DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A hiperlágy gumik megértése jelentheti a kulcsot az időmérőhöz

A pénteki első és második szabadedzésen a pilóták többsége küszködött a hiperlágy keverékek munkára bírásával. A Pirelli szerint az időmérőn az a csapat kerülhet előnybe, amelyiknek hamarabb sikerül megérteni a működésüket.

Az olasz gumigyártó, habár korábban úgy ítélte meg, hogy az ultra- és szuperlágy keverékű abroncsok fognak leginkább megfelelni a mexikói aszfaltcsík jellegének, a pénteki szabadedzéseket követően ezzel a pilóták kevésbé értettek egyet, mondván, egy körön szinte lehetetlen munkára bírni a hiperlágyakat és a vasárnapi versenyre sem ez lesz az ideális gumiválasztás.

Lewis Hamilton, aki péntek délelőtt az ötödik, délután a hetedik legjobb időt autózta, elmondta a Mercedesen a hiperlágyak először megolvadtak, majd teljesen elszemcsésedtek. A Haasban ülő Kevin Magnussen és a Toro Rossós Brendon Hartley szerint pedig az abroncsok már egy kör után rágógumihoz hasonlítottak.

„Azt hittem, esik és azért nem tapadnak a gumik” – mondta némileg viccelődve Magnussen csapattársa, Romain Grosjean. „Nagyon, nagyon nehéz őket kezelni. Egy körön még viszonylag jól működnek, három kör után viszont már olyan érzésem volt, mintha vizes pályán vezetnék” – értékelt a francia, aki a péntek délutánt a 12. helyen zárta.



Sebastian Vettel szerint a szombati időmérőn akár fél másodpercet is érhet az, hogy a gyors körükre úgy hozzák megfelelő tartományba a hiperlágyakat, hogy közben ne használják el túlságosan azokat. „Ez lesz a legnagyobb kihívás, mert csak egyetlen körünk lesz, és annak ellenére, hogy a hiperekkel egy körön könnyebbnek kellene lennie, úgy gondolom, hogy trükkös lesz megtalálni a megfelelő egyensúlyt.”

Pierre Gasly, a Toro Rosso versenyzője elmondta, a magas gumikopás miatt néha úgy érezte magát, mintha nem F1-es, hanem inkább rali autót vezetne. „Ha megnézem az első körös időmet, akkor abban sem vagyok biztos, hogy az első két szektorban működtek a gumik. Nehéz kezelni őket, először elveszted a hátsókat, majd az elsők is teljesen elfogynak, ezért egy idő után már nem is érzed azt, hogy Formula–1-es autót vezetsz” – panaszkodott a francia.

Mario Isola, a Pirelli főnöke a pilóták panaszait hallva elismerte, a csapatoknak ezúttal valóban nehéz megérteni az abroncsok működését, éppen ezért az időmérő edzésen meghatározó szerepe lehet annak, ez végül kinek fog a legjobban sikerülni. „Talán lesznek olyan csapatok, akik az egy körös tempó helyett a versenyt és a tartósabb ultra- vagy szuperlágyakat fogják előnybe helyezni, így ez akár meg is keverheti a stratégiákat. Mindenesetre abban biztos vagyok, hogy izgalmas lesz a harc a csapatok között” – mondta Isola, aki szerint az is megdöntheti a papírformát, hogy szombat éjjelre esőt jósolnak Mexikóvárosba, ami az időmérőre lemoshatja a pálya eddig felgumizott részeit is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: