DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Elkészült az új McLaren-szélcsatorna – júniustól lesz használható

Bár a régóta várt létesítmény már megépült, a műszerek telepítése és beállítása még hetekig eltart. Nyár elején kezdik az érdemi munkát – a jövő évi F1-es autóval.

Évek óta hangoztatják a McLarennél, hogy a futamgyőzelmek megszerzésének – melyek a 2023-as szezonkezdet fényében nagyon messzinek tűnnek – egyik titka a Wokingban épülő új szélcsatorna lesz. A koronavírus-világjárvány miatt csúszó projekt célegyenesébe ért: az épület és berendezése már most elkészült, a tényleges fejlesztőmunka pedig nyáron kezdődik el.

„Reméljük, hogy júniusban az autó a szélcsatornában lesz, ami azon a ponton már az új autót jelenti” – idézi az Autosport Andrea Stella csapatfőnököt. „Az új szélcsatornát már átvettük, de még hátravan a kalibráció és a mérőműszerek telepítése, amelyekkel a nyomást, az áramlási teret, az erőket mérjük. Ez beletelik pár hétbe. Maga az épület már megvan, működik a turbina, kellemes kis hangja van itt az irodámban. Egyelőre viszont autómodellt nem tudunk behelyezni releváns tesztekre.”



Stella hozzátette, ha a csatorna érdemben működőképes lesz, mindjárt a 2024-es autó fejlesztését kezdik meg benne: „Ha egy új szélcsatorna épül, akkor referenciamodellt használunk két csatornában a korreláció és ismételhetőség miatt. Ezt nem az új autó modelljével tervezzük, hanem régiével, hisz a lényeg, hogy többet tudjunk meg a szélcsatornáról. Azután kerül be az új (2024-es) autó.”

Egyelőre Németországba kell utaztatni az alkatrészeket

A McLaren jelenleg a Toyota szélcsatornáját használja Kölnben: Stella elmagyarázta, minden egyes kipróbálásra szánt alkatrészt kamionnal kell Németországba szállítani.

„Amikor elkészült egy terv és legyártjuk az alkatrészeket a modellhez, akkor elindul egy kamion Kölnbe. Ezzel pár napot elveszítünk. A Formula-1 egy gyors világ, így nem lehet itt működni. Nem akarom túl sokat emlegetni a szélcsatornát, mert kifogásnak tűnik, de egyértelműen hátrány a fejlesztés minősége és sebessége szempontjából” – mondta Stella.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: