Bekeményítettek a stewardok Mexikóvárosban, Max Verstappen kétszer tíz másodperc büntetést kapott vasárnap, miután Lando Norrisszal csatázva először elhagyta a pályát, aztán kiszorította onnan McLarenben ülő ellenfelét. Ahogy Toto Wolff is rámutatott, a dupla büntetés jelzésértékű: már nem fér bele, ami korábban még belefért.
Katarban összeülnek a versenyzők az FIA-val, hogy tisztázzák, mi számít még szabályosnak és mi nem az. A történtek ellenére van, aki úgy gondolja, Verstappen nem tanult az incidensből, és a jövőben is feszegetni fogja, esetenként pedig túllépi a határt. A főleg F1-es riporterként és szakértőként ismert Johnny Herbert Mexikóban a stewardok testületének tagja volt, és úgy gondolja, hiába a szigorú büntetés, nem fogja elrettenteni a holland címvédőt:
„Ezek a mexikói büntetések nem akadályozzák meg Max Verstappent, hogy a jövőben is letolja a pályáról Lando Norrist. Verstappen mögöttes szándéka az volt, hogy 1-2-es győzelemhez segítse a Ferrarit: határozottan úgy gondolom, ez motiválta Verstappent. Azt is értem, miért, de egyet nem értek vele, és szerintem sokan így vannak ezzel” – mondta az Action Networknek a 90-es években három nagydíjat nyerő Herbert.
„Lando Norris már emlegette a fair versenyzés fogalmát, ő így akar harcolni. De nem látom Verstappen vezetési stílusában a változást, mert az ő első számú célja megakadályozni Norrist, hogy az lefaragjon a bajnoki különbségből” – vélekedett úgy Herbert, hogy a Red Bull-os a jövőben is meg fog ragadni minden eszközt célja elérése érdekében.
Herbert egyébként bevallottan kedveli Verstappent: de nem tud azonosulni vele, mikor a hollandban átkattan valami és agresszivitása átlépi a határokat.
„Ez durva vezetési stílus, főleg letolni egy másik versenyzőt a pályáról. Erre én abszolút nemet mondok, jelenlegi és korábbi versenyzőkhöz, stewardokhoz hasonlóan. Nagy rajongója vagyok Verstappennek, ezért frusztrál nagyon, mikor úgy vezet, mint Mexikóban. Nincs erre szüksége, elég jó a pilótafülkében és jelenleg a bajnokságban is, egyszerűen csak ki kell maradnia a bajból.”
„Van, amikor Verstappen átvált erre a szörnyű hozzáállásra, és előnyt próbál szerezni egy másik versenyző kiszorításával. Fel kell ismernie, hogy erre nincs szüksége, a legtisztábban kell győznie” – mondta Johnny Herbert.
Damon Hill: Verstappen bármit megtehet, a Red Bull sosem kritizálja
Véleményt mondott az esetről Herbert kortársa, az 1996-os világbajnok is. Damon Hill arra építette véleményét, hogy Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a büntetést követően védelmébe vette Verstappent, bár nem vitatta, de sokallta a retorzió mértékét. Minden kétes eset után hasonló reakció jellemző.
„Sosem próbálja meg nyilvánosan úgy jellemezni a versenyzőjét, ahogy mások gondolkodnak róla… Christian mindig védelmezi Maxot. Úgy tűnik, mintha Max bármit megtehetne, a csapata sosem fogja kritizálni a versenyzését. Versenyről beszélünk, talán a nyilvánosság előtt ez rendben is van, de egy ponton el kellene beszélgetni. A csapat felelőssége is, hogy a versenyző hozzáállásán formáljon” – mondta Hill a Sky Sports podcastjében.
Hill történelmi példákat is felhozott: Gilles Villeneuve és René Arnoux 1979-es dijoni csatáját, amikor rádió híján a versenyzők nem tudták jelenteni, hogy az ellenfél leszorította őket, ezért a harc olyan szinten elmérgesedett, hogy halálos baleset is lehetett volna belőle.
„De Ayrton Senna is olyan versenyző volt, aki megváltoztatta a versenyzők hozzáállását, nagyon agresszív volt, lendületesen védekezett és néha úgymond hátulról támadott. A saját kezébe vette a dolgokat, ha úgy gondolta, hogy a stewardok vagy az FIA nem jól csinálják, gondolok most Prostra és Suzukára 1990-ben. Mindig ellentmondás övezte Ayrton versenyzését.”
„Az FIA dolga azt mondani, hogy álljunk meg, srácok, aggódunk, hogy egyikőtök egy szörnyű baleset áldozata lesz, ezért meg kell állítanunk ezt a fajta szélsőséges versenyzést” – magyarázta Hill.