DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 28. csütörtök
Élő cikkek

Ez történt a Brit Nagydíj első szabadedzésén

A Brit Nagydíj első gyakorlásán Sebastian Vettel Ferrariján bemutatkozott a legújabb fejvédelmi megoldás, a pajzs is. Nézzétek vissza a történéseket percről percre.

Napsugaras napot kívánunk mindenkinek. Nem volt sok idő a pihenésre az Osztrák Nagydíj után, hiszen szünet nélkül máris itt a következő forduló, a Brit Nagydíj. A versenyzőknek végképp nem volt nyugtuk, hiszen közben Londonban még parádéztak egy kicsit. Kivéve Lewis Hamiltont, ő azért beiktatott egy kis szünetet.

Silverstone-ban nem nevezhető naposnak az idő, jelenleg ilyen a kilátás a bokszutcából. Az persze nem biztos, hogy esni is fog valami - a múlt héten Spielbergben is rengeteg csúnyaságot láttunk az égen, mégis nagyon kevés csapadék hullott, és az is mindig akkor, amikor épp nem voltak pályán az autók.

Az első edzés az FIA által kifejlesztett új fejvédőelem, a pajzs első tesztelése miatt lesz különleges. Sebastian Vettel Ferrarijára kerül fel, aki a hírek szerint három kört fog megtenni úgy, hogy ez az átlátszó, mindenféle ütésnek ellenálló szélvédő tornyosul a feje előtt.

Kezdetét vette az edzés, elsőként a Ferrarik lőttek ki a bokszból, Vettel autója pedig fel is van vértezve a pajzzsal.

Grosjean azzal kezdte első körét, hogy elénekelte a "boldog szülinapot" mérnökének a csapatrádión.

Így néz ki feldélzeti kamerából az újítás, ami egy-két éven belül akár kötelezően fel is kerülhet minden autóra.

Egy pilótacsere történt az első edzésre, a Haasnál Antonio Giovinazzi kapott tesztlehetőséget Kevin Magnussen autójában.

Vettel egyelőre csak egy kört tett meg, majd visszatért a bokszba. Egyébként minden pilóta teljesítette már installációs körét. Verstappen viszont kissé túlszaladt a bokszán, amikor visszaérkezett csapatához - az egy éve nem látott környezetet kicsit azért a versenyzőknek is szokni kell!

Na mit szóltok, együtt lehetne vele élni így a képernyők előtt?

Hű, Ricciardo autójáról nem sajnálta a szenzorokat a Red Bull!

Érdekes egybeesés, hogy két csapat is ezen a hétvégén ünnepli F1-es szereplésének 40. évfordulóját. Igazából az egész évet a megemlékezésnek szentelik, de itt ünnepelnek a legjobban! A Renault valóban az 1977-es Brit Nagydíjon futotta első versenyét, Frank Williams jelenlegi csapata pedig 1978-ban debütált, ők viszont most vannak hazai környezetben.

Most telnek azok a percek, amikor mindenki teljesítette tapogatózó körét, de még senki nem vállalkozott a folytatásra, szóval csend honol a pályán. Néhány garázsban azért már nagy a nyüzsgés...

És csak mondani kellett: Raikkönen, Verstappen és néhány más pilóta máris újra akcióban.

Silverstone gyors, sodrós kanyarjaitól idén jóval nagyobb tempót, és így jobb élményt várnak a versenyzők, köszönhetően az idei új szabályoknak.

Meg is jöttek az első mért körök. Raikkönen 1:32,533-mal állt az élre.

Ez a köridő azért is lenyűgöző így elsőre, mert tavaly az egész hétvége legjobbja 1:29,243 volt. Szóval hacsak most el nem kezd szakadni az eső, ami egészen vasárnap délutánig kitart, akkor itt is könnyedén meg fog dőlni az eddigi körrekord. A javulás mértéke pedig ezen a pályán a nagyobbak között lehet.

Raikkönen máris 1:30,969-nél jár!

Vettel az imént a pajzsot mutatta be, most pedig egy kicsúszást - immár a pajzs nélkül. Nagy fékezéssel megállította a Ferrarit és tovább is haladt.

Már Bottas a leggyorsabb, 1:29,876.

2010 óta használják a jelenlegi vonalvezetést Silverstone-ban, azóta a tavalyi időmérő Q2-jében Lewis Hamilton által futott 1:29,243 számít a leggyorsabb köridőnek. Ez nagyon könnyen már ezen az edzésen megdőlhet.

Pláne így, hogy a Mercedesek folyamatosan rátromfolnak egymásra az élen. Bottas után Hamilton futott egy 1:29,7-et, most pedig már ismét a finn az élen 1:29,6-tal.

A legtöbb versenyzőnél a lágy keverékű gumik vannak használatban, de a Ferrarik és a Toro Rossók már a leggyorsabbat, a szuperlágyat próbálgatják. Pedig az első edzésen még népszerű szokott lenni a legkeményebb keverék is, de a közepeseken már csak Grosjean köröz.

Jolyon Palmernek az elmúlt hétvégéken is rengeteg műszaki problémája volt, és már megint az ő Renault-jával akadtak gondok. A Sky Sports is csak annyit tudott meg a csapattól, hogy a brit által megtett két kör után kiderült, hogy "valami rossz az autóban", és most "kicserélik azt a valamit".

Sárga zászló mellett pályabírók máris kiszaladtak az aszfaltra, hogy összeszedjenek néhány törmeléket. Nem okozott ez különösebb fennakadást, hiszen egyébként is éppen a 40 perces határnál járunk, amikor minden autó visszatér a bokszba, hiszen le kell adniuk a Pirellinek az eddig használt gumiszettet.

Ha már arra jár, Fernando Alonsóval egy kerékcsere-gyakorlást is lenyom a McLaren. A spanyol egyelőre a 7. helyen áll 1:31,2-es idővel. A versenyre viszont ismét vár rá legalább öt rajthelyes büntetés.

Vettel első visszajelzése szerint "homályos" a kilátás a pajzs mögül.

Palmer visszaült a Renault-ba, hamarosan talán már a pályán láthatjuk. Eközben viszont a Williamsnél Lance Stroll autóján kezdtek munkába a szerelők.

Ericsson törte meg a csendet, Palmer követi. 

A Toro Rosso szerint olyan hűvös van Silverstone-ban, hogy a csapattagok gumimelegítőbe csomagolt abroncsokat ölelgetnek, hogy kicsit magukat is melegítsék vele. 

A Mercedesek még az eddiginél is jobban odaléptek, és továbbra is a lágy keverékeken köröz Hamilton és Bottas. A brit 1:29,4-re javított, kétszeres futamgyőztes csapattársa azonban odapakolt a pályára egy 1:29,106-ot, ami - akárhogy is nézzük - a 2010 óta használt új silverstone-i vonalvezetés valaha futott leggyorsabb köre!

Ezt nem tartott sokáig megdönteni, egy órája sem zajlik az edzés.

Wehrleinnek szóltak rádión, hogy túlmelegedő autója miatt lassítson le és térjen vissza a bokszba. "Hihetetlen!" - méltatlankodott a német.

Nico Rosbergnek tavaly még a mezőnyben volt dolga ezen a hétvégén, ma viszont nem a Formula-1 foglalkoztatja legjobban a sportok közül. Most közölte, hogy úton van Wimbledonba, ahol a férfi tenisztorna két elődöntőjét, a Cilic-Querrey és a Federer-Berdych találkozót tekinti meg.

Hamilton javított egy kicsit, de még mindig második. Verstappen áll mögötte, de az ő lemaradása több mint egy másodperc Bottas mögött. Utána Vettel, Ricciardo, Raikkönen és Massa sorakozik, a 7. hely mögött pedig már mindenkinek legalább két másodperc a hátránya.

A Williams tájékoztatása szerint Stroll új padlólemezt is kap, szóval nagyrészt kukázott edzés marad ez a kanadai számára. Korábban azért 13 kört össze tudott kanalazni, így legalább lesz némi kiindulási alapja a zsinórban három pontszerzéssel rendelkező pilótának.

Erre a hétvégére kicsit London is beköltözött Silverstone-ba. Jenson Button még az edzés előtt bolondozott egy kicsit a pályára elhelyezett "díszletben" - a brit egyébként a hétvégén a Channel 4 tévécsatorna F1-es szakértőgárjához csatlakozik.

Természetesen Carlos Sainz is itt van a mezőnyben, amiről külön szólnunk kell a csütörtöki hírek után, miszerint az FIA elégedetlen volt a Toro Rosso által technikai átvizsgálásra küldött autójával. A csapat és a szövetség aztán tisztázta az ügyet, a faenzaiak mérnökei kicserélték a sérült kerékkötelet, így Sainz minden további nélkül pályára gördülhetett ma délelőtt.

Alonso megint felkapaszkodott a 7. helyre, azért ez így nem olyan rossz egyelőre. Csapattársa, Vandoorne is ott van mögötte a 9. pozícióban.

Közben többen is közeledtek a tabella élén Bottasra. Hamilton 78 ezredre zárkózott fel csapattársa mögé, és a két Red Bull is 5, illetve 8 tizedre férkőzött hozzá. 

Stroll már ismét a pályán, a mindenféle szerelések ellenére igazából nincs is lemaradva körszámot illetően az átlagtól.

A rendíthetetlen McLaren-rajongók a nehéz időkben is kitartanak a csapatuk mellett, de kicsit módosítottak a szlogenjükön. "Hiszünk a McLarenben" helyett "még mindig hiszünk" áll a transzparensen.

Pályaelhagyás Grosjeantól a régi 1-es kanyarban. A másik Haasszal Giovinazzi három hellyel csapattársa mögött, a 17. pozícióban áll.

A legtöbb kört a Force Indiák teljesítették eddig, és bizonyára ez már így is marad. Ocon és Perez a 12-13. helyen állnak, és együttvéve közelednek a 60 körhöz.

A Renault viszont egyelőre itt sem brillírozik, csak a Sauber párosánál gyorsabb egyelőre Hülkenberg és Palmer. A Mercedeshez mért lemaradásul három másodpercre rúg.

Az utolsó gyorskörökre készül a mezőny - vajon lesz még változás az élmezőnyben? Az első nyolc helyezett közül csak a Mercedesek nem használták még a szuperlágy gumikat, így még ijesztőbb az előnyük.

Lobog a kockás zászló.

És nem nagyon akar itt már senki javítani, szóval elkönyvelhetjük a pályarekordot futó Bottas első helyét, mögötte Hamiltonnal, Verstappennel, Ricciardóval, Raikkönennel és Vettellel. 14 órakor jön a második edzés, tartsatok akkor is velünk.