DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Élő cikkek

Ez történt a sepangi időmérőn

A Malajziai Nagydíj időmérőjéről készített élő szöveges közvetítésünkből visszakövethetitek a rajtrácsról döntő edzés minden jelentős pillanatát.

Már csak pár perc van hátra a sepangi hétvége első tétre menő eseményéig. Eddig mindhárom edzésen a Mercedes volt a leggyorsabb, a harmadikon éppen Lewis Hamilton diktálta a tempót.

Ami az ellenállást illeti, úgy tűnik, Max Verstappenre kell legjobban figyelniük az Ezüstnyilaknak, hiszen a mai edzésen is beférkőzött a két Mercedes közé, és eddig a hétvége során is otthonosabban érezte magát az autóban csapattársához, Daniel Ricciardóhoz képest. És szerencsére pénteki rövid ájulása sem vetette vissza lendületét.

Ami az időjárást illeti, helyi idő szerint 16 órára várták az esőt. Nos, most 17 óra közeleg, és csapadéknak nyoma sincs, ráadásul a korábban a pálya felé tartó felhők is másfelé vették az irányt. A csapadék valószínűségének jelenleg 20%-ot adnak az előttünk álló órára.

Így áll eddig idén egymással szemben a két bajnoki rivális - meglehetősen kiegyenlített, de hajszállal Rosbergnél az előny, amit a tabellán meglévő nyolcpontos előnye is bizonyít.

Elkezdődött az időmérő, a Q1 18 perces, amelynek végén 6 autó búcsúzik.

Ebből a hatból az egyik bizonyosan Fernando Alonso lesz, akinek újabb tömeges motorcserés büntetései miatt felesleges lenne túlerőltetnie bármit is az időmérő során.

Hamilton jelzi a rádión, hogy elég sötét van kint a pályán, de a csapata megnyugtatja, hogy az időjárás-radar semmi csúnyaságot nem mutat. Van ugyan néhány felhő az égen, de a délután 17 órai kezdés azt is jelenti, hogy lassan már a naplemente közeleg.

Némi nehezítést jelent a pályán, hogy a célegyenes belső ívét jó hosszan felszórták fehér porral, vélhetően az ott korábban kifolyt olaj miatt. A kvalifikáció előtt a TCR túraautós sorozat második versenye zajlott. A pilóták figyelmét felhívják a mérnökeik, hogy figyeljenek erre a csíkra, és korábban húzódjanak át a másik oldalra.

Jenson Button megpördült a 14-es kanyarban, majd a nagy forgalomra panaszkodott, miközben továbbindult. Dupla sárga zászlót lengettek egy rövid időre, amire mostantól kezdve új szabályok vonatkoznak.

A Haas autóiról sok minden lepotyogott már idén, aminek nem kellett volna. Most éppen Romain Grosjeanén lazult meg a jobb oldali visszapillantó, ami némi fityegés után el is hagyta a fedélzetet.

Az élen közben mindkét Mercedes erős időt futott a lágy gumikon. Hamilton 1:34,444-gyel áll az élen, Rosberg csupán 16 ezreddel mögötte.

Button panaszkodik, hogy Ocon csúnyán feltartotta őt gyorskörén, és akkor se haragudna meg, ha büntetést rónának ki a Manor franciájára emiatt. A brit a 15. helyen áll az első menetek után, még éppen továbbjutó helyen.

A Mercedesek mögött egyelőre a két Force India áll a rangsorban, majd jön a közepes keverékeket használó Ricciardo. A Ferrarik egyelőre a 9-10. helyen, de bizonyára nagyot fog még fordulni a tabella az utolsó Q1-es körök során.

Alonso persze máris vetkőzik, ahogy azt előre jelezte is a világnak. Megfutott egy 107%-on belüli kört, hogy ne érhesse szó a ház elejét, a továbbiakat pedig a tévéből nézi.

A Ferrarik már előre is ugrottak a 3. és 4. helyre. A Mercedesektől csak egy tized választja el őket, közöttük pedig egyetlen ezred dönt Raikkönen javára!

Véget ért a Q1, de még jönnek a gyorskörök.

Palmer egy az utolsó körben vétett hibával sorolta magát a kiesők közé. Előtte a két Sauber, mögötte pedig a két Manor végzett még búcsúzást jelentő helyen.

Közben a SkySports rengeteg rádióüzenetet játszik be a dühös Buttontól, ami azt az értést kelti, hogy a brit az egész Q1 alatt magyarázott a mérnökének. Egyik alkalommal, amikor Ocon büntetése mellett érvelt, azt mondta: "Rendesen előzést kellett végrehajtanom vele szemben, mert nem akart félrehúzódni."

Indul a Q2! Rosberg az első, aki kihajt a pályára ebben a szakaszban.

A Mercedesek nagyon lassú felvezető kört futottak, hogy tényleg minimálisan használják el a lágy gumikeverékeket a gyorskör előtt. Mérnökeik oda is súgják a fülükbe, hogy akár ez lehet az a gumiszett is, amit a rajtnál használniuk kell.

Na, itt egy kép arról, hogy milyen dühös is volt Button a Q1-ben!

A Mercedesek nagyon odapakoltak: Rosberg 1:33,6-tal nyitott, de pár másodperccel utána Hamilton 1:33,046-ra javította a hétvége legjobb idejét.

Itt a videó Grosjean Q1-ben leszakadt visszapillantójáról. 

Verstappen és Ricciardo a 3-4. helyen, a Ferrarik pedig csak mögéjük fértek be Raikkönen-Vettel sorrendben. Ők az utolsók, akik még egy másodpercen belül vannak Hamilton űridejéhez képest.

Legutóbb 2005-ben voltak ennél is gyorsabbak az autók Sepangban, akkor Alonso 1:32,582-t futott, amitől Hamilton már csak fél másodpercre van. Ha a Q3-ban is fel tud még tekerni valami újat az autójában, akár ezt a körrekordot is megszorongathatja.

A legfrissebb előrejelzés már az utolsó reménysugarakat is eloszlatta: nem várható eső az időmérő során. 

Az előző két évben a kvalifikáció második felére megérkező csapadék kavarta fel az állóvizet, most viszont száraz lesz a hajrá is.

A három nagycsapat pilótái és a 7. helyen álló Massa érzik magukat biztonságban, a többiek mind kihajtottak egy második gyorskörre is a Q2 végén.

A top10-et jelenleg még Bottas és a két Force India egészítik ki, de a Haas, a Toro Rosso, Button és Magnussen még megpróbálják őket kiszorítani onnan.

Buttonnak sikerült bejönnie a 8. helyre, és mivel a két Force India is erősített köridején, végül Bottas lett az, aki kiszorult a Q3-as részvételből.

Mindenki a leglágyabb gumikkal futotta legjobb körét a Q2-ben, így nem lesznek ilyen szempontból taktikai különbségek a rajtnál.

A rajtrács 11-16. helyezettjei sorrendben: Bottas, Grosjean, Gutierrez, Magnussen, Kvjat és Sainz. 

Érdekesség, hogy Button Q2-es ideje 7,5 másodperccel erősebb, mint a tavalyi sepangi időmérőn futott legjobbja. Tény, hogy a pálya is jelentősen gyorsult az új aszfalttal idénre, de ennek a különbségnek legalább a felét a McLaren-Honda javulása teszi ki.

Elindult a Q3, Button kivételével már mindenki a pályán.

Az első gyorskörök után: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Raikkönen, Rosberg, Vettel a sorrend. Rosberg hibázott a középső szektorban, majdnem egy másodpercet kapott csapattársától, és egyelőre csak az 5.

Hamilton ideje 1:32,850, tovább javítva Q2-es legjobbján. Verstappen lemaradása a második helyen már majdnem hat tized.

Rosbergnek innen azért is lesz nehéz elkapnia Hamiltont, mert miközben növel a tempóján, mégis óvatosnak kell lennie, egy újabb hiba esetén ugyanis a Red Bullok és a Ferrarik sűrűjében ragadhat a rajtrácson.

Verstappen enyhe szitáló esőt jelent a harmadik szektorban. Ennyit arról, hogy nem lesz eső - persze ha ilyen gyenge marad, akkor nagy hatása nem lesz, viszont kicsit körülményesebb lehet javítani a köridőkön, ami most Rosbergnek nem jön jól.

Most viszont már azt jelentik a pilóták és a csapatok, hogy sehol nem látnak esőt a pályán. Jönnek az utolsó körök az időmérőn!

Hamilton visszavett az első szektorban, hibázhatott valahol.

Rosberg is látványosat hibázott az utolsó kanyarban, de így is bejött másodiknak négy tized hátránnyal!

Verstappen és Ricciardo is javított, de maradtak a 3-4. helyen, a harmadik sor pedig a Ferrarié, ahol Vettel átugrotta a körét be sem fejező Raikkönent.

A visszajátszásból látszik, hogy Hamilton az 1-es kanyarban fékezte el magát csúnyán. De a pole így is könnyedén megvan. A Q3 végeredménye tehát: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Vettel, Raikkönen, Perez, Hülkenberg, Button, Massa.

Ezzel be is rekesztjük közvetítésünket, tartsatok velünk vasárnap, a 9 órakor startoló futam alatt is!