DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

Elutasították Norrisék felülvizsgálati kérelmét

Az FIA nem találta relevánsnak a McLaren által szállított négy „bizonyítékot”, így marad a brit pilóta öt másodperces büntetése az F1-es Kanadai Nagydíjon.

Mint arról mi is írtunk, szombat reggelre a McLaren felülvizsgálati kérelmet nyújtott be Lando Norris Kanadai Nagydíjon kapott öt másodperces büntetése kapcsán. A brit pilótát azért szankcionálták két hete Montrealban „sportszerűtlen viselkedés” címszó alatt, mert a verseny eleji biztonsági autós fázis alatt túl lassan haladt, hogy az előtte autózó Oscar Piastrival együtt ejthesse meg a kerékcseréjét, ám eközben több riválisát is feltartotta.

Noha Norris még Spielbergben is értetlenkedett a büntetés kapcsán, a stewardok a kanadai indoklásuk során rámutattak, hogy a versenyző sebessége jelentősen, 50 km/h-val volt lassabb, mint előtte Piastrié. Állítólag egyébként egy 2005-ös sanghaji incidens volt a büntetés precedense, amikor Giancarlo Fisichella a bokszba menet tartotta fel az ellenfeleit hasonló okokból.

f1-norris-mclaren-kanada_1



A McLarennek az FIA Nemzetközi Sportkódexe alapján „új, jelentős és releváns” bizonyítékot kellett benyújtania ahhoz, hogy újratárgyalják az ügyet. A wokingi istálló összesen négy bizonyítékot tárt a felügyelők elé, amelyről úgy gondolták, megfelelnek ezeknek a kritériumnak:

- jegyzeteket a most pénteki csapatmenedzseri értekezletről és korábbi alkalmakról, amelyek állítólag azt mutatták, hogy a szóban forgó kihágásért nem jár büntetés,

- bizonyítékot arra, hogy a 2019-es Monacói Nagydíj után kanadai csapatmenedzseri értekezleten megállapodtak abban, hogy az ilyesmi megengedett,

- videós, audio-, GPS- és időmérési bizonyítékot nyolc korábbi esetről, amely során a lassan haladó autó állítólag negatív hatással volt egy riválisra, mégsem büntették,

- valamint azt, hogy a Norris mögött haladó Alexander Albon nem veszített pozíciót két hete a brit tette nyomán.

A meghallgatásra vasárnap délelőtt került sor, s a McLaren mellett a Red Bull, a Williams, az Aston Martin és az Alpine oldaláról is hallgattak meg bizonyítékokat annak kapcsán, hogy befogadják-e a wokingiak érveléseit.

Végül az FIA úgy ítélte meg, hogy a McLaren által tálalt bizonyítékok nem voltak olyan jellegűek, amelyek kimerítették volna az új, jelentős és releváns bizonyíték fogalmát, így nem nyitották újra az ügyet, azaz maradt Norris büntetése, amely révén kicsúszott a pontszerzők közül Kanadában.

A stewardok rámutattak: szóbeli megállapodások, úgynevezett gentleman agreementek, amelyekről a McLaren első két pontja szólt, nem jelentheti alapját a döntéshozatalnak, a csapatoknak a szabály betűjét kell követniük, így az ilyesfajta megegyezések csak akkor számítanak, ha a szabályzatba is bekerülnek. Emellett hozzátették: a McLaren által prezentált korábbi esetek mindegyike valamilyen szempontból eltért a Norris-féle esettől – még ha azt is el is ismerte az FIA, hogy néhány csak minimális mértékben.

A McLaren rövid közleményben reagált az ítéletre, amelyben kifejtik, hogy ugyan érzésük szerint megfeleltek a kritériumoknak a bizonyítékaik, elfogadják a felügyelők döntését, és megköszönték az ügyre áldozott idejüket és az együttműködésüket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: