A Formula-1-ben számos próbálkozás után végül 2021-ben sikerült bevezetni a költséglimitet, amely 145 millió dollárban maximalizálta minden csapat kiadásait, az összeg pedig 140 millióra csökken idén, 135 millióra 2023-ban. Az elképzelés célja az F1-es túlköltekezés megakadályozása, csakhogy nem vett figyelembe egy előre láthatatlan tényezőt: a koronavírus-világjárvány és orosz-ukrán háború következtében egyre erősebb inflációt, amely az ipar és szolgáltatások minden területén jelen van. Azaz a plafonként megjelölt 140 millió dollár sokkal kevesebbet ér, mint amikor néhány éve kijelölték az összeget – ami fejtörést okoz a csapatok számára.
„Ez nagyon is valós probléma, hiszen már most is extrémen magas inflációt tapasztalunk” – idézi a Motorsport.com Christian Hornert, a Red Bull csapatfőnökét. „Emlékeznünk kell rá, hogy mikor a költséghatárt meghúztuk, még a pandémia közepette, 2020 közben, senki sem látta előre a világ mai helyzetét.”
„Amit most látunk a világban, csak egy irányba tereli az árakat, és úgy néz ki, az infláció rekordokat dönthet. Ennek hatását már most is látjuk, például a légi szállítmányozásban. Nagyon komoly problémának tartom, amellyel foglalkoznunk kell, mert közvetlen hatást gyakorol az emberek munkájára és megélhetésére” – folytatta Horner. A csapatok közt egyelőre nincs egyetértés arról, hogyan kellene erre a problémára felelni, de a Red Bull feje szerint a szabályozó testület, azaz az FIA felelőssége tenni ellene.
A Williams csapatvezetője, Jost Capito egy konkrét példát említett meg: az olajáremelkedés hatásaként a szállítmányozás ára másfélszeresére emelkedett.
„Amikor azt látjuk, hogy a logisztikai költségek 40-50 %-kal nőnek, akkor nagy-nagy hatásról van szó. Ha milliókkal többet kell a logisztikára fordítani, akkor máshonnan kell elvenni. A fejlesztőmunkát viszont egy évre előre kijelöljük, így ha ilyen jellegű, teljesen irányításunkon kívül álló dolgok jönnek be a képbe, akkor a helyzet nagyon bonyolulttá válik” – mondta Capito.
A probléma tehát többrétegű: a csapatoknak többet kell fizetniük a szállítmányozásért és várhatóan a beszállítói számlák is megemelkednek majd, ezzel egyidőben az alkalmazottak bérét növelniük kell, hogy biztosított maradjon életszínvonaluk – miközben a 140 millió dolláros költséglimitet tiszteletben kell tartaniuk. A dilemmáról vélhetően hallani fogunk még a közeljövőben az F1-es paddockból.