A Williams az első Formula-1-es csapat, amely leállítja a szélcsatornás fejlesztéseit a 2025-ös autónak, és teljes egészében a 2026-os új szabályrendszer szerint építendő versenygép tervezésére koncentrál. James Vowles szerint nem volt nehéz meghozni a döntést, mert a siker érdekében nem szabad rövid távban gondolkodniuk.
Speciális helyzetben vannak idén az F1-es alakulatok, hiszen miközben értelemszerűen harcolnak az idei konstruktőri (és egyéni) világbajnoki helyezésekért, és ennek érdekében folyamatosan csiszolgatják a 2025-ös versenygépüket, már a teljesen új szabályokat hozó 2026-os idényre is készülniük kell.
A The Race arról számolt be a napokban, hogy máris van viszont egy istálló, amely teljes egészében átállt a 2026-os autó fejlesztésére: a Williams. Miközben a szaklap szerint például a náluk sokkal borzalmasabb formát mutató és a bevallottan szintén a következő szabályciklusra koncentráló Aston Martin is használja a vadonatúj szélcsatornáját a 2025-ös konstrukció fejlesztéséhez.
Pedig a Williams a középmezőny egyik legerősebb csapatának tűnik jelenleg, a remek taktikával – Carlos Sainz a 2023-as szingapúri módszerét másolva DRS-t biztosított a csapattárs Alexander Albonnak Isack Hadjar ellen – megszerzett dupla pontszerzés révén fel is jöttek az ötödik helyre a konstruktőri vb-értékelésben.
Persze az, hogy leálltak a szélcsatornás tesztekkel és fejlesztésekkel a grove-iak, nem azt jelenti, hogy már nem láthatunk újításokat az autón: a korábban beütemezett fejlesztések vagy azok, amelyek nem igényelnek szélcsatornás munkát, még felkerülhetnek Sainz és Albon versenygépére – ráadásul tempót a beállítások finomhangolásával is lehet még találni.
Azaz bár benne van a pakliban, hogy a Williams hátraeshet jelenlegi jó pozíciójából azáltal, hogy az ellenfelek még nagyobb ütemben fejlesztenek, ez korántsem biztos, hogy így is fog történni.
Vowles: Nem szabad rövid távban gondolkodni
Mindenesetre a Williams F1-es csapatvezetője, James Vowles állítja: egyáltalán nem volt nehéz meggyőzni a befektetőket és a tulajdonosokat arról, hogy máris váltsanak fókuszt 2026-ra.
„Nem volt nehéz. Ha kellett volna, saját magam veszem ki a szélcsatornából az autót. De nem kellett. Ha nyerni akarsz, csak egy út van ehhez, és nem ragadhatsz le a ’mostnál’. Ez így volt teljesen egyértelmű.”
„Zavaros helyzetben voltunk, mert az elmúlt 20 évben végig rövid távokban gondolkodtunk. Ennek egy része anyagi megfontolásból történt, részben más tényezők vezérelték, de egy ilyen sportban befektetésre van szükség. És hogy világos legyen, egy befektetés öt évre előre szól, hogy megfelelő pozícióba kerülhess az előrelépéshez.”
„Szóval egyáltalán nem volt nehéz, mert részben azért csatlakoztam ehhez a csapathoz, mert a legelejétől fogva őszinte megbeszélést folytattunk arról, hogy ez ennyi ideig fog tartani, ennyi befektetést igényel, és nem irányíthat minket a rövid távú gondolkodás. Ebben a kezdetektől egyetértettünk és összhangban voltunk.”