DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Ezért szavazta le a fordított rajtrácsot a Mercedes

A címvédő csapat vezetője, Toto Wolff három érvet is felsorolt amellett, miért is nem bólintottak rá a vb-tabella állásának fordított sorrendje alapján rajtoló kvalifikációs versenyek ötletére.

A fordított rajtrács és a kvalifikációs futamok ötlete időről időre előkerül a Formula-1-ben, s most újra felmerült, hogy a duplázó helyszíneken – a frissen kiadott naptár szerint Spielbergben és Silverstone-ban – a második hétvégék során nem időmérők, hanem félórás kvalifikációs versenyek döntenének a vasárnapi rajtsorrendről, amelyen a vb-állás szerinti fordított sorrendben állnának rajthoz a pilóták. Csakhogy a Mercedes ellenezte az elképzelést, és mivel egyhangú döntésre lett volna szükség a csapatok részéről, végül elvetették az ötletet.

Toto Wolff, a vb-címvédő gárda csapatvezetője egy videós sajtóértekezleten mondta el ennek okait – szavait a Motorsport.com idézi: „Általános jelenségnek tűnik a Formula-1-ben, hogy előásunk olyan régebbi ötleteket, amelyeket már korábban kielemeztünk és elutasítottunk. Aztán valaki mégis azt gondolja, hogy nagyszerű lenne a dolog, így újra napirendre kerül.”

f1-start-suzuka-2019-dppi



„Három alapvető oka volt, amiért ellene voltunk. Először is, hiszek benne, hogy az F1 meritokrácia: a legjobb nyer a legjobb autóban ülve. Nincs szükségünk trükkökre, hogy a mezőnyt felforgatva tegyük izgalmasabbá a versenyeket.”

„Másodszor: tudom a túraautózásból, hogy a taktikázás igencsak hasznos eszközzé válik, ha az egyik verseny eredménye határozza meg a következő rajtsorrendjét. Képzeljük el, hogy az egyik pilóta nem megy jól az első spielbergi futamon, ezért úgy döntenek, nem érnek célba. Akkor az az autó fog a pole-ból indulni a következő szombati kvalifikációs versenyen. Ha pedig az az autó középmezőnybeli riválisokkal körülvéve indulhat az élről, akkor egyértelműen ő startolhat a pole-ból vasárnap is, és megnyeri a futamot. Lesznek a mezőny közepén olyan autók, akik a lehető legjobban fognak védekezni, ezért a hátulról jövő gyorsabb autók számára nagyobb lesz a kockázata a kiesésnek, ez pedig befolyásolná a világbajnokságot.”

„Harmadrészt pedig, ha pusztán teljesítmény szempontjából nézzük a dolgot, akkor a legjobb autóval rendelkező csapat – és ez nem feltétlenül mi vagyunk – büntetve lesz a második és harmadik leggyorsabbhoz képest egyszerűen abból kifolyólag, hogy ők fognak előrébbről indulni. Mint tudjuk, sokszor egyáltalán nem nagyok a különbség, szóval szerint igen opportunista lépés lenne ilyen előnyt adni valakinek.”

Noha a Red Bullt irányító Christian Horner szerint a dupla versenyhétvégék remek alkalmat kínálnának a kísérletezésre, Wolff arra is rámutatott, hogy a rajongók sem szeretnének fordított rajtrácsos futamokat látni az F1-ben: egy nemrég készült felmérés csupán a 15 százalékuk támogatna egy hasonló elképzelést.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: