DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Hamilton őrült-drámai futamot nyert és egyenlített

Elképesztően fordulatos versenyt hozott az első F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj, amely után pontazonossággal utazhatnak az idényzáróra a pályán többször is összecsapó és ütköző vb-riválisok.

Magyar idő szerint vasárnap 18 óra 30 perckor, villanyfényes körülmények között startolt el a Formula-1 történetének első Szaúd-arábiai Nagydíja a dzsiddai utcai pályán. Az élről Lewis Hamilton indulhatott, mellőle mercedeses csapattársa, Valtteri Bottas, míg Max Verstappen a harmadik helyről vághatott neki az 50 körös viadalnak, miután az időmérős falazása után megúszta a váltócserét és az azzal járó hátrasorolást.

A startot simán abszolválta a mezőny, az első ötös eljött Hamilton, Bottas, Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Perez felállásban – a monacói és a mexikói azért vívott egyet egymással –, mögöttük veszített két pozíciót Pierre Gasly Lando Norrisszal és Esteban Oconnal szemben. Az Alpine franciájának pedig volt egy necces pillanata, Yuki Tsunodával ért össze az első métereken. Akciókat a verseny elején a középmezőnyben láthattunk főként: Carlos Sainz például az AlphaTauri japán újoncát, míg Antonio Giovinazzi Fernando Alonsót előzte szép manőverrel – akit aztán a spanyol ferraris ugyancsak elkapott.

1-mick



A 10. körben történt az első fontosabb esemény: Mick Schumacher alatt úszott el a Haas és csapódott a falba. Természetesen azonnal beküldték a biztonsági autót, ezt pedig egyből kihasználta a Mercedes és mindkét pilótájával megejtette a kerékcserét. Csakhogy előtte Bottas némileg visszafogta a tempót és ezzel Verstappent – aki végül nem is követte a riválisok példáját, hanem a pályán maradt, aminek köszönhetően átvette a vezetést. Néhány körrel később ráadásul a piros zászló is előkerült, mivel a TecPro falat is javítani kellett, ez pedig „ingyen” kerékcserét jelentett a hollandnak – amit az első helyet így ténylegesen elbukó Hamiltont igencsak frusztráltan vett tudomásul.

Nagyjából húszperces megszakítás után, álló rajttal folytatódott a verseny a 15. körtől, a rajtrácsra Verstappen, Hamilton, Bottas, Ocon, Daniel Ricciardo, Leclerc sorrendben állt fel az élmezőny, közülük a negyedik-ötödik helyezett ugyancsak nyert azzal, hogy nem álltak ki a bokszba a piros zászló előtt. A startot azonban sokkal jobban kapta el Hamilton, azonnal Verstappen mellé és elé ért – a Red Bull-os viszont a külső íven próbált elfordulni mellette, de csak a pályát átvágva tudta visszavenni a pozíciót! Hamilton ettől megtorpant, így Ocon is befurakodott a két vb-esélyes közé. Hátrébb pedig újabb balesetek történtek: Leclerc és Perez akadt össze, ami miatt a mexikói a falba állt, a kavarodásban pedig Nyikita Mazepin is felöklelte George Russellt – mindhárman kiestek, s újra jött a piros zászló.

2-rajt2

A megszakítás alatt egészen szürreális rádiózás zajlott Michael Masi versenyigazgató, valamint a Red Bull és a Mercedes vezetői között arról, mi is legyen az új rajtsorrend a Verstappen–Hamilton incidens fényében: Masi azt „ajánlotta” fel az energiaitalosoknak, hogy a rajtrácson adhatják vissza a pozíciót a címvédőnek, amire a Red Bull úgy reagált, hogy rendben van a dolog, ha cserébe Oconé a pole-pozíció…

És végül valóban ez lett a felállás: Ocon állt fel az első rajtkockába, Hamilton a másodikba, a közepes gumira visszaváltó Verstappen pedig a harmadikba. Talán a lágyabb keverék is segített neki benne, mindenesetre a holland remekül rajtolt, s a célegyenes végén egy manőverrel megelőzte Ocont és Hamiltont – akik össze is értek az első kombinációban, ami miatt előbbinek át is kellett vágnia a kanyart –, s ezúttal tisztán az élre állt! Hamilton a következő kör elején szintén áthámozta magát Oconon, így feljött másodiknak fő ellenfele mögé, míg az éllovas trió mögött Ricciardo, Bottas, Gasly, Giovinazzi sorrendben haladtak a többiek.

3-rajt3

A 23. körben újabb baleset történt, épp az említett hetes mögött: Sebastian Vettel és Yuki Tsunoda ért össze az első kanyarban, de mivel mindketten tovább tudtak menni – igaz, utóbbi csak némi erőlködés után, ráadásul öt másodperces időbüntetéssel is sújtották a történtek okán –, csak virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe a törmelékek miatt. Nem sokkal később Fernando Alonso mutatott be egy megforgást, de a spanyol megúszta komolyabb probléma nélkül az esetet. Vettel ellenben egy újabb balhéban is benne volt, ezúttal Kimi Raikkönennel csapott össze: a finn lehetetlen helyzetben próbálta külső íven az Aston mellett tartani az Alfáját, így összeértek – s a törmelékek miatt ismét „jött” a VSC, méghozzá gyors egymás utánban háromszor is.

Az utolsó takarítás és VSC után Hamilton viszont a korábbinál jóval közelebb került Verstappenhez, és meg is támadta a Red Bull-ost, aki azonban újfent kőkeményen védekezett, leterelve ellenfelét a pályáról. Emiatt a kör későbbi részében Verstappen a csapat kérésére mintha át akarta volna adni emiatt a helyet a mercedesesnek, aki azonban nem előzte meg – végül viszont eltalálta hátulról a holland autóját! Néhány körrel később aztán újra el akarta engedni Hamiltont a vb-éllovas, de rögtön vissza is támadta őt. Aztán viszont a stewardok ennek ellenére öt másodperces büntetésben részesítették Verstappent a pályaelhagyással való előnyszerzésért – majd mivel ezt későn tudta meg a pilóta, mégis újra elengedte a britet.

4

Az utolsó körökben aztán már nem történt változás közöttük, így Hamilton nyert: idei nyolcadik győzelmét szerezte a brit, s mivel a leggyorsabb kör is az ő neve mellé került, pontegyenlőség alakult ki közte és Verstappen között a jövő hétvégi évadzáró Abu Dhabi Nagydíjra! Ami a dobogó harmadik fokát illeti: Bottas az utolsó métereken csente el a pozíciót Ocontól. Mögöttük Ricciardo lett az ötödik, majd jött Gasly, valamint Leclerc, Sainz sorrendben a Ferrarik, míg a top 10-et Giovinazzi és Norris zárta. Folytatás és zárás tehát néhány nap múlva.

A futam végeredménye:

1. Lewis Hamilton Mercedes  
2. Max Verstappen Red Bull/Honda 11.825
3. Valtteri Bottas Mercedes 27.531
4. Esteban Ocon Alpine/Renault 27.633
5. Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 40.121
6. Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 41.613
7. Charles Leclerc Ferrari 44.475
8. Carlos Sainz Jr. Ferrari 46.606
9. A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 58.505
10. Lando Norris McLaren/Mercedes 1'01.358
11. Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1'17.212
12. Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1'23.249
13. Fernando Alonso Alpine/Renault 1 kör
14. Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1 kör
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1 kör
  Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes Kiesett
  Sergio Pérez Red Bull/Honda Kiesett
  George Russell Williams/Mercedes Kiesett
  Nikita Mazepin Haas/Ferrari Kiesett
  Mick Schumacher Haas/Ferrari Kiesett
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: