DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Jobb autóban ülve is visszavonulna-e Vettel?

Az elmaradó eredmények ellenére sem érzi haszontalannak az Aston Martinnál eltöltött két szezont a négyszeres F1-es világbajnok, aki sokat tanult abból, hogy a mezőny végén kellett autóznia.

Sebastian Vettel négy vb-címével és 53 nagydíjgyőzelmével a Formula-1 történetének legeredményesebb versenyzői közé tartozik, pályafutása nagy részében élcsapatoknál szerepelt. Az utolsó két évét ugyanakkor az Aston Martinnál töltötte/tölti, ahol gyakran a pontszerzés is elérhetetlennek tűnt. A csapata honlapja által készített interjúban – amelyben arról is beszélt, hogy szerinte eljön majd a pont, amikor nem fognak már rá emlékezni az emberek – a német sem tagadta, hogy új élményt jelentett mindez számára:

„Nagy kihívást jelentettek, mert az autó nem volt olyan versenyképes, mint reméltük” – mondta Vettel a két astonos évről. „Idén szerettünk volna jelentős javulást elérni tavalyhoz képest, de ez nem sikerült. Jelenleg ott vagyunk, ahol tavaly végeztünk. Nem mutogatok ujjal senkire és mondom azt, hogy rossz munkát végeztünk, csak realista vagyok. Nagy reményeink voltak, de elmaradtunk ezektől.”

vettel-aston-japan-1



Ennek ellenére a 35 éves pilóta nem bánta meg, hogy a „zöldekhez” igazolt: „Nem, egyáltalán nem. Nem gondolom, hogy haszontalan két év volt ez, még ha az eredmények és a pontok nem is azt hozták, mint amiben bíztunk. Imádtam a csapattal dolgozni, megismerni más embereket és hozzáállásokat. Kihívást jelentett ez a két év, mert nem voltam hozzászokva, hogy a mezőny végén autózom. Új tapasztalat volt, olykor igencsak kemény, de sok dologra rájöttem.”

Vettel azt is elárulta, mi az, amire rájött a középcsapatnál versenyezve: „Hogy csak azt látod, ami körülötted történik. Ha elöl mész, csak azt látod, mi történik elöl. Ha hátul vagy, csak azt látod, mi van hátul – de mindig előre tekintesz, mert ott akarsz lenni. Ha viszont elöl vagy, nem nézel hátra, mert az nincs hatással rád, és nem ismered el, milyen munkát tesznek bele az ott szereplő csapatok is. Attól még, hogy nem érsz el nagy eredményeket, az nem jelenti azt, hogy nem is dolgozol ugyanolyan keményen. Nagyon örülök és büszke vagyok rá, hogy ilyen tehetséges és elkötelezett emberekkel dolgozhattam az Aston Martin F1-es csapatánál. Még ha eredményeket illetően nem is volt olyan jó móka, a velük való munkát illetően nagyon is – ahogy segíthettem a csapatot az útján és a jövőbe tekintő építkezésben.”

A német elismerte, hogy az astonos évei csúcsának számító 2021-es Azerbajdzsáni Nagydíjat nagyon élvezte, hiszen ott versenyképesebbek tudtak lenni az átlagnál, ami dobogót eredményezett. Viszont azt is megjegyezte, hogy máskor is raktak össze szinte tökéletes hétvégét, amelyek tizedik helyekkel zárultak, csak a tizedik helyet senki sem veszi észre.

vettel-aston-japan-2

Vettelnek azt a kérdést is feltették, hogy akkor is a visszavonulás mellett döntött volna-e, ha jobb autóban ül tavaly és idén. „Nem tudom. Akkor is visszavonulnék-e, ha az utóbbi-három négy évben futamokat nyerek és bajnoki címekért csatázom, esetleg nyerek még egyet? Lehet, hogy akkor is ugyanerre az elhatározásra jutok, de ugyanúgy lehet, hogy nem. Lehetetlen ezt megmondani, de megfordult a fejemben.”

„A tizedik helyen végezni nem hoz annyira lázba, mivel tudom, milyen érzés elsőnek lenni. Ha sosem voltál első, akkor amikor először vagy tizedik, az nagy bizsergéssel jár. De örülök, hogy engem ez nem jár át egy tizedik hely után” – ismerte el Vettel, hozzátéve: „Őszintének kell lenned magadhoz: imádok győzni. Önzőnek vagy egoistának tűnhet, de a győzelem hajt engem.”

A győzelmekről és azok hiányáról így beszélt a szezon végén az F1-től visszavonuló versenyző: „Hozzá lehet szokni. De ha már nem nyersz, azon gondolkodsz, milyen jó lenne újra átélni. Ha pedig ez újra sikerült, az nagy pillanat és még többet jelent, mint az előző győzelem, köszönhetően a kettő közötti ürességnek.”

Amikor arról kérdezték, hogy szerinte a nagy célokat maga elé kitűző Aston Martin, amely olyan nagy neveket igazolt le, mint Dan Fallows vagy épp Eric Blandin, sikerrel fog-e járni, így válaszolt a német: „A győzelem nem jelent garanciát arra, hogy újra nyerni fogsz, de egyértelműen segít. Az emberek a helyükön vannak, épül az új gyár, úgyhogy kezdenek összeállni a dolgok – de az időbe fog telni. Nagy esély volt az idei szabályváltozásokkal, de ugyanabba a csapdába estünk, mint sokan mások. Néhány csapat talán szerencsésebb volt azzal, hogy olyan hasmagasságú autót épített, ami működik. Most ezek a szabályok maradnak 2026-ig, szóval a jól kezdő csapatok előnyben lesznek, a költségplafon pedig azt eredményezi, hogy nem tudsz minden pénzt és erőforrást arra fordítani, hogy felzárkózz.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: