DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Todt lehordta a halót kritizáló pilótákat és a fűrészelni akaró Wolffot

Az FIA elnöke értetlenül áll az előtt, hogy mekkora ellenállást váltott ki az F1-es mezőny tagjai között is a halo kötelezővé tétele, tudva, hogy mindenekelőtt a versenyzők kérték valamilyen fejvédelem bevezetését.

Bár a többség előbb-utóbb bizonyára el fogja fogadni a jelenlétét, a tavalyi kísérletezés után még az idei előszezoni tesztek alatt is lehetett hallani morgolódást a halo autókra való felkerülése miatt. Kevin Magnussen a legfőbb kritikusok egyike, szerinte az elem néhány pályán, például Spában kifejezetten veszélyes is lesz, hiszen az emelkedőkön eltakarhatja a kilátást a versenyzők elől.

Jean Todt egy londoni médiaeseményen beszélt hosszasan a témáról, rávilágítva arra, hogy több mint két évvel ezelőtt a versenyzők érdekvédelmi szervezete sürgette az FIA-t a biztonság növelésére, ennek fényében pedig tényleg nem tudja hova tenni a mostani ellenvéleményeket.

halo1



„Egyeseknek elég rövid az eszük, merthogy ezt az egészet a versenyzők kérték. 2015. december 16-án kaptam egy levelet, amit [a GPDA elnökei] Jenson Button, Sebastian Vettel és Alex Wurz láttak el aláírásukkal, és arra kértek minket, hogy sürgősen hozzunk döntést a versenyzők fejének védelmével kapcsolatban. Én pedig azzal válaszoltam, hogy itt vagyunk, meghallgatjuk őket” – fogalmazott a francia.

„Azonnal megbíztuk ezzel a feladattal a technikusainkat, akik prioritásként foglalkoztak a megoldás keresésével. Aztán mielőtt 2016. július 27-én egy gyűlést tartottunk volna az üggyel kapcsolatban, a versenyzők ismét megkértek minket, hogy ne hezitáljunk, és tartsuk tiszteletben a biztonság növelésére tett kérésüket. Így tehát elköteleztük magunkat az iránt, hogy teszünk valamit. Az egyik legértékesebb tulajdonság, ha az ember hű marad a korábbi szavaihoz, egyesek azonban nem tartják magukat ehhez.”

De nem is csak a pilóták kritikáival kell szembenéznie az FIA-nak, hiszen még a paddock egyik legbefolyásosabb figurája, Toto Wolff is többször lenyilatkozta már ellenérzéseit a halo által okozott esztétikai öngyilkossággal kapcsolatban, konkrétan úgy fogalmazva, hogy legszívesebben lefűrészelné az elemet az autókról.

halo2

„Nem fogok reagálni az elhangzottakra, ez csak egy gyerekes játék” – felelt Todt, amikor a Mercedes csapatvezetőjének véleményével szembesítették. „Csak annyit mondok, hogy szeretem az F1-et, és mindenkinek szeretnie kellene, aki ebben él. Szerintem rendkívül helytelen, ha nyilvánosan ellenkezünk valami miatt, ami éppen be lett vezetve. Az építő jellegű kritikát mindig szívesen fogadom, mert az előrelendít minket, de az ilyen nyilvános ostorozásnak semmi értéke, csak árt a sportnak.”

„Én egyáltalán nem látom a problémát a halóban. Elképedve hallom, hogy egyesek szerint a motorsportnak veszélyesnek kell lennie, és ha [egy halálos baleset] megtörténik, akkor megtörténik. De ha el tudjuk ezt kerülni, akkor mégis miért ne védenénk meg bárkinek az életét? A halo egy biztonsági eszköz. Általános emberi tulajdonság, hogy tiltakozunk a változások ellen, de ha valaminek ennyi kísérlet és teszt bizonyította a hatását, be kell vezetnünk. El tudjuk képzelni, mit éreznénk, ha valakivel történne valami a halo nélkül, miközben tudjuk, hogy bármikor felrakhattuk volna azt az autóra?”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: