DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Gyorsasági (Gy)

Élményautózás! - Jövőre megújulhat a Swift Cup Europe

Különleges tesztnapon látta vendégül a 12 esztendős Swift Cup Europe széria magyar promótere, a GFS Racing a magyar autós újságírókat az Euroringen. A meghívottak előbb kívül-belül megismerhették a jelenlegi széria autóját, majd az is kiderült, milyen tervei vannak Burkus Egon tulajdonosnak a vadonatúj, turbómotoros Suzuki Swift Sporttal.

Az örkényi rendezvényen zuhogó eső fogadta a résztvevőket, de a finoman szólva sem ideális körülmények sem jelentettek akadályt a szervezőknek, hogy bemutassák annak az autónak a tudását, amelyet annak idején Michelisz Norbert, Kiss Norbert, Ficza Ferenc vagy éppen Tim Gábor vezetett diadalra. A vendégeket előbb a bajnokság jelenlegi legjobbjai, a tavalyi bajnok Molnár Bendegúz, Lengyel Ádám, a senior kategóriát képviselő Borsi Gergő, majd a szemtelenül fiatal és tehetséges Körmöczi fivérek, valamint a legifjabbak közé tartozó Szomszéd Lali autóztatták meg.

swift-cup-europe-megujulasa-01



A 12-13 éves versenyzők mellett elsőre talán furcsán érezhette magát mindenki, de tudni kell, hogy a Swift Kupában ilyen alacsony az alsó korhatár, és a kormány mögött ülő srácok bizony hamar összeszednek annyi tudást egy gyors autó kezeléséről, amire egy civil sofőrnek talán soha nem nyílik lehetősége.

A kocsi és a széria nem véletlenül vonzza a gokartpályákról előrelépni szándékozó versenyzőpalántákat: ez a sorozat a tehetségkutatásra, az első karosszériás tapasztalatok megszerzésére is kiváló. A gépek ugyan kívülről hasonlóak a sokszor lesajnált utcai Swiftekhez, ám a szorgalmas GFS-szerelők munkája nyomán kiválóan kezelhető, mindemellett biztonságos autók épültek belőlük. Az egyforma teljesítményű kocsikban rendelkezésre álló 130 lóerő és a 7000 körüli csúcsfordulatszám olyan érzésekkel ajándékozza meg a pilótákat, mint a magasabb kategóriákban, ráadásul a mindenki számára elérhető telemetria a teljesítmények utólagos elemzését és összehasonlítását is lehetővé teszi.

swift-cup-europe-megujulasa-02

Fontosak még a relatív alacsony költségek is: a Swift Cup Europe hat hétvégéjén 14-16 futamot, szezononként 1500-2000 versenykilométert teljesítve nagyjából 8 millió forintot kell elköltenie a szponzoroknak vagy a családoknak. Persze csak ha nincs komolyabb vezetői hiba, mondjuk egy hibás visszaváltás vagy egy nagyobb töréskár…

Jövőre azonban még csábítóbb lehet a bajnokság, hiszen ha minden jól megy, csatasorba állhatnak az idén érkezett vadonatúj Swift Sportok átalakított változatai. Az autókat alacsonyabb tömeg, merevebb karosszéria, hosszabb tengelytáv, szélesebb nyomtáv és sokkal nyomatékosabb turbómotor jellemzi. Burkus Egon szerint a teljesítménymérő-padra állított alapmodell a gyári 140 LE/240 Nm helyett igazából 155 LE/269 Nm-re képes, amely versenyautóban katalizátor nélkül, egyedi elektronikával 170 LE/300 Nm-t tudhat majd.

swift-cup-europe-megujulasa-03

A tervek szerint a legújabb Swift versenygépeket az osztrák kupásokkal együtt építik majd, és bár az átalakítások a tesztnapra összerakott bemutatómodellnél még alig-alig voltak érzékelhetőek, a kocsi már sperrdifivel dolgozott. Szükség lesz még az alacsony korhatár miatt különösen biztonságos bukókeretek beépítésére, a felfüggesztés módosítására, új fékek beépítésére, az ilyenkor szokásos súlycsökkentésre, no meg a számtalan más apró és titkos mesterfogásra.

Az esemény végén az autós újságírók bátrabb csoportja versenyzői felügyelet mellett a bal egyből is kipróbálhatta a Suzuki-versenyélményt, és ugyan a rutin a legtöbbünknél nagyon hiányzott, nem akadt olyan arc, amely ne boldogan mosolyogva bújt volna ki a sisakok alá húzott maszkokból…

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: