DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Gyorsasági (Gy)

Papp Arnold: A gokartból a Ladán át a formulaautóig

Papp Arnoldnál változatosabb pályafutással kevesek büszkélkedhetnek a magyar autósportban. 2000-ben a gokartban tűnt fel csiszolatlan gyémántként, de az anyagiak ott és akkor megálljt parancsoltak neki. Később Ladával tért vissza, idén pedig már egy Formula Renault-val versenyzett a gyorsasági autós ob-n.

A 23 éves pilótával múlt szombaton, a tököli reptéren találkoztunk a BME FRT Fundrive nevű rendezvényén, melyre a győri Arrabona Racing Team Formula Student csapata is meghívást kapott. Arnold az egyetemi csapatban nemcsak pilótaként, de mérnökként is tevékenykedik, és ez a két oldalról megalapozott tudásbázis elmondása szerint formulaautós pályafutásában is komoly értéket és segítséget jelent csapatának a Vígh Racing Teamnek.



 

- Mikor kerültél kapcsolatba a győri Formula Student csapattal, és mi késztetett arra, hogy csatlakozz hozzájuk?

- Alapító tagja vagyok a csapatnak, tehát a tavalyi évben megtett első, kezdeti lépésektől kezdve részese vagyok az Arrabona Racing Team életének. Egy éve tanulok Győrben, a Széchenyi István Egyetemen, korábban a BME-re jártam. Úgy gondoltam, hogy a Formula Student csapatban való aktív részvétel egy nagyon jó fejlődési lehetőséget jelent majd számomra mind versenyzői, mind szakmai-mérnöki szempontból, ezért csatlakoztam hozzájuk. Tavaly elsősorban a futómű fejlesztésében vettem ki a részem, a hátsó tengelycsonkkal foglalkoztam nagyon sokat, idén pedig a teljes futómű-geometria lett az én feladatom. Mellette a versenyzői tapasztalatom miatt az egyik pilóta is én vagyok a csapatban, és nagyon büszke vagyok arra, hogy Gyenis Máté pilótatársammal az oroszországi Formula Student verseny endurance versenyszámában és abszolútban is győzelemre vezettük a csapatot.

- Elég változatosan alakult eddig versenyzői pályafutásod. Annak idején még Kiss Pál Tamással együtt kezdtél el gokartozni, aztán Ladáztál egy ideig, majd idén a gyorsasági autós ob-n tűntél fel egy Formula Renault volánjánál… Mi az oka annak, hogy ilyen kacskaringós utat jártál be eddig az autósportban?

- Így hozta az élet, illetve így adódtak lehetőségeim a versenyzésre. 2000-ben kezdtem gokartozni, pont abban az évben, amikor Kiss Pál Tomi is. Abban az évben a legjobb újonc lettem a Kadett A géposztályban, majd 2001-ben a Kadett80-ban az év végi 2. helyet sikerült megszereznem. Erre nagyon büszke vagyok, mert olyan, később komoly karriert befutó versenyzők előtt sikerült végeznem, mint Kiss Pál Tomi vagy Birizdó Imre, és a bajnoki címről is csak 5 ponttal maradtam le. Utána egy jó hosszú szünet következett a pályafutásomban, mert anyagi okokból sajnos abba kellett hagynom a gokartozást. Aztán 2008-ban, amikor utcára megszereztem a jogosítványomat, akkor vásároltam egy nem szép, de cserébe olcsó Ladát, és ezt az évek folyamán elkezdtük átalakítgatni. Már akkor is autószerelőnek tanultam a középiskolában, tehát mindig is nagyon érdekelt az autósport technikai háttere, hogy mi hogyan működik, és miért úgy működik. Így adta magát, hogy a magam kis tudásával, édesapámmal közösen, hétvégi programként építgettük az autót. Ez olyan jól sikerült, hogy 2011-12-ben az FRT kupában sikerült a Lada kategóriát megnyernem. Utána megint egy év szünet következett, mert sajnos a motorom elromlott benne, és egy év volt, mire elkészült a következő. 2012-2013-ban tértem vissza újból a versenyzésbe, ekkor csatlakoztam a Vígh Racing Teamhez. Ott Fekete Laci barátom felajánlotta nekem, hogy a ladás pályafutásomat amatőr szinten tudja segíteni, és így az FRT futamain gyakorolgattam, annak tudatában, hogy a következő évben, vagyis 2014-ben a formulaautóval én tesztpilóta leszek. Az FRT-n második lettem a Ladával, de indultam a Szilveszter Ralin is, ahol szintén sikerült jó eredményt elérni a kategóriámban, ezért úgy gondoltam, hogy ezt a ralis vonalat fogjuk a későbbiekben is továbbvinni. Aztán viszont Laci szólt nekem, hogy a formulaautóban van egy üresedés, énnekem egyedül felajánlja ezt a megüresedett pilótaülést, így kaptam lehetőséget idén beleülni egy Formula Renault-ba, amit úgy gondolom, hogy talán sikerült meghálálni egy év végi 3. hellyel. A legjobban a hungaroringi záró hétvége sikerült, ott egy 1., egy 2. és egy 3. helyezést tudtam elérni.

 



 

- Nem egy szokványos út ez, hiszen a Lada hátsókerekes autó, dobálja a hátulját, lehet vele egyszerre látványosan és gyorsan menni, míg ezzel szemben egy formulaautóval ugye mindig íven kell menni. Hogy sikerült a stílusváltás?

- (Nevet.) Hát igen, a mai napig azt mondják nekem, hogy nagyon agresszív stílusban, már-már driftelve vezetem a formulaautót. Ez több mint valószínű, hogy az előző öt évemből és a sok-sok ladázásból ered. Próbálok fokozatosan változtatni a stílusomon, de úgy gondolom, hogy annyira nem vagyunk messze az igazságtól, amiben a hungaroringi második futamon aratott futamgyőzelmem is megerősített. Nagyon sok dobogós helyezésünk is volt, úgyhogy szerintem jó úton járunk. Ezzel együtt ez tényleg egy nagyon nagy váltás volt, főleg fejben kellett átprogramoznom magam, mert eddig ahhoz voltam szokva, hogy az autó nem akar befordulni, nincs tapadásom, most meg hirtelen az autó nagyon is be akar fordulni és van tapadásom… Ezt nagyon nehéz megszokni, de úgy gondolom, hogy az első évünkben nem vallottunk szégyent, és ki tudtuk hozni a lehetőségeinkből a maximumot.

 



 

- A Formula Studentben szerzett mérnöki tapasztalataid révén Formula Renault-s csapatodnál, a Vígh Racing Teamnél mennyit tudsz segíteni a versenymérnököknek az ideális beállítások megtalálásában?

- Szerencsére nagyon sokat. A győri Formula Student csapatban elsősorban azzal foglalkozom, hogy hogyan lehet a legtöbb mechanikus tapadást kinyerni, és ez a fajta tudás nagyon sokat számít a formulaautós pályafutásomban is, hiszen ez által is jobb visszajelzéseket tudok adni a mérnököknek. Ennek köszönhetően nagyon gyorsan be tudtuk állítani idén a csapatommal az autót, annak ellenére, hogy messze a legkevesebbet mentem idén a Formula Renault-val a kategóriatársakhoz képest. Az itt megszerzett szakmai tudás ebben rengeteget segített.

 



 

- Mik a céljaid a jövő évre vonatkozóan, illetve hosszabb távon? 

- A Formula Student csapatommal szeretnék mindenképp továbblépni előre, és együtt egy még jobb autót építeni az elsőnél. Ami a versenyzői pályafutásomat illeti, jövőre mindenképp szeretnék feljebb jutni az év végi dobogón a Formula Renault-ban. Azt már most tudom, hogy ez nem lesz könnyű, de hát az embert és főként a versenyzőt a kihívások viszik előre. Ezek a jövő évi tervek, a többit meg majd hozza a sors.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: