DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Milyen büntetés várhat a Red Bullra és az Astonra?

A szabályok szerint akár világbajnoki pontokat is levonhatnak a túlköltekező energiaitalosoktól, de erre azért kevés az esély. A csak adminisztratív hibát ejtő Aston Martinnál egyértelműbb a helyzet.

Az FIA hétfő késő délután az ígéretének megfelelően kiadta a jelentését a 2021-es költségvetési limitek betartása kapcsán. Ahogy azt az előzetes híresztelések alapján sejteni lehetett, összesen három csapatot kellett külön megemlíteni, ám közülük is csak egyedül a Red Bull volt az, amely valóban átlépte a 145 millió dolláros limitet. Az Aston Martin csak adminisztrációs hibát követett el, míg a Williams mindennek megfelelt, leszámítva egy már hónapokkal korábban bejelentett és szankcionált ugyancsak adminisztrációs kihágást.

Az egyetlen túlköltekező tehát a Red Bull volt, de az FIA közleménye azt is kiemeli, hogy az energiaitalosok csak „kis mértékben” lépték át a meghatározott költségplafont. Ez a szabályok értelmében legfeljebb ötszázalékos túllépést jelent, ami jelen esetben 7,25 millió dollárnak felel meg maximum. A pontos összeget nem konkretizálta a Nemzetközi Automobil Szövetség – ahogy azt sem, hogy mit is jelent az Aston Martin esetében a „procedurális szabálysértés”.

A holland Telegraaf értesülései szerint egyébként a Red Bull túlköltése az 1-2 millió dolláros sávban mozoghat, és nem kis részben annak is köszönhető a lap szerint, hogy minden nap ingyen ebédet biztosítottak a Milton Keynes-i központjukban dolgozó több mint ezer csapattagnak. Az istálló egyébként még az FIA jelentése után is állította, hogy szerintük nem lépték át a költségplafont, és „meglepőnek” és „csalódáskeltőnek” nevezték a közleményt.

redbull-garazs-suzuka-1



A legfontosabb kérdés ezek után, hogy milyen büntetés várhat a két alakulatra. Az Aston Martin esetében egyértelműbb a helyzet, a szabályok alapján ugyanis az adminisztrációs szabálysértésekért mindenképp pénzbírság jár – ahogy láthattuk azt korábban az említett Williams-esetben is. Az egyetlen kivételt azt jelenti, ha felmerül valami enyhítő körülmény, ez esetben ugyanis akár meg is úszhatják a büntetést, viszont ha esetleg súlyosbító körülményt találnak, akkor „kisebb sportjellegű büntetéssel” is sújthatják őket. A Williamst amúgy anno 25 ezer dollárra meszelték el.

Az Aston szabálysértésének pontos jellege persze nem ismert, elképzelhető, hogy késve, hiányosan vagy rosszul töltöttek ki papírok, esetleg nem nyújtottak be a kért dokumentumokból valamit. Mindenesetre ahogy arra a RacingNews365.com szaklap is rámutat: az Aston nem lépte át a 145 milliós keretet, éppen ezért a kihágásuknak nem is volt hatása a 2021-es teljesítményükre.

A Red Bull esetében már összetettebb a kép, a kis mértékű költségtúllépés esetére ugyanis hét lehetőséget is felsorol a szabálykönyv potenciális büntetési formaként. Ezek: pénzbírság; nyilvános megrovás; pontok levonása az egyéni világbajnokságban; pontok levonása a konstruktőri világbajnokságban; felfüggesztés egy versenyhétvége egy vagy több szakaszáról (kivéve a futamot); az aerodinamikai vagy egyéb tesztek korlátozása; illetve a költséglimit csökkentése az istálló számára.

A szankciók meghozásához azonban még egy akár többlépcsős folyamat vezethet, amelyet a Motorsport.com szaklap vázolt. Először is, az Astonnak és a Red Bullnak lehetősége van választani egy úgynevezett Kihágást Elismerő Megállapodást (amit az angol betűszó alapján ABA-nak rövidítenek). Ez esetben a csapat beismeri, hogy megszegte a szabályokat, valamint elfogadja a rá kirótt büntetést. Amiért vonzó lehet ez az opció a kihágást egyelőre tagadó Red Bullnak is, hogy ez esetben a fentiek közül nem kaphatnak pontlevonást és a költséglimitjüket sem csökkenthetik, csupán a maradék büntetési formák egyikét kaphatják (felfüggesztés bizonyos szakaszokból, tesztcsökkentés, megrovás, pénzbírság).

Amennyiben az alakulat(ok) nem élnek ezzel a lehetőséggel, úgy egy Költségplafon Ítélő Panel fog felállni, amely 6-12 tagból állhat, s amely meghallgatja az ügyben érintetteket. Ezt követően a Panel dönt arról, hogy bűnös-e az adott csapat vagy sem, majd ennek megfelelően a fent említett szankciók közül választhat. Ha pedig még ezzel sem elégedett egy csapat, akkor az FIA Fellebbviteli Bírósága elé viheti az ügyet – azaz elképzelhető, hogy még nagyon sokáig nem zárul le a költségplafonügy.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: