DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 7. vasárnap
F1

Az Alfa-főnök szerint büntetni kellett volna Norrist

Frederic Vasseur is sajnálja az első győzelmét az esőben elbukó mclarenest, de a csapatvezető szerint világosak a szabályok: átlépte a bokszutca bejáratnál a fehér vonalat, ezért szankció jár.

Lando Norris sokáig vezette a múlt vasárnapi Formula-1-es Orosz Nagydíjat, az utolsó körökben megérkező esőben azonban rosszul döntött, amikor a kelleténél tovább kint maradt a slick gumikon. Amikor pedig már elkerülhetetlen volt az intermediate abroncsokra való váltás, a bokszutca bejáratánál hibázott: átcsúszott a fehér vonalon, majd azon ismét átvágva hajtott be a bokszba kerékcserére. Emiatt vizsgálták is a felügyelők, ám végül egy figyelmeztetéssel megúszta a McLaren-pilóta.

Ez az, ami kivágta a biztosítékot Frederic Vassuernél, az Alfa Romeo csapatfőnökénél. 2020-ban Kimi Raikkönent a Toszkán Nagydíjon hasonló incidens után szankcionálták – igaz, akkor teljesen száraz volt a pálya –, de Vasseur több példát is felhozott a közelmúltból a Motorsport.com szakoldalnak nyilatkozva:

norris-szocsi-boksz-mclaren



„Nagyon szomorú voltam Lando miatt, hiszen fantasztikus hétvégét teljesített Szocsiban. Viszont attól még, hogy kedveljük a srácot és megérdemelte volna a győzelmet, nem írhatjuk át a szabályokat. A szabály kristálytiszta: ha átléped a vonalat, büntetést kell kapnod. Tucatnyi esetben ez volt a helyzet, ennél sokkal kisebb esetekben, mint például Yuki Tsunodával Spielbergben vagy Kimivel tavaly Mugellóban. És pontosan ilyen eset történt Lewisszal 2019-ben Hockenheimben” – vélekedett az Alfa Romeo Racing első embere. Érdemes hozzátenni: Hamiltont két éve Németországban azért büntették, mert rossz oldalról kerülte meg a bójákat a falnak való koccanását követő bokszlátogatása alkalmával.

De ha már Hamilton: 2018-ban ő is megúszta büntetés nélkül az ugyancsak Hockenheimben elkövetett vétséget, amikor a szemerkélni kezdő esőben a csapata nem tudta eldönteni, hogy behívják-e kerékcserére vagy sem, így a brit a fehér vonalat átvágva tért vissza a pályára a bokszbejáratnál. Most a felügyelők azzal indokolták, hogy nem büntették Norrist, hogy a körülmények miatt nem volt szándékos vagy kiszámítható a manővere, de Vasseur szerint éppen ezért nagyobb előnyre is tett szert azzal, hogy a megcsúszása ellenére behajtott a bokszutcába:

„Szerintem ilyen körülmények között ez még rosszabb is. Mert amikor Tsunoda ráhajtott a fehér vonalra Spielbergben, az nem volt biztonsági kérdés, és nem is nyert vele időt, mégis megbüntették. Senki nem panaszkodott erre akkor, hiszen a szabály világos: ha rámész a fehér csíkra, büntetést kapsz. Múlt hétvégén viszont Lando hatalmas előnyre tett szert ezzel, hiszen ebben a helyzetben még egy kört kellett volna mennie slickeken az esőben, amivel bukott volna vagy 25 másodpercet. És talán az öt másodperces büntetés nem is elég, mert emlékszem, hogy Lewis 2019-es hockenheimi eseténél is a paddock 99 százaléka panaszkodott, hogy az túl kevés.”

Vasseur rámutatott: ha nyitva hagyják a felügyelők az ajtót azzal, hogy elkezdenek mindent figyelembe venni a hibáknál, az végeláthatatlan vitákhoz vezethet. És nem is csak ebben az esetben: „Megijeszt, hogy az utóbbi néhány hétvégén túl sok ügyünk volt. Emlékszem, hogy Monzában egy versenyző [Nyikita Mazepin – a szerk.] feltartotta Antoniót, de nem kapott büntetést, mert a csapat nem értesítette. Ez egy vicc. Senki nem vette ezt figyelembe eddig. Pontosan ebbe a helyzetbe kerültünk három éve Monacóban, Giovinazzit meg is büntették, és nem reklamáltam, mert tönkretettük valakinek a körét. Nehéz meghatározni a hibák mögötti okokat, ez hosszú vitákat eredményezne.”

Az Alfa Romeo csapatvezetője szerint az elmúlt versenyeken túl sokszor történt vitatott incidens, s ezek nem egy alkalommal éppen az ő istállóját sújtották, ezért kezd betelni nála a pohár: „Ha megnézzük az utolsó öt-hat fordulót, sok vitás esetünk volt. És ez nem jó sem a sportnak, sem a csapatomnak, sem a részvényeseinknek. De első körben mi tűnünk ostobának.”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: