DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 10. vasárnap
F2/F3

F2: Nem értett egyet a büntetéssel, bojkottálta a hétvégét

A Formula-2 silverstone-i hétvégéjének legnagyobb sztorija ahhoz a versenyzőhöz kötődik, aki nem is volt ott a versenyek rajtrácsán. Sean Gelael önszántából lépett vissza, mert felháborítónak tartotta a felügyelők ténykedését.

A Premánál Mick Schumacher csapattáraként versenyző indonéz a F2-es hétvége szabadedzésén és időmérőjén még részt vett, ezt követően érkeztek azok a döntések, amelyek szembementek elveivel és az autósport ilyen magas szintjével kapcsolatos elvárásaival. Az egész azzal indult, hogy a szabadedzés elején Gelael balesetbe keveredett: gyorskörön halad, a Brooklandsben pedig utolérte a kivezető körén lévő Louis Deletraz-t, aki azonban nem tért le teljesen az ideális ívről. Gelael belülre húzódva próbált meg elférni mellette, de nem volt ehhez elég helye, a két autó kerekei összeértek, és az indonéz volt az, aki kipördült és nem tudta folytatni a gyakorlást.

Szinte próbakörök nélkül kellett így odaállnia az időmérőre, ahol a 18. rajthelyet szerezte meg a 20 fős mezőnyben. A versenybírók Gelaelt találták vétkesnek a balesetben, de először csak figyelmeztetésben részesítették, majd elmondása szerint amikor csapatával felhívták a figyelmüket egy következetlenségre, röviddel a szombat délután kezdődő verseny rajtja előtt három rajthelyes büntetésre módosították a szankciót. Ezzel lett tele a pohár az indonéz pilótánál, aki közölte, nem hajlandó részt venni a hétvége versenyein – döntését csapata és az F2 promótere, Bruno Michel is sajnálattal vette tudomásul, de elfogadta.

„Az F2-ben töltött négy évem alatt, de különösen idén számos olyan szélsőséges dolog történt, amelyekre nem volt hatásom. Például a monacói eset sem volt valami következetes” – utalt Gelael a versenybírók hibájára a hercegségben futott hétvége első futamáról, amikor a piros zászló után tévesen határozták meg az autók sorrendjét, így őt is megfosztva a győzelem lehetőségétől. „Számomra ez elvi kérdés. Ha valaki ezt tiltakozásnak tekinti a részemről, nem ellenkezem vele. De egyszerűen nem lehet ennyire következetlenül eljárni a döntéseknél. Amikor megtudtam az ítéletet, elakadt a szavam. Számomra itt a határ abban, hogy egy bajnokságban miképpen ténykedhetnek a versenybírók.”

gelael (1)



„Először csak egy figyelmeztetést és két büntetőpontot kaptam. Már akkor is azt gondoltam, hogy hiba a vétlen versenyzőt szankcionálni. Megpróbáltunk fellebbezni a döntés ellen, mert a szabálykönyvben találtunk egy kitételt, miszerint figyelmeztetés mellé nem lehetséges büntetőpontokat osztani. Szombat reggel a csapatmenedzser, Guillaume [Capietto] elment, hogy beszéljen velük. Az álláspontunk az volt, hogy nem értünk egyet az ítélettel, de ha adnak is egy figyelmeztetést, legalább a büntetőpontokat vonják vissza. Erre pedig úgy reagáltak, hogy módosították a büntetésem három rajthelyes hátrasorolásra.” A történethez hozzátartozik, hogy az itt kiosztottal együtt a pilóta 2 büntetőpontra került az egy versenyhétvégéről való eltiltástól.

Az eset után még az ominózus baleset másik érintettje, Deletraz is úgy nyilatkozott, túl szigorúnak tartja Gelael büntetését, szerinte egyikük sem jelölhető ki egyértelmű felelősként, versenybaleset történt. A svájci pilóta végül egy 7. és egy 2. hellyel zárta a hétvégét.

Az F2 vezére noha nem akart egyértelműen állást foglalni, de együttérzéséről biztosította a sértett pilótát: „A promóternek nem feladata, hogy véleményezze a versenybírók döntését” – védekezett. „Mindazonáltal sajnálatosnak tartom, hogy Sean büntetését a verseny előtti utolsó pillanatban módosították. Teljes mértékben megértem a frusztrációját és a reakcióját. Csak remélni tudom, hogy visszatér közénk és végigversenyzi a szezont, hiszen ő és családja négy éve fontos szereplői a sorozatnak.”

gelael (2)

A Gelael család fontossága az F2 számára elsősorban anyagi szempontból nyilvánul meg, a pilóta apja a KFC gyorsétteremlánc indonéz ágának vezetője, de az ország nemzeti olajvállalata, a Pertamina is komoly összegeket áldoz matricáinak megjelenítésére. Gelaelék nem titkolt célja, hogy a financiális hátország segítségével a Formula-1-ben is megvessék a lábukat, a pilóta a Toro Rossónál is tesztelt az elmúlt két szezonban, idénre azonban eltávolodtak egymástól a felek.

Hogy Gelael ott lesz-e jövő hétvégén a hockenheimi rajtrácson, azt egyelőre ő sem tudja biztosra mondani: „Kelleni fog pár nap, hogy lenyugodjunk és átgondoljuk a helyzetet” – mondta az Autosportnak. „Ha ilyen dolgok történnek a sportban, az kiöli az élvezetet a versenyzésből, és ha nem tudjuk teljes szívből csinálni, akkor nincs sok értelme az egésznek.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: