4 másodperc előnnyel tért vissza az élre, viszont ugyanúgy kemény gumikat visel, mint Bottas.
Ez a VSC egyébként extrarövid ideig tartott, talán 20 másodperc sem volt az időtartama. Egyesek azzal élcelődnek, hogy mintha csak Hamilton bokszkiállásához lett volna igazítva, hiszen a brit is pont a pálya végénél járt.
The VSC was literally out just for Hamilton's pitstop #WTF1 #ImolaGP
— WTF1 (@wtf1official) November 1, 2020
Mindenesetre enélkül is jó esélye volt Hamiltonnak, hogy az élre jöjjön vissza - az előnyét az előző szupergyors körökkel alapozta meg. Eközben a Mercedesnél azt mondják, Bottas autója padlólemez-sérülést cipel.
Bottasnak most azt mondják, hogy az autó aerodinamikáját befolyásoló sérülés már a 2. körben kialakult a Mercedesén, valószínűleg egy másik autóról származó törmelék által.
Vettel és Raikkönen a 4-5. helyen. Ez hihetőbb mondat volt még 2-5 évvel ezelőtt, amikor csapattársak voltak az élmezőnybe tartozó Ferrarinál. Most viszont azért kerültek ilyen előkelő pozícióba, mert ők maradtak az egyedüliek, akik még nem jártak a bokszban. A későn kiálló Perez viszont átugrotta Ricciardót és Leclerc-t, így ő lesz a 4., amikor visszaáll a valós sorrend.
Na, jött a bokszba Vettel, és dráma: a jobb hátsó kerék nagyon nehezen akart felmenni, a német 13,1 másodpercet vesztegelt szerelői által körülvéve, és csak a 14. helyen tért vissza a pályára. Ha ebből levesszük a nagyjából eldobott 10 másodpercet, akkor valahol az utolsó pontokért folyó csatában találhatta volna magát a McLarenekkel.
Aaaaah, Bottas lesodródott a kavicságyba kör végén a Rivazzában, és bár visszajött a pályára Verstappen orra előtt, a holland a DRS segítségével a célegyenes végén elkapta őt és feljött a 2. helyre!
Hamilton 13 másodperccel vezet a szabad levegőn most begyorsult Verstappen előtt. Bottasnak viszont van elég előnye a negyedik hellyel szemben, hogy beleférjen még egy kerékcsere, hátha az némileg enyhíti a bajait.
Ez zsinórban a harmadik olyan futam lehet, amelynek elején Bottas vezetett, de aztán ilyen-olyan okokból fordult közöttük a kocka, Hamilton magasabb szintre kapcsolt és végül magabiztosan nyert...
Raikkönen most, 48 környi közepes keverékes etap után áll csak ki kerékcserére - egész eddig őrizte a 4. helyet Perez előtt.
A finn lágy gumit kapott az utolsó 15 körre, vagyis a továbbiakban is gyors lehet! A 12. helyen tért vissza a pályára, Russelltől karnyújtásnyira, a pontszerző Norristól viszont már 10 másodpercre van.
Verstappen a kavicságyban!
A jobb hátsó gumija szertefoszlott a dobogós reményekkel együtt. Jön a biztonsági autó, a holland kiszáll, véget ért ez az eddig remekül alakuló versenye.
Na, most Hamilton volt rossz helyen a pályán, Bottas tudott előbb kiállni új gumikért. Szintén a bokszba hajtott a dobogós helyre előrelépő Perez is, ám a Ricciardo, Leclerc, Albon vonat nem.
Hamilon egy körrel később megejthette saját cseréjét lágy gumikra, és vissza is tért az élre. Így most Ricciardo a harmadik, de jó sok minden összekavarodott az eddigi álláshoz képest.
A visszajátszásból látszik, hogy Verstappen autója "magától adta meg magát", a féktávon eldurrant a jobb hátsó kereke.
De ennél is durvább, ami most történt: George Russell a biztonsági autó mögött, gumimelegítés közben csúszott ki és csapódott a falba a Williamsszel! Folytatódik a takarítás...
Közben baleset a bokszutcába: Stroll autója nem állt meg időben a Racing Point szerelői között, kicsit továbbcsúszott a kelleténél és fellökte az autót az első emelővel váró csapattársát. Látszólag nem történt komoly sérülés. A kanadai gyorsan bocsánatot kért: "Túl hidegek voltak még a gumik."
Na, hát rendesen fölpörgött ez a futam így a végére. A 63-ból az 56. körben tartunk, és a lekörözöttek már veszik is vissza a körüket, azaz hamarosan folytatódhat a verseny még egy pár körös sprinttel.
Russell láthatóan dühös volt magára a hibája után, percekig ült a szalagkorláton túl egy fa alatt, és a sisakon keresztül is látszódott, hogyan érez... Pedig esélye lett volna a pontszerzésre, a 10. helyen állt.
Vegyük át gyorsan a sorrendet: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Leclerc, Albon, Perez, Kvjat, Sainz, Norris és Raikkönen az első tíz helyezett. A 3-5. helyezettek használt kemény gumikon, a többiek friss lágyakon.
Verstappen kiesésével matematikailag is biztossá vált, hogy a Mercedes konstruktőri bajnoki címet ünnepelhet a leintés pillanatában. Zsinórban már a hetediket, elképesztő.
Itt az újraindulás! Hamilton az élen maradt, Albont pedig gyorsan elkezdzék felemészteni a lágyakon lévők. Miután Kvjat és Perez is elment mellette, a thai megpördült, Sainz hajszál híján tudta csak elkerülni őt.
Kvjat már a 4., megelőzte Leclerc-t is. Nincs Gasly, de erős Alpha-eredmény még lehet!
Sainz reflexe.
Code brown #ImolaGP pic.twitter.com/V4XI8WW5n7
— Mattzel89 (@Mattzel89) November 1, 2020
Kvjat már a harmadik helyezett Ricciardo nyakán. Vajon van még olyan eredmény, amivel megmentheti állását a csapatnál a jövő évre az orosz?
Két kör van hátra. A Mercedes kettős győzelme az egyetlen dolog a pályán, ami nincs veszélyben. De ne kiabáljuk el most már ezt se.
Russell: "Nem tudom, mit mondjak. Nincsenek kifogások. Bocsánat, srácok."
I don’t know what to say. No excuses. I’m so sorry guys.
— George Russell (@GeorgeRussell63) November 1, 2020
Közben a 11. helyen álló Latifit ösztökélik, hogy az utolsó körben még próbálja elkapni Giovinazzit.
De az utolsó körben már sehol nincs helycsere. Lewis Hamilton megszerezte 93. Formula-1-es futamgyőzelmét, Bottas a második, ezzel a kettős győzelemmel pedig a Mercedes konstruktőri bajnok 2020-ban! Ricciardónak megvan az idei második dobogója is, Kvjat remek 4. hellyel vetette magát észre, mögötte Leclerc, Perez, Sainz és Norris következik. De a két Alfa Romeo is pontszerző lett Raikkönennel és Giovinazzival.
A 15 célba érkezőből Vettel 13., Albon 15. A két nagycsapat alulteljesítő pilótája ma sem tudott javítani megítélésén. Vettel napjához hozzátartozik az elrontott kerékcsere, Albon viszont talán ezen a november 1-jén pecsételte meg Red Bull-os karrierjének végét.
Na, hát nézzük akkor az ünneplést és hallgassuk a nyilatkozatokat. Köszönjük a figyelmet, ezzel búcsúzik mai élőzésünk.