DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
Élő cikkek

A szezon első szabadedzésének történései

Vége a várakozásnak, a szokásos hajnali keléssel elstartolt az Ausztrál Nagydíj első szabadedzése. Élő szöveges közvetítésünkkel a pályán történő minden fontos mozdulatról beszámolunk.

Akik most ébredtek, azoknak jó éjszakát, akik el sem aludtak, azoknak meg szintén jó éjszakát kívánunk - így éjjel 2 órakor mást aligha lehetne. Bizony, ez itt már a Formula-1 idei első versenyhétvégéje.

Ahogy zöldre váltott a lámpa, azonnal be is népesült Melbourne az új, szélesebb F1-es autókkal. Az első installációs körök után pedig mindenki szokás szerint vissza is hajtott a bokszba - ebben tehát semmi nem változott egy év alatt. Mért köridőt eddig senki sem jegyzett.

A helyszíni megfigyelők egyik első észrevétele, hogy a McLarenek sebességváltásának jóval durvább a hangja, mint a többi autóé. A narancsszínbe öltözött autókra a Honda barcelonai problémái után nehéz első hétvége várhat.

Stroll törte meg a csendet, Ericsson követi őt. Jöhetnek a szezon első hivatalos köridejei!

Szikrát szórni az idei autók is tudnak, immár ez is látszik.

1:33,380 a nap első körideje, és a mezőny egyetlen újoncának nevéhez kötődik. Persze ez még igencsak tapogatózós kör, ezek még akár tíz másodperccel is javulni fognak ma. Stroll ráadásul most először köröz Melbourne-ben. 

A tavalyi első edzés legjobb ideje 1:29,7 volt, a hétvége legjobb körideje pedig 1:23,837. Ehhez pedig adjuk hozzá, egész pontosan vonjuk ki belőle az autók idénre történt jelentős gyorsulását, ami Barcelonában három másodperc környékére rúgott tavalyhoz képest.

Hamilton máris 1:26,4-et futott. Egy laza első próbálkozásra megközelítette saját tavalyi pole-idejét.

Íme a legjobb köridők az első félóra elteltével.

Ricciardo bemutatott egy kis pályaelhagyást az 1-es kanyarban, ahol kissé lecsúszott a kerékvetőről - de semmi veszélyes.

Egy csapatnál máris intenzív szerelési munkálatok zajlanak - bizony, a McLarennél. Vandoorne autójában adódott valami gond a víznyomással, a belga így nem is járt még a pályán az installációs köre óta.

Bottas 1:25,142-vel áll az élre.

Letelt az első 40 perc, ami idén is kiemelt fontosságú időpont a első edzésen: a csapatoknak most kell elektronikusan visszaadniuk egy extra szett gumit, amit csak erre a korai időszakra tett elérhetővé számukra a Pirelli.

Így fest az első öt helyezett körideje jelenleg. Csak Oconnak és Vandoorne-nak nincs még mért ideje.

1 Bottas, 1:25.142
2 Ricciardo, 1:25.515
3 Hamilton, 1:25.535
4 Raikkonen, 1:25.994
5 Perez, 1:26.415

Ricciardo korábbi pályaelhagyásáról kép is van. Épp annyira ment le az ausztrál, hogy látványos fotót lehessen csinálni!

A McLarennél bíznak benne, hogy még kiküldhetik Vandoorne-t a pályára a leintés előtt. Alonso autójával viszont nincs gond, a spanyol a 12. helyen áll 1:27,7-es körrel.

A második csendes periódust is Stroll töri meg, is máris többen követik - újabb eseménydús időszak következik.

Jenson Button már nincs a mezőnyben, de az általa az utolsó években elhíresült rózsaszín sisaktól nem kell búcsút vennünk, hiszen itt van a Force India, ami autóstul vette fel ezt a színt.

És Vandoorne már ki is hajtott, szuperlágy gumikon futja első mai gyorskörét. A közösségi médiában néhány élcelődő megjegyzés máris sok szerencsét kíván neki, hogy bírja végig alatta a technika.

1:31-es idővel hangolódott a belga. Azért a mezőny idei színkavalkádját is szemet gyönyörködtető nézni. A rózsaszín Force India például épp most ment el a narancssárga McLaren mellett a pályán, ami egészen szokatlan színélmény. Leírva átadni nehéz, de majd meglátjátok a közvetítésben!

Már az ultralágy gumik jönnek néhány versenyzőnél, a hétvégén ugyanis a leglágyabb keverék is használható. Bottas rögtön 1:24,8-ra javított, de Hamilton pár másodperccel utána felülmúlta és 1:24,220-ra szorította le a jelenlegi etalont.

Akit eddig még nagyon keveset láttunk ma, az Sebastian Vettel. A német a tabella 19. helyén áll, amúgy meg a garázsban ül. Bizonyára nem ez volt az eredeti taktika a Ferrarinál...

Bottas átélt egy meleg pillanatot a 12-es kanyarban, elég szélesen tudott csak befordulni, de megúszta komolyabb következmények nélkül. 

A tabellán a Mercedeseket a két Red Bull követi, Ricciardóék azonban szuperlággyal futották legjobbjukat, míg Hamiltonék ultrán. Mögöttük Raikkönen, Massa, Perez és Sainz sorakozik.

Hamilton még mindig ugyanazzal az egy szett ultralággyal köröz, de legutóbbi ideje is csak három tizeddel maradt el eddigi legjobbjától, ami újabb jele annak, hogy idén nem fogunk olyan hirtelen teljesítményvesztést látni az abroncsoktól, mint az előző években. És még az ultalágy is érdemben használható egy körnél tovább.

Na, Vettel is kihajtott most a pályára csapattársa társaságában, piros oldalfalú gumikon.

Raikkönen 1:25,3-ra javít, de marad ötödik. Vettel 1:25,4-gyel pedig felugrik közvetlenül a finn mögé.

A Pirelli már figyelmeztet is, hogy a melbourne-i pálya azok közé tartozik a naptárban, amelyek állapota, tapadási szintje a legtöbbet javul a hétvége előrehaladtával, így kár is túl sokat beleolvasni a mostani köridőkbe. Na meg ez azt is jelenti, hogy további jelentős gyorsulásra számíthatunk a már most is igencsak jól mutató időeredményeket illetően.

Ilyen is van, alább végig lehet nézni egy teljes kört Raikkönennel.

A közvetítés lassításaiban is olyan "hibákat" játszanak vissza, amikor Ericsson és Stroll az ideálisnál nagyjából fél méterrel szélesebben hajtott rá egy kerékvetőre. De hát ennél komolyabb mellényúlások még tényleg nem nagyon történtek ma, dacára annak, hogy közismerten nehezebben vezethetővé váltak az idei autók.

Wehrlein a Sauber bokszkában töltötte az elmúlt perceket, az autó jobb hátulján szerelnek valamit, a fékcsatorna környékén.

Ricciardo már a bokszban cseverészik, az ausztrál tehát nem fog azok közé tartozni, akik a hajrában még javítani próbálnak - a Red Bull teljesítette délelőtti programját.

Sokan viszont még nyomják, Magnussen éppen egészen közel férkőzött Perezhez és még egy előzési kísérlethez hasonló manővert is megpróbált, de nem járt sikerrel.

És itt a kockás zászló. Vandoorne éri el elsőként, aki idején javít, de helyezésén nem: őt rangsorolják utolsóként az első szabadedzés végén.

Az edzés virtuális biztonsági autós gyakorlással ér véget, ellenőrzi a versenyirányítás, hogy minden jól működik-e a technológiával.

Az év első szabadedzése a Mercedes kettős sikerével ért véget, ám Hamilton és a mögötte végző Bottas voltak az egyetlenek, akik feltették a leglágyabb, rózsaszín oldalfalú gumikat. Ne menjetek sehova, jövünk a részletes összefoglalóval, na meg aztán a második edzéssel.