DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Nem mondja el a Mercedes, mire fordította a két zsetont

A 2021-es szezon sajátossága a karosszériafejlesztés befagyasztása: ehhez a komponenshez csak korlátozottan, két fejlesztési zsetont használva lehet hozzányúlni.

Két fontos szabályváltozás előzte meg a 2021-es szezont: egyrészt – költségkímélési okokból – befagyasztották a karosszéria fejlesztését, ezért az idei modellek mind a tavalyi gépek evolúciójának tekinthetők, másrészt aerodinamikai módosításokat vezettek be, hogy lassítsanak a tempón. Ezek a padlólemezre, a hátsó fékek beömlőjére és a diffúzorra vonatkoznak, ebben a cikkben mutattuk be őket, épp James Allison nyomán, aki a Mercedes technikai igazgatójaként a kedden bemutatott W12 újdonságairól is beszélt.

„Ha az autót szeretnénk lelassítani, ami effektíven a szabályváltozás szándéka volt, akkor messze a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás a padló módosítása. Ez egy olyan fontos aerodinamikai komponens, hogy egy kicsiny geometriai változás is képes hatalmasat vágni a teljesítményből. Amint a szabályokat kijelölték, a mi feladatunk az volt, hogy visszanyerjük az itt szenvedett veszteségeket” – mondta Allison a Mercedes sajtóközleménye szerint.



„Csapatonként változó, hogy ki mit hozott át az előző évből, mivel a szabályok nem szabják meg, hogy mindenkinek ugyanazt kell áthoznia. A szabályok az autó jelentős részének fejlesztését befagyasztják, de minden csapatnak két zsetont adnak, melyek az autó változtatásaira fordíthatók. A zsetonokkal együtt jár egy bevásárlólista, amely felsorolja, milyen változtatáshoz mennyi zseton szükséges. Hogy a csapatok miként költik el őket, az kizárólag rajtuk áll” – magyarázta el Allison a befagyasztás és zsetonrendszer működését. „Ezenfelül vannak alkatrészek, melyeket zsetonok nélkül lehet fejleszteni, például az erőforrás, a hűtés, a felfüggesztés és természetesen minden aerodinamikai felület.”

„Mi is felhasználtuk zsetonjainkat, de most még nem fogjuk elárulni, hogy mire. Ha eljön az ideje, egyértelművé fog válni. Amint a versenyzés elkezdődik, az autó felszíne alatt mindent befagyasztanak az egész évre. Az FIA különleges engedélyével lehet változtatni megbízhatóság vagy spórolás érdekében, de ha az autó valamelyik alkatrésze nem teljesít jól, akkor azzal kell végigküzdeni az egész szezont” – beszélt a 2021-es szabályok veszélyéről Allison, aki a bemutató során konkrétan elárulta, hogy a padlólemez kialakítását szándékosan rejtegetik a nyilvánosság elől egyelőre.

Az új előírásokat illetően a szakember még kiemelte, hogy jól jött a csapatnak a minimumtömeg emelése hat kilogrammal: a DAS betiltása révén néhány plusz kiló került a W12-re. Az aerodinamikai tesztelés korlátozása is érinti a csapatot: világbajnokként 22 %-kal kevesebb szélcsatornaidő és CFD-szimuláció jut a Mercedesnek, mint a pontverseny utolsó helyezett istállójának.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: