DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Mercedes: Túlzó, amit a Red Bull állít

Andrew Shovlin, a rivális csapat mérnökigazgatója szerint legfeljebb két tizedet jelent körönként az energiaitalosokra kirótt szélcsatorna-korlátozás, de a lényeg egyébként is a hatékonyság.

Az FIA pénteken hirdette ki, hogy hétmilliós pénzbírsággal, valamint a szélcsatornás és CFD-tesztelésre fordítható idő tízszázalékos csökkentésével szankcionálta a 2021-es költségplafont 1,6 százalékos mértékben túllépő Red Bullt. Míg a riválisok jelentős része kevésnek tartja a büntetés mértékét, Christian Horner, az energiaitalosok csapatvezetője drákóinak nevezte a tesztkorlátozást, amely szerinte akár közel fél másodpercükbe is kerülhet majd körönként.

shovlin-f1-dppi



Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója a Mexikóvárosi Nagydíj szombatján tartott sajtótájékoztatón a Formula.hu jelenlétében ennél sokkal kisebb hatásról beszélt: „A büntetés mértéke nem sokkal nagyobb annál, mint ha egy hellyel előrébb végeznél a konstruktőri bajnokságban. Nem olyan nagy a büntetés, mint ha két pozícióval végeznél előrébb” – utalt a szakember arra, hogy az élmezőny csapatainak szélcsatornás lehetőségeit eleve korlátozzák a szabályok. „Szóval szerintem túlzás drákóinak leírni ezt a büntetést. A szélcsatornás tesztek csökkentése valóban korlátozza a szabadságodat egy koncepció fejlesztésében, de már egy eléggé jól felfedezett szabályrendszerben járunk most.”

„Egyértelmű, hogy hatékonyabbnak kell lenned, de ha fél másodpercről lenne szó, amit hallottam, hogy említettek, akkor egy mezőny végi csapat három másodperces előnybe kerülhetne, és egyszerűen nem ez a helyzet. De ez attól függ, milyen jól hozol döntéseket az év során. Azt gondolnám, egy tizedet, kicsit többet, esetleg közel két tizedet jelenthet ez reálisan. Akkor számíthat ez igazán sokat, ha egy helytelen koncepciót választasz és visszafelé kell lépdelned, mert ezzel kevésbé tudsz szabadon kísérletezni az irányokkal” – tette hozzá Shovlin.

A mérnököt arról is kérdezték, hogy mennyit jelenthetett a Red Bull 1,86 millió fontos túlköltekezése – ami egy adójóváírás helyes kalkulásával „csak” 432 ezer fontnyi lett volna. Shovlin ismét a hatékonyságot emelte ki: „Egy mérnök szempontjából napról napra olyan döntéseket hozunk, hogy mit ne csináljunk, amik egy-két-háromezer fontba kerülnek. Ez normál része a munkánknak. Tudjuk, mit költenénk el, és cserébe mit hozna az. Egyszerűen nincs elég pénzünk, átgondoltan kell döntenünk, merre megyünk. Nehéz pontos köridőt társítani hozzá, de a pénz mindenképp teljesítményt jelent. Ha újításokat nézünk, akkor az egy jelentős fejlesztési csomagot jelenthet” – vélekedett a szakember a pénzösszegről.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: