Az Alfa Romeo az első olyan csapat, amely ténylegesen is a 2023-ra szánt autóját (vagy annak egy első, a legfontosabb dolgokat eltitkoló verzióját) mutatta meg, nem (csak) a kissé átalakult festését. Ez pedig azért is fontos, mert a C43 jelentősen meg is változott elődjéhez képest, ennek részleteiről Jan Monchaux technikai igazgató beszélt a Formula.hu részvételével zajló eseményen.
„A fejlesztési projekt pár héttel a tavalyi autó bemutatása után kezdődött, akkor kezdtük el megtervezni a 2023-as stratégiát” – árulta el Monchaux.
„Hamar találtunk olyan területeket, amelyekben volt kiaknázatlan potenciál, de tudtuk, hogy nem fogjuk tudni kiaknázni őket 2022-ben. Emiatt nagyrészt az autó hátsó részére koncentráltunk, ahol elég bátrak akartunk lenni a következő lépés megtételéhez. Az autó hátsó részének fejlesztése megnyitja az utat sok más olyan megoldásnak is, amit tavaly nem tudtunk beépíteni” – magyarázta a szakember.
„Azonban a szezon során az is hamar világossá vált, hogy megbízhatósági gondjaink vannak, akkor azok megoldása került előtérbe. Sok minden megváltozott az autón, de be is kellett ismerni, hogy elvesztettük az egyik fő erősségünket, mert történelmileg mindig megbízható autóink voltak.”
A padlólemezt is újragondolták
Monchaux szerint nehezen alkalmazkodtak az új szabályokhoz, melyek szerint a padlólemez éle 15 milliméterrel magasabbra kerül 2023-ra.
„Kedveljük a változásokat, mert mindig lehetőség adódik, ha változnak a szabályok, ugyanakkor bosszantó volt az időzítés: csak augusztusban jelentették be, és a kései változtatások mindig a nagycsapatoknak kedveznek. Az a tizenöt milliméter nem hangzik soknak, de ahhoz pont elég volt, hogy vakarjuk a fejünket a megoldás miatt. Újra kellett csinálni a padlólemezt és hozzáigazítani az autó hátsó részét is, de eddig elégedett vagyok a fejlődéssel.”
De mi változott?
A Sauber alapvetően a világbajnok Red Bull istálló oldaldobozaiból merített ihletet, annak vonalvezetését követi a C43-é is. A padlólemez kiemelten fontos a szívóhatás visszatérése óta, a csapat nemcsak megemelte, de át is alakította annak széleit, más profilú az elem, ami a Venturi-csatornák hatékonyságát hivatott növelni. Ezek mellett sok kis uszony található az idei autón, ez is a padlólemez aerodinamikai hatékonyságát igyekszik javítani.
Ezen felül a motoborítás is teljesen más, az egész sokkal szűkebbre szabott, alatta áthelyeztek bizonyos motoralkatrészeket, és van rajta egy, a Red Bulléhoz hasonlító nagy hátsó nyílás az övszárny előtt.
Megváltozott a hátsó szárny is, az első viszont a 2022-es Japán Nagydíjra hozott verzió, ahhoz nem nyúltak egyelőre.